تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰

لیستی از آثار مخرب و صدمات بازی های ویدیویی فهرست آثار مخرب بازی های ویدیویی شامل ۶ مورد از صدمه‌هایی است که دنیای شگفت‌انگیز و مجازی گیمینگ، در دنیای واقعی به گیمرها وارد می‌کند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا صدمات مورد نظر و راه‌های مقابله با هرکدام را بررسی کنیم.
آثار مخرب بازی های ویدیویی لیستی از صدماتی بوده که از دنیای مجازی گیمینگ فراتر می‌روند و در دنیای واقعی، علاقه‌مندان به چنین نوع از سرگرمی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی این آثار و روش مقابله با هر یک از آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.
در حالی که روز به روز بازی‌های شگفت‌انگیزتری در سبک‌های مختلف وارد بازار می‌شوند و کاربران این امکان را دارند که در محیط‌های مجازی گوناگون، به دشمنان خود در بازی صدمه وارد کنند، گاهی اوقات هم پیش می‌آید که این صدمات از دنیای مجازی فراتر می‌روند و وارد دنیای حقیقی می‌شوند.
بازی‌های ویدیویی به خودی خود نکات مثبت بسیاری دارند و در کنار سرگرمی بی‌نظیری که در اختیار ما قرار می‌دهند، در بسیاری از موارد باعث تقویت مهارت‌های تحلیلی و ادراکی ما می‌شوند. با این وج..

لیستی از آثار مخرب و صدمات بازی های ویدیویی

فهرست آثار مخرب بازی های ویدیویی شامل ۶ مورد از صدمه‌هایی است که دنیای شگفت‌انگیز و مجازی گیمینگ، در دنیای واقعی به گیمرها وارد می‌کند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا صدمات مورد نظر و راه‌های مقابله با هرکدام را بررسی کنیم.

آثار مخرب بازی های ویدیویی لیستی از صدماتی بوده که از دنیای مجازی گیمینگ فراتر می‌روند و در دنیای واقعی، علاقه‌مندان به چنین نوع از سرگرمی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی این آثار و روش مقابله با هر یک از آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

در حالی که روز به روز بازی‌های شگفت‌انگیزتری در سبک‌های مختلف وارد بازار می‌شوند و کاربران این امکان را دارند که در محیط‌های مجازی گوناگون، به دشمنان خود در بازی صدمه وارد کنند، گاهی اوقات هم پیش می‌آید که این صدمات از دنیای مجازی فراتر می‌روند و وارد دنیای حقیقی می‌شوند.

بازی‌های ویدیویی به خودی خود نکات مثبت بسیاری دارند و در کنار سرگرمی بی‌نظیری که در اختیار ما قرار می‌دهند، در بسیاری از موارد باعث تقویت مهارت‌های تحلیلی و ادراکی ما می‌شوند. با این وجود، همان‌طور که اشاره شد افراط کردن در گیمینگ می‌تواند باعث بروز مشکلات واقعی شده و چنین نکات مثبتی را از بین ببرد.

آثار مخرب بازی های ویدیویی

۱. سندروم بینایی کامپیوتری

سندروم بینایی کامپیوتری (Computer vision syndrome) تنها مختص گیمینگ نبوده و اکثر مواقع وقتی کاربر برای مدت طولانی به نمایشگر خود خیره می‌شود، چنین وضعیتی به وجود می‌آید. با این حال از آنجایی که بازی‌های کامپیوتری نوعی اعتیاد را در ما به وجود می‌آورند که پس کشته شدن در بازی، یک بار دیگر سعی می‌کنیم و صرف‌نظر از خستگی مجددا ادامه می‌دهیم، اکثرا گیمرها دچار چنین سندرومی می‌شوند.

گفته شده که در ۹۰ درصد مواقع، خیره شدن به صفحه مانیتور برای بیش از ۳ ساعت باعث بروز این مورد از آثار مخرب بازی های ویدیویی می‌شود؛ در چنین وضعیتی کاربر بدون استراحت، مدت طولانی را صرف نگاه کردن به مانیتور کرده و به واسطه متمرکز کردن قوای بینایی بر روی نمایشگر، در فاصله نزدیک و برای مدت طولانی، خشکی و سوزش چشم‌ها، تاری دید، سردرد و مشکلات دیگری به وجود می‌آید.

راه حل جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی استراحت دادن به چشم‌ها در فواصل زمانی کوتاه و یا استفاده از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ است؛ در این تکنیک توصیه می‌شود که کاربر هر ۲۰ دقیقه یک ‌بار، برای مدت ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) نگاه کند.

۲. درد گردن و کمر

به صورت کلی نشستن باعث وارد شدن فشار به قسمت پائینی کمر می‌شود و وقتی گیمرها برای مدت طولانی و بدون داشتن فرم صحیح نشستن، بر روی صندلی یا کاناپه خود بازی می‌کنند، این فشار بر روی ستون فقرات آن‌ها از همیشه بیشتر می‌شود.

فشار مورد نظر به تدریج استخوان‌ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در کنار درد شدید کمر و گردن، امکان به وجود آمدن درد در قسمت‌های دیگر بدن هم وجود دارد. عملا توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز این مورد از آثار مخرب بازی های ویدیویی کاربر به صورت مرتب ورزش کند؛ اما اگر چنین امکانی وجود ندارد، بهترین کار ممکن توقف بازی در هر ۳۰ دقیقه و بلند شدن و قدم زدن برای کاهش فشار وارده بر روی بدن است.

کارشناسان توصیه می‌کنند که در هنگام بازی به صورت صاف نشسته، مانیتور خود را در ارتفاع برابر با چشم‌ها قرار دهید و علاوه بر قرار دادن بازو و ساعد در زاویه ۹۰ درجه، پاهای خود را هم به صورت صاف بر روی زمین قرار دهید. البته صندلی‌های ارگونومیک و مخصوص گیمینگ هم در بازار وجود دارند که اگر خرید آن‌ها برای شما مشکلی نیست، از چنین سرمایه‌گذاری پیشمان نخواهید شد.

۳. سندروم تونل کارپ

سندروم تونل کارپ (Carpal tunnel syndrome) در حالتی رخ می‌دهد که استخوان‌ها و رباط‌های مچ دست به دلایلی مثل نگه داشتن دسته بازی برای مدت طولانی، تحت فشار قرار می‌گیرند و در نتیجه به عصب مدیان که از بازوها تا کف دست‌ها کشیده شده، فشار وارد شود.

عصب مورد نظر در مجرای باریکی قرار دارد و با انجام کارهایی مثل تایپ کردن، نگه داشتن موس و یا دسته بازی برای مدت طولانی، این مجرا تحت تنش قرار گرفته و پس از مدتی نوعی حس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در دست‌ها به وجود می‌آید. در مراحل بعدی بی‌حسی مورد نظر به دردهای شدیدتر منجر می‌شود.

برای مقابله با این مورد از آثار مخرب بازی‌های ویدیویی می‌توانید در طول شب و به هنگام خواب از مچ‌بندهای مخصوصی که جلوی خم شدن مچ را می‌گیرند، استفاده کنید؛ برخی از متخصصان انجام ورزش‌های مربوط به مچ را برای چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنند، اما تاکنون مدرکی در مورد تاثیر این نوع تمرینات ارائه نشده و به همین دلیل، پیشنهاد شده که با صرف هزینه برای خرید تجهیزات ارگونومیک، از بروز فشارهای غیرضروری بر روی مچ خود جلوگیری کنید.

۴. تشنج

از اوایل دهه ۸۰ میلادی مواردی گزارش شده که بازی‌های ویدیویی می‌توانند باعث بروز تشنج شوند؛ از آن زمان تاکنون مقامات سازندگان بازی‌ها را مجبور کرده‌اند تا در قسمت شروع گیم هشدارهایی مربوط به بیماران صرع را نمایش دهند.

احتمال بروز تشنج بیشتر از همه برای افرادی که دچار مشکل حساسیت به نور هستند، جدی بوده و دلیل اصلی این موضوع هم نمایش پشت سر هم و بسیار کوتاه نورهای مختلف در خلال بازی است. مدت‌هاست که برخی از گیم‌ها نوعی تنظیم خاص برای افراد حساس دارند که جزئیاتی مانند نورهای گذرا، نوارهایی از رنگ‌های متضاد و یا تغییر صحنه بازی با سرعت بالا که معمولا برای افزایش هیجان کاربر اعمال شده‌اند را غیرفعال می‌کنند.

البته احتمال بروز تشنج به عنوان یکی از آثار مخرب بازی های ویدیویی برای تمامی کاربران فوق‌العاده کم بوده، اما اگر شما جزو افراد حساس به نور و یا مبتلا به صرع هستید، قبل از هر چیز با دکتر مشورت کنید؛ در صورتی که پزشک مشکلی بر سر راه بازی کردن شما ندید، معمولا این متخصصان توصیه می‌کنند که بیشتر از حالت همیشگی از نمایشگر خود دور شوید، تنظیمات نور صفحه را مناسب وضعیت خود تغییر داده و معمولا در فضایی بازی کنید که اطراف شما نور طبیعی باشد.

۵. آثار مخرب بازی های ویدیویی سبک جدید

پیش از ظهور کنسول بازی Wii، گیمینگ به فعالیت بدنی زیادی نیاز نداشت و کاربر تنها با فشار دادن چند دکمه کار خود را راه می‌انداخت؛ با این حال کنسول مورد نظر گیمرها را از روی صندلی‌ها بلند کرد و کنترلرهای مخصوصی را به آن‌ها داد که از همان ابتدای ارائه چنین بازی‌هایی، باعث صدمه دیدن افراد در دنیای واقعی شدند.

از افتادن کاربرها بر روی وسایل مختلف منزل گرفته تا ضربه زدن به صورت همبازی‌ها و یا اعضای دیگر خانواده در گرماگرم بازی، چنین سبکی از گیمینگ نوع جدیدی از آثار مخرب بازی های ویدیویی را به وجود آورده است. از طرف دیگر گزارش‌های مربوط به صدمه دیدن مانیتور و سایر وسایل منزل کاربران Wii از همان ابتدا به قدری زیاد بود که سازندگان کنسول توصیه‌هایی را برای پیشگیری از مشکلات مختلف ارائه می‌کردند و دسته‌های بازی هم برای وارد کردن صدمه کمتر، با مواد نرم‌تر ساخته شدند.

البته از زمان ارائه کنسول Wii مدتی می‌گذرد و با ظهور واقعیت مجازی (VR)، بحث بازی‌های ویدیویی فعال و همه‌جانبه داغ‌تر شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر بازی مورد نظر شما نیازمند فعالیتی بیشتر از نشستن روی یک صندلی بوده، از باز بودن فضای اطراف خود مطمئن شوید و تا جایی که امکان دارد، خود، سایر افراد و همچنین وسایل باارزشتان را در معرض خطر قرار ندهید؛ حتی شاید لازم باشد قبل از یک بازی حساس حرکات کششی لازم را انجام داده و بدن خود را گرم کنید!

همچنین بخوانید:

ناامید کننده ‌ترین بازی ‌های سال ۲۰۱۹

۶. چاقی مفرط در میان آثار مخرب بازی های ویدیویی

چاقی مفرط به معنی اضافه‌وزن بیش از حد فرد بوده و در حالی که آخرین مورد از لیست آثار مخرب بازی های ویدیویی به دلایل زیادی علاوه بر افراط در گیمینگ بروز می‌کند، تحقیقات نشان داده‌اند که افراد به هنگام انجام بازی‌های ویدیویی، بیشتر غذا می‌خورند و حتی اگر گرسنه هم نباشند، در اکثر مواقع از مواد غذایی مضر استفاده می‌کنند.

در حال حاضر با وجود پاندمی کرونا کودکان و نوجوانان از گذشته هم کمتر بیرون می‌روند و چنین مسائلی باعث می‌شوند که انجام بازی‌های ویدیویی بر روی سلامت و وضعیت چاقی آن‌ها تاثیر بگذارد. حتی در صورت توقف پاندمی، انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش کردن به جای وقت گذاشتن برای گیمینگ، همیشه به عنوان چالشی مهم بر سر راه کودکان و نوجوانان خواهد بود و در صورت زیاده‌روی در بازی‌های ویدیویی، امکان بروز چاقی مفرط در گیمرها وجود دارد.

راحت‌ترین روش برای مقابله با چنین مشکلی انجام فعالیت‌های بدنی بیشتر، رفتن به باشگاه و دنبال کردن هر سرگرمی دیگری است که نیازمند به کار گیری اعضای مختلف بدن باشد. حتی در دنیای گیمینگ هم بازی‌هایی وجود دارند که برای انجام فعالیت‌های بدنی ساخته شده‌اند و کاربر را مجبور می‌کنند که برقصد و یا تمرینات جسمی گوناگونی را انجام دهد؛ اگر ورزش کردن در ابتدا برای شما سخت است، می‌توانید از چنین بازی‌هایی کمک بگیرید.

خروج از نسخه موبایل