تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند احتمالا نام قرص CLA یا اسید لینولئیک را شنیده‌اند. اسید لینولئیک (CLA) نوعی اسید چرب مفید موجود در گوشت و لبنیات است و متخصصان معتقدند روی سلامتی تاثیرهای بسیاری دارد. سی ال ای یا قرص لاغری cla یک مکمل کاهش وزن محبوب است. اسید لینولئیک معمول‌ترین اسید چرب

کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند احتمالا نام قرص CLA یا اسید لینولئیک را شنیده‌اند. اسید لینولئیک (CLA) نوعی اسید چرب مفید موجود در گوشت و لبنیات است و متخصصان معتقدند روی سلامتی تاثیرهای بسیاری دارد. سی ال ای یا قرص لاغری cla یک مکمل کاهش وزن محبوب است.

اسید لینولئیک معمول‌ترین اسید چرب امگا 6 است که به مقدار زیاد در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود، اما در غذاهای مختلف به مقدار کمتر نیز یافت می‌شود. CLA در اصل نوعی اسید چرب غیراشباع امگا 6 است. به عبارت دیگر، یک نوع طبیعی از چربی ترانس است که در بسیاری از غذاهای سالم وجود دارد.

مطالعات متعدد نشان داده چربی‌های ترانس صنعتی که با چربی‌های ترانس طبیعی مانند CLA متفاوت هستند، در صورت مصرف زیاد مضر هستند. در این مقاله به بررسی فواید و عوارض این قرص مکمل می‌پردازیم.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • قرص CLA چیست؟
  • منبع غذایی CLA
  • ارزش غذایی CLA
  • انواع قرص CLA
  • فواید داروی لاغری CLA
    • کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها
    • قرص CLA و افزایش چربی‌سوزی
    • افزایش رشد عضلانی
    • کاهش اشتها
    • مکمل cla و کاهش التهاب
    • قرص سی ال ای و سلامت استخوان‌ها
  • نحوه مصرف CLA
  • عوارض قرص cla
  • آیا قرص CLA به کاهش وزن کمک می‌کند؟

قرص CLA چیست؟

مکمل‌ها یا قرص‌های CLA از LA موجود در روغن گلرنگ ساخته شده‌اند و تحقیقات نشان داده که می‌توانند با افزایش سرعت متابولیسم به کاهش وزن کمک کند.

قرص CLA اغلب به عنوان یک مکمل کاهش وزن و همچنین برای حفظ توده عضلانی بدون چربی، حفظ کاهش وزن و حتی کمک به پیشگیری از دیابت نوع 2 که اغلب با چاقی مرتبط است، استفاده می‌شود.

مکمل CLA معمولا در قالب قرص یا کپسول در کنار وعده های غذایی و اغلب در کنار یک برنامه ورزشی منظم استفاده می‌شود.

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد قرص‌های لاغری را از دست ندهید:

منبع غذایی CLA

منابع غذایی اصلی CLA گوشت و شیر نشخوارکنندگان مانند گاو، بز و گوسفند است. مقدار کل CLA در این غذاها بسته به آن‌چه که حیوانات خورده‌اند بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، محتوای CLA در گوشت گاو و لبنیات گاوهای علف خوار 300 تا 500 درصد بیشتر از گاوهای تغذیه شده با غلات است.

اکثر مردم در حال حاضر مقداری CLA را از طریق رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند. میانگین مصرف در ایالات متحده حدود 151 میلی گرم در روز برای زنان و 212 میلی گرم برای مردان است.

قرص cla معمولا در قالب قرص یا کپسول در کنار وعده‌های غذایی مصرف می‌شود.

به خاطر داشته باشید که CLA که در مکمل‌ها یافت می‌شود از غذاهای طبیعی مشتق نمی‌شود، بلکه از طریق تغییر شیمیایی اسید لینولئیک موجود در روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود.

تعادل اشکال مختلف در مکمل‌ها به شدت متفاوت است. آن‌ها حاوی انواع CLA هستند که هرگز به مقدار زیاد در طبیعت یافت نمی‌شوند. به همین دلیل، مکمل‌های CLA همان اثرات سلامتی CLA را از غذاها ندارند.

ارزش غذایی CLA

قرص‌های CLA انواع مختلفی دارند و بر اساس برندی که خرید می‌کنید ممکن است درصد ترکیبات آن متفاوت باشد. معمولا جدول اطلاعات تغذیه‌ای روی بسته بندی CLA که می‌خرید وجود دارد.

در ادامه ما یک مکمل 800 میلی‌گرمی را درنظر می‌گریم که فرد باید سه عدد از آن استفاده کند:

  • کالری: 25
  • چربی کل: 3 گرم
  • چربی چند غیر اشباع: 3 گرم
  • روغن گلرنگ غیر GMO: سه گرم
  • سی ال ای: 2.4 گرم

انواع قرص CLA

28 نوع CLA وجود دارد. تفاوت انواع CLA در پیوندهای دوگانه آن‌هاست که به روش‌های مختلفی مرتب شده‌اند. به خاطر داشته باشید موضوعی به این کوچکی می‌تواند دنیایی از تفاوت را برای سلول‌های ما ایجاد کند.

نوع CLA در مکمل‌ها با اشکال طبیعی محصولات حیوانی متفاوت است. برای ساخت مکمل‌ها، تولیدکنندگان، CLA را با تغییر شیمیایی منابع گیاهی اسید لینولئیک ایجاد می‌کنند. قرص‌های CLA تنها از روی مقدار دوز با یکدیگر متفاوت هستند. چندین مطالعه تا به حال دریافت CLA را از منابع طبیعی به جای مکمل‌ها توصیه کرده‌اند.

قرص لاغری cla در مکمل‌ها با اشکال طبیعی محصولات حیوانی متفاوت است.

فواید داروی لاغری CLA

کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها

در طبیعت، CLA بیشتر در گوشت چرب و لبنیات حیوانات نشخوارکننده یافت می‌شود. بسیاری از مطالعات طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری را در افرادی که مقادیر زیادی CLA مصرف می‌کنند، ارزیابی کرده‌اند.

قابل ذکر است، افرادی که مقدار زیادی CLA از غذاها دریافت می‌کنند، کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع 2 و سرطان قرار دارند.

علاوه بر این، مطالعات در کشورهایی که گاوها عمدتاً علف می‌خورند – به جای غلات – نشان می‌دهد افرادی که بیشترین CLA را در بدن خود دارند، کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. با این حال کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌تواند به خاطر ترکیباتی مانند ویتامین K2 در این غذاها نیز باشد.

قرص CLA و افزایش چربی‌سوزی

تصور می‌شود CLA می‌تواند به بدن کمک می‌کند تا سلول‌های چربی بیشتری را بشکند و بسوزاند و همچنین از ذخیره چربی اضافی جلوگیری می‌کند. آن‌چه در واقعیت دیده می‌شود این است که فرآیند چربی‌سوزی عمدتاً برای سلول‌های چربی ذخیره شده در بافت عضلانی اتفاق می‌افتد.

تصور می‌شود قرص CLA به بدن کمک می‌کند تا سلول‌های چربی بیشتری را بشکند و بسوزاند.

افزایش رشد عضلانی

برای تایید چنین خاصیتی هنوز به تحقیقات بیشتری درباره مکمل های CLA نیاز است اما چند تحقیق انجام شده روی حیوانات نتایج امیدوار کننده‌ای داشتند.

کاهش اشتها

به نظر می‌رسد CLA می‌تواند اشتها را کاهش و احساس سیری را افزایش دهد. ایزومرهای trans-10 و cis-12 CLA باعث کاهش سرعت انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص در مغز که با گرسنگی در ارتباط هستند می‌شود.

حتما بخوانید:
ال کارنیتین چیست؟ آیا قرص لاغری ال کارنیتین تاثیرگذار است؟

مکمل cla و کاهش التهاب

چندین مطالعه نشان داده‌اند که CLA نقش مهمی در پاسخ ضد التهابی بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی دارد. این مورد برای اکثر ورزشکاران قابل توجه است، زیرا آن‌ها اغلب به دلیل ورزش و آسیب‌های جزئی با التهاب مواجه می‌شوند.

علاوه بر این، CLA سلامت کبد را بهبود می‌بخشد و به سم‌زدایی آن کمک می‌کند.

این‌گونه گفته می‌شود که قرص CLA سلامت کبد را بهبود می‌بخشد و به سم‌زدایی آن کمک می‌کند.

قرص سی ال ای و سلامت استخوان‌ها

بخش دیگری که مورد توجه همه ورزشکاران است، فواید CLA برای سلامت استخوان است. هم با کمک به افزایش جذب کلسیم (با افزایش هورمون پاراتیروئید) و هم با کاهش فعالیت استئوکلاست‌ها از کاهش تراکم استخوان جلوگیری می‌کند. استئوکلاست‌ها به تحلیل استخوان کمک می‌کنند.

نحوه مصرف CLA

اکثر مطالعات روی CLA از دوزهای 3.2 تا 6.4 گرم در روز استفاده کرده‌اند. یک بررسی به این نتیجه رسید که مصرف حداقل 3 گرم در روز برای کاهش وزن ضروری است. دوزهای حداکثر 6 گرم در روز بی خطر در نظر گرفته می‌شود، بدون این که گزارشی از عوارض جانبی جدی در افراد ارسال شود.

FDA اجازه می‌دهد تا CLA به غذاها اضافه شود و به آن وضعیت GRAS (به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود) می‌دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که با افزایش دوز، خطر عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

عوارض قرص cla

شواهد نشان می‌دهد که دریافت مقادیر کمی CLA طبیعی از غذا مفید است. با این حال، CLA موجود در مکمل‌ها با تغییر شیمیایی اسید لینولئیک از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. آن‌ها معمولاً شکلی متفاوت از CLA دارند که به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود. دوزهای مکمل بسیار بیشتر از مقداری است که مردم از لبنیات یا گوشت دریافت می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید و همیشه هم همین طور بوده، برخی از مولکول‌ها و مواد مغذی زمانی مفید هستند که در مقادیر طبیعی در غذاهای واقعی یافت شوند – اما زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شوند مضر خواهند شد. مطالعات نشان می‌دهد که این در مورد مکمل‌های CLA صدق می‌کند.

  • دوزهای زیاد CLA مکمل می‌تواند باعث افزایش تجمع چربی در کبد شود که پله‌ای به سمت سندرم متابولیک و دیابت است.
  • مطالعات متعدد بر روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که CLA می‌تواند باعث التهاب، مقاومت به انسولین و کاهش کلسترول خوب HDL شود.
  • به خاطر داشته باشید که بسیاری از مطالعات حیوانی مربوطه از دوزهای بسیار بالاتر از مصرف مکمل‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، برخی از مطالعات انسانی با استفاده از دوزهای معقول نشان می‌دهد که مکمل‌های CLA ممکن است عوارض جانبی خفیف یا متوسطی از جمله اسهال، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو ایجاد کنند.

مکمل‌های CLA ممکن است عوارض جانبی خفیف یا متوسطی از جمله اسهال و دلپیچه بوجود آورد.

آیا قرص CLA به کاهش وزن کمک می‌کند؟

فعالیت بیولوژیکی قرص CLA وقتی برای اولین بار توسط محققان کشف شد، خاطر نشان کردند که می‌تواند به مبارزه با سرطان در موش‌ها کمک کند.

بعدها محققان متوجه شدند که CLA می‌تواند به کاهش سطح چربی بدن نیز کمک کند. با افزایش چاقی در سراسر جهان، علاقه به CLA به عنوان یک درمان بالقوه کاهش وزن افزایش یافت. در واقع CLA آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت که بیشترین تحقیقات پیرامون کاهش وزن روی آن انجام شد.

  • تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شد نشان داد CLA به چندین روش می‌تواند موجب کاهش چربی شود. در مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که CLA، مصرف غذا را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد، تجزیه چربی را تحریک و تولید چربی را مهار می‌کند.
  • برخی از مطالعات نشان می‌دهد که CLA می‌تواند باعث کاهش قابل توجه چربی در انسان شود. همچنین می‌تواند ترکیب بدن را با کاهش چربی و افزایش توده عضلانی بهبود ببخشد. با این حال، بسیاری از مطالعات هیچ تاثیری را نشان نمی‌دهند. در بررسی 18 آزمایش کنترل شده، مشخص شد که CLA باعث کاهش اندکی چربی می‌شود. این اثرات در شش ماه اول آشکارتر است و پس از آن کاهش چربی تا دو سال متوقف می‌شود.
  • هنوز تحقیقات درباره قرص و مکمل CLA به یک نتیجه واحد نرسیده است و آن‌چه تا به این‌جا می‌توانیم متوجه شویم این است که کاهش وزن آنچنان بالا نیست و حتی ممکن است افراد دچار عوارض جانبی استفاده از CLA نیز بشوند.

جدای این موضوع که CLA تا چه حد می‌تواند روی کاهش وزن تاثیر گذار باشد باید این را بدانید که تاثیر آن به هیچ وجه با رعایت یک رژیم اصولی قابل مقایسه نیست.

مکمل‌ها و قرص‌های لاغری تاثیری موقت دارند و بعد از مدتی کاهش وزن متوقف می‌شود، اما یک رژیم غذایی مناسب که با توجه به مشخصات بدنی فرد آماده شده باشد، هیچگاه دچار توقف نمی‌شود.

وقتی فقط از قرص‌ها و مکمل‌های لاغری استفاده می‌کنید، در واقع عادات غذایی و سبک زندگی را هیچ تغییری نداده‌اید و حتی در صورت کاهش وزن نیز به محض کنار گذاشتن قرص و مکمل وزن کم شده باز خواهد گشت.

رژیم غذایی اصولی در کنار یک برنامه ورزشی مرتب نه تنها روی کاهش وزن تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد بلکه کمک می‌کند به مرور زمان موفق شوید عادات بد غذایی را ترک کنید و به صورت کلی سبک زندگی بهتری را در پیش بگیرید.

فراموش نکنید کاهش وزن یک هدف کوتاه مدت نیست و باید تبدیل به یک سبک زندگی شود. کاهش و افزایش پیوسته وزن جز ضربه زدن به متابولیسم و سلامت بدن هیچ نتیجه دیگری ندارد.

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ثبت نام و دریافت رژیم مشاوره خرید رژیم

آن چه از مقاله قرص CLA آموختیم:

CLA به صورت طبیعی در غذاها به خصوص گوشت و لبنیات وجود دارد اما به صورت قرص و مکمل نیز از آن استفاده می‌شود. قرص cla بیشتر توسط افرادی استفاده می‌شود که ورزش می‌کنند و در کنار آن قصد کم کردن وزن خود را نیز دارند.

CLA به جز کاهش وزن مزایای دیگری هم برای بدن دارد از جمله:

  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها
  • کاهش التهاب
  • بهبود سلامت استخوان‌ها
  • افزایش رشد عضلانی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

قرص لاغری cla دوزهای متفاوتی دارد که قبل از خرید حتما باید از یک متخصص مشاوره بگیرید و برندی را انتخاب کنید که قابل اعتماد است.

نمی‌توان قرص‌های سی ال ای را به تنهایی عامل کاهش وزن دانست و روی آن تکیه کرد، برای کاهش وزن به یک برنامه غذایی اصولی و ورزش مرتب نیاز دارید. مصرف دوز بالای CLA می‌تواند عوارضی مانند اسهال، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو را در پی داشته باشد.

منابع: +++

4.3/5 – (3 امتیاز)منبع مقاله

خروج از نسخه موبایل