تاریخ انتشار : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
کد خبر : 35788

معرفی تجهیزات آزمایشگاهی پر قدرت جهت استریل کردن ماسک ها و زباله های بیمارستانی

معرفی تجهیزات آزمایشگاهی پر قدرت جهت استریل کردن ماسک ها و زباله های بیمارستانی

فهرست۱ چه کسی دستگاه اتوکلاو را اختراع کرده است؟۱.۱ اتوکلاو چگونه کار می کند؟۱.۲ برای استریل سازی، سه مرحله برای فرآیند اتوکلاو وجود دارد۱.۳ اتوکلاو کلاس N یا اتوکلاو زودپزی یکی از پرکاربردترین اتوکلاوها۱.۴ موارد قابل اتوکلاو۱.۵ مواردی که نباید اتوکلاو کنید۱.۶ اتوکلاو در مسیر مدرن شدن۲ ماسک جراحی۳  معرفی هود لامینار دستگاهی جهت ایجاد …

اتوکلاو اولین دستگاه برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و عوامل آلوده کننده ویروس و باکتری که در سال ۱۸۸۰ ساخته شده و انسان و محیط زیست را در برابر تماس با عوامل بیولوژیکی حفاظت کرده است. در حالت کلی اتوکلاو ها برای استریل سازی مواد با خطر بالا مثل زباله های بیمارستانی مناسب می باشند.

این در حالی است که عوامل میکروبی بسیاری در زندگی روزمره ما نقش دارند، لذا ما از آنها برای حفاظت های عمومی استفاده می کنیم. ماسک ها از پر کاربرد ترین این حفاظت ها می باشند تا از ورود عوامل مخرب جلوگیری شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا اتوکلاو و سپس ماسک ها را برای مقابله با میکروارگانیسم ها برای شما توصیف کنیم.

چه کسی دستگاه اتوکلاو را اختراع کرده است؟

اولین دستگاه ضدعفونی کننده بخار در سال ۱۸۸۰ توسط چارلز چمبرلند ساخته شده است.

نمونه اولیه دستگاه اتوکلاو که به عنوان زودپز نیز معروف است ، توسط فیزیکدان متولد فرانسه ، دنیس پاپین در سال ۱۶۷۹ اختراع شد. چارلز چمبرلند میکروبیولوژیست فرانسوی نسخه جدیدی به نام اتوکلاو ایجاد کرد تا در کاربردهای پزشکی استفاده شود.

 

علم گندزدایی از سال ۱۸۸۱ با تحقیق رابرت کوچ در مورد ضد عفونی کنندگی بخار و هوای گرم آغاز شد. وی قدرت نفوذ بیشتر گرمای مرطوب (بخار) را در مقایسه با گرمای خشک نشان داد. سرانجام ، در سال ۱۹۳۳ فن آوری مدرن اتوکلاو با اولین دستگاه ضدعفونی کننده بخار تحت فشار با اندازه گیری دما ارائه شد. قبل از این تاریخ ، فشار تنها عامل کنترلی بود و دمای محفظه کنترلی نداشت.

 

با گذشت زمان ، فناوری جدید اتوکلاو از جمله چرخه های خلا در سال ۱۹۵۸ و فشار پالس ناشی از شستشو با بخار در سال ۱۹۸۷ ایجاد شده است تا در اتوکلاوها یا دستگاه های ضدعفونی کننده بخار در بیمارستان ها استفاده شوند.

 

اتوکلاو چگونه کار می کند؟

بطورکلی در تمام اتوکلاو ها عملکرد مشابه است، درب قفل می شود تا یک محفظه مهر و موم شده ایجاد کند و تمام هوای داخل آن محفظه جایگزین می شود سپس بخار تحت فشار، داخل محفظه قرار می گیرد تا بتواند آن را برای مدت زمان معین به استریل سازی مطلوب برساند. پس از اتمام چرخه ، بخار تخلیه شده و می توان کالاها را خارج کرد.

اتوکلاو

برای استریل سازی، سه مرحله برای فرآیند اتوکلاو وجود دارد

 

فاز تهویه Conditioning Phase C))

هوا در این دستگاه مانعی برای استریل سازی به شمار می رود و بایستی تخلیه گردد. در دستگاه هایی که سیستم تخلیه هوای پویا دارند، این کار به وسیله یک پمپ وکیوم صورت می گیرد. در مواردی که از پمپ وکیوم استفاده نمی شود، می توان از پالس های فشار یا فلاش های بخار برای این کار استفاده نمود.

در دستگاه های بدون پمپ معمولا فشار بخار را وارد محفظه بسته دستگاه می کنند تا جایی که هوای موجود را جایگزین کند، در این روش هوا توسط بخار از خروجی دستگاه تخلیه می شود.

فاز بخاردهی Exposure Phase S))

بعد از تخلیه هوای محفظه، خروجی دستگاه بسته می شود و بخار همچنان به محفظه اضافه می شود تا دما و فشار درون محفظه به سرعت افزایش یافته و به میزان از پیش تعیین شده برای استریل سازی برسد. پس از اینکه دما و فشار به میزان مورد نظر رسید، شرایط داخلی محفظه برای مدت لازم برای استریل سازی به صورت ثابت نگه داشته می شود.

فاز تخلیه Exhaust Phase E))

در مرحله تخلیه، خروجی دستگاه باز می شود و بخار از خروجی خارج شده و از فشار درون محفظه کاسته می شود. در این مرحله وسیله های موجود در اتوکلاو به تدریج خشک می شوند. مرحله تخلیه بخار یا از طریق خروجی متصل به دیگچه داخلی صورت می پذیرد و یا توسط پیچ های موجود بر روی درب دستگاه انجام می شود.

 

اتوکلاو کلاس N یا اتوکلاو زودپزی یکی از پرکاربردترین اتوکلاوها

اتوکلاو کلاس N کوچک هستند و برای استریل کردن وسایل ساده استفاده می شوند. حرف N  نماد نام کلی دستگاه است که به معنای وسایل جامد بدون پوشش است (Naked solid products).

 

در نتیجه از این دستگاه نمیتوان برای دارای بسته بندی، اجسام تو خالی، منسوجاتی مثل پارچه و مواد متخلخل استفاده نمود. این نوع دستگاه (Class N autoclaves)  بدون خالی کردن هوا و با فشار بخار، هوای درون محفظه را جایگزین می نمایند و از پمپ وکیوم برای این کار استفاده نمی کنند.

 

موارد قابل اتوکلاو

وسایل و لوازم فلزی استیل و شیشه آلات و برخی از پلاستیک ها قابل اتوکلاو هستند. همه مواد پلاستیکی برای اتوکلاو ایمن نیستند. ظروف پلی پروپیلن (PP) را می توان بارها اتوکلاو کرد. محصولات تفلون PFA ، FEP یا ETFE می توانند بدون مشکل اتوکلاو شوند. با این حال ، ظروف پلی کربنات (PC) را می توان با احتیاط اتوکلاو کرد ، زیرا نباید در معرض مواد شوینده قلیایی یا مواد افزودنی بخار قرار بگیرند ، و ممکن است فقط تا ۳۰ تا ۵۰ چرخه اتوکلاو را تحمل کنند.

 

مواردی که نباید اتوکلاو کنید

 

  • مواد قابل اشتعال ، واکنش پذیر ، خورنده ، سمی یا رادیواکتیو
  • مایعات موجود در ظروف در بسته
  • مواد اگر به نحوی قرار گیرند که سطح داخلی اتوکلاو را لمس کنند
  • بافت پارافین

 

 

اتوکلاو در مسیر مدرن شدن

با توجه به معیار مدرن امروزی، اتوکلاو دستگاه باستانی به حساب می آید. اما این بدان معنا نیست که اتوکلاوها فاقد نوآوری هستند ، به ویژه هنگامی که صحبت از کنترل ، اتصال ابر و تأثیرات اکولوژیکی می شود.

 

همانطور که قبلاً گفته شد ، کنترل های اتوکلاو در عصر رایانه بسیار پیشرفت کرده اند و از کنترل دستی و تایمرهای ساده به اتوماسیون رایانه رسیده اند که نیاز به ورودی کاربر را به حداقل می رساند یا از بین می برد. کنترل های رایانه ای همچنین منجر به پیشرفت در کنترل داده ها ، ثبت سوابق و نظارت از راه دور از طریق دستگاه های تلفن همراه شده است. اتوکلاوهایی با چاپگرهای خودکار که داده ها را به منظور تأیید استریل سازی موفق ضبط می کنند ، اکنون با اتوکلاوهای جدیدی که برای ذخیره سوابق چرخه در اینترنت به ابر متصل می شوند ، جایگزین شده اند.

 

روند دیگر در طراحی اتوکلاو پایداری است. اتوکلاو منبع اصلی مصرف آب و انرژی است ، هم در آزمایشگاه ها و هم در بیمارستان ها. بسیاری از تولید کنندگان راه های ابتکاری برای کاهش تأثیرات زیست محیطی اتوکلاوها پیدا کرده اند. اتوکلاوهای سبز که آب مصرف شده توسط دستگاه را کاهش یا حتی بازیافت کامل می کنند.

 

در برخی موارد از ۱۵۰۰ گالن در روز به کمتر از یک گالن در روز کاهش می دهند و برای ایجاد یک آزمایشگاه سازگار با محیط زیست بسیار مهم هستند. سیستم های کنترلی که در صورت عدم استفاده از اتوکلاو به طور خودکار چرخانده می شوند نیز می توانند به میزان قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش دهند. در بعضی موارد از ۸۰ کیلووات ساعت در روز به ۲۰ کیلووات ساعت در روز این کاهش مصرف انرژی صورت می پذیرد.

 

انواع مختلف ماسک
ماسک پارچه ای به صورت چند لایه پارچه مانعی بین بینی و دهان و محیط اطراف شما ایجاد می کند و به شما کمک می کند تا مانع عبور قطرات تنفسی به بیرون شوید. هرچه ماسک ضخیم تر باشد ، مانع آن بیشتر است. این ممانعت در خروج قطرات به داخل نیز می باشد.

 

ماسک جراحی

ماسک های جراحی پوششی یکبار مصرف است که معمولاً در حین جراحی ها یا سایر اقدامات توسط متخصصین پزشکی به عنوان تجهیزات محافظت شخصی استفاده می شود. آنها اغلب از ترکیبی از کاغذ و پلاستیک ساخته می شوند و معمولاً رنگ آنها آبی روشن است و در برابر ورود و خروج قطرات و برخی از ذرات ممانعت می کند.

 

ماسک های جراحی برای محافظت در برابر قطرات تنفسی بزرگ طراحی شده اند اما از قطرات کوچکتر محافظت نمی کنند. اگر ناقل ویروس باشید ، برای کمک به محافظت از دیگران در اطراف شما موثر است. گرچه این ماسک ها برای استفاده یکبار مصرف ایده آل هستند ، اما چند چالش نیز دارند، یعنی اینکه نمی توان مانند ماسک های پارچه ای آنها را شستشو و استفاده مجدد کرد.

ماسک پزشکی N95 یا حرفه ای

ماسک های تنفسی N95 و سایر ماسک های پزشکی با درجه حرفه ای به دقت اندازه می شوند تا یک مهر و موم محکم بین هوای خارج و صورت ایجاد کنند. آنها برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی در برابر قطرات موجود در هوا طراحی شده اند.

بدلیل گزراش هایی از حرکت توده ای ویروس ها  و عدم حرکت تکی آنها، لذا اکثریت این مواد و عوامل مخرب توسط فیلتر ها جذب می شوند.

 

 معرفی هود لامینار دستگاهی جهت ایجاد محیط استریل در آزمایشگاه

دستگاه هود لامینار وسیله ای است که با ایجاد یک محیط محافظت شده برای کار با نمونه های آزمایشگاهی احتمال آلودگی را برای کاربران، فضای اطراف و نمونه مورد بررسی کاهش می دهد.

 

 

اصول کار هودهای لامینار بدین صورت است که جریان هوا از طریق یک فیلتر High-Efficiency Particulate Air filter HEPA)) یا Ultra Low Particulate Air filter  (ULPA) تهویه شده و خارج می شود، اما بر اساس تعداد دفعات فیلتر شدن، به سه گروه یا اصطلاحا به سه کلاس تقسیم می شوند.

 

HEPAو ULPA فیلترهایی هستند که از درهم تنیده شدن نامنظم الیاف های فایبرگلاس، پوشال یا حصیر و فشرده شدن آنها ساخته می شود و قابلیت جذب ذرات معلق به ظرافت ۰.۳ میکرومتر را دارد که این اندازه شامل ویروس ها و بخارات سمی نیز می باشد.

 

سخن پایانی

با وجود کرونا ویروس احساس نیاز به دستگاه های استریلیزاسیون بیش از پیش احساس می شود، برخی تجهیزات آزمایشگاهی از گذشته برای فعالیت های خاص پزشکی مورد استفاده بوده اند اما در حال حاظر استفاده از برخی تجهیزات مانند دستگاه اتوکلاو جلوه عمومی تری گرفته است.

 

 

 

منبع: فروشگاه اینترنتی تجهیزات آزمایشگاهی رویان ایران

 

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.