تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر : 45502

طرز تهیه مرغ محلی شمالی شکم پر، یک غذای محلی ایرانی برای وعده ناهار

طرز تهیه مرغ محلی شمالی شکم پر، یک غذای محلی ایرانی برای وعده ناهار

ناهار یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده‌های غذایی برای ما ایرانی‌هاست. به همین دلیل معمولاً این وعده را به نسبت دو وعده غذایی صبحانه و شام کمی تشریفاتی‌تر برگزار می‌کنیم. اکثر غذاهای سنگین ایرانی مختص وعده ناهار هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که مثلاً کباب سلطانی و پلو زعفرانی را عنوان وعده شام میل کند. دستور …

ناهار یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده‌های غذایی برای ما ایرانی‌هاست. به همین دلیل معمولاً این وعده را به نسبت دو وعده غذایی صبحانه و شام کمی تشریفاتی‌تر برگزار می‌کنیم. اکثر غذاهای سنگین ایرانی مختص وعده ناهار هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که مثلاً کباب سلطانی و پلو زعفرانی را عنوان وعده شام میل کند. دستور غذایی شام در خانه‌های ایرانی ساده است و از لیست غذاهای نانی انتخاب می‌شود.

همه ما با دستور غذاهایی چون انواع خورشت‌های ایرانی، کباب‌ها و پلوهای مخلوط مانند سبزی‌پلو با ماهی، لوبیاپلو، عدس‌پلو و … آشنا هستیم و برنامه وعده ناهار را متناسب با این دستورهای آشنا چیده‌ایم؛ اما فراموش کرده‌ایم که در تومار بلندبالای غذاهای ایرانی بخش ویژه‌ای به انواع غذاهای محلی اختصاص دارد و به همین خاطر است که در یادگیری انواع غذاهای محلی و گنجاندنشان در برنامه غذایی‌مان کوتاهی می‌کنیم.

در این مقاله قرار است دستور تهیه مرغ محلی شمالی‌ها یا همان شکم پر شمالی را به شما آموزش دهیم تا شروعی باشد برای اضافه کردن غذاهای محلی به برنامه روتین غذایی‌تان، با ما همراه باشید تا این غذای خوشمزه را با جزئیات به شما آموزش دهیم.

اگر به درست کردن غذاهای محلی و امتحان طعم‌های جدید علاقه‌مند هستید دیجی فود مرجع خوبی برای آموزش معروف‌ترین دستور غذاهای محلی به شماست.

طرز تهیه مرغ محلی شمالی شکم پر، یک غذای محلی ایرانی برای وعده ناهار

مواد لازم برای پخت مرغ شمالی شکم پر

  • مرغ کامل با پوست ۱ عدد (بهتر است از مرغ محلی استفاده شود.)
  • سبزی معطر خردشده (گشنیز، جعفری، برگ سیر تازه، چوچاق و خالواش) ۲۰۰ گرم
  • گردو آسیاب شده ۲۰۰ گرم
  • پیازداغ ۳ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • رب انار به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده و نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ محلی شمالی شکم پر، یک غذای محلی ایرانی برای وعده ناهار

دستور تهیه مرغ محلی شکم پر

  1. اولین مرحله در تهیه یک مرغ شکم پر اصیل و لذیذ به روش شمالی مزه دار کردن مرغ است. برای تهیه این غذای خوشمزه کافیست کره آب شده، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. حالا به کمک یک فرچه آشپزی تمام سطح رویی و شکم مرغ را به موادی که آماده کرده‌اید آغشته کنید. این کار را با دقت انجام دهید تا تمام قسمت‌ها به خوبی به مواد آغشته شود. مرغ را داخل یک ظرف دربسته قرار داده و اجازه دهید یک شب تا صبح در یخچال بماند.
  3. صبح روز بعد پخت این غذای محلی را با آماده کردن پیازداغ شروع کنید. بعد از اینکه پیازداغ شما آماده شد گردو آسیاب شده را برای دو سه دقیقه داخل تابه تفت دهید تا به روغن بیفتد. سپس پیازداغ را با گردو مخلوط کنید.
  4. رب انار را به موادتان اضافه کنید و کمی تفت دهید. طعم رب انار کاملاً سلیقه ایست. شما می‌توانید برای طبخ این غذای محبوب گیلانی از رب انار شیرین، ملس یا ترش استفاده کنید.
  5. در همین حین سبزی ساطوری شده را داخل تابه دیگری تفت دهید و به همراه کمی روغن سرخ کنید. وقتی سبزی تغییر رنگ داد آن را به باقی مواد اضافه کنید.
  6. تمام مواد را به مدت ۶ الی ۸ دقیقه با یکدیگر تفت دهید تا مزه‌ها باهم ترکیب شوند. از مواد بچشید و به اندازه نیاز نمک و رب انار اضافه کنید. مواد میانی برای پخت مرغ شمالی شکم پر آماده است.
  7. مرغ را از یخچال خارج کنید و شکم آن را با موادی که تهیه کرده‌اید به طور کامل پر کنید. می‌توانید شکاف را با نخ و سوزن بدوزید اما اگر قرار است مرغ را در فر بپزید الزامی برای این کار وجود ندارد؛ اما حواستان باشد که پاهای مرغ را به کمک یک تکه نخ به یکدیگر ببندید تا مرغ شما در حین پخت از هم نپاشد.
  8. اگر حس می‌کنید سطح رویی مرغتان کمی خشک‌شده مجدد از موادی که برای مزه دار کردن تهیه کرده بودید روی آن بمالید و سپس آن را داخل سینی فر قرار دهید. یادتان نرود که کف سینی را به خوبی چرب کنید و بعد مرغ را روی آن قرار دهید. در انتها روی سینی را هم با فویل بپوشانید به طوری که مرغ به خوبی زیر فویل مخفی شود. با چنگال سوراخ‌هایی روی فویل ایجاد کنید تا بخار از آن خارج شود.
  9. مرغ را به مدت یک ساعت درون فری که از ۲۰ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه به خوبی گرم شده است، بپزید.
  10. بعد از گشت یک ساعت مرغ را از فر خارج کنید فویل را از روی سینی بردارید و مجدداً درون فر قرار دهید تا سطح مرغ سوخاری و طلایی شود. می‌توانید در دقایق پایانی گریل را روشن کنید تا نتیجه کار از آنچه فکرش را می‌کردید جذاب‌تر شود.

سرو و تزئین

وقتی مرغ کاملاً پخت آن را به ظرف سرو منتقل کنید. حواستان باشد که پاهای مرغ را پیش از آوردن بر سر میز باز کنید. بهتر است برای کنار مرغ شکم‌پر از دورچین سبزیجات استفاده شود. برای مثال ذرت، گوجه گیلاسی، سیب زمینی تنوری، هویج و زیتون موارد مناسبی به عنوان دورچین در کنار این غذای محبوب شمالی هستند.

علاوه بر این شما می‌توانید این غذای خوشمزه را به همراه برنج ایرانی که به شکل کته زعفرانی پخته شده است سرو کنید. ضمناً یادآوری کنیم که دوغ ترش محلی، ماست و پونه و ترشی سیر فراموش نشود.

پایان رپورتاژ اگهی  /

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.