طنز شبکه الکوثر، رمضانی شد/ بازیگران عرب‌زبان با “سوزن‌ته‌گرد”، جامعه را نقد می‌کنند “دبابیس” عربی “سوزن ته‌گرد” است که به قول مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر وقتی قرار است با زبان طنز، کار اجتماعی ساخته شود باید اول سوزن به خودمان بزنیم و بعد جوالدوز به دیگران! – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برون‌مرزی برای اولین بار به سراغ تولید مجموعه طنز نمایشی با موضوع نقد اجتماعی رفته است. مجموعه ۳۰ قسمتی نمایشی که “دبابیس” نام دارد و در گروه اجتماعی شبکه جهانی الکوثر تهیه و تولید شد. در این مجموعه ۲۰ بازیگر از کشورهایی همچون ایران، عراق، سوریه، فلسطین و لبنان حضور داشتند و بازیگران با لهجه‌های متفاوت و شیرین عربی در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.
برای این مجموعه نام “دبابیس” به معنای “سوزن ته‌گرد” انتخاب شد که برگرفته از ضرب المثل «یک سوزن به خودت یک جوالدوز به مردم» است. این مجموعه نمایشی به شکل آیتم‌های متنوع و در موقعیت‌ها و دکور‌های مختلف همراه با موضوعات اجتماعی از قبیل: ازدواج، رشوه، فساد اداری، فضای مجازی، مزاحمت و… تهیه و تولید شده است.
سامر خلیلی (بازیگر..

طنز شبکه الکوثر، رمضانی شد/ بازیگران عرب‌زبان با "سوزن‌ته‌گرد"، جامعه را نقد می‌کنند

"دبابیس" عربی "سوزن ته‌گرد" است که به قول مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر وقتی قرار است با زبان طنز، کار اجتماعی ساخته شود باید اول سوزن به خودمان بزنیم و بعد جوالدوز به دیگران!

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برون‌مرزی برای اولین بار به سراغ تولید مجموعه طنز نمایشی با موضوع نقد اجتماعی رفته است. مجموعه ۳۰ قسمتی نمایشی که "دبابیس" نام دارد و در گروه اجتماعی شبکه جهانی الکوثر تهیه و تولید شد. در این مجموعه ۲۰ بازیگر از کشورهایی همچون ایران، عراق، سوریه، فلسطین و لبنان حضور داشتند و بازیگران با لهجه‌های متفاوت و شیرین عربی در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

برای این مجموعه نام "دبابیس" به معنای "سوزن ته‌گرد" انتخاب شد که برگرفته از ضرب المثل «یک سوزن به خودت یک جوالدوز به مردم» است. این مجموعه نمایشی به شکل آیتم‌های متنوع و در موقعیت‌ها و دکور‌های مختلف همراه با موضوعات اجتماعی از قبیل: ازدواج، رشوه، فساد اداری، فضای مجازی، مزاحمت و… تهیه و تولید شده است.

سامر خلیلی (بازیگر فیلم به وقت شام)، رضا الغربان، عبدالرزاق رادان، علی الحمد، زهرا عبداللهی و محمد نهاد عمار از بازیگران این مجموعه نمایشی‌اند. این مجموعه نمایشی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی صالح مهدی در ماه مبارک رمضان روزانه از شبکه جهانی الکوثر پخش خواهد شد. البته محمد دریب دیگر تهیه‌کننده و نادیا مسعودی نیز سرپرست نویسندگان این مجموعه نمایشی‌اند.

زهره صدرزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه‌ جهانی الکوثر در خصوص این مجموعه نمایشی رمضانی توضیح داد: سری اول این مجموعه شامل ۸ قسمت در تابستان ۱۳۹۸ در گروه اجتماعی شبکه الکوثر با نام "دبابیس العیدیه" به تصویب رسید و پس از تهیه و تولید در ایام عید قربان و غدیر به روی آنتن شبکه الکوثر رفت که مورد استقبال بینندگان، وتایید مدیران ارشد سازمان قرار گرفت. با موافقت و تاکید مدیر شبکه، تصمیم گرفتیم سری دوم "دبابیس" را تولید کنیم.

وی در خصوص تغییرات سری دوم این مجموعه نمایشی، افزود: در سری دوم این مجموعه تغییرات زیادی داشتیم و برنامه به طور کامل تبدیل به یک مجموعه نمایشی طنز شد. آنچه که مشخص است برای رسیدن به برنامه ایده‌آل و بقول معروف فاخر باید مقدمات کار صحیح جلو برود. شبکه الکوثر واقعاً در این خصوص گام‌های خوبی را برداشت. طی جلسات متعدد و برنامه‌ریزی‌های مشخص، نقشه اولیه کار آماده و در اختیار تیم برنامه‌ساز قرار گرفت که انصافاً هم تمام تلاش خود را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده به کار گرفت و به نظرم ماحصل این تلاش‌ها، کار خوب و بسیار دیدنی برای مخاطب شد.

صدرزاده درباره انتخاب نام "دبابیس"، معنا و چطور به عنوان مجموعه نمایشی مطرح شد، تأکید کرد: واژه عربی "دبابیس" به معنای "سوزن ته‌گرد" است که هدفمند برای این برنامه انتخاب شد. ایده آن هم به این دلیل بود که وقتی قرار است با زبان طنز، حرف از جامعه و معضلات و مشکلاتش بزنیم باید در وهله اول، سوزن به خودمان بزنیم و بعد جوالدوز به دیگران!

مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر، خاطرنشان کرد: "دبابیس" نمایش نقادانه اجتماعی طنز با ریتمی تند و فضاهای متنوع، همراه با موضوعات اخلاقی مورد ابتلای جامعه است. در این مجموعه سعی شده، در هر موضوع جوانب مختلف اجتماع از جمله خانه و خانواده، محیط کار و حتی نظام‌های مدیریتی جوامع بشری هدف قرار گیرد تا این موضوعات را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده باشیم.

آقای مدیری! اگر رقص نور خریده‌اید پس چرا در تلویزیون کار می‌کنید؟

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان در ایران که همه فارس‌زبان‌اند برنامه نمایشی با بازیگران عرب‌زبان ساخت، افزود: به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. تهیه و تولید این برنامه کار ساده‌ای نبود و دشواری‌هایی داشت. البته این مهم، فقط شامل بازیگران نمی‌شود. اساساً شناخت مخاطبان کشورهای عربی و طنز مناسب حال و فرهنگ آنها، نیازمند تجربه و تحقیق گسترده است که می‌توان گفت؛ گروه اجتماعی به لطف پروردگار، در این خصوص، گام‌های خوبی برداشت که شاید در نوع خود کم‌نظیر باشد. مثلا ما از چند کشور عراق، سوریه، لبنان و البته میهن عزیزمان ایران بازیگران خوبی داشتیم که انصافاً هنرمندانه عمل کردند. و یا تیم نویسندگان که مسائل مهم و نقدهای اجتماعی را با بهترین زبان، که زبان طنز است در قالب نمایش به رشته تحریر درآوردند. به گونه‌ای که قالب، کارگردانی، ساختار و محتوا همه و همه با ذائقه مخاطب کشورهای عربی و اسلامی سازگار است.

صدرزاده در پایان با اشاره به ادامه تولید این مجموعه نمایشی، گفت: ان‌شاءالله تصمیم داریم برای طول سال، تولید مجموعه طنز را ادامه دهیم و لبخند را روزانه بر لبان بینندگان شبکه بنشانیم.

انتهای پیام/

– تسنیم نیوز

خروج از نسخه موبایل