تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

در روزگاری که همه جا حرف از ارزهای دیجیتال و مسابقۀ کسب سود از این بازار است، عبارت «صرافی‌های ارز دیجیتال» هم به کررات و در همه جا دیده می‌شود، چه در زیرنویس شبکه‌های خبری که به طور مثال نام‌هایی چون بایننس و نمودارهای قیمتی آن دیده می‌شود و چه در شبکه‌های اجتماعی که به

در روزگاری که همه جا حرف از ارزهای دیجیتال و مسابقۀ کسب سود از این بازار است، عبارت «صرافی‌های ارز دیجیتال» هم به کررات و در همه جا دیده می‌شود، چه در زیرنویس شبکه‌های خبری که به طور مثال نام‌هایی چون بایننس و نمودارهای قیمتی آن دیده می‌شود و چه در شبکه‌های اجتماعی که به صرافی‌هایی چون بایننس و صرافی‌های معروف دیگر به شکل مرجع نگاه می‌شود و اکثر کاربران دنبال‌کننده های آن‌ها هستند. اگر هم مثلا عبارتی چون خرید و فروش بیت کوین را جستجو کنیم، با تعداد زیادی از صرافی‌هایی مواجه می‌شویم که همگی مشتاق کمک به ما در این زمینه هستند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی کافه دانش در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اما در این بین نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که در سال‌های اخیر، صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی مشکلات عدیده‌ای را برای کاربران ایرانی، چه در زمینه تایید هویتی و چه در زمینۀ مجاز شمردن برای انجام مبادلات این حوزه ایجاد کردند. برای حل این مشکلات، صرافی‌های ایرانی شروع به کار کردند که سعی در حل مشکلات کاربران هم‌وطن داشتند. حضور پرتعداد این صرافی‌ها اما گاها برای کاربران گیج کننده شد، چرا که یافتن یک صرافی معتبر که پلت‌فرمی امن را در اختیار کاربران قرار دهد، مشکل بود. بالطبع، عنصر نظارتی پلیس فتا در ایران دست‌اندرکار تایید چنین صرافی‌هایی شد تا بدین ترتیب، صرافی‌هایی که مورد تایید نباشند، امکان کلاه‌برداری و از دست‌رفتن سرمایه در مبادلات تراکنش‌ها را برای کاربران ایجاد نکنند.

حال این سوالات مطرح هستند: چه صرافی‌هایی معتبر و مورد تایید پلیس فتا هستند؟ این مقاله سعی در پاسخ به این سوالات را دارد. پس همراه ما باشید تا به شما در یافتن معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی کمک کنیم. اما قبل از هر چیزی ماهیت صرافی‌های ارز دیجیتال و فاکتورهای تعیین‌کنندۀ اعتبار برای آن‌ها را مرور می‌کنیم.

صرافی های ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کنند؟

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم است که کاربران می‌توانند در آن دست به خرید و فروش و مبادلات ارزهای دیجیتال بزنند. این صرافی‌ها، عملکردی مانند یک کارگزار دارند که کاربران به واسطۀ آن‌ها می‌توانند پول و ارز خود را از طریق انتقال بانکی، انتقال سیمی و یا سایر ابزارهای معمول، سپرده و یا منتقل کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال رسالت خود را با پذیرفتن نقش یک واسطه بین فروشنده و خریدار و یا به زبان رمزارزها، بین یک «میکر» (کاربری که سفارش خرید و فروش را در پلت‌فرم صرافی ثبت می‌کند) و «تیکر» (کاربری که سفارش را انتخاب می‌کند) انجام می‌دهند. به همین دلیل در نظر عموم مردم، صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، آسان‌ترین راه خرید و فروش ارز دیجیتال به حساب می‌آیند که به مشتریان خود اجازه می‌دهند ارزهای دیجیتال را با سایر دارایی‌ها، مانند پول عادی یا سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند و حتی در ازای این ارزها، کارت‌های اعتباری و یا حواله‌های عادی دریافت کنند.

ملاک اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا

در سنجش اعتبار صرافی‌های ارز دیجیتال، بحث امنیت برای معامله‌گرانی که درحال سرمایه‌گذاری در حوزه بیت کوین و سایر رمزارزها هستند، بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که هیچ کس دوست ندارد حتی بخشی کوچک از دارایی‌های خود را به دلیل تقلب و یا هک‌شدن از دست بدهد. تامین کیف پول امن از جانب صرافی به کاربران نیز از امکانات خوبی است که صرافی‌های معتبر به کاربران خود می‌دهند. همچنین تنوع در ارزهایی که صرافی‌ها به افراد ارائه می‌دهند و امکان فراهم بودن معاملات متعدد بر روی این رمزارزها هم اعتبار زیادی برای صرافی‌های ارز دیجیتال به همراه دارد.

 

چرا صرافی های ارز دیجیتال ایرانی؟

 

داستان ظهور صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از آنجا شروع شد که در سال‌های اخیر به واسطۀ شروع تحریم‌ها، بسیاری از صرافی‌های خارجی از همکاری با کاربران ایرانی سر باز زدند و هویت آن‌ها را برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال تایید نکردند. بنابراین چنانچه یک کاربر ایرانی مشتاق ورود به معاملات ارزهای دیجیتال مانند خرید اتریوم می‌بود، راهی برای انجام این کار وجود نداشت. این همان نقطۀ شروع کار صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی شد. صرافی‌هایی که هم به کاربران ایرانی اجازۀ احراز هویت می‌دادند و هم امکان استفاده از واحد پول تومان در خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم می‌کردند. بنابراین همکاری با این صرافی‌ها، تبدیل به گزینه‌ای در اولویت برای کاربران ایرانی شد.

چه صرافی های ارز دیجیتال ایرانی مورد تایید پلیس فتا هستند؟

طبق آخرین قوانین، کشور ایران تاکنون خرید و فروش ارزهای دیجیتال را رسمی و معتبر نمی‌داند و هنوز برای آن قانون شفافی را وضع نکرده است، اما پلیس فتا در این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر برای این مبحث جرم‌انگاری انجام نشده است ولی هنوز هم ورود به حوزه و بازار ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌ها غیر مجاز است».

با تمامی این اوصاف و با وجود ابهام در قوانین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، امروزه نهادهای مالی زیادی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال به صورت ریالی و با درگاه‌های پرداخت مستقیم می‌کنند.

در میان صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی هم صرافی‌های زیر مورد تایید پلیس فتا هستند و کاربران می‌توانند در انجام مبادلات ارزی خود به آن‌ها تکیه کنند:

تبدیل

تبدیل یک صرافی آنلاین و امن برای خرید و فروش بیت‌کوین و تبادل سایر ارزهای دیجیتال به صورت تخصصی است. خرید فروش ارز دیجیتال در این صرافی، پس از ثبت‌نام و احراز هویت کاربران امکان‌پذیر شده و کاربران می‌توانند دارایی خود را در کیف پول اختصاصی خود که صرافی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، مدیریت کنند. هدف تبدیل آن است که کاربران ایرانی بتوانند در کمال آسانی و امنیت، بدون واسطه، با یک‌دیگر به معامله بپردازند. کاربران در تبدیل می‌توانند به‌راحتی واریز و برداشت تومانی و خرید و فروش ارز دیجیتال داشته‌باشند.

نوبیتکس

صرافی نوبیتکس محیطی ساده و کاربردی برای کار با رمزارزها داشته و رمزارزهای متنوعی را ارائه می‌دهد. در این صرافی، معامله با تومان امکان‌پذیر بوده و برداشت از کارت‌های بانکی شتاب نیز ممکن است.

آبان تتر

آبان تتر یکی دیگر از صرافی‌های ایرانی است که در آن کاربران به انجام معاملات ارز دیجیتال می‌پردازند و از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و در همین راستا، برای اضافه کردن ارزهای دیجیتال متعدد، پذیرای نظرات کاربران خود است.

رمزینکس

رمزینکس تنوع بالایی از رمزارزها را پوشش می‌دهد و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن هم با ریال و هم با تتر امکان‌پذیر است. همچنین رمزینکس امکان ورود به بازار معاملاتی با دیگر کاربران را به طور مستقیم امکان‌پذیر می‌کند.

بیت پین

پلت‌فرم بیت پین، امکاناتی را برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. بیت پین سعی دارد با طراحی قوی، امنیت تراکنش‌ها در معاملات کاربران و همچنین نگهداری امن ارز دیجیتال را فراهم کند.

اکسیر

اکسیر یک پلت‌فرم دانش بنیان برای تبادل دارایی‌های دیجیتال و خرید و فروش امن و آسان بیت کوین در ایران است. به منظور تسهیل مبادلۀ ارزهای دیجیتال، اکسیر یک اپلیکیشن موبایل نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

سخن آخر

کاربران ایرانی بسیار مشتاقِ ورود به حوزۀ کسب‌وکار ارزهای دیجیتال هستند و در این راه، صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال در ایران می‌توانند بزرگ‌ترین کمک به آن‌ها باشند. کافی است کاربران ایرانی پروسۀ ثبت‌نام و احراز هویت خود را در پلت‌فرم این صرافی‌ها انجام دهند تا قادر باشند حتی دست به انجام تراکنش‌های خود با تومان بزنند.

از طرفی هم به دلیل حساسیت‌های موجود در اعتبارسنجی این صرافی‌ها، آن‌هایی مطمئن‌تر هستند که مورد تایید پلیس فتا باشند تا کاربران را مطمئن سازند که می‌توانند در بستری امن دست به انجام مبادلات ارزی خود بزنند. از همین رو، این مقاله اشاره به تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال مورد تایید فتا دارد. تا اگر به طور مثال تصمیم گرفتید که به سراغ خرید و فروش ارز دیجیتال صرافی تبدیل بروید، از مورد تایید بودن این صرافی اطمینان داشته باشید.

 

خروج از نسخه موبایل