تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

از زمانی که جاروبرقی طراحی و تولید گردید و در بازار نمونه های متفاوت آن در جهت فروش قرار گرفت نقش بسیار مهمی را در پاکیزگی و نظافت محیط های مختلف ایفا کرد و البته گاهی هم این دستگاه کاربردی می تواند دچار مشکلاتی شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. یکی از رایج ترین …

از زمانی که جاروبرقی طراحی و تولید گردید و در بازار نمونه های متفاوت آن در جهت فروش قرار گرفت نقش بسیار مهمی را در پاکیزگی و نظافت محیط های مختلف ایفا کرد و البته گاهی هم این دستگاه کاربردی می تواند دچار مشکلاتی شود و نیاز به تعمیر داشته باشد.

یکی از رایج ترین و مهمترین سوالاتی که مشتریان در خصوص جاروبرقی ها می‌پرسند علت جرقه زدن موتور جاروبرقی و کلکتور است. در ادامه این مطلب ما به بررسی این موضوع پرداخته ایم اما اگر شما هیچ تخصصی و آگاهی در خصوص تعمیرات لوازم خانگی ندارید به شما توصیه می کنیم هیچگاه خودسرانه برای تعمیر هر نوع وسیله‌ای خانگی از جمله جارو برقی اقدام نکنید و اجازه بدهید این کار توسط تعمیرکاران حرفه ای برای شما انجام گردد.

تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی آی پی امداد در تهران به مشتریان عزیز در خصوص تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اجاق گاز، مایکروفر و… خدمات ارائه می دهد و کافیست که مشتریان در صورت وجود هر گونه مشکل یا عیب در لوازم خانگی خود با آی پی امداد تماس بگیرند تا تعمیرکاران حرفه ای این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منظور ارائه خدمات با کیفیت در محل حاضر شوند و به رفع مشکل بپردازند. آنچه که سبب تمایز آی پی امداد با دیگر مجموعه ها شده تجربه و سابقه درخشانی است که طی سال های کاری خود بر جای گذاشته و رضایت مشتریان عزیز را جلب نموده است.

وجود جرقه در موتور جاروبرقی

آاگ جز یکی از برندهای پرفروش لوازم خانگی به شمار می‌رود که این برند آلمانی به علت دارا بودن کیفیت بالا توانسته است بخش عظیمی از بازار را به خود اختصاص بدهد. بیشترین افرادی که می‌خواهند جاروبرقی بخرند به دنبال یک دستگاه با مکش عالی و طول عمر بالا هستند که در این خصوص برند جاروبرقی آاگ را میتوان انتخاب کرد و از خصوصیت های مهم جاروبرقی آاگ می توان به قدرت بالای موتور، ظاهر زیبا و جذاب، تولید صدای کم، مکش قدرتمند و مخزن بزرگ اشاره نمود.

هر وسیله برقی در زمان استفاده می تواند دچار مشکل و خرابی شود که قطعاً محصولات برند آاگ نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگر جاروبرقی آاگ شما جرقه میزند باید به بررسی علت بپردازید.

به صورت کلی جرقه هایی که از موتور جاروبرقی حاصل می شوند به دو نوع کلی تقسیم بندی خواهد شد که شامل جرقه های درشت و قرمز و جرقه های کوچک و آبی می شوند.

اگر که جرقه درشت و قرمز رخ می دهد باید بدانید که خطرناک است و حتما آن را جدی بگیرید و برای تعمیر جاروبرقی اقدام کنید. در این شرایط ممکن است قطعه ای از جاروبرقی سوخته باشد یا موتور، بالشتک یا آرمیچر معیوب گردیده باشد.

اگر که جرقه های کوچک و آبی رخ داده باشد نیازی به نگرانی های زیاد وجود ندارد ولی برای اینکه بتوانید از دستگاه استفاده کنید و به قطعات دیگر آسیب وارد نکند باید این نمونه جرقه را هم جدی بگیرید و برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

در صورت وجود جرقه کوچک و آبی ممکن است مربوط به موتور دستگاه باشد یا بالشتک ها دچار خرابی شده باشند و در نهایت به بررسی زغال در جاروبرقی هم بپردازید تا اگر مشکلی در این رابطه وجود دارد برای تعمیر و تعویض اقدام کنید.

چرا موتور جاروبرقی آاگ جرقه می زند؟

دلایل مهمی وجود دارد که موجب ایجاد جرقه زدن در موتور جاروبرقی خواهد شد که عبارت اند از :فرسوده شدن بلبرینگ موتور، قدیمی بودن دستگاه، معیوب بودن بالشتک، کوتاه شدن زغال جاروبرقی بر اثر استفاده های مداوم، سوختن موتور دستگاه، وجود عیب در آرمیچر، ایجاد اشکال در مدار، ایجاد مشکل در کلکتور، وارد شدن فشار زیاد به موتور جاروبرقی.

همانطور که اشاره کردیم اگر بلبرینگ موتور فرسوده شود یا دستگاه قدیمی شده باشد می‌تواند منجر به جرقه زدن موتور جاروبرقی شود.

در زمان تعویض زغال های جاروبرقی باید برای تعویض هر دو اقدام کنید و بهتر است زغال های نرم و چرب را جایگزین نمایید.

گاهی دیده می‌شود که جرقه های خطرناک شامل جرقه های قرمز و درشت به دلیل خراب بودن بالشتک جاروبرقی رخ می دهد و باید سریعا برای تعویض آن اقدام کرد.

در صورتی که مشکلی در آرمیچر وجود داشته باشد نیز در درون جاروبرقی جرقه هایی به رنگ آبی و ریز دیده خواهد شد.

وقتی که مدار درون دستگاه و سیم پیچی آن به تامین نیاز داشته باشد ممکن است سبب شود تا جرقه در موتور رخ بدهد و همچنین به دلیل اینکه به موتور جاروبرقی فشار زیادی وارد می شود نیز جرقه ایجاد می گردد.

البته بجز موارد فوق وجود اشکال در کلکتور هم می تواند سبب بروز جرقه گردد و در نهایت باید به سوختگی موتور دستگاه به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز جرقه اشاره کرد.

زمانی که موتور جاروبرقی در حال سوختن باشد و ممکن است جرقه هایی را ایجاد کند و اگر که چنین مشکلی برای دستگاه شما رخ بدهد باید موتور را از دستگاه بیرون بیاورید و آن را به تنهایی به برق وصل کنید ولی اگر بدون مشکل و نقص به کار کردن شروع کرد این نتیجه را میگیریم که موتور دستگاه سالم است و باید به دنبال عیب در دیگر قسمت ها باشیم.

برای تعمیر جاروبرقی و جلوگیری از جرقه زدن جاروبرقی حتما به نکات زیر دقت کنید:

  • برای تمیز کردن فیلتر های دستگاه اقدام کنید.
  • هر چند وقت یک بار به بررسی سیم و درون باکس جاروبرقی بپردازید.
  • مطمئن شوید که پریز‌برق سالم است و بعد جاروبرقی را به برق وصل کنید.
  • حداکثر برای ۲۰ دقیقه از جاروبرقی به صورت مداوم استفاده کنید و اگر بیشتر از این زمان به جاروبرقی نیاز دارید حتماً برای ۱۵ دقیقه به جاروبرقی تان استراحت بدهید و دوباره آن را روشن کنید.

جاروبرقی های بسیاری که در بازار وجود دارند از نظر ساختاری به یکدیگر شبیه می‌باشند و معمولاً به منظور عیب یابی و رفع اشکال جاروبرقی کار ساده‌ای پیش روی است با این وجود همیشه توصیه می شود که به صورت خودسرانه عمل نکنید و علاوه بر اینکه در زمان تعمیر وسایل منزل نکات ایمنی را مد نظر می گیرید باید تجهیزات ویژه ای به این منظور داشته باشید؛ اگر که تجهیزات محافظتی ندارید حتما از تعمیرکار حرفه ای و کاربلد استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل