تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۴:۰۸
کد خبر : 67514

سرعت اینترنت خانگی در ایران به زودی دست کم ۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود!

سرعت اینترنت خانگی در ایران به زودی دست کم ۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود!

سرعت اینترنت خانگی در ایران به زودی دست کم ۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود!بر اساس آمارهای جهانی، سرعت اینترنت خانگی در ایران بسیار پایین است. رگولاتوری وعده داد به زودی سرعت اینترنت ثابت به کمک پروژه فیبر ..

سرعت اینترنت خانگی در ایران به زودی دست کم ۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود!

بر اساس آمارهای جهانی، سرعت اینترنت خانگی در ایران بسیار پایین است. رگولاتوری وعده داد به زودی سرعت اینترنت ثابت به کمک پروژه فیبر نوری حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود.

وضعیت اینترنت ثابت در کشور ما به گفته وزیر ارتباطات شرایط خوبی ندارد، اما وعده‌هایی در این خصوص داده شده و به نظر می‌رسد قرار است با توسعه و تأمین ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری، اوضاع بهتر شود. اکنون پای رئیس سازمان رگولاتوری به میان آمده و در خصوص این پروژه عظیم توضیحاتی داده است.

سرعت اینترنت خانگی در ایران افزایش می‌یابد

به گفته رئیس سازمان رگولاتوری ایران، به زودی با راه اندازی پورت‌های فیبر نوری، مردم می‌توانند از حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند. طبق آمارهای موجود، تاکنون تنها ۵ درصد از مشترکان اینترنت ثابت به سرعت بالای ۲۵ مگابیتی دسترسی داشته‌اند که عدد ناامیدکننده‌ای به نظر می‌رسد.

روز گذشته مراسم رونمایی از کابل‌های فیبر نوری FTTx بوده و در همین راستا وزیر ارتباطات نیز توضیحاتی درباره آن داده است. اما صادق عباسی شاهکوه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آغاز مراسم «طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری» گفت:

در شرایط فعلی که بسیاری از مشاغل مجبور به دورکاری شدند و خیلی از امور مردم با اینترنت سر و کار داشت، به همه ثابت شد که اینترنت موضوع مهمی است که باید بدان پرداخت و توسعه آن ضرورت است.

سرعت اینترنت ثابت

به گفته عباسی شاهکوه، امروزه نمی‌توان تنها به اینترنت حوزه موبایل اتکا کرد و در آن زمینه سرمایه‌گذاری نمود، زیرا اینترنت ثابت نیز به همان اندازه از اهمیت برخوردار است. رئیس سازمان رگولاتوری خاطرنشان کرد:

برای توسعه پهنای باند اینترنت ثابت به سراغ تکنولوژی‌هایی نظیر FFTH رفته‌ایم و اگر بتوانیم با همکاری و مساعدت بخش خصوصی و دولت، فیبر نوری را تا درون منزل مردم ببریم، عملا موضوع سرعت اینترنت حل خواهد شد.

برخی از مزایای توسعه فیبر نوری از زبان شاهکوه عبارتند از: کاهش مصرف انرژی، توسعه ۵G، رشد تولید ناخالص ملی، کاهش شکاف دیجیتالی، اشتغال‌زایی و افزایش کیفیت خدمات. به گفته وی تا پایان دولت سیزدهم باید ده درصد از پوشش شبکه اینترنت موبایل کشور مبتنی بر ۵G باشد و آغاز به کار این طرح از سال آینده خواهد بود.

سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه برای تمام مشترکان

همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر درصد افرادی که از اینترنت با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بهره می‌برند به زیر ۵ درصد می‌رسد. تمام تلاش سازمان رگولاتوری و وزارت ارتباطات این است که بتوانیم از فیبر نوری تا سال آینده بهره‌برداری لازم را داشته باشیم. عباسی شاهکوه عنوان کرد:

در این امر مهم باید عزمی همگانی صورت بگیرد و بخش خصوصی باید همت کند و یاری‌رسان ما باشد. برای تحقق ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی هستیم و در این زمینه ما نیز مساعدت لازم را به عمل خواهیم آورد.

سرعت اینترنت ثابت

بر اساس آنچه رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی عنوان کرده، با تحقق این پروژه باید حداقل ۸۰ درصد از خانوارها به حداقل سرعت اینترنت ۳۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند و نیمی از آنها نیز سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای را تجربه کنند. همچنین وعده‌هایی در رابطه با سرعت یک گیگابایت بر ثانیه برای حداقل ۱۰ درصد از مشترکان داده شده است.

اگر این پروژه به زودی اجرایی شود، باید در ۵۰۰ متری هر منزل و محل کسب و کار فیبرکشی انجام شود تا اپراتورها بتوانند خدمات‌دهی را آغاز کنند. عباسی شاهکوه گفته است:

۱۶ درصد از خانوارها در تهران و ۲۲ درصد آنها ساکن هفت کلان شهر کشور هستند. از این صد درصد جمعیت الباقی آنها در سایر شهرها سکونت دارند. بنابراین باید هدف‌گذاری ما به گونه‌ای باشد تا همه بتوانند از این نسل جدید نهایت استفاده را ببرند. به همین ترتیب برای سه سال آینده ۲۰ میلیون پورت را تهیه و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۵ میلیون آنها در ۱۴۰۱، هفت میلیون در سال ۱۴۰۲ و ۸ میلیون دیگر در ۱۴۰۳ انجام خواهند شد.

به گفته رئیس سازمان رگولاتوری، چارچوب کار مشخص است و ساماندهی‌های مورد نیاز انجام شده و اگر مجلس شورای اسلامی در این زمینه همکاری کند و مصوبه‌های مد نظر را اجرا نماید، ما نیز می‌توانیم با حداکثر توان پروژه را شروع کنیم. وی در ادامه گفت:

قصد داریم اپراتورها را تقسیم کنیم تا هر یک محل خاصی را پوشش دهند و البته مراقب موضوع انحصاری شدن اپراتورها هستیم و نباید نگران این مسئله باشیم. باید در مردم تقاضای خرید تجهیزات فیبر نوری ایجاد شود. هم اکنون تنها ۲۵ درصد از افرادی که این سرویس را خواسته‌اند تبدیل به کاربران فعال شده‌اند.

سرعت اینترنت ثابت

لازم به ذکر است که هم اکنون سایت اینترنت مبتنی بر فیبر نوری به آدرس IRANFTTX.IR راه‌اندازی شده و می‌توان موارد قید شده را مشاهده کرد. آمار و ارقام موجود در این سایت می‌گوید که تاکنون یک میلیون و ۳۴۷ هزار خانوار تحت پوشش سرویس هستند.

خبر خوب این است که در مراسم رونمایی روز گذشته، حدود ۵۴۰ هزار و ۸۷۸ پورت فیبر نوری به مخابرات واگذار شد. عباسی شاهکوه می‌گوید که برای شروع به کار این پروژه دو شهر مشهد و قم در نظر گرفته شده‌اند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.