مدیر حوزه هنری استان تهران گفت: رویداد فرهنگی پرچم ایران بالاست، محدود به تهران نیست و از اقصی نقاط کشور هنرمندانی در آن مشارکت دارند. آثار تولیدشده در رویداد در جشن راهپیمایی ۲۲ بهمن در قالب سربلند، آویز خودرویی و پرچم نمود خواهد داشت. به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری رویداد فرهنگی پرچم …

مدیر حوزه هنری استان تهران گفت: رویداد فرهنگی پرچم ایران بالاست، محدود به تهران نیست و از اقصی نقاط کشور هنرمندانی در آن مشارکت دارند. آثار تولیدشده در رویداد در جشن راهپیمایی ۲۲ بهمن در قالب سربلند، آویز خودرویی و پرچم نمود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری رویداد فرهنگی پرچم ایران بالاست، با موضوع تولید اثر با محوریت نماد پرچم ایران، پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، با حضور علی فروزانفر مدیر حوزه هنری استان تهران، مرتضی اعلایی مدیر موسسه فرهنگی ماهد و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن زنده یاد امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

علی فروزانفر، مدیر حوزه هنری استان تهران

علی فروزانفر، مدیر حوزه هنری استان تهران، در ابتدای این نشست خبری گفت: در رویداد فرهنگی «پرچم ایران بالاست» ۶ استاد عرصه هنرهای تجسمی کنار هنرمندان طی ۳ روز با هم پیرامون پرچم ایران خلق اثر می‌کنند و محصولات، محصولات کاربردی خواهند بود.

وی ادامه داد: این رویداد محدود به تهران نیست و از اقصی نقاط کشور هنرمندانی در آن مشارکت دارند. آثار تولیدشده در رویداد در جشن راهپیمایی ۲۲ بهمن در قالب سربلند، آویز خودرویی و پرچم نمود خواهد داشت.

مدیر حوزه هنری استان تهران، افزود: از روزی که ایده مطرح شد تا به اجرا برسد، زمان کمی داشتیم و بیش از ۱۰۰ هنرمند ثبت نام کردند که ۴۰ هنرمند پذیرش شدند و اعلام کردیم ظرفیت پر شده است. خانه اتحادیه در خیابان لاله‌زار برای میزبانی رویداد فراهم شده است. روز پنجشنبه هم امکان بازدید از روند تولید محصول وجود دارد.

فروزانفر، بیان داشت: ما یک جریان هنری و نمود عینی مستخرج از این رویداد را داریم. اثر و خروجی این رویداد، استفاده از پرچم ایران است. این مسیر اگر تجربه نگاری شود، قابلیت تکثیر در هر رویداد و محصول دیگری می‌تواند داشته باشد. درست است که جشنواره هنر مقاومت بخش پرچم و کتیبه دارد اما هزاران هنرمند و مجموعه، خلق اثر می‌کنند و ورود یک هنرمند و مجموعه به بخش دیگر، رافع ورود دیگران نیست.

وی پیرامون دومین همکاری ‌شان با مجموعه فرهنگی ماهد گفت: با مجموعه ماهد به صورت اتفاقی دو نشست خبری متوالی داشته‌ایم. این دلیل بر تفاهم‌نامه نیست و یک تفاهم‌نامه دلی است و یکی از حداقل نقاط تماسمان با مجموعه ماهد داشتیم و ان‌شاءالله آن را ادامه خواهیم داد؛ چون از رویداد پیشین )ام المقاومه( رضایت داشتیم که وارد همکاری دوم شدیم.

مرتضی اعلایی، مدیر موسسه فرهنگی ماهد

مرتضی اعلایی، مدیر موسسه فرهنگی ماهد، در ادامه این نشست خبری گفت: جایگاه پرچم ایران در زندگی مردم ایران کجاست؟ یکی از مظلوم‌ترین نمادهای ملی، پرچم کشورمان در زندگی مردم است. حتی پرچم باکیفیتی که امکان استفاده در سردر منزل را داشته باشد، کمبودش حس می‌شود. من حس می‌کنم ما ایرانی‌ها اگر چشممان را ببندیم و بگوییم ایران، پرچم چندمین مقوله‌ای است که به ذهنمان می‌رسد و نمادهای معماری زودتر از پرچم در ذهن تداعی می‌شود. رویداد «پرچم ایران بالاست» برای رفع این نقیصه تلاش می‌کند.

وی افزود: این رویداد به دنبال نمایش و شوآف هنری نیست و خروجی‌محور است و در لوازم کاربردی، تزئینی، لوازم فردی و کودک محصولاتش تولید خواهد شد. ان‌شاءالله محصولات این رویداد از همین دهه فجر به دست مردم برسد. در این رویداد از بهبهان در جنوب ایران تا ساری در شمال ایران، هنرمند داریم. ان‌شاء‌الله در آینده این اتفاق رخ دهد که در رویداد ملی کشورمان از ظرفیت‌های خارج از کشور هم بهره ببریم.

مدیر موسسه فرهنگی ماهد، درباره اینکه خانه ماهد به عنوان یک مجموعه خصوصی، اقتصاد هنر را در فعالیت‌هایش تا چه اندازه لحاظ می‌کند، بیان داشت: ماهد یک بنگاه خصوصی و به تبادل طراحی یک مدل در اقتصاد فرهنگ و هنر است. در ۱۰ سال گذشته حتی یک مشارکت با هیچ ارگان دولتی نداشته‌ایم. رویداد «ام المقاومه» اولین رویداد مشارکتی ماهد با سازمان‌های غیرخصوصی بوده است. طبیعتاً هزینه‌هایی دارد، اما هدف از «ام المقاومه» بازگشت هزینه نبود، یک اتفاق هنری بود و برای اولین بار ۳۰ هنرمند در عتبه حسینی خلق اثر کردند. استقبال مسئولان حرم بسیار مثبت بود و  درخواست داشتند این رویداد باز هم با حضور هنرمندان عراقی تکرار شود. محصولاتش فاخر بود و به بیلبوردهای شهری تبدیل شد.

وی ادامه داد: اما رویداد پرچم خروجی متفاوت و نگاه مردمی با محصول دارد. هدف این است که محصول طراحی شود و بازگشت اقتصادی برای ما و مشارکت‌کنندگان داشته باشیم. معتقدم این چرخه، یک چرخه موفق خواهد بود و بازگشت هزینه را خواهد داشت. این مدل شدن ارزشمند است.

مدیر موسسه فرهنگی ماهد بیان داشت: رویداد «پرچم ایران بالاست» از «ام المقاومه» برای شخص خودم مهم است و دلم برای مظلومیت پرچم مینهم می‌سوزد. پرچم ملی یک هویت بزرگ است و می‌خواهیم یک چراغ از باب اهمیت آن در دل هموطنانمان روشن کنیم. چرا در ترکیه، کانادا و آمریکا پرچم نمود پررنگی دارد اما ما نسبت به پرچم کشورمان غافلیم؟ پرچم ملی، چتر بزرگی است که همه زیر آن جا می‌شویم.

مدیر رویداد هنری «پرچم ایران بالاست» گفت: در این رویداد دو ملاحظه داریم؛ یکی قالب تولید و دیگری قالب محتوایی محصول. در حوزه مفاهیم، پرچم ایران به دلیل وجود کلمه الله در میانه و حاشیه، محدودیت‌هایی در طراحی دارد. نمادهای ملی و اسطوره‌ای را هم مدنظر قرار داده‌ایم و تلفیق آن را برای کاربرد در نظر داریم.

اعلایی در پایان سخنان خود، پیرامون اساتید مدعو کارگاه سه ‌روزه  «پرچم ایران بالاست» را معرفی کرد: در نگارگری و مینیاتور اسد فقیهی، در خوشنویسی ناصر طاوسی، در گرافیک و دیزاین حامد مغروری، صابر شیخ رضایی و در فرآیند تولید مومیوند استاد هنرحویان حاضر در کارگاه هستند. اساتید از شهرهای مختلف تهران، اصفهان، مشهد و قم بوده و به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که همه نیازهای هنرجویان در کارگاه ها را مرتفع کنند.

بنا به این گزارش، این رویداد فرهنگی با هدف جریان سازی و گسترش نماد پرچم جمهوری اسلامی ایران در زندگی مردم، تولید محصول کارآمد با استفاده از سه رنگ پرچم ایران، استفاده از برخی وسایل تزئینی برپا خواهد شد.

گفتنی است، رویداد فرهنگی «پرچم ایران بالاست»، با همکاری مشترک حوزه هنری استان تهران و موسسه فرهنگی ماهد، طی روزهای ۲۹، ۳۰ دی و یکم بهمن، به صورت حضوری با مشارکت و همکاری مجموعه فرهنگی ماهد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خانه طهران (اتحادیه) برگزار می‌ شود.

خبرنگار: کوروش جم

 

خروج از نسخه موبایل