تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۵:۳۹
کد خبر : 39337

فرضیه جدید دانشمندان درباره منشا جرم عجیب سیگار شکل در فضا

فرضیه جدید دانشمندان درباره منشا جرم عجیب سیگار شکل در فضا

فرضیه جدید دانشمندان درباره منشا جرم عجیب سیگار شکل در فضا تصور دانشمندان از “اوموآموا” دانشمندان فرضیه جدیدی درباره منشا جرم فضایی سیگار شکل که در سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ “Pan-STARRS۱” در هاوایی رصد شد ..

فرضیه جدید دانشمندان درباره منشا جرم عجیب سیگار شکل در فضا

فرضیه جدید دانشمندان درباره منشا جرم عجیب سیگار شکل در فضا
تصور دانشمندان از "اوموآموا"

دانشمندان فرضیه جدیدی درباره منشا جرم فضایی سیگار شکل که در سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ "Pan-STARRS۱" در هاوایی رصد شد و "اوموآموا"(Oumuamua) نام دارد مطرح کردند و می‌گویند این جرم این هیچ ارتباطی با تمدن فرازمینی‌ها ندارد.

به گزارش ایسنا، گرچه این جرم مانند یک دنباله‌دار بود اما دارای ویژگی‌هایی بود که به حدی عجیب بودند که نمیشد آن را در دسته خاصی از اجرام فضایی طبقه‌بندی کرد. "استیون دش"(Steven Desch) و "آلن جکسون"(Alan Jackson) دو اخترفیزیکدان دانشکده زمین و اکتشافات فضایی دانشگاه ایالتی آریزونا برای توضیح ویژگی‌های عجیب و غریب 'اوموآموا' یک مطالعه انجام دادند و اظهار کردند که این جرم احتمالا یک قطعه از یک سیاره پلوتو مانند از منظومه شمسی دیگر است.

این در حالی است که "آوی لوب"(Avi Loeb)، رئیس بخش نجوم "دانشگاه هاروارد"(Harvard University) چندی پیش اظهار کرده بود که جرم سیگار شکلی که در سال ۲۰۱۷ در نزدیکی زمین رصد شده است، می‌تواند بخشی از تمدن متعلق به فرازمینی‌ها یا زباله فضایی حاصل از فعالیت‌های آنها باشد.

استیون دش گفت: از بسیاری جهات "اوموآموا" به دنباله‌دار شباهت داشت اما از چند جهت بسیار عجیب بود. محققان طی این مطالعه چندین ویژگی این جرم را شناسایی کردند که این موارد با آنچه که از یک دنباله دار انتظار داشتند، متفاوت بود.

این جرم با سرعت کمتری از آنچه دانشمندان انتظار داشتند وارد منظومه شمسی شده است که این امر نشان می‌دهد جرم مذکور بیش از یک میلیارد سال در فضای بین ستاره‌ای سفر نکرده است و شکل آن نیز عجیب بود چرا که بیشتر از هر جرم شناخته شده‌ای در منظومه شمسی صاف به نظر می‌رسید.

دانشمندان همچنین متوجه شدند این جرم تمایل به دور ماندن از خورشید دارد(که اثر موشکی نیز نامیده می‌شود و در دنباله دارها رایج است) و این اثر او بسیار قوی‌تر از ویژگی‌های معمول اجرام بین ستاره‌ای است. آخرین نکته نیز این است که این شی علائم خروج گاز قابل تشخیص در اثر بخار شدن توسط خورشید را نشان نداد که این پدیده به طور معمول سبب ایجاد دم دنباله دارها می‌شود. به طور خلاصه این جرم که شبیه یک دنباله دار به نظر می‌رسد، حتی اگر هم یک دنباله دار بود شبیه دنباله‌دارهای دیگر که در منظومه شمسی دیده شده، نبود.

جمع آوری و تجزیه و تحلیل تمام داده‌های موجود در مورد این جرم این فرضیه را تشکیل داده است که این جرم از یخ‌های مختلفی تشکیل شده است. محققان برای پی بردن به اثر موشکی بسیار زیاد این جرم بین ستاره‌ای محاسبات بیشتری انجام دادند.

هر دو محقق یک نوع یخ(نیتروژن جامد) پیدا کردند که داده‌هایی را ارائه می‌داد که با همه ویژگی‌های عجیب جرم مذکور مطابقت داشت. یخ نیتروژن جامد در سطح پلوتو نیز دیده شد، به این معنی که جرم دنباله دار مانند احتمالاً از همان ماده با منشا مشابه ساخته شده است.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.