تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر : 595764

طرز تهیه سویای بخار پز به همراه مزایا و معایب سویا

طرز تهیه سویای بخار پز به همراه مزایا و معایب سویا

در این مطلب، روش تهیه خوراک آب پز سویا ویژه برای بیماران را برایتان شرح خواهیم داد. گاهی اوقات در برخی از غذاها به جای استفاده از گوشت، از سویا به عنوان جایگزین استفاده می‌شود؛ زیرا بافت سویا شبیه به بافت گوشت است و به سلامت بیشتری کمک می‌کند. طرز تهیه خوراک آب‌پز سویا طرز

در این مطلب، روش تهیه خوراک آب پز سویا ویژه برای بیماران را برایتان شرح خواهیم داد. گاهی اوقات در برخی از غذاها به جای استفاده از گوشت، از سویا به عنوان جایگزین استفاده می‌شود؛ زیرا بافت سویا شبیه به بافت گوشت است و به سلامت بیشتری کمک می‌کند.

طرز تهیه خوراک آب‌پز سویا

طرز تهیه خوراک آب‌پز سویا برای ۴ نفر را برای شما توضیح خواهیم داد. می‌توانید این خوراک را به‌عنوان جایگزین گوشت در رژیم‌های کم چربی و گیاهخواری استفاده کنید.

برای این خوراک به مواد زیر نیاز دارید:

۳ عدد هویج متوسط
۱ عدد بزرگ پیاز
۳ عدد کدو سبز متوسط
۲ عدد سیب‌زمینی متوسط
دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
یک بسته برگه پروتئینی مکسوی به میزان لازم

روش تهیه: ۱. هویج، پیاز، کدو سبز و سیب‌زمینی را برش بزرگ بزنید. ۲. برگه پروتئینی مکسوی در آب داغ خیس شود و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به مدت پخت بگذارید. ۳. پیاز را در روغن سرخ کنید، سپس هویج، کدو سبز و سیب‌زمینی را به آن اضافه کنید. ۴. رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کرده و همه را به‌خوبی باهم ترکیب کنید. ۵. حدود ۸۰ میلی‌لیتر آب به مخلوط اضافه کنید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با حرارت کم به مدت پخت دهید. ۶. برگه پروتئینی مکسوی روی آن قرار دهید و مواد را با هم مخلوط کنید، سپس همراه با برنج سرو کنید.

توصیه می‌شود که این خوراک را با سالاد و یا سبزیجات سرو کنید.

روش طبخ سویای بخار پز

برای آماده‌سازی این غذا، بهتر است ابتدا پیاز را درون قابلمه‌ای رو با شعله ملایم تفت می‌دهیم. سپس هویج را بدون پوست و خرد شده به آن اضافه کرده و با نمک، فلفل، زردچوبه و هر گونه ادویه‌ای که دوست دارید، مخلوط می‌کنیم. در این مرحله، برگه‌های پروتئینی مکسوی را در قابلمه دیگری جداگانه تفت داده و سپس با کدو و سیب زمینی خرد شده به مواد اضافه می‌کنیم. برای تهیه سس، دو لیوان آب را با رب گوجه‌فرنگی مخلوط کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. سپس قابلمه را با درب خود بر روی شعله ملایم قرار می‌دهیم تا سبزیجات به خوبی بپزند.

نکات مهم هنگام آماده سازی سویا

بهتر است سویا را پس از خیساندن با آب جوش زیاد آب گیری نکنید و نچلانیدش و در دمای اتاق نگهداری کنید تا طعم و خواص آن حفظ شود.

برای پخت سویا، از آب جوش استفاده کنید و پس از گذشت حدود 5 تا 10 دقیقه، آن را از روی حرارت بردارید و به مدت یک ساعت داخل آب قرار دهید.

پس از روشن شدن شعله، سویا را با نمک و ادویه‌های دلخواه خود مخلوط کنید و حرارت دهید تا طعم آن بهبود یابد.

 

ویژگی های پروتئین سویا

پروتئین سویا بخاطر داشتن خواص فراویژه، در تهیه انواع مختلف غذاها مانند سالاد، سوپ، غذاهای گیاهی و جایگزین‌های گوشت به کار می‌رود. بافت پذیری پروتئین سویا در ایجاد بافت شبیه به گوشت و مزایای تندرستی آن، سبب شده است که افرادی که به دنبال سلامت هستند، به مصرف این نوع پروتئین علاقه مند شوند.

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف پروتئین سویا می‌تواند به پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک کند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، مصرف پروتئین سویا توصیه شده و مجوز استفاده از آن در تولید سایر فراورده‌های غذایی صادر شده است. برگه‌های پروتئینی سویا از دانه کامل سویا پس از روغن‌گیری بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و با روش مکانیکی به دست می‌آیند و تمام خواص مفید سویا را دارا هستند.

برگه‌های پروتئینی مکسوی (TSP)، ماده‌ای چند کاره با شکل‌های مختلف هستند که می‌توانند در پخت انواع غذاها همراه با گوشت یا به‌تنهایی به کار روند.

از سویا به عنوان جایگزین مناسب برای گوشت در غذاهایی مانند چلو کباب، خورشت و… استفاده کنید.

مزایای سویا برای بدن انسان

سویا به عنوان یک مقوی و بادشکن شناخته می‌شود.
دانه سویا دارای خواصی همچون مدر، تب‌بر، و ضدسم است.
در چین، دانه سویا به عنوان یک ضدسم مصرف می‌شود.
شیر سویا به عنوان یک غذای مفید برای کودکان شناخته می‌شود.
نان سویا زمینه خوبی برای بیماران قندی را فراهم می‌کند، زیرا ارزش غذایی بالایی دارد و مواد نشاسته‌ای که قند تولید می‌کنند در آن به میزان کمتری وجود دارد.
دانه‌های سبز سویا همراه با یک ضماد برای زخم‌های آبله، سایر زخم‌ها و التهاب‌های پای بچه‌ها مفید هستند.
سویا برای مبتلایان به نقرس، رماتیسم و افرادی با ساختمان بدنی ضعیف، بسیار مفید است.
سس سویا برای تحریک اشتها و استفاده در غذاهایی که بوی مشکوک دارند، مفید است.
سس سویا برای از بین بردن بوی گوشت نیز به کار می‌رود.
سس سویا در غذاهایی که شک دارید نامطلوب هستند، مصرف می‌شود، زیرا سم آن را خنثی می‌کند.
سس سویا برای ملین شدن، خنک کردن و از بین بردن سم در بدن مفید است.
در صورتی که زنی در معرض خطر سقط جنین باشد، می‌توان به او سس سویا داد.
سس سویا در درمان مشکلات ادراری ناشی از عفونت بسیار مفید است.
سس سویا برای درمان سوختگی پوست موثر است.
فرآورده‌های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید هستند.
سویا در فعالیت روده و دفع سموم بدن کمک می‌کند.
سویا می‌تواند میزان تری‌گلیسیرین در خون را کاهش دهد.
برای تمیز کردن شرایط داخل شریان ها، می‌توان از فرآورده‌های سویا استفاده کرد، حتی کسانی که در خطر بیماری‌های قلبی هستند، با استفاده از سویا و حذف گوشت از رژیم غذایی خود، شرایط داخل شریان هایشان بهبود خواهد یافت.
سویا می‌تواند سنگ‌ کیسه صفرا را شکسته و از بین ببرد، با استفاده از فرآورده‌های سویا در رژیم غذایی، می‌توان تولید سنگ کیسه صفرا را کاهش داد.
سویا برای سلامت روده بزرگ و تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
سویا می‌تواند در درمان سرطان کولون موثر باشد.
سویا می‌تواند از سرطان سینه جلوگیری کند.
سویا یک منبع غنی از هورمون استروژن است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای هورمون‌های مصنوعی در دوران یائسگی استفاده شود. بنابراین، خانم‌ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده‌های سویا استفاده کنند.

جلوگیری از سرطان پروستات به کمک سویا

مصرف سویا به جلوگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند. این تاثیر بسته به سطح پیشرفت بیماری، متفاوت است. ایزوفلاون در مردان بالای ۶۰ سال، به عنوان یک تاثیر پیشگیرانه، مؤثرتر است. برای افزایش این تاثیر، می‌توان مقدار بیشتری ایزوفلاون مصرف کرد. این تاثیر در مردان جوان‌تر مشاهده نمی‌شود.

مصرف سویا فعالیت استروژن را در بدن افزایش می‌دهد. این هورمون تاثیر منفی بر سلول‌های جنسی مردان دارد. دکتر جورج چاوارو نیز اظهار داشته است که تاثیر منفی استروژن و ایزوفلاوونز بر ناباروری، مورد بررسی قرار گرفته است. اما هنوز نتایج قطعی در ارتباط با انسان‌ها به دست نیامده است. بنابراین، نگرانی زود هنوز بی‌مورد است.
افرادی که میزان سویای بیشتری مصرف می‌کنند، سلولهای جنسی در آنها حدود ۴۱ میلیون کمتر از کسانی است که سویا نخورده‌اند. مطابق مشاهدات، میزان اسپرم طبیعی بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلی‌لیتر است. همچنین، محققان در این آزمایشات دریافتند که بین سویا و تعداد اسپرمها در بین مردان چاق، ارتباط بیشتری وجود دارد.

مردان چاق، استروژن بیشتری نسبت به مردان لاغر تولید می‌کنند و سویا میزان آن را افزایش می‌دهد. همچنین، مشاهده شده است که تاثیر سویا بر افرادی که سلولهای جنسی زیاد و طبیعی دارند، بیشتر از مردانی است که سلولهای جنسی آنها کمتر است. سویا می‌تواند یکی از عوامل موثر بر تولید مثل آقایان، خصوصاً در مردانی با اضافه وزن باشد. زمانیکه بیماران اضافه وزن داشته باشند، چاقی آنها هورمون‌های مردانه را به هورمون زنانه تبدیل می‌نماید.

بنابراین امکان دارد که ترکیب این منبع استروژن (سویا) و استروژنی که با تبدیل آندروژن به استروژن بدلیل اضافه وزن فرد بوجود آمده است، در این بیماران تاثیرگذار باشد. اگرچه کاهش میزان اسپرم در بین مردانی که از میزان بالای اسپرم برخوردارند بیشتر است، اما این موضوع تا زمانیکه سلولهای جنسی در حد طبیعی باشند باعث نازایی نمی‌گردد. اما در صورت چاق بودن شما و مصرف بالای سویا، توجه به این موضوع مهم است.

 

چگونه مصرف سویا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پروتئین سویا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. سویا می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های مختلف باعث کاهش یا توقف رشد سلول‌های چربی در زنان و مردان شود. بهترین روش پیشنهادی برای کاهش وزن استفاده از محصولات طبیعی سویا است. در ژاپن، سویا به عنوان یکی از محصولات مورد علاقه مردم شناخته شده است.

مطالعات نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها لاغرترین مردم جهان بوده و از نظر طول عمر نیز طولانی‌ترین عمر را دارند. دانه سویا حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که باعث کاهش و کوچک شدن سلول‌های چربی در بدن مردان و زنان می‌شود. محصولات سویا دارای مقادیر قابل توجهی ایزوفلاوون است که باعث کاهش ذخیره چربی بدن می‌شود. به این معنی که کالری کمتری به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود.

انسولین باعث ذخیره قند به صورت چربی در بدن شده و محصولات سویا موجب تعدیل میزان انسولین در بدن و به دنبال آن کاهش میزان چربی می‌شود. همچنین، سویا می‌تواند توده عضلانی را افزایش دهد. با افزایش توده عضلانی، کالری بیشتری مصرف می‌شود و به سمت کاهش وزن پیش می‌روید.

در موش‌های چاق، مصرف سویا به کاهش مقدار چربی بدن منجر شده است. همچنین، سویا می‌تواند کلسترول و قند خون را کاهش دهد. با این حال، افرادی که به خود سویا آلرژی دارند، ممکن است با علائمی مانند افت فشارخون، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و حالت اختناق مواجه شوند. همچنین، باید به این موضوع هم توجه کرد که مصرف بیش از حد لسیتین می‌تواند دلیل افت فشارخون، سردرد و حتی سرگیجه و استفراغ شود.

سویا و تامین پروتئین در بدنسازی

سویا در بدنسازی بسیار مفید است. به دلیل کامل بودن پروتئین سویا، این نوع پروتئین غیر حیوانی بهترین نوع پروتئین است که می توان در بدنسازی استفاده کرد. در بیشتر پروتئین های گیاهی، همه آمینو اسیدهای ضروری وجود ندارد، اما در سویا همه اسیدهای آمینه ضروری بدن وجود دارد. این خاصیت باعث می شود که پروتئین سویا، پیشرو در زمینه ساخت عضله با پروتئین های گیاهی باشد.

دریافت همه آمینواسیدهای ضروری نیازی به مخلوط کردن سویا با سایر پروتئین ها نیست. پروتئین سویا در خوراکی های مختلفی مانند شیر سویا، آجیل سویا، سویا فرآوری شده و… یافت می شود. همچنین از این پروتئین در برخی مکمل ها نیز استفاده شده است.

ورزشکاران گیاه خوار و بدن سازها از غذاهای حاوی سویا برای افزایش عضله استفاده می کنند. در صورت تمایل به مصرف مکمل گیاهی حتما باید دقت کرد که آیا سویا در آن وجود دارد یا خیر. در صورتی که سویا در مکمل گیاهی وجود نداشته باشد، از یک منبع غذایی به مقدار زیاد و بیشتر از حد نیاز مصرف نمی کنید.

از تحقیقات نیز نتایج مثبتی در مورد پروتئین سویا برای عضله سازی گزارش شده است. در یک تحقیق در سال 2007، مردانی که در تمرینات مقاومتی (تمرینات با وزنه، اسکوات، کرانچ و غیره) انجام دادند، روزانه 50 گرم پروتئین سویا به مدت 12 هفته مصرف کردند. در این مطالعه نتایج هیچ گونه اثر منفی مصرف مکمل بر کاهش سطح تستوسترون و کاهش نسبت تستوسترون-استروژن را گزارش نداد. همچنین مردان داوطلبی که از پروتئین سویا استفاده کرده بودند، افزایش حجم عضلات را تجربه کردند.

تاثیرات منفی مصرف سویا بر مردان

با مصرف بیش از حد سویا، بلوغ زودرس در پسران رخ می دهد و خطر ابتلا به سرطان بیضه در بزرگسالی افزایش می یابد. یک مطالعه جدید از دانشگاه هاروارد نشان می دهد که فیتواستروژن های سویا می توانند باعث کاهش چشمگیر تعداد اسپرم در منی مردان شوند.

از سوی دیگر، مصرف سویا در زنان می تواند اثرات مثبتی را به دنبال داشته باشد، از جمله کاهش خطر سرطان، تقویت استخوان، کاهش بیماری های قلبی، و کنترل علائم پس از یائسگی. با این حال، در مردان، مصرف این ماده مغذی ممکن است منجر به رفتارهای خشن و تاثیرات منفی بر رفتار اجتماعی شود.

بنابراین، توصیه می شود که مردان مصرف سویا را در مقدار 25 گرم در روز محدود کنند تا مشکلات خاصی برایشان ایجاد نشود.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.