تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱

رابیتس، محصولی تولید شده از ورق گالوانیزه بوده که به‌ اشتباه راویز می‌نامند. رابیتس، در انواع گوناگون ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه با وزن‌ های سنگین و سبک تولید می‌ شود. بهای این محصول بر اساس نوع آن متفاوت است و برای خرید و فروش آن باید به مشخصات فنی توجه بالایی داشت. ما در

رابیتس، محصولی تولید شده از ورق گالوانیزه بوده که به‌ اشتباه راویز می‌نامند. رابیتس، در انواع گوناگون ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه با وزن‌ های سنگین و سبک تولید می‌ شود. بهای این محصول بر اساس نوع آن متفاوت است و برای خرید و فروش آن باید به مشخصات فنی توجه بالایی داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا به فرایند ماهیت رابیتس کاری بپردازیم و موارد استفاده از آن را بیان کنیم.

رابیتس کاری چیست؟

رابیتس کاری ، یکی از روش های اجرای سقف کاذب در ایران بوده که رواج زیادی دارد. رابیتس کاری، یعنی اجرای پوشش سقف کاذب با شبکه های مشبک فولادی، که برای پوشاندن تیرآهن و بتن، پیوستگی سطوح دیوارها و ساخت یک بستر خوب برای نصب تاسیسات کاربردهایی دارد.

جهت زیرسازی گچ کاری سقف یا به عبارتی، استحکام و زیباسازی سقف از رابیتس بهره گیری می شود. این عنصر، شبکه ای فلزی ساخته شده از ورق های گالوانیزه می باشد. اغلب طول ورق گالوانیزه، برای تولید رابیتس ۲۴۰ سانتی متر و عرض آن ۶۰ سانتی متر است. با انجام برخی ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻓﻴﺰیکی، مثل ﭘﺮﺳﻜﺎری و کشش روی ورق های گالوانیزه، اﻳﻦ ﺻﻔﺤﺎت ﺑﻪ راﺑﻴﺘﺲ ﺗﺒﺪﻳﻞ می شوند.

در اصل، رابیتس صفحه فولادی مشبکی می باشد که به وسیله سیم رابیتس بندی به بخش فرعی متصل می شود استفاده از میله های عمودی و افقی نیز جهت محکم کردن این سقف ها ضروری می باشند؛ به گونه ای که سقف رابیتس به این میله ها جوش داده می شود.

سطح زیرین رابیتس، به دلیل اینکه از جنس گالوانیزه می باشد، به خوبی پوشش می گیرد. از مزایای سقف های رابیتس، می توان به این اشاره داشت که طراحی های زیبا و متنوعی دارند.

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس دارای اجزای گوناگونی است که عبارت اند از:

  • میلگردهای آویز
  • نبشی باربر
  • رابیتس
  • مفتول گالوانیزه
  • اندود گچ

میلگردهای آویز

این نوع میلگردها، به شکل فنی و جوشی بار اصلی سقف کاذب را به سقف اصلی یا تیرآهن ها منتقل می کنند. قبل از اجرای سقف صلب، در قسمت پیش بینی شده، در زمان اجرای سقف، بخشی را در سقف مدفون می کنند و بخش دیگری را به شکل آویز باقی می گذارند. با خم کردن انتهای آویز جوشی و جوش دادن آن، به اجرای سقف در طول مورد نظر، کار برای اجرای مرحله بعدی آماده است.

برای اجرای این فرایند، باید میلگردها ضرورتاً به صورت قائم در نقطه اتصال به سقف صلب خم شده و طول خوبی برای جوش داشته باشند. چنانچه اتصال به صورت نقطه جوش باشد، پذیرفته نمی شود! نکته مهم آن است که جوش کاری توسط فردی ماهر انجام شود، تا خروجی تمیز و مناسبی داشته باشیم.

 

مراحل اجرای رابیتس کاری

نبشی باربر

نقش اصلی، انتقال بار سقف کاذب، به میلگردهای آویز و سقف اصلی بر عهده نبشی باربر است. سایز این نبشی ها حداقل باید ۳ سانتی متر بوده و بیشترین مقدار آن به میزان بار و فاصله های آنها و طول آزادکار وابسته است. به طور کلی، احتمال دارد که حداکثر میزان اندازه نبشی های بار به ۵ سانتی متر نیز برسد.

فاصله نبشی ها از هم باید حدود ۶۰ سانتی متر باشد. این قسمت باید در کناره سقف، گوشه ها یا کنج ها نصب شود. بیشترین میزان طول کنسولی میلگردهای فرعی ۱۵ سانتی متر است.

رابیتس

رابیتس نیز بخش اصلی سقف رابیتس کاری بوده و جنس محکمی دارد. رابیتس که در زبان عامیانه به آن راویز یا رابیس میگویند از واژه انگلیسی Rib Lath گرفته شده است. رابیتس که امروزه از ورق گالوانیزه تولید می‌گردد، یک شبکه فلزی با برشکاری‌ها و شکل‌های مختلف است که می‌تواند یک سطح را از نظر ظاهری دچار تحول کند. تنها تفاوتی که رابیتس با ورق‌های ساده دارد در چشمه‌هایی است که بر روی رابیتس تعبیه شده‌اند.

مفتول گالوانیزه

این مفتول ها، یکی از بهترین گزینه ها برای فیت کردن رابیتس بندی می باشند که دارای ضخامت ۸ میلیمتر بوده و جنس گالوانیزه دارند. مفتول های گالوانیزه رابیتس بندی، نرمی بالایی داشته و ضدزنگ و بادوام هستند. جهت اتصال رابیتس به میلگردهای فرعی از مفتول رابیتس بندی استفاده می شود.

اندود گچ

اندود گچ، در مرحله پایانی کار و با توجه به طرح رابیتس بندی و نحوه قرارگیری سقف کاذب اجرا می شود. در اجرای گچ کاری، محل اجرای رابیتس هم مهم می باشد. گچ کاری در دو مرحله انجام می شود:

پر نمودن حفره های رابیتس: اجرای این بخش برای پر کردن حفره های رابیتس ضروری است. اما متاسفانه گچ زیادی در این مرحله مصرف می شود و هدر رفتن وقت زیادی دارد. اما می توان برای جلوگیری از این مسئله، از گچ زنده استفاده کرد. اگر بخواهیم از ملات سیمان استفاده کنیم. باید از ملات پودر، خاک سنگ و سیمان کمک بگیریم. اجرای روکش نهایی: برای تکمیل نهایی و زیباسازی طرح رابیتس، این مرحله اجرا می شود. اجرای این مرحله، باعث ایجاد سطحی صاف خواهد شد.

 

مراحل‌ اجرای رابیتس کاری

رابیتس کاری دارای سه مرحله است که عبارت‌ اند از:

  • نصب میلگردهای آویز
  • نصب رابیتس
  • گچ کاری

نصب میلگردهای آویز

میلگردهای آویز را یا از قبل داخل سقف دفن می کنند و یا در زمان اجرای سقف رابیتس آن ها را به تیرهای آهن جوش می دهند. این میلگردها، بار اصلی سقف کاذب رابیتس را تحمل می کنند. اگر میلگردهای آویز از قبل در سقف جایگذاری شوند، با دقت به طرح رابیتس در محل های مورد نظر مدفون یا در واقع نصب می شوند؛ به شکلی که در زمان رابیتس بندی مقداری از آن ها بیرون بوده تا بتوان رابیتس را روی آنها نصب کرد.

در قسمت بعدی، این میلگردها را خم کرده و میلگردهای بعدی را به آن ها جوش می دهند. فاصله میلگردهای آویز از یکدیگر نیز اهمیت بالایی دارد و نباید از ۶۰ سانتی متر بیشتر باشد. برای سقف های سنگین این فاصله را ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند.

نصب رابیتس

جهت نصب رابیتس، آن را بر روی میلگردهایی قرار داده و با سیم رابیتس به آن متصل میکنند. جنس رابیتس گالوانیزه بوده و در برابر رطوبت مقاوم است. رابیتس دارای تعدادی ستون است که به پل معروف هستند و در ایران در دو نوع ۹ پل و ۱۳ پل تولید می شود. جهت پیشگیری از شکم دادن گچ، بهتر است که از رابیتس با تعداد پل های بالاتر با وزن سنگین تر استفاده کنیم.

گچ کاری

این مرحله، بخش آخر کار بوده و با تخصص یک فرد حرفه ای انجام می شود.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، رابیتس یکی از پرکاربردترین ابزار آلات در صنایع ساختمان سازی به شمار می رود. این محصول در انواع مختلفی تولید می شود. عملیات رابیتس کاری باید ضرورتاً توسط یک فرد خبره انجام شود تا کیفیت و دوام‌ بالایی داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل