عجیب ترین ورزش های جهان که تاکنون اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید امروز به معرفی تعدادی از عجیب ترین ورزش های جهان خواهیم پرداخت که علیرغم ناشناخته بودن، طرفداران پرو پا قرصی در نقاط خاصی از دنیا دارند. قوانین برخی از این ورزش‌ها تعجب‌برانگیز و باورنکردنی است. قدمت ورزش به اندازه تاریخ بشر است و

عجیب ترین ورزش های جهان که تاکنون اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید

امروز به معرفی تعدادی از عجیب ترین ورزش های جهان خواهیم پرداخت که علیرغم ناشناخته بودن، طرفداران پرو پا قرصی در نقاط خاصی از دنیا دارند. قوانین برخی از این ورزش‌ها تعجب‌برانگیز و باورنکردنی است.

قدمت ورزش به اندازه تاریخ بشر است و انسان از ابتدای خلقت، هر زمانی که فرصت یا انرژی داشته به ورزش می‌پرداخته است. بنابراین آدمیان مدت زمان بسیار زیادی در اختیار داشته‌اند تا ورزش‌های مختلفی را طراحی کنند. تعدادی از این ورزش‌ها مثل بسکتبال یا فوتبال به شهرتی جهانی رسیده و دنیا را تسخیر کردند؛ در حالی که تعدادی دیگر نتوانستند در دنیا گسترش پیدا کنند.

در اینجا به معرفی تعدادی از عجیب ترین ورزش های جهان می‌پردازیم که احتمالا از شنیدن نام آن‌ها متعجب خواهید شد. با گجت نیوز همراه باشید.

عجیب ترین ورزش های جهان

Parahawking؛ تلفیق شکار با شاهین و پاراگلایدینگ

قدمت ورزش پاراگلایدینگ به دهه 1950 میلادی بر می‌گردد و اساس آن بر پرواز با چتر نجات استوار است. بنابراین این ورزش نسبتا جدید به شمار می‌رود. از سوی دیگر، شکار با شاهین (Falconry) ورزشی بسیار قدیمی است که از حدود 5500 سال پیش در خاورمیانه بسیار محبوب بوده است.

به این ترتیب، فاصله زمانی زیادی بین خلقت این دو ورزش وجود داشته است. با این وجود، این دو به نوعی توانستند با هم تلفیق شده و به خلق ورزش Parahawking منجر شوند!

در این ورزش، همان طور که از نام آن پیداست، باید به همراه شاهین یا پرنده‌های شکاری دیگر به چتربازی پرداخت و به کمک این حیوانات جریان‌های حرارتی را پیدا کرد. این ورزش سال‌هاست که توسط عده بسیاری انجام می‌شود؛ به طوری که یک گروه حرفه‌ای این ورزش با عمر بیست ساله در اسپانیا مشغول به فعالیت بود. البته فعالیت این گروه اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

در سال‌های گذشته همچنین بنیادهای حمایت از حقوق حیوانات اعتراضات زیادی را به دلیل آزارهای احتمالی به حیوانات به این ورزش وارد کرده‌اند.

تعقیب دختر (Kuuz Kuu)

تاریخچه انسان تقریبا با تعقیب جنس مخالف اجین شده است! از دید تاریخی، در هر دوره‌ای از حیات بشریت می‌توان ماجراها و داستان‌هایی را پیرامون تعقیب زنان توسط مردان و بالعکس پیدا کرد! همین اصل تاریخی و انکارناپذیر سرمنشا ابداع بازی تعقیب دختر در فرهنگ قزاقستان بوده است.

بر خلاف آنچه از تعقیب دختر توسط پسر انتظار می‌رود، این بازی نه عاشقانه، بلکه هیجان انگیز و در پاره‌ای اوقات وحشیانه و حتی ترسناک است.

قزاق‌ها از ابتدا سوارکاران ماهری بوده‌اند و بسیاری حرکات حرفه‌ای این ورزش از ابداعات این مردم است. بنابراین طبیعی است که ورزش‌های مبتنی بر سوارکاری ریشه در تاریخ و فرهنگ این مردم داشته باشد. ورزش تعقیب دختر که به طور بومی Kuuz Kuu خوانده می‌شود، در میان قزاق‌ها بسیار ریشه‌دار و محبوب است.

در این بازی یک دختر سوار بر اسب توسط پسری که او هم بر یک اسب سوار است تعقیب می‌شود. همچنین یک خط پایان هم از پیش برای این ورزش تعیین شده است. هدف پسر رسیدن به دختر پیش از انتهای مسیر است و دختر هم باید با استفاده از شلاقی که در اختیار دارد، مانع از این کار شود!

کالچیو استوریکو؛ تلفیق فوتبال و بوکس

رسانه‌ها ورزش کالچیو استوریکو را به عنوان وحشیانه‌ترین ورزش اختراع شده توسط بشر معرفی می‌کنند و دلیل خوبی هم برای این کار دارند! این بازی ترکیبی از فوتبال و بوکس به شمار می‌رود که در اکثر موارد صرفا به مشت‌زنی تبدیل می‌شود!

قدمت این بازی ایتالیایی به دهه 16 میلادی باز می‌گردد و از اصول مهم آن می‌توان به مشت زدن و خفه کردن رقبا اشاره کرد. البته این ورزش کاملا هم بدون قانون نیست و در آن نمی‌توانید به سر رقبای خود ضربه بزنید! با این حال غیر از ضربه زدن به سر و چندین حرکت ناجوانمردانه دیگر تقریبا تمامی حرکات در این بازی آزاد است.

در گجت نیوز بخوانید: با عجیب‌ترین ورزش‌ های ترکیبی دنیا آشنا شوید

کالچیو استوریکو همچنین یک توپ و یک دروازه هم دارد که مبنای امتیازگیری در بازی به شمار می‌روند. این ورزش همچنین در تیم‌های 27 نفره انجام می‌شود و برنده آن تیمی است که بیشترین امتیازات را کسب کند. این ورزشی البته داور هم دارد؛ اما به هیچ عنوان با کسانی که در بازی آسیب می‌بینند مهربان نیست! بنابراین اگر در طول بازی آسیب دیدید و نیاز دیدید از بازی بیرون بروید، نباید انتظار توقف بازی را داشته باشید. در این ورزش همچنین ذخیره هم وجود نخواهد داشت.

کالچیو استوریکو همچنین دست شما را در استفاده از تمامی فنون رزمی و دفاعی باز می‌گذارد! بنابراین اگر مهارت رزمی خاصی دارید؛ مثلا در مویی تایی خبره هستید، کاملا می‌توانید از مهارت‌های خود در این ورزش استفاده کنید؛ البته تا زمانی که به سر رقیبتان ضربه نزنید. همچنین مبارزات بازی باید حتما به طور تن به تن باشد.

خشونت‌های بازی همچنین ممکن است گاهی جنبه شخصی پیدا کنند. در سال 2007 مقامات قضایی فلورانس ایتالیا پس از درگیری شدید در این بازی که منجر به دستگیری 50 نفر شد، این ورزش را به مدت یک سال در این شهر ممنوع کردند.

Kok-Boru؛ بازی فوتبال با بز مرده

در سال‌های گذشته بازی‌های مختلفی با محوریت شوت یا پرتاب کردن یک توپ به درون دروازه ابداع شده که قوانین مختلف، اما اصول یکسانی دارند. با این حال برای این که متوجه میزان تفاوت‌های رشته‌های مختلف الهام گرفته از فوتبال شوید بد نیست نگاهی به ورزش کوک بورو (Kok-Boru) داشته باشید! کوک بورو یک ورزش سنتی کشور قرقیزستان است و در آن بازیکنان باید سوار بر یک اسب، توپ بازی که در واقع یک بز مرده است را به سمت دروازه حریف هدایت کنند!

همانند فوتبال آمریکایی، هدف این بازی هدایت بز به سمت نقطه پایانی و کسب امتیاز است. البته در مدل‌های امروزی‌تر این ورزش لزوما از یک بز مرده استفاده نمی‌شود و بازیکنان از یک ماکت بز به عنوان توپ استفاده می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد طرفداران سبک سنتی این بازی همچنان ترجیح می‌دهند از یک بز مرده واقعی در این ورزش استفاده کنند.

کشیدن گوش توسط اسکیموها

اسکیموها تنوع ورزشی چندان زیادی ندارند. طبیعتا بازی‌های زمستانی با محوریت یخ و برف بخش مهمی از فرهنگ این افراد را تشکیل می‌دهند؛ اما این تمام ماجرا نیست. یکی از عجیب ترین ورزش هایی که این افراد به صورت سنتی انجام می‌دهند، کشیدن گوش است که نه مهارت‌های ورزشی، بلکه استقامت و تحمل درد افراد را به چالش می‌کشد.

کشیدن گوش یک ورزش دونفره سنتی است که بیش از شصت سال است پای ثابت المپیک سالیانه ورزشی سرخپوست‌ها-اسکیموها در آلاسکاست.

در این ورزش گوشی دو شرکت‌کننده توسط یک نخ به هم وصل می‌شود و سپس هریک از آن‌ها سعی می‌کند با عقب کشیدن سر، دیگری را به سمت خود هدایت کند. توانایی تحمل درد بیشتر کلید موفقیت در این ورزش به شمار می‌رود.

شبیه‌سازی درد ناشی از یخ زدن گوش، هدف اصلی این بازی است و در گذشته مصدومان زیادی هم داشته است. یکی از این گزارش‌ها به آسیب جدی به گوش یکی از شرکت‌کننده‌ها اشاره داشت؛ به طوری که آسیب‌دیدگی گوش او به هفت بخیه نیاز داشت!

ورزش چرخش؛ ترکیب دریفت و حرکات نمایشی

اگر شما هم راننده‌ای خبره هستید؛ اما رقابت‌های ماشین‌سواری معمولی برایتان جذاب نیستند؛ بهتر است ورزش چرخش (Spinning) را تجربه کنید. این ورزش که در آفریقای جنوبی بسیار محبوب است، به عقیده بسیاری، خطرناک‌ترین ورزشی است که تا کنون ابداع شده است و ترکیبی بسیار هیجان‌انگیز و البته ترسناک از دریفت و حرکات نمایشی به شمار می‌رود؛ به طوری که در هر لحظه از آن باید انتظار آسیب دیدن یک نفر را داشت!

در این ورزش، در حالی که خودرو در یک پارکینگ در حال چرخیدن به دور خود است، راننده اقدام به انجام حرکات نمایشی خطرناک می‌کند. مثلا راننده در خودرو را باز می‌کند و در حالی که خودرو بدون دخالت او در حال چرخش است، سرش را از پنجره بیرون می‌آورد و زمین را لمس می‌کند.

منشا ابداع این بازی به فرم کنونی آن مشخص نیست! بسیاری افراد معتقدند ریشه این بازی به گانگسترهایی باز می‌گردد که در گذشته خودروهای دیگران را به سرقت می‌بردند و برای نشان دادن مهارت خود در سرقت، پس از دزدیدن خودرو اقدام به چرخیدن با خودرو می‌کردند.

در حال حاضر رقابت‌های رسمی چرخش توسط کمپانی‌هایی نظیر رد بول پشتیبانی می‌شود.

لژ سواری با ماهیتابه

لژسواری، اسکی و بسیاری موارد دیگر از جمله ورزش‌هایی هستند که در آن باید با سرعت بسیار بالا از یک ارتفاع بالا به پایین سر بخورید. با این حال به نظر می‌رسد برخی افراد این دسته ورزش‌ها را فاقد هیجان و شاید اصالت لازم می‌دانند؛ چرا که در گذر زمان افراد مختلف اقدام به اختراع برخی ورزش های جدید و عجیب و غریب در برخی مناطق دنیا کرده‌اند. یکی از این ورزش‌ها لژ سواری با ماهیتابه است که از نظر قوانین شبیه به لژ سواری معمولی است؛ اما شرکت‌کنندگان در آن بر یک ماهیتابه سوار می‌شوند!

خاستگاه این ورزش کشور آلمان است و در ابتدا به عنوان ورزشی نه چندان جدی طراحی شد. با این حال رفته‌رفته شهرت این ورزش بسیار بالا رفت؛ به طوری که سالیانه 3.6 میلیون نفر آلمانی رقابت‌های تلویزیونی لژ سواری با ماهیتابه را تماشا می‌کردند و حدود 6000 نفر در سال 2010 برای تماشای زنده رقابت‌های قهرمانی این ورزش در استادیوم محل برگزاری آن حاضر شدند! همچنین تبلیغات نیز به بخش گسترده‌ای از این ورزش تبدیل شد؛ به طوری که رفته رفته هر گوشه و کنار از ماهیتابه‌های شرکت‌کنندگان این ورزش با آرم‌های تبلیغاتی پوشیده شد.

شیرجه با شکم؛ دردناک‌ترین نوع شیرجه

اگر تا کنون ورزش‌های آبی را تجربه کرده و یا به شیرجه زدن در استخر علاقمند باشید، حتما اشتباهات محاسباتی در زمان‌بندی و فرود آمدن در آب با شکم را تجربه کرده‌اید! فرود آمدن با شکم تجربه‌ای پرخطر، استرس‌زا و دردناک است. همین یک ویژگی کافیست که این حرکت را به یک ورزش تبدیل کند!

این ورزش در نروژ ابداع شده است و در این کشور با نام dødsing شناخته می‌شود. قوانین این بازی البته کمی متفاوت با چیزی است که به نظر می‌رسد. در این ورزش شرکت‌کنندگان باید پس از پرش از ارتفاع حدودا ده متری دست و پاهای خود را باز کرده و بدنشان را به شکل حرف X انگلیسی درآورند. سپس در آخرین لحظه ممکن شرکت‌کنندگان باید دست و پای خود را جمع کرده و در آب فرود بیایند. هرچه دست و پای خود را بیشتر باز نگه دارید، امتیاز بیشتری می‌گیرید و هر اشتباه محاسباتی در این زمینه منجر به فرود آمدن با شکم و عواقب دردناک آن خواهد شد.

این رقابت‌های عجیب و غریب ظاهرا رقابت‌های قهرمانی در سطح کشوری هم دارد و گزارش‌های حاکی از این است که هر ساله تعدادی از شرکت‌کنندگان در این رقابت با آسیب‌هایی جدی مانند شکستگی بینی یا آسیب به ریه‌ها روبرو می‌شوند.

Kudu Dung Spitting؛ تف کردن مدفوع آهو

یکی از عجیب ترین ورزش های جهان که تصور آن در ذهن نمی‌گنجد Kudu Dung Spitting نام دارد. این ورزش در آفریقای جنوبی ابداع شده است و در آن شرکت‌کنندگان باید مدفوع نوعی آهو را در دهان خود قرار داده و سپس به بیرون تف کنند! کسی که بتواند این مدفوع را فاصله بیشتری پرتاب کند، برنده رقابت خواهد بود.

با این که آهوی مدنظر در این ورزش اندازه‌ای نسبتا بزرگ دارد، مدفوع آن متشکل از دانه‌هایی ریزی بوده و شبیه به مدفوع خرگوش است؛ به طوری که ممکن است با هسته‌های هندوانه اشتباه گرفته شوند! ممکن است تاریخچه اختراع این ورزش هم همین بوده باشد که فردی به اشتباه دانه مدفوع این حیوان را برداشته و به خیال اینکه هسته هندوانه می‌خورد، در دهانش قرار داده است. اما پس از این که متوجه اشتباه خود شده، آن را تا جایی که می‌توانسته دور از خود تف کرده است!

کشتی شترها

خاستگاه اکثر ورزش‌ها را باید در شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه‌ای خاص در جهان جستجو کرد. به عنوان مثال نمی‌توان انتظار داشت که ورزشی مانند اسکی در ناحیه‌ای گرم و استوایی مثل استرالیا ابداع شده باشد! بر همین اساس، یکی از عجیب ترین ورزش های جهان یعنی کشتی گرفتن شترها در نواحی صحرایی ترکیه و در سرزمین‌های گرم و خشکی که پر از شتر بوده‌اند، اختراع شده است.

این ورزش بسیار محبوب تاریخچه‌ای 2400 ساله دارد و حضور بیست هزار نفر در سال 2011 برای مشاهده یک مسابقه کشتی شترها در یکی از شهرهای ترکیه نیز گواه محبوبیت این ورزش است.

شترهای نر اساسا در زمان جفت‌گیری ستیزه‌جو و پرخاشگر می‌شوند و تمایل شدیدی به درگیری با سایر نرها دارند. بر همین اساس در این ورزش نیز شترهای نر در دمای بسیار گرم و سوزان صحرا در مجاورت شترهای ماده قرار گرفته و سپس درون میدان مبارزه رها می‌شوند. البته در این نبرد شترهای نر از ادواتی برای محافظت در برابر حملات رقیب مجهز می‌شوند. با این حال اساس این بازی درگیری دو شتر نر بر سر یک شتر ماده است. برنده مبارزه نیز شتری است که یا حریفش را خاک کند یا او را به فرار از مبارزه وادار کند.

بسیاری صاحب نظران این ورزش را از حیث اهمیت تاریخی و فرهنگی با گاوبازی در اسپانیا مقایسه کرده‌اند.

این بازی همچنین هیچ منفعتی برای هیچ کس ندارد؛ به طوری که نه شتر برنده موفق به جفت‌گیری می‌شود و نه تماشاگران بازی درآمد یا سودی از این مبارزه کسب می‌کنند. به همین جهت این ورزش در ترکیه به ورزش ثروتمندان معروف است. چون برگزاری آن هزینه‌های سنگینی در بر دارد و هیچ گونه سود خاصی نیز از آن عاید کسی نمی‌شود!

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل