تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر : 47898

علل ریزش مو در تابستان و روش های جلوگیری از آن

علل ریزش مو در تابستان و روش های جلوگیری از آن

فهرست۱ تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو چیست؟۱.۱ ۱- گرمای هوا و تابش مستقیم آفتاب۱.۲ ۲- شانه زدن مکرر موها۱.۳ ۳- دستگاه‌های تهویه هوا۲ میزان ریزش طبیعی مو چقدر است؟۳ آیا می‌توان تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو را کم‌تر کرد؟۳.۱ ۱- روغن تراپی را در تابستان جدی بگیرید!۳.۲ ۲- سالم خوری کنید!۳.۳ ۳- سشوار …

یکی از تغییراتی که هر ساله با آن مواجه هستیم، ریزش مو و تغییر شکل موها در فصل تابستان است. شاید حتی به ذهن‌مان نرسیده باشد که چنین تغییراتی نتیجه چه چیزی در این فصل است. اما بهتر است بدانید که ریزش مو در تابستان برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان اتفاق می‌افتد و جای تعجبی ندارد. تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو سال‌ها است که اثبات شده است. اکثر افراد با مشاهده خشک شدن بیش از اندازه موها در فصل تابستان و افزایش ریزش موها، به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند تا به‌وسیله راه‌کارهای درمانی، ریزش مو را متوقف کنند. بر همین اساس، بیشتر مراجعات و شکایات از موها، در تابستان اتفاق می‌افتد.

در این مقاله قصد داریم تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو را بررسی کنیم و نکات مهم در کنترل ریزش مو در تابستان را بررسی نماییم. با مطالعه این مطلب می‌توانید تاحد زیادی از تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو جلوگیری کنید.

تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو چیست؟

حتما برای شما نیز سوال است که چرا در فصل تابستان شاهد ریزش بیشتر در موهای خود هستید و علت این حجم ریزش مو با وجود تامین ویتامین‌های موردنیاز در بدن چیست.

در فصل تابستان گرما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند، همین موضوع موجب تعرق بیشتر در بدن و پوست سر می‌شود. با افزایش تعرق، آسیب به ریشه مو و همچنین، ساقه مو آغاز می‌شود.

نکته دیگری که تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو را بیش از پیش مورد توجه قرار می‌دهد، استحمام بیش از اندازه در فصل تابستان و همچنین، استفاده مکرر از شامپو است. استفاده از شامپو موجب تضعیف استحکام ریشه مو، آسیب به رطوبت مو و چربی نرمال پوست سر می‌شود.

تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو در شرایطی که هیچ مراقبتی از موها در این فصل انجام ندهید، بیش از پیش خواهد بود.

۱- گرمای هوا و تابش مستقیم آفتاب

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین علل تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو، تعرق و جذب نور ماورا بنفش است. گرمای هوا در پوست سر نیز، تعرق زیادی ایجاد می‌کند که همین موضع موجب چسبندگی بین موها می‌شود.

ضمن ایجاد اختلال در هوارسانی مطلوب به پوست سر، دوش گرفتن مکرر به منظور کاهش چربی سر و چسبندگی موها نیز افزایش پیدا می‌کند.

این اقدام در کنار کاهش رطوبت موها به‌دلیل جذب نور ماورابنفش همگی از عوامل مهمی است که در فصل تابستان موجب آسیب به موها می‌شوند.

علل ریزش مو در تابستان و روش های جلوگیری از آن

۲- شانه زدن مکرر موها

معمولا فصل تابستان بیشترین تعطیلات را دارد و اکثر سفرها، دورهمی‌ها و مناسبت‌ها در این زمان برگزار می‌شود. همین موضوع منجر به استفاده ناخودآگاه از شانه در زمان‌های مختلف شده است.

شانه زدن به موهای خیس بعد از استخر و حمام، موجب می‌شود تا موها به شدت آسیب پذیر شوند. سست شدن ریشه موهای ما، با چنین اقدامی چندان خارج از انتظار نیست. پس سعی کنید حتی اگر به استخر رفته‌اید یا برای حضور در جایی عجله دارید، بعد از حمام تحت هیچ شرایطی موهای خیس را شانه نکنید تا ریزش مو در تابستان را کنترل کنید.

۳- دستگاه‌های تهویه هوا

تابستان فصلی گرم و کلافه کننده است. بسیاری از افراد اصلا طاقت این گرما را ندارند، همین موضوع موجب شده است که از ابتدای صبح تا پایان شب، دستگاه‌های خنک کننده روشن باشد. این روزها کم تر کسی از کولر آبی استفاده می‌کند. دستگاه تهیه هوا معمولا رطوبت موجود در هوا را به کم‌ترین حد خود می‌رساند، همین موضوع موجب تشدید خشکی موها و کاهش فاحش رطوبت در موها می‌شود. بدیهی است که چنین شرایطی در کنار مواردی که در بالا ذکر شد، موجب افزایش تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو می‌شود.

میزان ریزش طبیعی مو چقدر است؟

شاید برای ارزیابی میزان ریزش مو طبیعی و غیرطبیعی، سوال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد. معمولا هر انسان سالم بدون درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی، طی روز حدود ۱۰۰ تار مو را می‌تواند ازدست بدهد. این عدد در مناطق گرمسیر اندکی بیشتر خواهد بود.

معمولا بازه زمانی رشد موها حدود ۲ الی ۶ سال است. در این مدت زمان موها رشد کامل می‌کنند و سپس، در مرحله استراحت به سر می‌برند. موهایی که در این مرحله هستند، در برخی موارد دچار ریزش می‌شوند.

حدودا در هر بازه زمانی، ۱۰% موها در مرحله استراحت هستند و باقی موها مرحله رشد را طی می‌کنند. این چرخه همیشه وجود دارد و موهای ریخته شده با موهای جدید جایگزین می‌شود. مگر در شرایطی که ریزش به‌دلیل عامل بیرونی و چیزی غیر از این چرخه باشد.

آیا می‌توان تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو را کم‌تر کرد؟

قطعا هر رویداد آب و هوایی بر کیفیت پوست و مو ما موثر است. زمانی که با ریزش مو در تابستان مواجه می‌شویم، نگرانی زیادی از بابت حجم موهای ریخته و کم پشت شده پیدا می‌کنیم. نگرانی در این خصوص بسیار طبیعی است.

اقدام هوشمندانه شما در جهت کاهش تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو می‌تواند این روند را کندتر کند و آسیب کم‌تری به موهای‌تان وارد کند.

عده زیادی در این فصل با مشاهده ریزش مو، تحقیقاتشان را در زمینه کاشت مو توسط دکتر نجف بیگی آغاز می‌کنند، اما باید گفت که ریزش مو در تابستان کاملا قابل بازگشت است و نیازی به نگرانی نیست. کافی است نکاتی را برای کاهش ریزش درنظر بگیرید و با بهترین راه‌کارها تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو را کم کنید.

۱- روغن تراپی را در تابستان جدی بگیرید!

روغن‌های تقویت کننده گیاهی یکی از بهترین راه‌کارهایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، موهای‌تان را تقویت کنید. استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام تلخ، روغن نارگیل و روغن زیتون برای ریشه و ساقه مو بسیار اثربخش است. با ماساژ کف سر می‌توانید خون‌رسانی را در ریشه موها افزایش دهید و درصدی از خواص روغن را به موها برسانید. ماساژ روغن در ساقه موها نیز موجب می‌شود تا شکنندگی مو کاهش پیدا کند و ریزش مو حاصل از موهای خشک شده و شکسته شده کم شود.

۲- سالم خوری کنید!

تابستان، تفریح افراد بیشتر است، همین موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از وعده‌های غذایی در خارج از منزل مصرف شود. استفاده از فست فودها، روغن‌های چرب بی‌کیفیت، عدم مصرف ویتامین‌های موردنیاز بدن و همچنین، عدم استفاده از آب به میزان کافی موجب افزایش تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو می‌شود.

کم آبی بدن به‌دلیل تعریق در فصل تابستان زیاد است، هرچه مصرف آب کم‌تری داشته باشید بدن‌تان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود که ریزش مو تنها کوچک‌ترین آن است.

۳- سشوار را فراموش کنید!

استقبال از ورزش‌های آبی در فصل تابستان بسیار زیاد است. پس بدیهی است که به میزان بیشتری از سشوار برای خشک کردن موها استفاده خواهید کرد.

گرمای باد سشوار موجب تضعیف ریشه مو و خشک شدن ساقه موها می‌شود. پس برای کاهش تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو نباید از سشوار استفاده کنید. سعی کنید در هوای گرم تابستانی، موها را به روش طبیعی و با کمک حوله بدون کشیدن موها یا با باد ملایم (نه باد گرم) سشوار خشک کنید.

۴- استفاده از شامپو ممنوع!

استفاده از شامپو باید تنها یک الی دو بار در هفته باشد. اگر به‌دلیل تعریق، بیش از این دفعات از شامپو استفاده می‌کنید، باید منتظر مشاهده اثر گرمای هوا بر ریزش مو باشید. در واقع، این تاثیری است که شامپو بر سلامت موهای شما می‌گذارد.

برای پیشگیری از چنین رویدادی حتما در زمان‌های استحمام از آب خالی برای شست و شوی سرتان استفاده کنید و شامپو را محدود کنید. حتی شامپوهای روزانه نیز، موجب افزایش ریزش مو در تابستان می‌شوند.

۵- موهای‌تان را تقویت کنید!

این روزها به همت علم و تکنولوژی که در حوزه پزشکی کشف شده است، می‌توانید موهای‌تان را تقویت کنید و شاهد بهبود ریزش و تقویت رویش مجدد موها باشید. استفاده از روش‌های تخصصی مزوتراپی که توسط دکتر نجف بیگی نیز ارائه می‌شود، از جمله اقدامات مفیدی است که برای کاهش اثر گرمای هوا بر ریزش مو می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از سرم مو، ماسک مو و کرم‌های تقویت و احیای مو نیز، موجب ارتقا سلامتی موهای شما خواهد شد. پس سعی کنید با دقت زیاد نسبت به انتخاب محصولات مراقبت از مو اقدام کنید و تقویت موها را جدی بگیرید.

۶- از گرما و تابش مستقیم نور آفتاب دوری کنید!

معمولا نور آفتاب به‌طور مستقیم تاثیر منفی زیادی روی موها می گذارد. اگر می‌خواهید تاثیر گرمای هوا بر ریزش مو را کاهش دهید، استفاده از شال و کلاه به رنگ روشن، موجب بازتاب نور آفتاب می‌شود و گرمای کم‌تری جذب می‌کند. استفاده از کلاه‌های سایه‌بان دار نیز می‌تواند به عنوان وسیله‌ای محافظ جهت مراقبت از مو به‌کار رود. سعی کنید حتی برای آفتاب گرفتن نیز، موهای‌تان را بپوشانید.

۷- استفاده  از مواد شیمیایی را محدود کنید!

اسپری‌ حالت دهنده مو، ژل فرم دهنده مو، کلر آب استخر و موارد این‌چنینی، موجب آسیب به مو می‌شود. مجاورت این مواد شیمیایی در مقابل آفتاب نیز تاثیرات منفی روی سلامت مو می‌گذارد. پس سعی کنید بعد از استخر حتما موها را کامل بشویید و کم‌تر از اسپری حالت دهنده مو و ژل مو استفاده کنید تا آسیب کم‌تری به مو وارد کنید.

کاشت مو یکی از راه های بازگردانی مو

علل ریزش مو در تابستان و روش های جلوگیری از آن

مراحل کاشت مو در چند مرحله اساسی انجام می‌شود، مانند مشخص کردن الگوی ریزش موی سر، تعیین بانک مو، تعیین بهترین روش کاشت مو، انجام عمل پیوند و مراقبت‌های قبل و بعد از آن. در تمام مراحل صفر تا صد کاشت موی سر، نظارت دقیق جراح فوق تخصص پلاستیک، رعایت موارد بهداشتی، انجام اقدامات مراقبتی لازم و توجه به توصیه‌های پزشک توسط فرد، بسیار ضروری است.

https://drnajafbeigiclinic.com/

پایان رپورتاژ آگهی /

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.