تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱:۰۷

عفونت گوش به دلیل تجمع باکتری ها و ویروس ها در فضای پشت پرده گوش اتفاق می‌افتد و یکی از مهم ترین دلایل گوش درد در کودکان و بزرگسالان است. کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بیشتر در معرض عفونت گوش قرار دارند، از طرفی به علت کوچک بودن کانال های گوش، امکان تخلیه

عفونت گوش به دلیل تجمع باکتری ها و ویروس ها در فضای پشت پرده گوش اتفاق می‌افتد و یکی از مهم ترین دلایل گوش درد در کودکان و بزرگسالان است. کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بیشتر در معرض عفونت گوش قرار دارند، از طرفی به علت کوچک بودن کانال های گوش، امکان تخلیه مایعات درون گوش کمی سخت تر به نظر می رسد، از همین رو عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و انفولانزا  نیز شرایط را برای عفونت گوش مستعد ترمی کنند.

عفونت گوش در کودکان با درد و تب همراه است، بنابراین اگر کودک شما از درد گوش شکایت می کند، بلافاصله کودک را نزد پزشک ببرید تا علاوه بر تسکین درد ،آنتی بیوتیک های لازم برای کودک تجویز شوند. درمان به موقع باعث می شود تا از آسیب پرده گوش و پیشرفت عفونت پیشگیری شود. رشد عفونت می تواند شنوایی گوش کودک شما را تحت تاثیر قرار داده و حتی در موارد حاد باعث ناشنوایی شود. بسیار مهم است که پس از درمان عفونت، ۴ تا ۶ هفته به طور مرتب کودک را نزد پزشک ببرید تا از بهبود و درمان کامل عفونت اطمینان حاصل کنید. اگر مراجعه به پزشک در مطب و مراکز درمانی برای شما مشکل از می توانید با یک مراکز خدمات پرستاری شناخته شده و معتبر تماس حاصل نمایید تا علاوه بر ویزیت پزشک در منزل بتوانید از خدمات مرتبط با آن مانند شستشوی گوش در منزل نیز بهره مند شوید. در این مقاله سعی شده تا عفونت گوش در کودکان مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین با ما همراه باشید تا به اطلاعات کاملی در این زمینه دست پیدا کنید.

 

علائم عفونت گوش در کودکان

عفونت ممکن است در کانال گوش بیرونی، گوش میانی یا گوش داخلی ایجاد شده باشد. عفونت در هر قسمت گوش ممکن است با علائم خاصی همراه باشد، اما در کل علائم عفونت گوش در کودکان شامل موارد زیر است:

  1. گوش درد: این تجربه دردناک هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان پس از عفونت گوش اتفاق می افتد. درد گوش ناشی از عفونت در نوزادان به دلیل عدم توانایی برای صحبت کردن، ممکن است با مالش یا کشیدن گوش ها، گریه بیش از حد معمول، مشکل در خوابیدن، رفتار بی قرار و تحریک پذیر همراه باشد.
  2. از دست دادن اشتها: کم شدن اشتها و تمایل به غذا خوردن در کودکان خردسال و نوزادان بیشتر مشاهده می شود، به خصوص کودکان و نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می کنند. اگر عفونت در گوش میانی باشد فشار هنگام قورت دادن شیر باعث ایجاد درد بیشتر در گوش می شود به همین دلیل کودک از خوردن غذا و شیر امتناع می ورزد.
  3. خواب ضعیف: درد ناشی از عفونت ممکن است، زمانی که کودک دراز کشیده است، بدتر شود، زیرا در حالت درازکش ممکن است، فشار بیشتری به گوش وارد شود.
  4. تب: حدود نیمی از کودکان پس از عفونت گوش، تب خواهند کرد.  در این صورت دمای بدن آنها از ۳۸ درجه تا 40 درجه متغیر خواهد بود. تب ناشی از عفونت گوش در کودکان حدود ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد. به طور معمول پزشک استامینوفن یا ایبوپروفن را جهت کاهش دمای بدن با توجه به سن و وزن کودک تجویز خواهد کرد.
  5. ترشح مایعات از گوش: پس از بروز عفونت ممکن است مایع زرد، قهوه ای یا سفیدی از گوش خارج شود. این ممکن است به این معنی باشد که پرده گوش آسیب دیده است.
  6. مشکل شنوایی: استخوان های گوش میانی به اعصابی متصل می شوند که سیگنال های الکتریکی (به شکل صوت) را به مغز می فرستند. مایع پشت پرده گوش حرکت این سیگنال های الکتریکی را از طریق استخوان های گوش داخلی کند می کند و به همین دلیل شنوایی تحت تاثیر قرار می گیرد.

احساس سنگینی گوش و سرگیجه، درد در صورت و گردن، وزوز گوش، حالت تهوع و… از دیگر علائم عفونت گوش در کودکان هستند.

عفونت گوش در کودکان زیر دو سال

عفونت گوش میانی در کودکان بیشتر مشاهده می شود. عفونت گوش میانی یا همان اوتیت میانی  در کودکان زیر دو سال بسیار شایع تر است.  شیپور استاش گوش میانی را به پشت گلو متصل می کند. هنگامی که شیپور استاش در اثر سرماخوردگی یا دیگر بیماری های دستگاه تنفسی متورم می شود، میکروب ها از پشت گلو حرکت می کنند و باعث عفونت در گوش میانی می شوند. از آنجا که کودکان زیر دوسال شیپور استاش کوتاه‌ تری دارند، ویروس ها و باکتری ها سریع تر به پشت گوش می رسند. آلرژی و دود سیگار نیز می‌ توانند این شرایط را بدتر کنند.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند می توانند راحت تر روند درمان را طی کنند، زیرا شیر مادر دارای آنتی بادی هایی است که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. عفونت گوش در کودکان زیر دو سال که با شیشه شیر تغذیه می شوند شایع تر است، به خصوص وقتی که در حالت خیلی صاف دراز کشیده اند. قرار گرفتن در این وضعیت، باعث می شود تا شیر وارد شیپور استاش شده و موجب التهاب آن شود. این خطر عفونت گوش را افزایش می دهد. کودکان زیر دوسال که دچار شکاف کام هستند، نیز بیشتر در معرض عفونت گوش قرار دارند. اگر عفونت حاد نباشد خود به خود بهبود می یابد، اما اگر احساس ناراحتی و درد گوش کودک شما بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد و کودک دچار تب یا حتی استفراغ شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات اساسی مانند تجویز آنتی بیوتیک ها  و مسکن ها جهت بهبود عفونت و دردگوش انجام شود.

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان چقدر طول می کشد؟

اکثر عفونت های گوش با مصرف اولین دوز آنتی بیوتیک درمان نمی شوند و نباید انتظار داشت که کودک همان روز اول به بهبودی کامل برسد. روند بهبودی عفونت گوش در کودکان ممکن است به صورت تدریجی و طی چندین روز اتفاق بیفتد. نتایج به طور معمول حدود دو تا سه روز پس از مصرف آنتی بیوتیک به تدریج خود را نشان می دهند. البته اگر عفونت گوش خفیف باشد، آنتی بیوتیک تجویز نخواهد شد. دوره درمان معمولاً 10 روز است، با این حال ممکن است، مایع داخل گوش برای 3 تا 6 هفته حتی بعد از برطرف شدن عفونت نیز باقی بماند. بنابراین مراجعه به پزشک تا پس از بهبود علائم توصیه می شود.

آنتی بیوتیک برای عفونت گوش کودکان

در اکثر موارد پزشکان آموکسی سیلین را به مدت 7 تا 10 روز جهت درمان عفونت گوش تجویز می کنند. اگر پس از مصرف این دارو بهبودی کامل حاصل نشد، ممکن است پزشک داروهای دیگری را توصیه نماید. این بستگی به علت عفونت گوش دارد. آنتی بیوتیک ها باید به موقع و سر ساعت مصرف شوند. از مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها باید خودداری شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند دل درد، اسهال و… به همراه داشته باشند.

درمان عفونت گوش در کودکان

بسیاری از عفونت های گوش خود به خود در عرض یک هفته برطرف می شوند. برخی از عفونت های گوش نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند، اما برخی دیگر بدون استفاده از این داروها درمان می یابند. اگر مشکوک به عفونت گوش فرزندتان هستید، پزشک متخصص می تواند علت آن را به درستی تشخیص داده و درمان مناسب را آغاز کند. اگر کودک به صورت مرتب دچار عفونت گوش میانی می شود، ممکن است لوله های باریک جهت خارج کردن لوزه ها و آدنوئید ها در گوش کودک قرار داده شوند.

درمان خانگی عفونت گوش کودکان

حتی زمانی که آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند، برای 24 تا 48 ساعت اثر نمی گذارند. لازم نیست فرزند شما بی جهت رنج بکشد. راه‌های ساده و مؤثرتری برای کاهش ناراحتی و درد کودک در هنگام عفونت گوش وجود دارد. از جمله:

  1. داروهای بدون نسخه برای تب  و درد توصیه می شوند: داروهای بدون نسخه می توانند به کاهش درد و تب کمک کنند. دوز مصرفی این داروها بر اساس سن و وزن کودک متغیر است، بنابراین و در صورت لزوم با پزشک اطفال خود مشورت کنید. برای کودکان کمتر از 6 ماه فقط استامینوفن استفاده کنید. برای کودکان بزرگتر از 6 ماه، می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید.
  2. کمپرس سرد یا کمپرس گرم روی گوش کودکان قرار دهید: یک دستمال خنک را به مدت 20 دقیقه روی گوش خارجی قرار دهید. این به کاهش درد کمک می کند. برخی از کودکان کمپرس گرم را برای کمک به کاهش درد ترجیح می دهند. از یک حوله ی گرم برای این منظور استفاده کنید.
  3. کودک را هیدراته نگه دارید: کودک خود را به خوبی هیدراته نگه دارید. مایعات سرد زیادی به او بدهید.
  4. سر کودک را بالا بیاورید: بالا نگه داشتن سر کودک می تواند مقداری از فشار را کاهش دهد. اگر کودک شما بزرگتر از 2 سال است و در گهواره نمی خوابد، از بالش استفاده کنید، همچنین برای کاهش فشار گوش در نوزاد، می‌ توانید او را روی صندلی ماشین در حالت ایستاده نگه دارید.
  5. مراقب ترشحات گوش باشید: ترشح چرک بعد از عفونت گوش طبیعی است. اکثر اوقات، این ترشحات پس از درمان عفونت گوش بهبود می یابند. ترشحات را پاک کنید. مراقب باشید که جهت جلوگیری از خروج ترشح داخل گوش پنبه نگذارید. این مانع خروج ترشحات شده و در نهایت می تواند باعث عفونت دیواره مجرای گوش شود.

 

آیا شستشوی گوش در منزل به درمان عفونت کمک می کند؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت شستشوی گوش زمانی موثر است که عفونت گوش به صورت کامل از بین رفته و هدف حذف جرم گوش باشد. اگر دوست دارید روند درمان کودک شما در منزل پیگیری شود، می توانید جهت استخدام پرستار کودک در منزل یا ویزیت پزشک با مراکز خدمات پرستاری در تهران و یا شهرستان ها تماس حاصل نمایید. مراکز با سابقه می توانند در ارایه انواع خدمات پزشکی و درمانی پاسخگوی خوبی برای نیازهای شما در این بخش باشند.

خروج از نسخه موبایل