متا (فیسبوک) در حال ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان برای اتصال بشر به متاورس است برنامه‌های متا یا همان فیسبوک سابق برای جهان مجازی رو به گسترش است. این شرکت می‌خواهد سریع ترین ابر کامپیوت..

متا (فیسبوک) در حال ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان برای اتصال بشر به متاورس است

برنامه‌های متا یا همان فیسبوک سابق برای جهان مجازی رو به گسترش است. این شرکت می‌خواهد سریع ترین ابر کامپیوتر جهان را برای اتصال کاربران به متاورس توسعه دهد.

از همان لحظه‌ای که فیسبوک اعلام کرد نام خود را به متا تغییر داده است، نظرات کاربران فضای اینترنت در این رابطه به شکلی دو قطبی درآمد. هنوز برنامه این شرکت برای این تغییر مهم کاملا مشخص نیست؛ اما گویا فیسبوک می‌خواهد یک نسخه سه‌ بعدی و مجازی از اینترنت را ارائه دهد.

پروژه ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان توسط متا

در حال حاضر فیسبوک ماهیانه حدود ۳ میلیون کاربر فعال دارد و اگر می‌خواهد آنها را به محیط واقعیت مجازی وصل کند، به قدرت پردازشی فوق‌العاده زیادی نیاز دارد. به همین خاطر اخبار مربوط به ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان توسط متا کاملا با رویکرد جدید این شرکت سازگار است.

گفته می‌شود که متا فاز اول از پروژه ابر کامپیوتر خود را به پایان رسانده است. این دستگاه AI Research SuperCluster یا به اختصار RSC نام دارد و قرار است پروژه ساخت آن تا پایان سال میلادی جاری به اتمام برسد. متا بر این باور است که پس از پایان پروژه، این شرکت سریع ترین ابر کامپیوتر کره زمین را در اختیار خواهد داشت.

چه کاری از دست سریع ترین ابر کامپیوتر جهان برمی‌آید؟

ابر کامپیوتر متا قادر به پردازش ۵ اگزافلاپس خواهد بود که یعنی یک میلیون برابر نسبت به یک کامپیوتر گیمینگ معمولی سریع‌تر است. متا می‌خواهد از تمامی این توان برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند از هزاران میلیارد نمونه الگوبرداری کنند، استفاده کند.

یکی دیگر از پتانسیل‌های بالقوه این ابر کامپیوتر ساختن ابزارهای بهتر برای واقعیت افزوده است؛ زیرا می‌تواند به صورت بی‌ وقفه متون، تصاویر و ویدیو‌ها را ارزیابی کند. به گفته متا، این ابر کامپیوتر نقشی کلیدی در آینده این شرکت و پروژه متاورس خواهد داشت.

کوین لی، مدیر فنی این برنامه و مهندس نرم‌افزار Shubho Sengupta در این رابطه گفت:

ما امیدواریم که RSC به ما در ساخت سیستم‌های کاملا جدید هوش مصنوعی کمک کنند. این سیستم‌ها مثلا قادر خواهند بود ترجمه همزمان صوتی را به صورت مستمر برای تعداد زیادی از افراد که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند، به ارمغان بیاورند و بدین ترتیب آنها بتوانند به صورت مشترک روی یک پروژه تحقیقاتی کار کنند یا در کنار هم یک بازی واقعیت افزوده را انجام دهند.

سریع ترین ابر کامپیوتر جهان همچنین قادر خواهد بود سخنان نفرت آفرین و محتوای مخرب را (به احتمال زیاد در فیسبوک و اینستاگرام)‌ شناسایی کرده و آنها را حذف کند. منا بر این باور است که می‌توان هوش مصنوعی را به خوبی برای این کار آماده کرد.

گام بعدی چیست؟

مرحله اول پروژه RSC با موفقیت به پایان رسیده است و حالا این دستگاه عملیاتی به حساب می‌آید. در مرحله کنونی، این ابر کامپیوتر دارای ۷۶۰ سیستم انویدیا DGX A100 با مجموع ۶۰۸۰ واحد پردازش گرافیک است. این مجموعه در حال حاضر نیز نسبت به خیلی از ابر کامپیوترهای جهان سریع‌تر است؛ اما متا می‌خواهد تعداد پردازشگر‌های گرافیکی RSC را به ۱۶۰۰۰ عدد برساند.

گام بعدی عملکرد سیستم را تا حدود ۲.۵ برابر افزایش خواهد داد و به این کامپیوتر اجازه می‌دهد در مقیاس اگزابایت کار کند. برای یادآوری باید گفت که ۱ اگزابایت معدل ۳۶ هزار سال ویدیو باکیفیت است.

کوین لی همچنین افزود:

ما انتظار داریم که این تغییر کاربردی در توانایی پردازشی سیستم به ما این امکان را بدهد که نه تنها مدل‌های هوش مصنوعی را به شکل دقیق‌تری برای سرویس‌های فعلی خود بسازیم، بلکه یک تجربه کاربری کاملا جدید را بری کاربران مخصوصا در متاورس ایجاد کنیم.

متا چیست؟

در ۶ آبان ماه سال جاری بود که مارک زاکربرگ تغییر نام شرکتش از فیسبوک به متا را به صورت رسمی اعلام کرد. وی همزمان با این کار آینده‌ای جدید را ترسیم کرد.

در آینده، شما می‌توانید به عنوان یک هولوگرام و بدون حضور فیزیکی فورا در محل کار خود حاضر شوید یا اینکه با دوستان خود به کنسرت بروید و به خانه والدین خود بروید تا حالشان را بپرسید.

برخی بر این باورند که فیسبوک می‌خواسته با این تغییر برند از جنجال‌های زیادی که پیرامون این شرکت شکل گرفته، فرار کند. فیسبوک برای اولین بار پس از رسوایی Cambridge Analytica زیر ذره‌بین قرار گرفت و پس از تغییر خط مشی واتس‌اپ و لو رفتن عدم اهمیت مدیران این شرکت به سلامت روانی کاربران و امنیت آنها شرایط برای زاکربرگ بدتر شد.

در حال حاضر این تغییر نام، سبب اتفاق خاصی در این شرکت نشده است و فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ همانند گذشته به مسیر خود ادامه می‌دهند. شرکت مادر نیز آنچنان تغییری در رویکرد کلی خود نداده است. باید منتظر بود و دید که آیا زاکربرگ می‌تواند برنامه متاورس را به موفقیت برساند تا آنچه در فیلم‌های علمی تخیلی می‌دیدیم را تجربه کنیم.

به نظر شما آیا متا می‌تواند با ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر جهان در پروژه متاورس موفق شود؟

منبع :Phone Arenaمنبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل