فضاپیماهای چینی تا چند سال دیگر به مشتری و اورانوس می‌رسند فضاپیماهای چینی طی ماموریت تیان ون 4 تا سال 2030 به سیاره مشتری و اورانوس خواهند رسید. این ماموریت بخشی از برنامه بزرگ چین برای اکتشافات منظومه شمسی است. سازمان فضایی چین قصد دارد طی ماموریت تیان ون 4 یک کاوشگر بزرگ به مشتری

فضاپیماهای چینی تا چند سال دیگر به مشتری و اورانوس می‌رسند

فضاپیماهای چینی طی ماموریت تیان ون 4 تا سال 2030 به سیاره مشتری و اورانوس خواهند رسید. این ماموریت بخشی از برنامه بزرگ چین برای اکتشافات منظومه شمسی است.

سازمان فضایی چین قصد دارد طی ماموریت تیان ون 4 یک کاوشگر بزرگ به مشتری و یک کاوشگر کوچک را به اورانوس بفرستد. این فضاپیماهای چینی قرار است با موشک لانگ مارچ 5 به فضا پرتاب شوند. این فضاپیماها با دو بار مدار زدن دور زمین و دور زدن زهره در مسیر به سمت خارج منظومه شمسی قرار خواهند گرفت. در ادامه‌ی مسیر، آنها از یکدیگر جدا شده و یکی به سمت مشتری و دیگری به سمت اورانوس حرکت خواهند کرد.

جزئیات ارسال فضاپیماهای چینی به مشتری و اورانوس

سازمان فضایی چین مدتی قبل از برنامه‌ریزی برای انجام یک ماموریت فضایی در سیاره مشتری خبر داده بود و در همین راستا به تازگی یکی از مقامات مرکز اکتشافات ماه و مهندسی فضایی چین در کنگره بین المللی ستاره‌شناسی 2022 به صورت رسمی این ماموریت را تایید کرد.

فضاپیمای اصلی این ماموریت برای انجام تحقیقات در خصوص منظومه شمسی طراحی شده و پس از مدتی برای انجام تحقیقات دقیق‌تر وارد مدار قمر Callisto خواهد شد. فضاپیمای کوچکتر نیز با پیمودن مسافت طولانی‌تری باید به سیاره اورانوس برسد. همچنین این فضاپیما در مسیر خود از کنار یک سیارک نیز عبور خواهد کرد.

تیان ون 4 که به عنوان ماموریت فضایی جدید چین محسوب می‌شود در واقع بخشی از برنامه در حال توسعه چین برای اکتشافات منظومه شمسی بوده و چین اولین ماموریت بین سیاره‌ای مستقل خود را بر پایه همین برنامه در سال 2020 به انجام رسانده بود؛ در آن سال مدارگرد تیان ون 1 به همراه کاوشگر ژورونگ به مریخ اعزام شد. چین در ادامه این برنامه قصد دارد در سال 2025 میلادی ماموریت تیان ون 2 را با هدف بررسی سیارکی در نزدیکی زمین به انجام برساند.

همچنین ماموریت فضایی تیان ون 3 نیز که در قالب یک ماموریت پیچیده برای جمع‌آوری نمونه و ارسال از مریخ به زمین طرحی شده در سال 2028 میلادی به انجام خواهد رسید. چین با اجرای این برنامه می‌تواند نمونه‌ای از خاک و سنگ سیاره سرخ را به زمین منتقل کند.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل