تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر : 585513

سقوط شدید بیت کوین و اتریوم در هفت روز گذشته؛ علت چیست؟

سقوط شدید بیت کوین و اتریوم در هفت روز گذشته؛ علت چیست؟

سقوط شدید بیت کوین و اتریوم در هفت روز گذشته؛ علت چیست؟ بازار ارزهای دیجیتال هفته جدید را با وضعیتی نزولی آغاز کرده است و بیت کوین و اتریوم به‌عنوان ارزهای اصلی، به کف‌های قیمتی چندماهه خود رسیده‌اند. تحلیلگران می‌گویند اکنون که به‌روزرسانی مِرج اتریوم تمام شده است، جای خالی یک محرک صعودی تأثیرگذار در

سقوط شدید بیت کوین و اتریوم در هفت روز گذشته؛ علت چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال هفته جدید را با وضعیتی نزولی آغاز کرده است و بیت کوین و اتریوم به‌عنوان ارزهای اصلی، به کف‌های قیمتی چندماهه خود رسیده‌اند. تحلیلگران می‌گویند اکنون که به‌روزرسانی مِرج اتریوم تمام شده است، جای خالی یک محرک صعودی تأثیرگذار در بازار احساس می‌شود.

به گزارش کوین دسک، قیمت بیت کوین امروز به زیر ۱۸٬۳۰۰ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح از ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) محسوب می‌شود. اتریوم هم که اخیراً یک تغییر در فناوری بلاک چین خود، یعنی به‌روزرسانی مرج را پشت سر گذاشته، به پایین‌ترین قیمت دو ماه گذشته خود در ۱٬۲۸۰ دلار رسیده است. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نیز به ۸۵۸میلیارد دلار سقوط کرده است که پایین‌ترین سطح از اواسط ماه ژوییه (تیر) محسوب می‌شود.

متیو دیب (Matthew Dibb)، هم‌بنیان‌گذار مجموعه استیک فاندز (Stack Funds)، می‌گوید:

محرک‌های صعودی مرتبط با ارزهای دیجیتال اکنون بسیار محدود هستند و ممکن است طی ماه‌های آینده شاهد سقوط اتریوم به کف قیمتی سالانه‌اش باشیم.

دیب با اشاره به رویکرد «با شایعه بخر و با خبر بفروش» که اکنون مصداق بارز آن در بازار اتریوم دیده می‌شود، افزود:

برای پی‌بردن به احساسات معامله‌گران نسبت به دارایی‌های پرریسک [مثل ارزهای دیجیتال]، تنها کافی است به رشد شاخص دلار نگاه کنیم و البته که وضعیت فعلی این شاخص به نفع این دارایی‌ها نیست.

شاخص دلار یا همان «DXY» که ارزش دلار آمریکا را با سبدی از ارزهای ملی مطرح جهان مقایسه می‌کند، هفته گذشته به بالای سطح ۱۱۰ بازگشت و روند نزولی هفته ماقبل خود را معکوس کرد. این تغییر فاز تحت‌تأثیر انتشار آمار نرخ تورم ماه اوت (مرداد) آمریکا بود؛ یعنی به این خاطر که تورم ماه اوت بیشتر از حد انتظار بوده است، فرضیه بازگشت بانک مرکزی این کشور از سیاست‌های پولی انقباضی هم رد شد و گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور بیشتر شد.

رشد قابل‌توجه شاخص دلار آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون.

برایان کوبلیس (Brian Cubellis)، محقق و تحلیلگر مجموعه کوین بیس، گفته است صندوق‌های پوشش ریسک فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، بلافاصله پس از انتشار آمار تورم ماه گذشته آمریکا، با کاهش موجودی بیت کوین و اتریوم خود، ریسک سرمایه‌گذاری‌شان را کاهش داده‌اند.

لوران کیسیس (Laurent Kssis)، مشاور حوزه معامله‌گری ارزهای دیجیتال در مؤسسه سی‌ام‌سی کپیتال (CEC Capital)، با اشاره به این نکته که جریان‌های نزولی بازار ارزهای دیجیتال به حفظ تسلط خود ادامه می‌دهند، گفته است:

موقعیت‌های معاملاتی شورت (فروش) جدید در صرافی‌های متمرکز و به‌ویژه پلتفرم‌های میزبان بازارهای مشتقه، به قیمت‌ها فشار وارد می‌کنند. این اتفاق پیش از نهایی‌شدن تصمیم بانک مرکزی آمریکا در پایان این هفته در جریان است. انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره را در این دوره ۰.۷۵ واحد درصد افزایش دهد؛ اما افزایش یک واحد درصدی این نرخ نیز همچنان یکی از گزینه‌های روی میز است.

بابی اونگ (Bobby Ong)، هم‌بنیان‌گذار پلتفرم کوین گکو (CoinGecko)، گفته است پیش‌بینی‌ها از ادامه سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی آمریکا، به فروش پیشگیرانه دارایی‌های پرریسکی مثل سهام و ارزهای دیجیتال منجر شده است.

جریان‌های نزولی از منفی‌بودن نرخ پایه (اختلاف بین قیمت در بازارهای آنی و آتی) اتریوم و بیت کوین که در بازارهای فیوچرز از آن با عنوان «تخفیف» یاد می‌شود، مشهود است. در حال حاضر، قراردادهای آتی یک‌ماهه بیت کوین و اتریوم در صرافی‌‌ها با یک درصد تخفیف نسبت به قیمت آنی یا لحظه‌ای بازار معامله می‌شوند.

بانک مرکزی آمریکا از ابتدای امسال تاکنون نرخ بهره بانکی را ۲.۲۵ واحد درصد افزایش داده که باعث بی‌ثباتی بازار دارایی‌های پرریسک، از جمله ارزهای دیجیتال شده است.

جان پانگیلینان (John Pangilinan)، یکی از مدیران مجموعه سیگنام کپیتال (Signum Capital)، گفته است شور و هیجان مربوط به به‌روزرسانی مرج اتریوم اکنون از بین رفته است و هنوز هیچ نشانه‌ای از ورود سرمایه‌گذاران سازمانی بزرگ به بازار اتریوم دیده نمی‌شود. پانگیلینان می‌گوید این شرایط اتریوم را در برابر فروش گسترده سرمایه‌گذاران آسیب‌پذیر می‌کند.

قیمت اتریوم طی ۴ هفته منتهی به اواسط ماه اوت (مرداد) با رشدی حدوداً ۱۰۰درصدی، به ۲٬۰۰۰ دلار رسید و برخی از تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل اصلی این رشد، خرید اتریوم میان سرمایه‌گذاران با قصد دریافت توکن‌های فورک مبتنی بر اثبات کار این بلاک چین (ETHW) بوده است.

داده‌های درون‌زنجیره‌ای (On-chain) نیز این موضوع را تأیید می‌کنند که اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال در مسیر نزولی خود با حمایت ویژه‌ای برخورد ندارند.

اندرو ثورمن (Andrew Thurman)، تحلیلگر مجموعه نانسن (Nansen)، در گزارش هفتگی این شرکت نوشته است:

جریان واریز اتریوم به صرافی‌های هنوز متوقف نشده است. این جریان‌های درون‌زنجیره‌ای بازتابی از شرایط اقتصاد در ابعاد کلان هستند. جنگ [بین روسیه و اوکراین] در اروپا هنوز متوقف نشده و بحران انرژی در این منطقه در حال ظهور است. فدرال رزرو همچنان قصد دارد نرخ بهره بانکی را یک بار دیگر افزایش دهد و ممکن است در فصل زمستان شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا باشیم. این وضعیت اسف‌بار به نظر می‌رسد و هیچ محرک صعودی خاصی هم پیش روی خود نمی‌بینیم.

نمودار جابه‌جایی خالص اتریوم در صرافی‌های ارز دیجیتال (برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید).

سقوط شدید بیت کوین و اتریوم در هفت روز گذشته؛ علت چیست؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • وضعیت بازار: کاهش قیمت بیت کوین و حجم معاملات
  • وضعیت بازار؛ روز خونین بازار، اختلال در صرافی‌ها و حجم بالای سرمایه‌های لیکوییدشده
  • وضعیت بازار: توقف بیت کوین هم‌زمان با جهش اتریوم و آلت کوین‌ها
  • وضعیت بازار: احتمال جهش قیمت اتریوم در برابر بیت کوین
  • ادامه روند صعودی بیت کوین برای دومین هفته متوالی؛ منتظر تغییر روند باشیم؟

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.