تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر : 73397

سلول های خورشیدی حرارتی جدید در تاریکی شب هم برق تولید می‌کنند

سلول های خورشیدی حرارتی جدید در تاریکی شب هم برق تولید می‌کنند

سلول های خورشیدی حرارتی جدید در تاریکی شب هم برق تولید می‌کنندسلول های خورشیدی حرارتی جدید می‌توانند در دل تاریکی شب هم برق و انرژی الکتریکی تولید کنند اما چگونه؟ در ادامه با بزرگ‌ترین پیشرفت احتمالی ..

سلول های خورشیدی حرارتی جدید در تاریکی شب هم برق تولید می‌کنند

سلول های خورشیدی حرارتی جدید می‌توانند در دل تاریکی شب هم برق و انرژی الکتریکی تولید کنند اما چگونه؟ در ادامه با بزرگ‌ترین پیشرفت احتمالی بشر در نیروگاه‌های برق و مزرعه های خورشیدی آشنا خواهیم شد.

همه ما با نیروگاه‌های خورشیدی و تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی از طریق فتو سل‌ ها آشنا هستیم. این نیروگاه‌ها حداکثر می‌توانند ۶ ساعت در روز، بیشترین بهره وری خود را به نمایش بگذارند و با تاریک شدن هوا هم کاملا از مدار خارج می‌شوند. اما به نظر می‌رسد که مهندسین استرالیایی، این مشکل را هم حل کرده‌اند.

نگاهی به پروژه سلول های خورشیدی حرارتی جدید

سلول های خورشیدی حرارتی جدید

برای درک این موضوع، باید به سراغ عینک‌های دید در شب برویم. این عینک‌ها معمولا با جمع آوری طیف های نور فروسرخ، اشیایی که گرما دارند را تشخیص می‌دهند. سلول های خورشیدی حرارتی جدید هم از همین روش استفاده خواهند کرد. اما به نظر می‌رسد که تا اینجای کار، این پروژه توجیه اقتصادی نداشته اما دانشمندان استرالیایی سعی می‌کنند تا با ترکیب این سلول‌های جدید با سلول‌های خورشیدی سنتی، توان نیروگاه‌های خورشیدی را به حداکثر ظرفیت خود برسانند.

فوب پیرس، مدیر ارشد اجرایی این پروژه می‌گوید:

سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک، عصر جدیدی در تولید انرژی را آغاز کرده‌اند و ما با سلول های خورشیدی حرارتی جدید سعی داریم که آن‌ها را کامل تر از قبل کنیم. البته انتظار ما انتظار تولید یک جریان الکتریکی بزرگ را نداریم اما اگر بتوانیم سلول‌های نوری مناسبی را بسازیم، احتمالا اولین نیروگاه خورشیدی ۲۴ ساعته جهان متولد خواهد شد.

سلول های خورشیدی حرارتی جدید

در سلول‌های خورشیدی این پروژه قرار است از ترکیبی از دیودهای نوری «تلورید کادیم جیوه» یا همان دیودهای MCT استفاده شود. تفاوت این دیودهای نوری با باقی سلول‌های خورشیدی معمولی، در میزان جذب نور مادون قرمز فرکانس بلند و فرکانس متوسط و تبدیل آن‌ها به انرژی الکتریکی است. همچنین گفته می‌شود که در پروژه سلول های خورشیدی حرارتی جدید، با صفحه‌های متحرکی رو به رو باشیم که به وسیله‌ی سنسورهای تعبیه شده، بتوانند بیشترین میزان نور مادون قرمز را تشخیص دهند و جذب کنند. اما هنوز در مورد اقتصادی بودن چنین طرحی، مطمئن نیستیم.

سلول های خورشیدی حرارتی جدید - مزرعه خورشیدی

مزرعه خورشیدی با توان ۱۰ گیگاوات در کشور استرالیا

برای اینکه چنین طرحی را بهتر درک کنیم، دانشمندان استرالیایی یک صفحه به مساحت یک متر مربع از این دیودها را در معرض یک منبع حرارتی با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دادند و موفق شدند تا توانی معادل ۲.۲۶ میلی وات را از آن دریافت کنند. این در حالی است که یک متر مربع از پنل‌های استفاده شده در مزارع خورشیدی، می‌توانند تقریبا ۵۰ وات برق تولید کنند یعنی تقریبا ۲۲ هزار برابر بیشتر از پنل‌های ساخته شده‌ی جدید با دیودهای MCT!

بدون شک چنین انرژی کمی برای جوشاندن یک لیوان آب هم کافی نخواهد بود و اگر بخواهیم با این دیودهای MCT، یک کار روزمره را انجام دهیم، احتمالا باید یک استادیوم ورزشی را با آن‌ها پر کنیم. اما تیم این پروژه قول داده است که سلول های خورشیدی حرارتی جدید به زودی می‌توانند به رقیبان خود، نزدیک شوند و در کنار آن‌ها، به صرفه‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان را بسازند.

مزیت بزرگ پروژه ساخت پنل‌های خورشیدی با دیود MCT

سلول های خورشیدی حرارتی جدید - اتش سوزی در استرالیا

اما یکی دیگر از اهداف این پروژه به کاهش دمای هوا اشاره دارد. همانطور که می‌دانید، اساس کار سلول های خورشیدی حرارتی جدید بر مبنای دریافت انرژی و گرما نور فروسرخ و تبدیل آن به انرژی الکتریکی است .پس می‌توان گفت که محققان استرالیایی با انجام این کار، شاید بتوانند گام کوچکی در راستای خنک کردن کشور خود بردارند. چرا که گرمای هوای استرالیا در سال‌های اخیر، به یکی از اصلی ‌ترین معضلات کشور کانگوروها تبدیل شده است.

منبع :sciencealertsciencealertمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.