تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

فیلمهای چهلمین جشنواره فجر کدامند؟/ تنوع ژانر و مضمون فیلم‌ها، پرهای سیمرغ جشنواره فجر را رنگارنگ می‌کند – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تقریباً دو ماه دیگر چهلمین جشنواره فیل..

در جشنواره امسال فیلم فجر چه فیلم هایی حضور خواهند داشت ؟ فیلم هایی که شرکت خواهند کرد در این جشنواره در چه ژانرها و مضمون هایی هستند. در این خبر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تقریباً دو ماه دیگر چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری “مسعود نقاش زاده” آغاز می‌شود. این دوره از جشنواره در حالی برگزار می‌شود که هنوز سایه کرونا بطور کامل از کشور رفع نشده است اما با توجه به واکسیناسیون و کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها شرایط بهتری نسبت به سال قبل دارد و به‌نظر می‌رسد که سینماهای مردمی و همینطور بخش‌های جانبی جشنواره با قوت برگزار شود.

تولیدات سینمایی و نمایشی نیز در سال گذشته و امسال جریان داشت و با تمام مشکلات و خطراتی که آفرید توانست فیلم‌های زیادی را راهی جشنواره فیلم فجر کند. بتازگی نیز سینماهای کشور با توان بیشتری مشغول اکران فیلم‌های جشنواره‌های دو سال قبل و خارج از جشنواره شده‌اند. اما امسال چه فیلم‌هایی برای ثبت نام در جشنواره اقدام کرده‌اند؟

البته برخی از فیلم‌های ثبت نامی جشنواره کمی دیر برای تولید اقدام کرده‌اند. برخی نیز تقریبا آخرین مراحل تولید را طی می‌کنند و برخی دیگر با اتمام تدوین مراحل مرحله بعد از تولید را سپری می‌کنند. موارد معدودی هم کاملاً کار را به سرانجام رسانده‌اند و فیلم آماده تحویل به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر است.

اینطور که دبیرخانه جشنواره طبق تقویم منظم کار خود را آغاز کرده و تهیه‌کنندگان هم آن را تأیید می‌کنند، برنامه‌ریزی جشنواره زمان‌های اعلامی خود را تغییر نخواهد داد و برای همین ۷۴ فیلم راه یافته به مرحله اول جشنواره، از تاریخ ۱۰ آذر توسط هیأت انتخاب بازبینی خواهند شد و ۵ دی ماه عناوین فیلم‌های نهایی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر ۴۰ اعلام خواهند شد.

بررسی‌های ما نشان داده که فیلم‌های امسال جشنواره از تنوع ژانر، محتوا و مضمون برخوردارند. بنابراین می‌توان جشنواره فیلم فجر امسال را از نظر تنوع ژانر و محتوا یکی از جشنواره‌های رنگارنگ سال‌های اخیر دانست. چیزی که با توجه اصحاب رسانه، کارشناسان و منتقدین سینما در سال‌های اخیر جان گرفت و نتایج خود را به مرور در آینه جشنواره و پرده نقره‌ای نشان می‌دهد. چیزی که قطعاً به معنای توجه بیشتر سینماگران ما به مخاطب و کیفیت در سینمای ایران است و منجر به رشد فرهنگی و همینطور اقتصادی سینمای ایران خواهد شد.

مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه اسامی مهم‌ترین فیلم‌هایی که فرم ثبت نام جشنواره را پر کرده‌اند را می‌خوانیم:

بدون قرار قبلی؛ در آستانه تدوین

“محمود بابایی” تهیه‌کننده فیلم تازه “بهروز شعیبی” که این روزها با سریال “روز بلوا” در نمایش خانگی حضور دارد در گفت‌وگو با تسنیم، از روزهای آخر فیلمبرداری این اثر در آلمان خبر داد و گفت: بزودی تدوین فیلم را به سرانجام خواهیم رساند. تلاش ما این است که بتوانیم نسخه ایده‌آل را به دبیرخانه جشنواره برسانیم. جشنواره روند منظمی دارد و بنای ما هم این است که بتوانیم مطابق با این تقویم زمانی فیلم خود را به جشنواره برسانیم.

او درباره “بدون قرار قبلی” گفت: گروه سازنده فیلم تلاش حرفه‌ای خود را برای تولید یک فیلم درجه یک بکار گرفته‌اند. البته این داوران، اصحاب رسانه و منتقدین هستند که باید درباره فیلم نظر بدهند اما بنظرم این فیلم در بخش‌های اصلی و مهم قدرت نامزدی را داشته باشد.

بدون قرار قبلی با کمک فارابی ساخته شده و در آن مصطفی زمانی و صابر ابر بازی می‌کنند و قصه آن با امام رضا (ع) ارتباط دارد.

دسته دختران؛ پس تولید و آماده برای تحویل به دبیرخانه

منصوری تهیه‌کننده فیلم “دسته دختران” به کارگردانی منیره قیدی، از اتمام فیلمبرداری، تدوین و گذراندن مراحل پست پروداکشن فیلم خبر داد. فیلم حماسی و دفاع مقدسی کارگردان “ویلایی‌ها” با بازیگرانی چون نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و مهدی حسینی‌نیا از محصولات بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است که از چند ماه قبل روند تولید خود را شروع کرده و به یکی از امیدهای اصلی جشنواره بدل شده است.

دسته دختران

خط نجات، فیلمسازانی با کارنامه متفاوت که فیلم انقلابی می‌سازند

خط نجات” شاید یکی از فیلم‌های خاص جشنواره باشد. گروه سازنده فیلم یعنی آزیتا موگویی و وحید موساییان تا به حال فیلمی درباره انقلاب اسلامی نساخته‌اند و کارنامه آنان نیز نشان می‌دهد که فیلم‌هایی با حال و هوای متفاوت از چنین موضوعاتی را می‌سازند. اما حالا موساییان کارگردان فیلمی چون “فرزند چهارم” و موگویی کارگردان “ایده اصلی” قرار است فیلمی درباره یک خانواده شهید انقلاب اسلامی بسازند که درگیر مسائلی در روزهای انقلاب می‌شوند.

فیلم موساییان که فرم جشنواره را پر کرده، در حال حاضر مراحل نهایی تدوین را بسر می‌برد و بزودی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده می‌شود. این فیلم نیز محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

امیر آقایی، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، حسین سلیمانی و لادن مستوفی در این فیلم بازی می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل