تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

پلکسی گلاس یک متریال ارزان و بادوام است که می توان از آن به عنوان جایگزین ضد آب شیشه معرفی نمود. برای استفاده از ورق های پلکسی گلاس، به ابزارهای مناسب، اقدامات احتیاطی و اندازه گیری های صحیح نیاز دارید. امروزه برای برش پلکسی تجهیزات پیشرفته ای در بازار وجود دارد، که این کار را

پلکسی گلاس یک متریال ارزان و بادوام است که می توان از آن به عنوان جایگزین ضد آب شیشه معرفی نمود. برای استفاده از ورق های پلکسی گلاس، به ابزارهای مناسب، اقدامات احتیاطی و اندازه گیری های صحیح نیاز دارید. امروزه برای برش پلکسی تجهیزات پیشرفته ای در بازار وجود دارد، که این کار را با دقت و سرعت بالا انجام می دهند.

معرفی پلکسی گلاس

از ورق های پلکسی گلاس در ساخت ابزار و وسایل گوناگون، به وفور استفاده می شود. از ویژگی های مهم آن می توان به امکان خمکاری، سوراخکاری، قابلیت برش، وزن کم، ماندگاری، قیمت به صرفه و مقاومت در برابر ترک خوردگی و پوسیدگی اشاره کرد. این ماده به صورت ورق هایی با ضخامت ۱ تا ۴۰ میلی متر در بازار موجود است.

در واقع، پلکسی گلاس یک رقیب جدی برای شیشه است که از آن می توان در ساخت وسایل گوناگون همچون تبلت، قاب عکس، لوازم دکوری منزل و غیره استفاده کرد. پلکسی گلاس معمولا در رنگ بندی و جنس های متنوع تولید و به بازار عرضه می شود.

معرفی جامع روش های برش پلکسی گلاس

نکات مهم در مورد برش ورق پلکسی گلاس

اگرچه برش پلکسی گلاس کار آسانی است، اما به دقت و مهارت کافی نیاز دارد. با رعایت چندین نکته، برش ورق های پلکسی گلاس صاف و یک دست انجام می شود. برش لیزری، یک فناوری جدید و از روش های پرطرفدار برش پلکسی گلاس است. در این روش، از اشعه لیزر برای بریدن و حکاکی پلکسی در ابعاد مورد نظر استفاده می شود. شرکت های زیادی از جمله خیام لیزر با توسعه فناوری و استفاده مفید از دانش و تکنولوژی لیزر در این زمینه فعالیت می کنند.

نکات مهمی که در هنگام برش این ورق، باید رعایت شوند، شامل موارد زیر است:

  • ابتدا باید ورق پلکسی گلاس روی یک سطح صاف و صیقلی قرار داده شود.
  • سپس سطح ورق مورد نظر را با دستمال و پاک کننده مخصوص تمیز کنید تا عاری از هرگونه گرد و غبار شود.
  • پس از تمیز کردن ورق پلکسی، اندازه دلخواه خود را با استفاده از ماژیک یا خودکاری که قابلیت پاک شدن دارد، علامت گذاری کنید.
  • در نهایت با استفاده از ابزار مناسب روی خطی که ترسیم کرده اید، بکشید تا ورق پلکسی برش داده شود.

آشنایی با روش های برش پلکسی گلاس

با استفاده از ابزارهای مناسب و با اندازه گیری دقیق، برش ورق پلکسی گلاس به راحتی انجام می شود. اگرچه ورق های نازک به راحتی به صورت دستی و با ابزاری همچون کاتر بریده می شوند؛ اما برای بریدن ورق های ضخیم، بهتر است از دستگاه برش و ابزاری همچون اره چکشی و اره دیسکی استفاده شود.

روش های برش زدن ورق پلکسی گلاس شامل موارد زیر می شود:

برش پلکسی گلاس با کاتر

یکی از ساده ترین روش های برش زدن ورق پلکسی گلاس، استفاده از کاتر است. امروزه در اغلب خانه ها کارتر وجود دارد. از آن می توان برای بریدن پلکسی گلاس با ضخامت های کم  حدود 1 میلی متر تا حدود 6 میلی متر استفاده کرد.

یکی از مشکلات برش پلکسی گلاس با کاتر این است که برش خطوط منحنی یا شکسته بسیار سخت خواهد بود و ممکن است ورق را خراب کند. با این حال، برش مستقیم پلکسی گلاس با کاتر به راحتی امکان پذیر است.

در این روش، از تیز و تمیز بودن تیغ کاتر اطمینان حاصل کنید. سپس ورق پلگسی گلاس را در یک سطح صاف و پایدار قرار دهید. با کاتر، 10 تا 12 مرتبه روی خط کشی بکشید تا شیار عمیق ایجاد شود. پس از ایجاد یک شیار عمیق در یک طرف از ورق پلکسی گلاس کمی فشار به آن وارد کنید تا قسمت بریده شده جدا شود.

برش پلکسی گلاس با اره مویی برقی

استفاده از اره مویی برقی برای برش پلکسی گلاس یک راهکار بهتر است. اگرچه استفاده از اره مویی برقی برای برش دادن ورق های پلکسی گلاس به مهارت کار با اره برقی نیاز دارد؛ با این حال این نوع اره امکان برش خطوط منحنی و پیچیده را فراهم می کند.

با استفاده از اره مویی برقی به راحتی می توان ورق های پلکسی گلاس ضخیم (بیش از 3 سانتی متر) را برش زد. در صورتی که پلکسی گلاس در ابعاد و اندازه های کوچک مورد نیاز باشد، بهتر است از ابزاری همچون اره مویی برقی استفاده شود.

برش پلکسی گلاس با اره آهن بر

در صورتی که ابزار دیگری برای برش پلکسی گلاس وجود ندارد، می توانید از اره آهن بر استفاده کنید. البته توجه به این نکته لازم است که اره آهن بر ورق های پلکسی را با لبه های ناصاف برش می دهد. بنابراین در مواردی که ظاهر زیبا و هماهنگ بودن اشکال اهمیت دارد، استفاده از اره آهن بر توصیه نمی شود.

همانند کارتر، در روش برش زدن ورق پلکسی با استفاده از اره آهن بر، امکان برش خطوط منحنی و شکسته وجود ندارد. در حالی که با استفاده از این ابزار، همانند اره مویی برقی می توانید ورق پلکسی را در اندازه های کوچک برش دهید.

برش پلکسی گلاس با اره دیسکی

برای برش دادن ورق های ضخیم پلکسی گلاس می توانید از اره دیسکی استفاده کنید. این ابزار دارای دندانه های مساوی است. به همین دلیل، اره دیسکی قادر است این ورق ها را در شکل های دلخواه با اندازه و شکل یکسان برش دهد.

تیغه های اره دیسکی قدرت زیادی دارند، بنابراین می توانند ورق های پلکسی گلاس را بدون گرد و غبار و لب پریدگی برش دهد. همچنین تعداد کمتر دندانه های اره دیسکی باعث می شود مقدار کمتری از ورق های پلکسی هدر رود.

برش پلکسی گلاس با اره چکشی

اره چکشی تیغه بدون روکش با دندانه های ریز دارد و قادر بوده ورق های پلکسی گلاس را به صورت منحنی، گرد، مدور و صاف برش دهد. اره چکشی برای برش ورق ها با ضخامت های زیاد مناسب است.

برش پلکسی گلاس با اره مویی دستی

برش ورق پلکسی با اره مویی دستی برای بریدن اشکال کوچک مناسب است. این روش به افرادی که مهارت کار با اره مویی دستی دارند، پیشنهاد می شود. اره مویی دستی جایگزین مناسبی برای کاتر بوده و مزیت آن نسبت به کاتر این است که توانایی برش خطوط منحنی را نیز دارد.

برش پلکسی گلاس با لیزر

استفاده از لیزر برای برش پلکسی گلاس یک روش عالی و دقیق به شمار می آید. با استفاده از فناوری لیرز، نه تنها برش این ورق ها در ضخامت های مختلف امکان پذیر است، بلکه این فناوری قابلیت حکاکی روی ورق های پلکسی را نیز دارد.

معمولا برای تبلیغات، ساخت استندهای مغازه و نمایشگاه، ساخت مدل و سازه های معماری و همچنین ساخت تابلو های راهنمایی، یادگاری و یادبودها از روش برش با لیزر استفاده می شود.

کلام آخر، انتخاب بهترین روش برای برش پلکسی گلاس

نکته قابل توجه در مورد برش پلکسی گلاس این است که باید با توجه به ضخامت ورق پلکسی و نوع کاربرد آن، روش مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که مهارت کافی برای بریدن ورق های پلکسی ندارید، بهتر است از افراد ماهر در این زمینه راهنمایی بگیرید. از روش های پرطرفدار و عالی برای برش پلکسی گلاس می توان به استفاده از دستگاه لیزر اشاره کرد که نسبت به کاتر و اره مویی، دقت، ظرافت و سرعت بسیار بالاتری دارد.

خروج از نسخه موبایل