تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
کد خبر : 9301

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ کلاس درس مجید مجیدی و عامه‌ای که پسندیده نشد! + فیلم

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ کلاس درس مجید مجیدی و عامه‌ای که پسندیده نشد! + فیلم

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ کلاس درس مجید مجیدی و عامه‌ای که پسندیده نشد! + فیلم “خورشید” بالأخره به سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر پا گذاشت و تماشاگرانِ ناراحت و مغموم از تلخی‌های چند روزه را امیدوار کرد؛ البته که صندلی‌های خالی “عامه‌پسند” نشان می‌داد که مردم از تلخی فراری‌اند و دنبال سوژه‌های ایرانی و امیدوارکننده‌اند. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز ششم جشنواره فیلم فجر در سینمای هنرمندان حال و هوای دیگری داشت؛ رسانه‌ها در پردیس ملت شهرآورد پایتخت را تماشا کردند اما هنرمندان امروز دو فیلم را به نظاره نشستند. هنرمندانی که کُرکُری‌هایشان را از دو روز مانده به شهرآورد پایتخت داشتند و با همدیگر بحث می‌کردند که کدام تیم پیروز میدان خواهد شد. و امروز هر دو خوشحال بودند که این دو تیم در اوج هیجان و جذابیت،‌ بازی حرفه‌ای ارائه دادند که کسل‌کننده نباشد و اصطلاحاً دو تیم دست به عصا بازی نکردند. در همان دقایق قبل از پخش فیلم، هنرمندان در صف از بازی دو تیم پرطرفدار پایتخت صحبت می‌کردند تا اینکه ساعت ۱۹، “عامه‌پسند” سهیل بیرقی روی پرده رفت. فیلمی که سه..

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ کلاس درس مجید مجیدی و عامه‌ای که پسندیده نشد! + فیلم

"خورشید" بالأخره به سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر پا گذاشت و تماشاگرانِ ناراحت و مغموم از تلخی‌های چند روزه را امیدوار کرد؛ البته که صندلی‌های خالی "عامه‌پسند" نشان می‌داد که مردم از تلخی فراری‌اند و دنبال سوژه‌های ایرانی و امیدوارکننده‌اند.

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ کلاس درس مجید مجیدی و عامه‌ای که پسندیده نشد! + فیلم – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز ششم جشنواره فیلم فجر در سینمای هنرمندان حال و هوای دیگری داشت؛ رسانه‌ها در پردیس ملت شهرآورد پایتخت را تماشا کردند اما هنرمندان امروز دو فیلم را به نظاره نشستند. هنرمندانی که کُرکُری‌هایشان را از دو روز مانده به شهرآورد پایتخت داشتند و با همدیگر بحث می‌کردند که کدام تیم پیروز میدان خواهد شد. و امروز هر دو خوشحال بودند که این دو تیم در اوج هیجان و جذابیت،‌ بازی حرفه‌ای ارائه دادند که کسل‌کننده نباشد و اصطلاحاً دو تیم دست به عصا بازی نکردند. در همان دقایق قبل از پخش فیلم، هنرمندان در صف از بازی دو تیم پرطرفدار پایتخت صحبت می‌کردند تا اینکه ساعت ۱۹، "عامه‌پسند" سهیل بیرقی روی پرده رفت. فیلمی که سه‌گانه این کارگردان سینما را کامل کرد. "من"، "عرق سرد" و "عامه‌پسند". دغدغه کارگردان پرداختن به زنانی است که تلاش می‌کنند مستقل باشند، هویت فردی پیدا کنند و شاید به روشی زندگی کنند که با عادت‌های عرفی و سنتی جامعه آنها جور در نمی‌آید اما تا جای ممکن خودشان‌اند. این فیلم سینمایی بیشتر از آنکه به فیلمنامه توجه کند، تلاش کرده مفاهیم را در قالب شخصیت‌های نمادین و مثالی در قالب فیلم مطرح کند. تمام سعی کارگردان بر این بوده که از بازیگران مطرح بهره ببرد که سناریوی ضعیف و غیرجذابش را رنگین‌تر به رخ مخاطب بکشد که اعتراض برخی از هنرمندان نشان می‌دهد "عامه‌پسند" آنچیزی نیست که نام نهاده‌اند؛ اصطلاحاً برخی از منتقدین اینگونه گفتند که "عامه‌پسند" به زمان مخاطبش بی‌احترامی کرده و اصلاً برای اندیشه و تفکر جامعه هیچ ارزشی قائل نیست.

سینمای ایران , سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر , تلویزیون , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , کارگردانان سینما و تلویزیون ایران , مجریان تلویزیون ایران ,

یاسر موحدفر منتقد و پژوهشگر اعتقاد دارد که "عامه‌پسند" نتوانست حتی عامه مردم را هم به این سینمایی که دوستان دنبالش‌اند، توهم، خیالات و خشونت، جذب کنند؛ در واقع این فیلم‌ها مردم را به این سمت می‌برد که از وضعیت امروز منزجر بشوند. من فکر نمی‌کنم دوستان ما به خصوص هنرمندان حرفه‌ای، سینما یادشان رفته باشد. شاید عامدانه این کار را می‌کنند و فیلم‌های سردستی ساخته شود که خیلی حال مردم خوش نشود و البته که حال سازندگانش هم خوش نخواهد شد. خیلی از دوستانی می‌گفتند می‌خواهیم جشنواره را تحریم کنیم احتمالاً خودشان می‌دانستند چه فیلمی ساخته‌اند.

وی افزود: الان شاهد مجموعه‌ای از فیلم‌هاییم که به نظرمن حتی کارگردان‌ها اجازه نمی‌دهند بازی‌هایی که از بازیگرها و بازیگردان‌های خوب‌مان در سینمای ایران دیده‌ایم این امکان وجود ندارد این بازیگران کاربلد،‌ بازی‌های درخشان خودشان را دوباره تکرار کنند. الان به جایی رسیده‌ایم که بازیگران خوب‌مان خصوصاً پیشکسوتان این حرفه، بدبازی می‌کنند. امیدواریم عامدانه نباشد! شاید مثلاً هزینه‌ها کم بوده است. در نقدی نوشتم ناکامی بزرگان سینمایی در جشنواره فیلم فجر امسال.

حمید ترابیان مجری تلویزیون اعتقاد دارد که برحی از فیلم‌ها را نمی‌توان تحمل کرد و گفت: مردم سالن‌های سینمایی را ترک می‌کنند، چون تحمل برخی فیلم‌ها را ندارند. اینجا سینمای هنرمندان است و باید ببینیم در اکران‌های مردمی سالن‌هایی که مردم بلیت می‌گیرند و می‌روند و می‌بینند آنجا چه اتفاقی می‌افتد. آن تلخی سوار است بر کارهایی که الان ما در سینماها داریم.

مجتبی کشاورز برنامه‌ساز و تهیه‌کننده تلویزیون در واکنش به ضعیف‌بودن برخی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر که مخاطبین را ناراحت کرده است، گفت: سینما دیگر بازیگر معروف نمی‌خواهد سناریوی خوب و قصه می‌خواهد و پرداخت‌ها باید سر جای خودشان با انتخاب عناصر درست و اصولی، استفاده شوند. سینما حرف می‌خواهد نه بازیگر و نه اسم.

فیلم دوم، "خورشید" مجید مجیدی بود که اما و اگر داشت که آیا به جشنواره سی و هشتم می‌رسد و یا دست‌اندرکاران به فکر جایگزین باشند؛ اما در ایام تولد بازیگرش "علی نصیریان" روز گذشته اکران مردمی داشتند و در ششمین روز جشنواره به سینمای هنرمندان آمد. بازیگران نوجوانش به همراه طناز طباطبایی و جواد عزتی به تماشای "خورشید" نشستند اما از مجید مجیدی خبری نبود و احتمالاً او را در سینمای رسانه‌ها خواهیم دید. فیلمی که احتمالاً تنور رقابت را با دیگر فیلم‌ها گرم‌تر می‌کند. علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی از جمله بازیگران این فیلم‌اند.

موحدفر منتقد در خصوص کار مجید مجیدی، گفت: خیلی خوشحال شدیم که بعد از این همه فیلم تلخ و ناراحت‌کننده و بدون محتوا، برای نخستین‌بار در چارسوی هنرمندان شاهد کلاس درس سینمایی از کارگردان سینما، مجید مجیدی به نمایش گذاشته شد. به نظرمن حقِ "خورشید" است که همه سیمرغ‌ها را به خودش اختصاص دهد و واقعاً غیر از این هم نمی‌تواند انتظار داشت که چنین کارگردانی و قصه و اتفاق سینمایی را مجید مجیدی رقم نزند. اتفاقاً این کارگردان سینما نشان داد که با بازیگران بسیار درخشانِ‌ نوجوان که نام‌شان را نابازیگر می‌گذارند و کمتر شناخته شده‌اند می‌توان بهترین در جشنواره بود. این نوجوانان که نقش کودکان کار را بازی کردند در کنار بزرگان سینما همچون علی نصیریان، طناز طباطبایی و جواد عزتی، فیلم بسیار خوبی را به یادگار گذاشتند.

محیا اسناوندی بازیگر و مجری تلویزیون به شروع "خورشید" و تیتراژی که نام مجیدی را نیاورده است، افزود: امشب کار مجید مجیدی را دیدم؛ نکته جذابی برای من وجود داشت که وقتی کار روی پرده می‌رود نمی‌نویسد که کارگردانش چه کسی است؟ و مخاطب حدس می‌زند که این فیلم را مجید مجیدی ساخته است؛ البته که امضای مجید مجیدی پای "خورشید" است. با وجود اینکه طولانی بود، حلقه گمشده‌اش،‌ریتم است و می‌توانست تدوین بهتری داشته باشد. چند سال است فیلم‌هایی در جشنواره فیلم فجر دیده می‌شود که به سمت و سوی تلخی بیش از حد رفته و با آنها در اکران با استقبال ویژه، برخورد می‌کنند. اما فیلم مجیدی آنقدری تلخ نبود که نتوان آن را هضم کرد. اصطلاح جالبی وجود دارد که به ذهنم می‌رسد بغض به گلو می‌رسد اما نمی‌ترکد.

کشاورز برنامه‌ساز در بخش دیگری گفت که چند شبی به جشنواره آمدم برای اولین‌بار است فیلم سینمای ایرانی دیدم؛ سینمایی که حقیقت است. درد اجتماعی را می‌گوید و تلخی در آن تزریق نمی‌شود و به مرز اگزجره نمی‌رسد. فیلمی بود که سینمای ایرانی را به رخ مخاطب می‌کشید. "خورشید" درد جامعه بود اما فریاد نبود. وقت‌هایی در جریان تماشای فیلم، دلم می‌خواست ای‌کاش سیمرغ بلورین را به سن و سال ندهند؛ این بچه‌ای که تمام عیار جلوی دوربین قرار گرفت و باید از کارگردان مجید مجیدی تشکر کرد که چنین بازی‌هایی را درآورده است.

اولین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ شب شرط‌بندی "تومان"، دغدغه پدرانه هدایت هاشمی و حضور لباس‌‌شخصی‌هادومین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ آخرین حضور مشایخی روی پرده سینما در شب ناراحتی از "دشمنان" و "تعارض"سومین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ شب نافرجام دلاربازهای "کشتارگاه" و "شنای پروانه" امیدوارکننده+فیلمچهارمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ شب انتقاد از مهاجرت برادران محمودی و تقابل پدر و پسر در "خروج" حاتمی‌کیا + فیلمپنجمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ شب تلخ و ترسناک و ناراحتی از خونریزی در جشنواره فجر+ فیلم

مجید نوروزی بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: مطمئناً همه ژانرها جایشان خالیست؛ در همه جای دنیا، همه ژانری فیلم است. به واسطه اینکه مخاطبشان این ژانرها را از آن مطالبه می‌کند.

محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده "شبی که ماه کامل شد" گفت: ژانرهای مختلف و متفاوتی وجود دارد که امسال امیدوارم در گیشه بتوانند دوباره جان بگیرند و مخاطبان خودشان را پیدا کنند؛ این تنوع خوب است.

مهرداد خوشبخت نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون به حضور تهیه‌کنندگان جوان و تازه‌وارد کم تعهد اشاره کرد و گفت: ما تهیه‌کننده‌های خوب تربیت نکردیم؛ بخشی از تهیه‌کنندگان قدیمی، با تجربه و کاربلدند. حالا تهیه‌کنندگان نسل جدید و اصطلاحاً تازه‌واردها آن دوندگی و دلسوزی و تعهد گذشته را ندارند؛ چرا که بخشی از این تهیه‌کنندگان با رانت و مافیا به جایی رسیده‌اند. عشق به فیلمسازی ندارند، در صورتیکه تهیه‌کنندگان قدیمی عین کارگردان بودند اما الان اینطور نیست.

گزارشگر: مجتبی برزگر

تصویربردار و تدوینگر: مهدی کماسی، محمدرضا کشت دار و حسین دزفولی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.