تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر : 61383

شکست سخت "آخرین دوئل" از ابرقهرمان‌ها/ آیا برای بازگشت به اوج، پیرمردهای هالیوود فیلم‌های مارولی می‌سازند؟

شکست سخت "آخرین دوئل" از ابرقهرمان‌ها/ آیا برای بازگشت به اوج، پیرمردهای هالیوود فیلم‌های مارولی می‌سازند؟

شکست سخت “آخرین دوئل” از ابرقهرمان‌ها/ آیا برای بازگشت به اوج، پیرمردهای هالیوود فیلم‌های مارولی می‌سازند؟ – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از شکست‌های تجاری غیرقابل باور، ..

شکست سخت "آخرین دوئل" از ابرقهرمان‌ها/ آیا برای بازگشت به اوج، پیرمردهای هالیوود فیلم‌های مارولی می‌سازند؟ – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از شکست‌های تجاری غیرقابل باور، فروش بسیار پایین فیلم تازه "ریدلی اسکات" کارگردان فیلم‌هایی چون "گلادیاتور" و "بلید رانر" است. این فیلم که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری توسط سه کمپانی مطرح ساخته و از سویی توسط شرکت بزرگی مانند "استدیوی قرن بیستم" توزیع شده است، تنها بعد از گذشت یک ماه توانسته ۲۶ میلیون دلار در کل جهان فروش داشته باشد. فروش این فیلم تا به امروز در سینمای آمریکا ۱۰ میلون دلار و در خارج از آمریکا نیز نزدیک به ۱۶ میلیون دلار است که یکی از بدترین فروش‌های فیلم‌های تاریخی و حماسی است.

این فیلم که با بازیگرانی مانند "بن افلک"، "مت دیمون" و "آدام درایور" یک فیلم تاریخی و حماسی مربوط به سال‌های قرون وسطی است، یکی از کلیدی‌ترین فیلم‌های در ژانر و مخاطب‌پسند در سینمای آمریکا عنوان شده بود که در فروش نتوانست رقیب فیلم‌های قهرمانی دیگری مانند "ونوم" و "زمانی برای مردن نیست" باشد. در حال حاضر فیلم "جاودان‌ها" محصول کمپانی مارول و با پخش والت دیزنی تنها با یک هفته اکران، در جهان ۱۹۰ میلیون دلار فروش کرده و در صدر جدول باکس آفیس آمریکا قرار گرفته است. فیلم "ونوم" و "زمانی برای مردن نیست" که در طول زمان اکران "آخرین دوئل" در حال اکران بودند به ترتیب ۱۹۷ و ۱۴۳ میلیون دلار تنها در آمریکا فروش داشته‌اند که نشان از شکست فیلم ریدلی اسکات از فیلم‌های اکشن، قهرمانی و تریلر است.

البته رقیب‌های قوی تنها یکی از دلایل افت فروش چشمگیر این فیلم است. علت دیگری که می‌توان آن را بسیار مهم دانست، ساخت همزمان این فیلم توسط اسکات با فیلم دیگر او یعنی "خانه گوچی" است. کار مهم‌تری که احتمالاً به روند فیلم دیگر اسکات ضربه زده است.

ریدلی اسکات این دو فیلم را که در واقع هر دو تاریخی است، با هم کلید زد و جلو برد. روندی که باعث شد تا منتقدین سینما بگویند که او امسال با دو فیلم که یکی خیلی بد و دیگری خیلی خوب است به سینما آمده است. چیزی که باید بهمین خاطر او را خوش شناس و بدشناس خواند. البته بدون شک حضور خواننده یک مطرح زن در میان بازیگران فیلم "خانه گوچی" که یکی از ثروتمندترین و مشهورترین خواننده‌های آمریکایی است در کنار موضوع زندگی نوه گوچی طراح مشهور و معروف لباس و مد ایتالیایی که با خود برند "گوچی" را به دنیا معرفی کرد عاملی برای فروش بالای این فیلم خواهد بود. فیلمی که همین ابتدای امر یکی از نامزدهای اصلی اسکار در فیلم و کارگردانی است.

هالیوود , باکس آفیس , سینمای جهان ,

نمایی از پشت صحنه آخرین دوئل با حضور ریدلی اسکات، بن افلک و آدام درایور

اما این باعث نمی‌شود که از یادمان برود که فیلم‌های تاریخی و حماسی زیادی در هالیوود ساخته‌ شده‌اند که هم در بازار بسیار موفق بوده‌اند و هم در صحنه جوایز جهانی. یکی از آنان همین "گلادیاتور" ساخته "ریدلی اسکات" است که با بودجه ۱۰۳ میلیون دلاری ۴۶۰ میلیون دلار در جهان فروش داشت و به عنوان یکی از بهترین و ماندگارترین آثار تاریخی سینما خوانده می‌شود.

حالا ریدلی اسکات، در مصاحبه‌ای با "نیویورک تایمز"، درباره فروش پایین فیلم خود در سینما توضیحاتی داده است. او گفته که درست است که فیلمش فروش خوبی نداشته اما این دلیلی نمی‌شود که سینما را رها کند. او با اشاره به فیلم "بلیدرانر" که در سال ۱۹۸۲ توسط منتقدین به عنوان فیلم بدی عنوان شده بود و با بودجه ۳۰ میلیون دلاری به سختی توانست تنها ۴۰ میلیون دلار فروش داشته باشد، می‌گوید که "فروش این فیلم نیز مهلک و ناامید کننده بود و منتقدین من را به صلیب کشاندند. برای همین نقدها را نمی‌خوانم. فیلم خوب مخاطب خودش را پیدا می‌کند. با تمام این اوصاف این فیلم الان در «کتابخانه کنگره» است."

او در مصاحبه دیگری نیز درباره فیلم‌های ابرقهرمانی که در واقع رقیبان پیروز این روزهای سینمای آمریکا هستند، آنان را به چالش کشیده و گفته که "فیلمنامه‌های خوبی ندارند. این فیلم‌ها داستان ندارند و تنها به مدد جلوه‌های ویژه است که در سینما نجات پیدا می‌کنند".

اما این تنها ریدلی اسکات نیست که بخاطر فیلم‌های ابرقهرمانی و اکشن نوجوان پسند به حاشیه رانده شده‌اند، بلکه چهره‌های مطرح دیگری مانند مارتین اسکورسیزی نیز به همین شکل آسیب دیده‌اند. فیلم اخیر کارگردان فیلم‌هایی چون گاو خشمگین و راننده تاکسی، یعنی مرد ایرلندی با بودجه‌ تخمینی میان ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار، در گیشه شکست فاجعه‌باری خورد. البته نتفلیکس این فیلم را بصورت گسترده اکران نکرد و برای همین تنها ۸ میلیون دلار فروش کرد اما به باور نویسندگان باکس آفیس در صورت اکران نیز ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر فروش نداشت.

بنابراین گویا کارگردانان بزرگی مانند ریدلی اسکات، اسکورسیزی، اسپیلبرگ که روزگاری فاتحان گیشه و صاحبان اصلی سینما بودند به پیرمردهایی بدل شده‌اند که دیگر فیلم‌هایشان حریف فیلم‌های ابرقهرمانی نیست و اگر آنها بخواهند به اوج بازگردند باید فیلم‌های ابرقهرمانی بسازند یا با دست‌آویزهای خشونت و جنسی، فروش و مخاطب را به سینمای خود بازگردانند.

نگاهی به "قهرمان" | پرواز با بال‌های زخمیخزاعی : سینمای ایران باید بازتاب صدای مظلومیت مردم ما در جهان باشد/خطیب‌زاده: باید به نقشه مشترک با وزارت ارشاد برسیم

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.