تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۰۴
کد خبر : 42345

شلیک توپ در برج آزادی را اطلاع دادیم/صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد

شلیک توپ در برج آزادی را اطلاع دادیم/صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد

معاون شهردار تهران تاکید کرد شلیک توپ در برج آزادی را اطلاع دادیم/صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: شلیک توپ در برج آزادی را به مجموعه اطلاع دادی..

معاون شهردار تهران تاکید کرد

شلیک توپ در برج آزادی را اطلاع دادیم/صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد

شلیک توپ در برج آزادی را اطلاع دادیم/صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: شلیک توپ در برج آزادی را به مجموعه اطلاع دادیم و این که گفتند از ماجرا بی‌اطلاع بودند ناقص بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا جوادی یگانه با حضور در صحن شورای شهر در دویست و هشتادو چهارمین جلسه به ارائه گزارش از اقدمات انجام شده در نوروز ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: مهمترین برنامه ما کارناوال نوروزی ۱۴۰۰ بود و ۵۰۰ اجرا در همه مناطق انجام شد. نوای نواحی در ۱۴۰۰ برنامه بعدی بود و با توجه به اینکه امسال فضای سفر برای همشهریان کمتر فراهم بود این فضا ایجاد و ۶۳ اجرای موسیقی محلی اقوام اجرا و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به اجرای برنامه تریلی پیک امید گفت: این برنامه در حاشیه‌های تهران انجام شد. همچنین ۸ کنسرت در گرمخانه‌های تهران برگزار شد و استقبال خوبی از آن شد. همدلی با همه درگذشتگان سال گذشته در قالب برنامه «آه از آن رفتگان بی‌برگشت» با همکاری شرکت پست و روزنامه همشهری اجرا و ۱۸ هزار بسته برای همه خانواده‌های داغدار ارسال شد.

وی ادامه داد: جشن سال تحویل در میدان آزادی اجرا شد. با توجه به بی‌توجهی که به اصلی‌ترین پلازای شهری می‌شد با اجرای برنامه نوروز و دو شب کنسرت، مجموعه برج بسیار جذاب‌تر و بهتر دیده شد.

وی درباره شلیک توپ گفت: در سال ۵۶ در این فضا ۱۶ توپ شلیک شد. امسال به مجموعه برج آزادی اطلاع دادیم و همکاری لازم را در این ماجرا با ما داشتند و این موضوع که گفتند از ماجرا بی‌اطلاع بودند ناقص بوده است.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه مساله شلیک توپ در میدان آزادی در صلاحیت و تخصص ما نیست گفت: از ارتش درخواست کردیم و با استانداری و نهادهای نظامی نیز مکاتبه داشتیم. شب قبل از اجرا این نگرانی‌ها بود و این نگرانی را اعلام کردیم و جواب گرفتیم. شلیک توپ در میدان آزادی نه آنقدر صدای بلندی داشت که بخواهم گوشم را بگیرم و نه موج آنچنانی داشت. ما از فرمانده میدان تقاضا کردیم و توضیح داد و آن توضیح منتشر شد. جایابی و نوع شلیک توسط ارتش انجام شد. طراح برج براساس عکس‌هایی که منتشر شده می‌گوید این عکس‌ها هیچ ربطی به شلیک ندارد و توضیحات لازم را داد.

جوادی یگانه تاکید کرد: شلیک توپ یک سنت خوب تهرانی است که باید احیا شود. تخصص ما نبوده است و ما کاری نکردیم و از قبل به ما اطمینان داده شد اما در سال‌های بعد باید دقت بیشتری شود.

معاون شهردار تهران در ادامه به تور مجازی کاخ گلستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: کمپین «نور، شهر، امید»، و «عباس، آیه اخلاق و فضیلت ها» دیگر برنامه اجرا شده بود. اجرای جشن نیمه شعبان، کوچه دوستی، مسابقات ورزش‌های الکترونیک و طرح ملی نشاط از دیگر برنامه‌های اجرا شده بود.

وی در ادامه توضیحاتی درباره بخشنامه پرهیز از استفاده از رنگ سیاه در چهره حاجی فیروز اشاره کرد و گفت: مساله حاجی فیروز موضوعی است که از ۲۰ اسفندماه و با شروع کارناوال‌های نوروزی به دلیل صورت سیاه حاجی فیروز مورد انتقاد واقع شد. این مساله چند بعد متفاوت دارد که در این بخشنامه به آن اشاره شد. یک بعد آن اساطیری است، بعد دوم هنری و بخش سوم موضوع تاریخی و بازگشت به برده داری در ایران به ویژه در دوره قاجار است که کمتر به آن اشاره شده است.

وی افزود: بعد چهارم آن اجتماعی است و اینکه بخشی از مردم ایران که پوست تیره‌تری دارند از این موضوع ناراحت و آن را توهین به خود تلقی می‌کنند. ما در برنامه خود کاری به حاجی فیروز شهر تهران نداریم اما آنچه که شهرداری تهران اجرا می‌کند و با پول مردم تهران اجرا می‌شود نباید واجد توهین به بخشی از مردم ایران و موضوع غیراخلاقی باشد. منحصرا برای صورت سیاه حاجی فیروزهایی که توسط کارناوال‌های شهرداری تهران اجرا می‌شده این بخشنامه را دادیم و در روزهای بعدی صورت سفید از حاجی فیروز استفاده شد. این موضوعی نیست که یکباره انجام شده باشد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: اصرار دارم که موضوع نژادپرستی است و باید بدانیم که رفتار مطلوبی نیست. می‌دانستیم که مورد انتقاد واقع می‌شویم و جالب است بسیاری می‌گویند اقدامی نمایشی بوده است. اما معتقدم یکی از مثبت‌ترین اقدامات در شهر تهران است. باید تلاش کنیم که در تهران لباس و لهجه دیگران مسخره نشود، مهاجرین مورد تمسخر واقع نشوند و آنچه که به ما باز می‌گردد و در سطح قانونی است را اجرا کردیم. اگر دستورالعمل نبود این اقدام نمی‌شد و تلنگری زدیم که حساسیت و حساس شدن به این موضوع توسط مدیریت شهری انجام شد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.