تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
کد خبر : 40007

شوقِ سفر به قیمتِ مرگ!

شوقِ سفر به قیمتِ مرگ!

شوقِ سفر به قیمتِ مرگ! ایسنا/بوشهر سال گذشته اولین تجربه نوروزی ایرانیان در برخورد با بیماری کرونا بود و بیشتر پیام های تبریک این مضمون را گوشزد می‌کرد که خانه امن ‌ترین مکان برای در امان ماندن از کوو..

شوقِ سفر به قیمتِ مرگ!

شوقِ سفر به قیمتِ مرگ!

ایسنا/بوشهر سال گذشته اولین تجربه نوروزی ایرانیان در برخورد با بیماری کرونا بود و بیشتر پیام های تبریک این مضمون را گوشزد می‌کرد که خانه امن ‌ترین مکان برای در امان ماندن از کووید۱۹ است. طولی نکشید تا پی بردیم حفظ سلامتی از دید و بازدید عید مهم‌تر است و برای تجدید دیدار از فضای مجازی هم کمک گرفتیم.

اکنون نیز در دومین بهار و عید ویروسی باید سعی کنیم بی‌خیال نباشیم و با یادآوری تجربیات موفق در قطع زنجیره انتقال بیماری، به این تعطیلات آگاهانه‌تر بنگریم و عیدمان را هشیارتر برگزار کنیم، چون سرنوشت همه ما به یکدیگر گره ‌خورده است.

آمارهای تلخ ویروس کشنده مرموز

تاکنون آمار مبتلایان به کووید۱۹ در جهان به بیش از ۱۲۴ میلیون نفر رسیده و فوتی‌های ناشی از این ویروس کشنده با رشد ۷ هزار و ۲۱ نفری در یک روز به تعداد ۲ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۲۳۱ افزایش یافته است.

به گفته مسئولین وزارت بهداشت نیز بر اساس آمارهای رسمی از ابتدای همه‌گیری تا این لحظه یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۱۲ نفر از هموطنان به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد متأسفانه ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر قطعاً به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست رفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با ذکر افزایش موارد بستری در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها عنوان کرده است: تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی تا سوم فروردین ماه ۱۴۰۰ به عدد ۱۱۴ نفر رسید.

سعید کشمیری همچنین با اشاره به ابتلای ۲۱هزار و ۹۲۳ نفر در استان بوشهر به کووید ۱۹ عنوان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر تاکنون ۹۱۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

وضعیت شکننده استان های مسافرپذیر

سفر یک نیاز است به خصوص برای مردم جامعه ای که شرایط اجتماعی و اقتصادی آنها را تحت تاثیر قرار داده باشد اما بر اساس تحقیقات، بین افزایش سفر و گسترش کووید۱۹ رابطه مستقیمی وجود دارد و پس از چند روز آمارها روند صعودی از تعداد مبتلایان نشان داده اند و هر زمان سفر جایگزین در خانه ماندن شده کرونا در سطح وسیع تری خود را نمایان کرده است.

رنگ بندی بر اساس آخرین وضعیت شیوع بیماری در یک شهرستان و در سطح ملی انجام می شود و کلیاتی را درباره خطر انتقال بیماری در شرایط فعلی نشان می دهد. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز فاجعه است به طوری که از ۸۳ درصد به ۵۹ درصد رسیده و نتیجه رعایت نکردن، به طور قطع افزایش بیماری و مرگ ومیر است.

کارشناسان معتقدند آنچه که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد رعایت مداوم دستورالعمل‌های مقابله با کروناست چون ما در حال عبور از یک پاندمی هستیم، تقریبا در هیچ جای کشور خطر انتقال بیماری صفر نیست. بنابراین انتظار می رود که در همه شهرستان ها تمامی توصیه های بهداشتی از جمله پرهیز از مسافرت های غیر ضروری و حضور در تجمعات رعایت گردد تا مناطق با شیوع کمتر بتوانند وضعیت خوب خود را حفظ کنند و شهرستان های با وضعیت بدتر تغییرات لازم را ایجاد کرده و به سمت بهبودی پیش روند.

معاون وزارت بهداشت نیز از صعودی بودن روند موارد ابتلا و بستری در برخی شهرها از جمله تهران، ارومیه و برخی شهرهای استان بوشهر، ایلام و اصفهان خبر داده است.

علیرضا رئیسی با اعلام روند صعودی کرونا در برخی نقاط عنوان کرده است: روند بستری کرونا در آذربایجان غربی و شهر ارومیه در حال افزایش است و احتمال قرمز شدن ارومیه وجود دارد.

عامل انسانی گسترش ویروس نباشیم!

ایران پانزدهمین کشور دنیا با بیشترین آمار مبتلایان و یازدهمین کشور از نظر تعداد فوتی‌های کرونا در جهان است که به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکیددر حال حاضر گرفتار ویروس جهش یافته کرونا نیز شده است.

وی از مردم تقاضا کرده کسانی که به سفر رفته اند آن را کوتاه کرده و به شهرهای خود بازگردند تا نگرانی های شیوع ویروس جهش یافته کاهش پیدا کند.

گزارشها حاکی از آن است که ویروس جهش یافته کرونا هم در گردش است و با توجه به اینکه این گونه مهاجم‌تر و شدیدتر است در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ایام نوروز؛ ویروس جهش یافته می‌تواند مناطق بسیار بیشتری را درگیر کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در این خصوص به ایسنا گفت: مردم تمام دنیا هم تحت تاثیر پاندمی کووید ۱۹ و محدودیت های ناشی از آن قرار گرفته اند، و هر کشوری با سنجیدن شرایطش برای جشن های سال نو مقرراتی وضع کرد که یکی از آنها محدود کردن مسافرت ها بود. انسان ها نیز همواره ثابت کرده اند که توانایی سازش با هر شرایطی دارند و این اتفاق نیاز است در دوران کرونایی نیز خود را بروز دهد و تا شروع واکسیناسیون، کماکان صبور مانده و برای حفظ سلامت خود این کنترل ها را تحمل نمایند.

عبدالمحمد خواجه ئیان به مردم توصیه کرد: تنها بر روی اقدامات پیشگیرانه شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی از یکدیگر، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و رعایت بهداشت دست ها تمرکز کنند تا احتمال ابتلایشان به بیماری کاهش یابد و بدون داشتن تسلط علمی کافی، از به اشتراک گذاری اخبار یا ویدئو کلیپ هایی که افراد مختلف تهیه و در فضای مجازی نشر می‌دهند، خودداری نمایند.

از راه های سخت و آسان تا روش غیر علمی کنترل ویروس

شاید اگر روزی به ما گفته می شد که در کنار تمام سبک های زندگی سالم، شستن دست ها و استفاده از ماسک هم می تواند جانمان را از خطر مرگ حفظ می کند تنها لبخندی از روی ناباوری بر لبمان می نشست اما در طی سال اخیر همین کارهای ساده جان میلیون ها نفر را نجات داده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر می گوید: به علت نوپدید بودن بیماری کووید۱۹، متاسفانه اطلاعات گوناگونی از منابع مختلف غیرعلمی به سمت مردم کنجکاو سرازیر شد که سبب انحراف اذهان عمومی از توصیه های اصلی و معتبر گردید و با توجه به اینکه همه مردم تخصص کافی برای تشخیص اعتبار این اطلاعات را نداشتند نوعی سردرگمی در آنها ایجاد گشت.

به گفته خواجه ئیان قرنطینه هوشمند که در آن می بایست افراد در تماس با یک فرد مبتلا به کرونا، حداقل به مدت ۱۰ روز در مکان های عمومی حضور نداشته باشند، با توجه به زیاد بودن تعداد موارد مثبت بیماری، افراد نزدیک آنها و اعمال نظارت ۲۴ ساعته سیستم بهداشت و درمان بر عدم خروج این افراد از منزل، غیر ممکن است.

وی ادامه داد: از آنجا که سلامت حق همه مردم است، همگی ما باید بیشترین سعی خود را برای رعایت اصول بهداشتی داشته باشیم و از انجام آنها خسته نشده وهمان چند توصیه ساده پیشگیرانه را مرتبا به اعضای خانواده، همکاران و سایر اطرافیان خود یادآور کنیم و چنانچه اطرافیان یک فرد بیمار را در بین خانواده و بستگان می شناسیم، آنها را تشویق به رعایت بهداشت و صبوری در رعایت محدودیت های مربوط به آن نماییم.

بارها در کلام آسمانی مان و یا از گذشتگان خود شنیده ایم که پس از تحمل هر سختی، رفاه و آسایش در راه است. پس باید باور داشته باشیم که با پشت سر گذاشتن این روزهای توام با تهدید جان، قطعا بهارهای دلنشینی در انتظار همه ماست. پس چه خوب می شود اگر همه ما این عید را نیز با رعایت هشدارهای مسئولان و متخصصان و کارشناسان از سفر حتی از نوع درون شهری پرهیز کنیم تا در آینده با تامین واکسن برای عموم مردم، با خیال راحت از گشت و گذارهای نوروزی یاد کنیم.

پس با رعایت محدودیت‌ها و عمل به توصیه‌های بهداشتی به مدافعان سلامت کشور کمک کنیم تا شاهد هفت رقمی شدن تعداد جان باختگان، سخت شدن کار کادر درمان و بازگشت محدودیت ها نباشیم و دست به دست هم دهیم تا همه در کنار هم، روزهای خوب را ببینیم.

گزارش از: «مریم یمین»، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.