تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۳۹
کد خبر : 586958

عمر زمین به نصف رسیده است ؛ تغییرات اقلیمی را جدی بگیرید!

عمر زمین به نصف رسیده است ؛ تغییرات اقلیمی را جدی بگیرید!

عمر زمین به نصف رسیده است ؛ تغییرات اقلیمی را جدی بگیرید! تغییرات اقلیمی باعث شده است که وضعیت کره زمین در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد. در واقع می‌توان گفت که حتی عمر زمین به نصف رسیده است. در ادامه دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم. گزارش جدیدی توسط گروهی از دانشمندان بین‌المللی منتشر

عمر زمین به نصف رسیده است ؛ تغییرات اقلیمی را جدی بگیرید!

تغییرات اقلیمی باعث شده است که وضعیت کره زمین در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد. در واقع می‌توان گفت که حتی عمر زمین به نصف رسیده است. در ادامه دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

گزارش جدیدی توسط گروهی از دانشمندان بین‌المللی منتشر شده است که در آن با قطعیت اعلام می‌کنند کره زمین در وضعیت فوق‌العاده بدی قرار دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم از ۳۵ معیاری که برای ارزیابی شرایط تغییرات اقلیمی مورد بررسی قرار می‌گیرند، ۱۶ مورد در محدوده قرمز قرار دارند.

نصف شدن عمر زمین به لطف عملکرد فاجعه‌بار انسان‌ها

تعداد فجایع مربوط به تغییرات اقلیمی نیز در سرتاسر جهان رو به افزایش است و متناسب با آنها شرایط زندگی انسان‌ها سخت‌تر خواهد شد. بدتر از همه اینکه اگر به روند فعلی ادامه دهیم، شاید دیگر نتوان کاری برای نجات کره زمین انجام داد.

از جمله مواردی که این تیم در گزارش خود به آن اشاره کرده است افزایش شدید تعداد موج‌های گرمایی، کاهش چشمگیر پوشش گیاهی در جهان (که البته در این مورد آتش‌سوزی‌های گسترده نیز نقش دارند.) و بیشتر شدن موارد بیماری تب دنگی هستند. علاوه بر اینها میزان کربن دی‌اکسید در اتمسفر به میزان بی‌سابقه‌ای رسیده است و سال ۲۰۲۲ نیز به عنوان یکی از گرم‌ترین سال‌های تاریخ به حساب می‌‌آید.

تغییرات اقلیمی

دیگر علائمی که به دانشمندان می‌گویند عمر کره زمین نصف شده است، تغییرات عجیب در دمای سطح زمین، آب شدن یخ‌های قطب جنوب، اسیدی شدن اقیانوس ها، و سیل‌های گسترده هستند. البته در همین سال نیز اتفاقات بد زیادی رخ داده‌اند. به عنوان مثال اروپا بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال اخیر خود را تجربه کرده و میزان بارش‌ها در ساحل شرقی استرالیا نیز به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

همچنین شاهد موج گرمایی مرگباری در هند و پاکستان بودیم و طوفان‌های گرد و خاک نیز خاورمیانه را در نوردیدند. سیل‌های شدید در آمریکا را هم نباید از یاد برد. البته تغییرات اقلیمی تنها مشکل ما نیست، بلکه مصرف منابع توسط انسان‌ها به حدی رسیده است که دیگر کره زمین قادر به تامین آنها نیست.

عمر زمین نصف

برای جلوگیری از فجایع بیشتر باید به حفاظت از محیط‌زیست اهمیت بیشتری بدهیم، مصرف سوخت‌های فسیلی را محدود کنیم و شرایط را در مناطق با درآمد کم بهبود ببخشیم. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۱۰۰ میانگین دمای کره زمین تا ۳ درجه افزایش خواهد یافت. این میزان تغییر را کره زمین در ۳ میلیون سال اخیر به خود ندیده است.

هرچند که متاسفانه با وجود هشدارهای فراوان، بسیاری از روندهای غلط اصلاح نشده‌اند و سیاست‌مداران در مسیر اشتباه خود حرکت می‌کنند. البته دانشمندان امیدوارند که با جلب حمایت‌های بیشتر بتوانند فورا اقداماتی در جهت حفظ کره زمین انجام دهند و جلوی فاجعه‌ای به نام نصف شدن عمر کره زمین را بگیرند.

البته توجه داشته باشید که با ادامه یافتن شرایط فعلی انسان‌ها بسیار زودتر از آنچه فکر می‌کنید به پایان خود خواهند رسید و لزوما نیاز نیست منتظر برخورد یک شهاب‌سنگ یا حمله آدم فضایی‌ها باشیم.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.