تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر : 60441

مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان

مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان

همانطور که می دانید روش کامپوزیت دندان ولمینت دندان امروزه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. زیرا ممکن است فردی دارای دندان شکسته  یا دندان ترک خورده باشد و اعتماد به نفس خود را از دست داده باشد. در این صورت بهتر است از این روش های مطمئن و تقریبا با دوام بالا برای …

همانطور که می دانید روش کامپوزیت دندان ولمینت دندان امروزه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. زیرا ممکن است فردی دارای دندان شکسته  یا دندان ترک خورده باشد و اعتماد به نفس خود را از دست داده باشد. در این صورت بهتر است از این روش های مطمئن و تقریبا با دوام بالا برای برگرداندن زیبایی چهره خود استفاده کنند. استفاده از این دو روش کاملا با یک دیگر متفاوت  است اما در نهایت هر دو منجر به تغییر شکل و ظاهر دندان می شوند. هر دوی این روش ها به عنوان روش اصلاح طرح لبخند استفاده می شوند و مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان هر کدام متفاوت می باشد.

هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و جدا از آن عوارض این درمان ها نیز با یک دیگر متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض لمینت دندان به لینک زیر مراجعه فرمایید.

عوارض لمینت دندان

مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان

افراد زیادی هستند که به صورت مادر زادی دارای دندان های کج  و یا زرد رنگ هستند و این موضوع خیلی آن ها اذیت می کند. در این صورت میتوانند از این روش های زیبایی برای اصلاح طرح لبخند های خود استفاده کنند. کامپوزیت ها مواد رزینی هستند که پیش تر برای پر کردگی دندان ها استفاده می شدند و باید با توجه به مهارت و تخصص پزشک بر روی دندان بیمار شکل داده شوند و نیازی به قالب گیری یا ساخته شدن در لابراتوار ندارند. اما لمینت دندان در واقع یک پوسته و روکش نازک است که ابتدا باید با قالب گیری پزشک و ارسال قالب به لابراتوار و تهیه توسط آن ها ساخته شود تا پزشک فرآیند نصب آن را در مرکز دندان پزشکی به اتمام برساند. هر دوی این روش ها در زمان بسیار کوتاهی انجام می شوند و نتایجی ماندگار تر از روش های دیگر دارند. گاهی این دو روشمی توانند جایگزین مناسبی برای درمان ارتودنسی ساده باشند و عیب های دندانی را به خوبی پوشش دهند. امروزه با استفاده از تکنولوژی های محتلفی مواد این روند های درمانی طراحی و تولید می شوند به همین علت هر یک از آن ها دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود است.

ونیر های لمینت سرامیکی نسبت به دیگر ونیر های دندانی دارای کیفیت بالاتری است و از آن ها به عنوان پیشرفته ترین تکنولوژی فرآیند دندانپزشکی زیبایی یاد می شد. وظیفه ساخت  و طراحی لمینت دندان نیاز به مهارت های بسیار بالا و دانش دندان پزشکی دارد.

لمینت دندان و کامپوزیت به گونه ای طراحی می شوند که دندان ها باید به صورت کامل پوشیده شود. هیچ بخشی از دندان طبیعی نباید دیده شود و روکش های باید به صورت کامل بر روی دندان قرار بگیرد. برای آن که بدانید کدام یک روش های ذکر شده برای شما مناسب است باید یک جلسه به صورت مشاوره به کلینیک مراجعه کرده تا به صورت کاملا رایگان روش مناسب برای شما توضیح داده شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله هر آنچه باید در رابطه با مزایا و معایب لمینت و کامپوزیت دندان بدانید را برایتان شرح دهیم.

لمینت دندان ، مزایا و معایب آن

لمینت دندان روشی نوین برای اصلاح طرح لبخند است که دارای مزایای منحصر به فرد و برخی عوارض است. مزایای لمینت دندان عبارتند از:

مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان

  • لمینت دندان روشی کم تهاجمی نسبت به تاج دندان است و روشی مناسب اصلاح طرح لبخند است.

برای آن دسته از افرادی که دارای دندان های زرد و یا تغییر داده هستند و یا دندان هایشان فرم و ظاهر مناسبی ندارد استفاده از یک لمینت سرامیکی می تواند بر پوشاندن عیوب آن ها تاثیر گذار باشد. برای آن که بتوان تاج دندان را نصب کرد باید دور تا دور دندان را تراشید تا فضایی کافی جهت نصب  تاج دندان تعبیه شود. ولی برای نصب لمینت دندان کافی است فقط روی دندان شما به اندازه ضخامت روکش لمینت کمی تراشیده شود تا یک پیوند قوی بین روکش و مینای دندان برقرار شود.

  • لمینت دارای مقاومت بالایی در برابر رنگ پذیری است و بسیار طبیعی به نظر می رسد.

لمینت های سرامیکی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رنگ پذیری است و کمتر دچار تغییر رنگ می شود. در صورتی که از روکش های لمینت به خوبی مراقبت شود مدت ها به صورت سفید و درخشان باقی می ماند. با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگدانه دار نیز این روکش های لمینت دچار تغییر رنگ نخواهند شد. به دلیل بازتاب نوری که از لمینت های سرامیکی دریافت می شود ظاهر آن ها بسیار طبیعی بوده و مانند مینای دندان درخشان هستند. به دلیل ضخامت بسیار کم این روکش ها ظاهری طبیعی داشته و نمیتوان به آسانی آن ها را از دندان طبیعی تشخیص داد.

  • لمینت ها دارای طول عمر بالایی هستند و نتایج دریافت شده از آن ها بسیار فوری است.

در صورتی که پزشک با مهارت کافی لمینت را برای شما نصب کند و از شما از لمینت به خوبی مراقبت کنید طبیعی است که طول عمر و ماندگاری آن را افزایش می دهید. عمر مفید این روکش ها بین ۱۰ الی ۱۵ سال است. اما اگر دندان های طبیعی افراد دچار مشکل شود و نیاز به ترمیم دندانی وجود داشته باشد نیاز است که لمینت تعویض شود. بلافاصله پس از نصب ونیر ها بر روی دندان شما می تواند به صورت عادی همه نوع مواد غذایی را میل کنید و قابل استفاده هستند. مدت زمان نصب لمینت نیز طی ۲ الی ۳ جلسه انجام می شود.

اگر بخواهیم از معایب لمینت دندان صحبت کنیم تهاجمی بودن و غیر قابل بازگشت بودن آن است. برای نصب روکش لمینت نیاز است مینای دندان به میزان ضخامت روکش تراشیده شود و همین باعث می شود دندان طبیعی دیگر قابل استفاده نباشد و زیبایی آن دچار تخریب شود. در این صورت برای همیشه باید بر رویدندان های طبیعی فرد لمینت دندان وجود داشته باشد.

کامپوزیت دندان، مزایا و معایب آن

کامپوزیت دندان نیز روشی است که اگر به دنبال یک روش سریع با قیمت مناسب برای اصلاح طرح لبخند باشید مناسب است. عوارض کامپوزیت دندان به نسبت کمتر از لمینت های دندانی می باشد. مزایای کامپوزیت دندان عبارتند از:

مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان

  • کامپوزیت دندان، رفع عیوب ظاهری در کمترین زمان ممکن

برای اجام کامپوزیت دندان نیازی به ارسال قالب دندان به لابراتوار و انتظار برای ساخت آن وجود ندارد. نهایتا هر دو فک بیمار می تواند در یک الی دو جلسه به اتمام برسد. با استفاده از کامپوزیت ها می توانید رنگ، ظاهر دندان  و عیب های ظاهری مانند تغییر دادن رنگ، کج شدگی های دندانی و لب پر شدن دندان و یا فاصله های ایجاد شده بین دندان را پوشش داد.

  • کامپوزیت روشی غیر تهاجمی و قابل بازگشت

برای نصب کامپوزیت دندان نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. به همین علت اغلب توصیه می شود افرادی که دارای دندان های برآمده و برجسته هستند گزینه مناسبی برای انجام کامپوزیت دندان نیستند. در صورتی که پس از مدتی دیگر نیاز و اشتیاق به داشتن کامپوزیت دندان نداشته باشید می توانید آن را از روی دندان های خود بردارید. به دلیل تراشبده نشدن دندان آن را روشی غیر تهاجمی می نامند.

اگر بخواهیم از معایب این روش نام ببریم متاسفانه موادی که برای کامپوزیت دندان استفاده می شوند در صورت عدم مراقبت از آن ها دارای استحکام کمتری در مقایسه با لمینت دندان هستند و زودتر دچار لب پریدگی می شوند. اگر در طول داشتن کامپوزیت دندان از مواد غذایی و نوشیدنی هایی رنگدانه دار زیاد استفاده کنید این روش قابلیت رنگ پذیری دارد و به مرور رنگ آن تیره تر می شود. میزان عمر مفید این روش بین ۵ الی ۷ سال است و اگر از آن به خوبی مراقبت نشود ممکن است زودتر از موعد مجبور به پیاده کردن آن از دندان های بیمار بشوند. در موارد نادری ممکن است فرد دارای حساسیت نسبت به موادی باشد که برای این روکش ها استفاده می شود در این صورت  نمی تواند گزینه مناسبی برای استفاده از روکش های کامپوزیت دندان باشد و باید روش دیگری را انتخاب کند.

در هر دو روش لمینت دندان و کامپوزیت دندان ممکن است در فواصل کوتاه مدت زمانی دندان های بیمار دچار حساسیت به سرما و گرما شوند و یا هنگام غذا خوردن کمی احساس ناراحتی داشته باشند که در کمترین زمان ممکن رفع شده و مشکل خاصی پیش نخواهد امد.  برای دریافت قیمت کامپوزیت دندان و دریافت مشاوره رایگان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت کامپوزیت دندان

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.