تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

لوازم خانگی دست‌ دوم به اسم نو به مردم فروخته می‌شود! معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید خبر عرضه لوازم خانگی دست‌ دوم به اسم نو در بازار گفت در حال پاکسازی بازار از وجود چنین کالاهایی هستیم. خریداران لوازم خانگی طی هفته‌های گذشته اعلام کردند برخی از فروشندگان لوازم خانگی

لوازم خانگی دست‌ دوم به اسم نو به مردم فروخته می‌شود!

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید خبر عرضه لوازم خانگی دست‌ دوم به اسم نو در بازار گفت در حال پاکسازی بازار از وجود چنین کالاهایی هستیم.

خریداران لوازم خانگی طی هفته‌های گذشته اعلام کردند برخی از فروشندگان لوازم خانگی دست دوم را به جای کالای نو به بازار عرضه می‌کنند. در همین راستا با افزایش گزارش‌ها، سازمان حمایت و تعزیرات بررسی‌های خود را شروع کردند که نتایج بررسی‌ها حاکی از آن بود برخی از فروشندگان لوازم خانگی را با رنگ آمیزی و رفع برخی ایرادات فنی به اسم لوازم خانگی نو به بازار عرضه می‌کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده، بیشترین لوازم خانگی دست دوم که از این طریق به مشتریان عرضه شده در حوزه برودتی نظیر یخچال ساید‌بای‌ساید، انواع یخچال و فریزرها، لباسشویی و مایکروویو بود که فروشندگان آنها را از روش‌های مختلفی چون فضای مجازی (سایت‌های دیوار و شیپور) و تعمیرگاه‌های سطح شهر آنها را به مشتریان عرضه می‌کنند.

طبق بررسی‌ها، فروشندگان لوازم خانگی دست دوم که آنها را به عنوان کالای نو به فروش می‌رسانند به مشتری اعلام می‌کنند این کالاها قاچاق بوده و تعرفه واردات روی قیمت نهایی آنها اعمال نشده و به همین دلیل نسبت به مدل وارداتی حدود 7 تا 15 میلیون تومان ارزان‌تر هستند. در واقع همین قیمت پایین‌تر باعث شده تا بسیاری از مشتریان به خرید این کالاها روی آورند.

گفتنی است ممنوعیت واردات لوازم خانگی و کمبود لوازم خانگی برودتی در بازار و همچنین عملکرد سلیقه‌ای تولیدکنندگان باعث شده تا چنین سوءاستفاده‌هایی افزایش یابد و سودجویان از علاقه مشتریان به خرید کالاهای خارجی سوءاستفاده کنند.

کشف 9 کامیون لوازم خانگی دست‌ دوم به اسم نو

محمد‌مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین خصوص عنوان کرد فقط در یک فقره بازرسی از یک انبار توانستیم 9 کامیون لوازم خانگی کشف کنیم که سودجویان با رنگ‌آمیزی کالای دست دوم آنها را به عنوان کالای نو به فروش می‌رساندند. وی افزود بازرسی‌های به شکل گسترده در حال انجام است تا بازار از وجود کالاهای دست دوم که به اسم نو به فروش می‌رسند، پاکسازی شود.

یکی از فروشندگان خیابان امین حضور در خصوص اینکه برخی از فروشندگان لوازم خانگی دست دوم را به اسم نو به مشتریان عرضه می‌کنند گفت در سال‌های قبل نیز شاهد انجام چنین کاری از سوی برخی از فروشندگان لوازم خانگی بودیم، اما از اواخر سال 99 به دلیل اینکه قیمت لوازم خانگی افزایش پیدا کرد و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافت باعث شد تا تعداد بیشتری از فروشندگان به انجام چنین کاری روی آوردند.

این فروشنده تاکید کرد اگر جلوی چنین سوءاستفاده‌هایی گرفته نشود، مردم دیگر لوازم خانگی خود را از بازار تهیه نخواهند کرد. از این رو امیدواریم دولت و نهادهای نظارتی با اقدامات فوری خود بازار را از وجود چنین فروشندگانی پاکسازی کنند و مانع فروش لوازم خانگی دست دوم به اسم نو شوند.

لزوم پاکسازی خیابان امین حضور

کارشناسان بر این باورند بازار امین حضور تهران باید به شکل جدی پاکسازی شود. طبق تاکید این کارشناسان، برخی از تخلفات در فروش لوازم خانگی از این خیابان شروع می‌شود و به سایر شهرهای کشور انتقال می‌یابد. همچنین برخی از فعالان خیابان امین حضور که جزو قدیمی‌های این بازار محسوب می‌شوند نیز بر این باورند برخی از سودجویان وارد این بازار شده و باعث خدشه‌دار شدن نام فعالان این بازار می‌شوند.

با توجه به اینکه پاکسازی بازار از لوازم خانگی قاچاق شروع شده و طی 10 روز آینده بازرسی‌های جدید در بازار شروع خواهد شد، می‌توان انتظار داشت برخی سودجویان و دلالان دیگر قادر به سودجویی در این بازار نباشند.

لزوم واردات لوازم خانگی

از طرف دیگر برخی از فعالان بازار بر این باورند برای اینکه از سودجویی برخی افزار در بازار جلوگیری کرد باید به دو نکته مهم توجه داشت؛ اول اینکه میزان تولید لوازم خانگی برودتی توسط تولیدکنندگان داخلی افزایش پیدا کند و نسبت به عرضه کالا به مغازه‌ها نیز اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد. دوم اینکه نظارت‌ها بر این بازار نیز افزایش پیدا کند تا متخلفان فرصت سودجویی نداشته باشند.

برخی از کارشناسان نیز تاکید دارند باید واردات لوازم خانگی آزاد شود. آنها بر این باورند ممنوعیت واردات باعث شده برخی از افراد برای کسب سود به فروش لوازم خانگی دست دوم به اسم کالای نو روی آورند. اگر لوازم خانگی داخلی با کیفیت به بازار عرضه شود، این سودجویان نیز فرصت فعالیت نخواهند داشت، اما متاسفانه تولیدات داخلی از لحاظ تکنولوژی، کیفیت و خدمات پس از فروش همچنان در سطح پایینی قرار داشته و قادر به جلب رضایت بسیاری از مشتریان نیست.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل