تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
کد خبر : 589688

عمل جراحی لاغری و انواع روش های آن

عمل جراحی لاغری و انواع روش های آن

چکیده : عمل جراحی لاغری از جمله روش‌ها کارا و خوبی می‌باشد که برای خیلی از افراد چاق به کار می‌رود. معمولاً زمانی افرادی از این روش بهره می‌گیرند که روش‌های دیگر لاغری نظیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی اهداف آن‌ها را پوشش ندهد. همچنین ممکن است ایجاد پوست اضافی از مشکلات دو روش یادشده

چکیده : عمل جراحی لاغری از جمله روش‌ها کارا و خوبی می‌باشد که برای خیلی از افراد چاق به کار می‌رود. معمولاً زمانی افرادی از این روش بهره می‌گیرند که روش‌های دیگر لاغری نظیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی اهداف آن‌ها را پوشش ندهد. همچنین ممکن است ایجاد پوست اضافی از مشکلات دو روش یادشده باشد. برای غلبه بر این مشکلات عمل جراحی لاغری گزینه مطلوب می‌باشد. عمل لاغری شامل بای پس معده، اسلیو معده، پیکرتراشی (اعم از تهاجمی یا کمتر تهاجمی و لاپاراسکوپی می‌باشد.

عمل جراحی لاغری روشی است که خیلی از افراد برای درمان بیماری چاقی (به‌ویژه چاقی شدید) به کار می‌گیرند. عمل لاغری خود به چندین روش مختلف تقسیم بندی می‌شود. هر کدام از این روش‌ها، فواید، ملاحظات و البته مخاطراتی برای خود دارند. فرد باید قبل از عمل اطلاعات موردنیاز را از پزشک جراح خود گرفته و آمادگی‌های لازم را کسب کند. انجام عمل باید توسط یک پزشک ماهر و حاذق انجام گیرد. معمولاً فرد بعد از عمل جراحی برای تسریع درروند بهبودی، باید مراقبت‌هایی را در دوران استراحت خود انجام دهد. در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

چاقی شدید چیست و راه‌های مقابله با آن کدام اند؟

برای معرفی عمل جراحی لاغری ورای بعد ظاهری چاقی، قبل از آن باید به معرفی شاخص توده بدنی بپردازیم. برای سنجش تناسب بدنی افراد از واحدی بهره گرفته می‌شود که شاخص توده بدنی (BMI  ) نام دارد. روش به دست آوردن این شاخص از تقسیم وزن به کیلوگرم بر توان دو قد به متر است. در این شاخص افرادی با عدد بین 20-25 دارای وزن مناسب می‌باشند. افراد دارای شاخص توده بدنی 25-30 اضافه‌وزن دارند . همچنین بر مبنای همین شاخص افراد با BMI  بیشتر از 30 چاق محسوب می‌شوند. معمولاً گروه هدف جراحی چاقی افرادی‌اند که شاخص توده بدنی بالایی داشته باشند. این مورد به این معنی است که افراد دچار چاقی شدیدی باشند که ممکن است سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد. افرادی که بی ام آی  بالاتر از 35 یعنی BMI  بین 35 تا 45 دارند از روش جراحی لاغری بهره می‌گیرند.

عمل جراحی لاغری و انواع روش های آن

زمان عمل جراحی لاغری

خیلی از افراد برای غلبه بر اضافه، چاقی و چاق شدید روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. رعایت رژیم غذایی و بالا رفتن مقدار فعالیت بدنی از این جمله راه‌ها هستند. به‌جز مزیت این روش‌ها محدودیت‌های ویژه‌ای هم دارند. ازجمله اینکه نمی‌توانند اشتها و میزان تغذیه فرد را کنترل کنند. فرد می‌تواند مقدار کالری ورودی را کم کند. مشکل زمانی است که به علت اتساع معده و پایدار بودن حس گرسنگی مجبور به بلع مواد غذایی و لغزش از رژیم غذایی شود. همچنین ممکن است فرد به خاطر چاقی شدید توانایی فعالیت بدنی بالا و طولانی‌مدت را نداشته باشد. به جز موارد یاد شده، گاهی اوقات وزن خیلی بالا و فشار زیاد بر مفاصل مانع از انجام فعالیت بدنی می‌شود.

به‌جز این موارد رژیم غذایی و فعالیت بدنی معمولاً در کوتاه‌مدت نتیجه نمی‌دهند. برای نیل به هدف لاغری بر مبنای این دو روش باید زمانی زیادی را صرف کرد. روش‌های لاغری جراحی می‌توانند زمان کاهش وزن را خیلی کاهش داده و نتایجی پایا را به دنبال داشته باشند. با جراحی معده و کاهش حجم آن و کنترل اشتها با جراحی، فرد می‌تواند از چاقی دوباره مصون بماند.

از مهم‌ترین دیگر شکیل کردن فرم بدنی فرد و تناسب‌اندام در او است. کاهش وزن از طریق فعالیت بدنی یا رژیم غذایی ممکن است امری مفید باشد ولی لزوماً به تناسب‌اندام ختم نمی‌شود. با عمل جراحی لاغری نظیر پیکرتراشی می‌توان به این هدف دست یافت. فرد با داشتن تناسب اندام و تصویری مناسب از بدنش به عزت نفس بالا و شادابی در محیط اجتماعی برسد.

فواید و نتایج عمل جراحی لاغری

معمولاً افرادی با این شاخص توده بدنی بالا مبتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت نوع دو هستند. لاغر شدن شدید می‌تواند یکی از عوامل مستقیم و غیرمستقیم برای غلبه بر این دو بیماری باشد. جدای از موارد یادشده لاغری به‌ویژه در اندام‌های پایینی می‌تواند حس سبک‌بالی برای فرد به ارمغان آورد. این حس معمولاً افزایش تحرک، شادابی و متعادل بودن در متابولیسم در فرد جراحی را به همراه دارد.

به‌جز این در درازمدت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن به‌ویژه بیماری‌های قلبی – عروقی را شاهد خواهیم بود. کاهش بروز افسردگی و بالا رفتن عزت‌نفس و حس اعتمادبه‌نفس از دیگر فواید عمل جراحی لاغری است. در آخر عوارضی مانند کاهش آپنه در خواب، فروکش کردن درد مفاصل به خاطر کاهش وزن و سرکوب بیماری کبد چرب در درازمدت از مزیت‌های روش‌های جراحی لاغری هستند.

روش‌های مختلف جراحی لاغری

عمل اسلیو معده

روش‌های مختلفی برای جراحی فردی که مایل به لاغری است وجود دارد. یکی از کاربردی‌ترین روش‌های جراحی لاغری عمل اسلیو معده می‌باشد. کاربرد این روش در کنترل چاقی شدید است. در این روش اندازه معده کوچک و حجم بزرگی از آن کم می‌شود. این امر موجب تغذیه کمتر و برانگیخته شدن زودهنگام حس سیری در فرد می‌باشد. این روش محدودیت و خطرات روش باندینگ معده را ندارد. نتایج این روش ماندگار بوده و با رعایت مراقب‌های بعد از عمل فرد می‌تواند از زندگی روزمره لذت ببرد.

بای پس معده

مکانیسم عمل این روش در اتصال قسمت فوقانی معده فرد جراحی شونده به روده است. این مکانیسم با کمک گرفتن منگنه‌های جراحی و تشکیل یک کیسه کوچک در قسمت بالای معده فرد صورت می‌پذیرد. این امر متعاقباً سبب تحریک زودهنگام حس سیری و جذب پایین‌تر کالری در بدن فرد می‌شود. نتیجه نهایی و مطلوب این فرایند لاغری و تناسب‌اندام می‌باشد. نکته مهم استفاده از مکمل‌های دارویی – تغذیه‌ای و همچنین رعایت مراقب‌های بعد از عمل است. اکثر متقاضیان عمل جراحی تمایل به کاهش وزن با بای پس معده یا اسلیو معده دارند. اما بروز عوارض گاها جدی جراحی بعد از عمل بای پس معده یا اسلیو معده بیشتر می‌باشد. از این رو نیاز به کاربرد روش‌های دیگری هم حس می‌شود.

پیکرتراشی روشی کارا برای رسیدن به لاغری

گاها فعالیت بدنی و رژیم غذایی در کاهش وزن مفید هستند. این امر لزوماً به تناسب اندام یا زیبایی و شادابی پوست فرد منجر نمی‌شوند. گاها روش‌های ذکر شده در بالا سبب تشکیل پوست اضافی در بدن فرد می‌شود. پیکرتراشی از جدیدترین متدهای جراحی بوده که هدف آن تغییر فرم بدنی، تناسب اندام  و زیبایی پوست فرد می‌باشد. از میان برداشتن پوست اضافی، محو کردن، چربی‌های اضافی در بدن فرد و تلاش برای دوباره فرم دادن یا نقاشی کردن دوباره نواحی دارای مشکل در بدن فرد روش رسید به هدفی است که بالاتر ذکر شد. بازوها، پشت، شکم و پهلو، باسن، گردن و چانه، ران بیشتر نواحی‌اند که تحت عمل جراحی قرار خواهند گرفت. پیکرتراشی ممکن است با روش‌های کمتر تهاجمی یا بیشتر تهاجمی و کاملاً مبتنی بر عمل جراحی صورت پذیرد.

پیکرتراشی خود شامل چندین روش تخصصی می‌باشد که شامل موارد زیر هستند:

  • جراحی شکم (آبدومینوپلاستی)،
  • لیفت صورت (ریتیدکتومی)،
  • لیفت سینه (ماستوپکسی)،
  • جراحی چانه دوتایی
  • و پیکرتراشی لیپوماتیک.

عمل جراحی لاغری و انواع روش های آن

روش جراحی لاغری لاپاراسکوپی

این روش یکی دیگر از روش‌های عمل لاغری می‌باشد. در روش لاپاراسکوپی برای لاغری با فرد عمل شونده در یک حالت مناسب بر روی تخت جراحی قرار می‌گیرد. در گام بعدی فرد عمل شونده بی‌هوش و قبل از شروع عمل با کمک گرفتن از سوزن‌های بسیار ریز در حفره شکمی گاز دی‌اکسید کربن دمیده می‌شود. این عمل موجب ایجاد فاصله بین جدار شکمی با محتویات شکم فرد خواهد شد. پس از انجام این مرحله، دوربینی که از قبل برای این عمل آماده‌شده به شکم فرد و با کمک گرفتن چند سوراخ کوچک با اندازه‌های 5 میلی‌متر ایجاد می‌شود. از طریق این شکاف‌ها پزشک جراح وسایل موردنیاز عمل جراحی را در حفره شکمی قرار می‌دهد. پزشک جراح با کمک وسایل و مانیتوری که در مقابلش قرار داده می‌شود، عمل جراحی را انجام می‌دهد. این روش، روشی با ایمنی بالا و مخاطرات کمتری نسبت به روش‌های بر اساس عمل باز هستند.

مزیت جالب این روش در برش‌های محدود روی دستگاه گوارشی فرد وعدم تماس دست جراح با بدن فرد جراحی شونده است. این نکته جالب یکی از عواملی است که خطر بروز عفونت یا بر جای ماندن (وسیله‌ای مانند باند) در معده فرد را کاهش می‌دهد. متعاقباً درد و زخم و برجای ماندن جای زخم ناشی از این عمل جراحی نیز کمتر می‌باشد. این فواید سبب بازگشت زودهنگام فرد به زندگی روزمره خواهد شد. البته چون از مزیت‌ها گفتیم، باید به محدودیت‌های این روش نیز اشاره‌ کنیم. افراد دارای بیماری‌های قلبی – عروقی، اختلالات انعقادی، بیماری نارسایی کبد و سابقه اعمال جراحی قبلی بهتر است روش جراحی لاغری دیگری را انتخاب کنند.

اقدامات مورد نیاز قبل از انجام عمل جراحی لاغری

  • ویزیت و مشورت با پزشک جراح جهت انتخاب روش مناسب برای عمل لاغری
  • انجام آزمایش‌های مورد نیاز جهت تائید سلامتی فرد جراحی شونده
  • انجام معاینات فیزیکی جهت تائید سلامتی فرد جراحی شونده
  • قطع مصرف دخانیات به ویژه سیگار در دو هفته تا زمان عمل جراحی لاغری
  • رعایت توصیه های تغذیه‌ای و رژیم غذایی متعادل قبل از عمل
  • خواب و استراحت مناسب جهت شاداب بودن فرد جراحی شونده در روز عمل
  • ناشتا بودن و عدم مصرف غذایی در روز عمل جراحی لاغری
  • گرفتن رضایت‌نامه از فرد جراحی شونده

مراقب‌های بعد از عمل جراحی لاغری

بدیهی است که بعد از انجام عمل جراحی لاغری و استراحت نیاز به یکسری مراقب‌ها می‌باشد. موارد اولیه به کاهش عوارض عمل جراحی مربوط می‌شود. این عوارض شامل بروز زخم، جای زخم (اسکار)، سوءهاضمه، ترشح مایعات از محل زخم، خونریزی داخلی و… می‌باشد. همچنین فرد بعد از عمل اگر در شهر خود نیست یک شب را در هتل یا شهر مقصد بگذراند. برای بازگشت به خانه، بهتر است یک نفر فرد جراحی شده را به خانه برساند. از مسافرت تنهایی و بلافاصله بعد از عمل باید خودداری گردد.

کاهش وزن زیاد به ویژه در اندام‌های تحتانی ممکن است در فرد عمل شونده احساس سبک‌بالی زیادی ایجاد کند. این حالت ممکن است به فعالیت بدنی بالایی منجر شود. فعالیت‌های بدنی بالا در زمانی که بدن کاملاً سالم است بسیار خوب می‌باشد. ولی فعالیت بالا در زمان بهبودی و بازیابی بدنی فرد ممکن است عود زخم‌ها، از میان رفتن درن ( برای جمع‌آوری عفونت، ترشحات و خون) و همچنین باز شدن بخیه را به دنبال داشته باشد. اکثر این موارد احتمال ایجاد عفونت و در نتیجه بالا رفتن زمان بازیابی در فرد را در پی دارد.  در این حالت حتی صرف هزینه و یا انجام عمل جراحی دوباره  نیز گزینه‌هایی محتمل خواهند بود.

بعد از بهبود و گذاردن ریکاوری اگر فرد الگوی خوبی برای زندگی نداشته باشد ممکن است دوباره چاقی را تجربه کند. لذا برای پیشگیری از چاقی مجدد نیاز به اقداماتی در باقی عمر وجود دارد. این اقدامات رعایت رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی مناسب و مراجعه منظم و مشورت با پزشک معالج می‌باشد. همچنین باید فراموش نکرد زنانی که تحت عمل جراحی لاغری قرار می‌گیرند باید طی 12 الی 18 ماه بعد از عمل از باردارشدن اجتناب نمایند.

دکتر علیرضا آذر پیکان انتخابی مناسب برای انجام عمل جراحی لاغری

اهمیت عمل جراحی و احتمال بروز عوارض  بعد از عمل لزوم انتخاب یک جراح خوب را نشان می‌دهد. یک جراح حاذق می‌تواند با انجام عملی موفق فرد را از مزایای عمل جراحی لاغری بهره مند نماید. جدای از این با ارائه توصیه های لازم قبل و بعد از عمل می‌تواند در حفظ سلامت فرد نقش مهمی را ایفا کند. دکتر سید علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان گزینه خوب برای انجام عمل جراحی لاغری است.

برای هماهنگی جهت انجام عمل می‌توانید از نرم‌افزار دکتر یاب برای مشاور و نوبت‌دهی آنلاین، از واتس آپ برای ارتباط مستقیم و اینستاگرام دکتر آذر پیکان برای آشنایی با ایشان، فعالیت‌ها و انواع خدماتی که به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود باخبر شد. تماس با ایشان از طریق شماره‌های زیر مکان پذیر می‌باشد:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد ، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

دکتر سید علیرضا آذرپیکان


 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.