تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
کد خبر : 65200

شهاب سنگی به بزرگی دو ساختمان امپایر استیت به سمت زمین می‌آید؛ خطر برخورد یا خلق آسمانی زیبا؟

شهاب سنگی به بزرگی دو ساختمان امپایر استیت به سمت زمین می‌آید؛ خطر برخورد یا خلق آسمانی زیبا؟

شهاب سنگی به بزرگی دو ساختمان امپایر استیت به سمت زمین می‌آید؛ خطر برخورد یا خلق آسمانی زیبا؟ شهاب سنگ بسیار بزرگی به زودی به سمت سیاره زمین خواهد آمد. این شهاب سنگ به اندازه دو ساختمان امپ..

شهاب سنگی به بزرگی دو ساختمان امپایر استیت به سمت زمین می‌آید؛ خطر برخورد یا خلق آسمانی زیبا؟

شهاب سنگ بسیار بزرگی به زودی به سمت سیاره زمین خواهد آمد. این شهاب سنگ به اندازه دو ساختمان امپایر استیت اندازه دارد. اما سوال اصلی این است آیا امکان برخورد این شهاب سنگ با زمین وجود دارد؟

اگر فیلم Don’t Look Up به کارگردانی آدام مک کی و بازی بزرگانی همچون لئوناردو دیکاپریو را دیده باشید، احتمالا با خواندن تیتر این خبر، به یاد شهاب سنگ دیبیاسکی افتاده باشید. اما خوشبختانه برعکس داستان این فیلم، با یک شهاب سنگ قاتل سیاره رو به رو نیستیم و خبری از نابودی بشر و برخورد شهاب سنگ به زمین به این زودی‌ها نخواهد بود. شهاب سنگی که با نام (۷۴۸۲) ۱۹۹۴ PC1 شناخته می‌شود، روز هجدهم ژانویه (بیست و هشتم دی ماه) بیش از همیشه به زمین نزدیک خواهد شد.

فیلم Dont look up

با وجود اندازه بزرگ این شهاب سنگ (تقریبا به اندازه دو ساختمان امپایر استیت)، خطری ساکنان زمین را تهدید نمی‌کند. این شهاب سنگ با سرعت حدودی ۷۰ هزار کیلومتر بر ساعت از نزدیکی سیاره ما عبور خواهد کرد. فاصله دقیق این شهاب سنگ با زمین در نزدیک‌ترین حالت ممکن، ۰.۰۱۳۲۴ واحد نجومی معادل با حدود ۲ میلیون کیلومتر خواهد بود. با این اوصاف، احتمالا بتوانید به زودی آسمانی زیبا مشاهده کنید.

این شهاب سنگ با استانداردهای ناسا، «خطرناک» طبقه‌بندی می‌شود

دو میلیون کیلومتر فاصله، به شدت امن به نظر می‌رسد و در واقع ما، در امنیت کامل هستیم. اما با استانداردهای سازمان‌هایی مانند ناسا، این فاصله با زمین برای اجسامی به این بزرگی و با سرعتی بالا، خطرناک طبقه بندی می‌شود. شهاب سنگ (۷۴۸۲) ۱۹۹۴ PC1 حدود ۱۱۰۰ متر اندازه دارد و با توجه به استانداردهای ناسا، این شهاب سنگ یک جسم خطرناک است. طبق استانداردهای ناسا، شهاب سنگ‌هایی با اندازه بیش از ۱۴۰ متر و مدارهایی که آن‌ها را در فاصله ۴.۶ میلیون مایلی (۷.۵ میلیون کیلومتری) از مدار زمین به دور خورشید قرار دارد، اجسام خطرناک هستند.

سیارک در حال نزدیک شدن عضوی از دسته بزرگ‌تری از سنگ‌های فضایی با نام اجرام نزدیک به زمین (NEOs) است که از حدود ۳۰ میلیون مایلی (۵۰ میلیون کیلومتر) از مسیر مداری زمین عبور می‌کنند. برنامه مشاهدات NEO ناسا این اجرام را پیدا کرده و سپس آن‌ها را شناسایی و طبقه‌بندی می‌کند. بر اساس گزارش مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS)، تلسکوپ‌های ناسا حدود ۲۸۰۰۰ جرم نزدیک به زمین را پیدا کرده‌اند که حداقل ۴۶۰ فوت قطر دارند. همچنین سالانه حدود ۳۰۰۰ جسم NEO جدید توسط این سازمان شناسایی می‌شود.

برخورد شهاب سنگ به زمین

شاید این اخبار کمی نگران‌کننده به نظر برسند اما واقعیت این است که حداقل تا ۱۰۰ سال آینده، هیچ سیارک یا شهاب سنگی قرار نیست زندگی بشر در زمین را به پایان برساند.

هنگامی که رصدکننده‌ها یک سیارک یا شهاب سنگ نزدیک به زمین را شناسایی می‌کنند، دانشمندان مدار این جسم را برای ارزیابی میزان نزدیک شدن آن به زمین و خطر احتمالی‌اش برای سیاره ما تجزیه و تحلیل می‌کنند. ناسا می‌گوید با این که هزاران هزار سیارک و شهاب سنگ در حال حاضر در اطراف منظومه شمسی در حال حرکت هستند، در اجسام طبقه‌بندی شده در پایگاه داده CNEOS، هیچ تهدید جدی برای زمین وجود ندارد.

این شهاب سنگ حدود ۲۷ سال پیش کشف شده بود

منجم شناخته شده، رابرت اچ. مک‌نات، اولین شخصی بود که سیارک (۷۴۸۲) ۱۹۹۴ PC1 را در روز نهم ماه اوت سال ۱۹۹۴ شناسایی کرد. پس از او، دانشمندان با استفاده از مشاهدات مک‌نات، مسیر مداری، سرعت و مسیر این شهاب سنگ بزرگ را دنبال کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که این سیارک در هر ۵۷۲ روز یک بار به دور خورشید می چرخد و آن طور که در EarthSky اعلام شده، رصدکننده‌ها در تصاویر تلسکوپی در سال ۱۹۷۴ ثبت شده، این سیارک را شناسایی کردند. در روز هجدهم ژانویه، اگر آسمان صافی را شاهد باشیم، احتمالا امکان مشاهده این شهاب سنگ با استفاده از تلسکوپ‌های غیرحرفه‌ای ممکن باشد.

در هر صورت با وجود حرکت این سیارک به سمت زمین، هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. پس اگر از دوست‌داران نجوم هستید، مشاهده عبور این سیارک از نزدیکی زمین را به هیچ وجه از دست ندهید.

منبع :Live scienceمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.