تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر : 585602

زگیل تناسلی چیست و راه های انتقال آن چیست؟

زگیل تناسلی چیست و راه های انتقال آن چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. زگیل تناسلی و درمان جدید Hpv ،ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس خیلی شایع است که اکثر کسانی که به آن مبتلا می شوند  علایم بالینی یا مشکلی از نظر سلامتی پیدا نمی کنند. ویروس زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند.

زگیل تناسلی و درمان جدید Hpv ،ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس خیلی شایع است که اکثر کسانی که به آن مبتلا می شوند  علایم بالینی یا مشکلی از نظر سلامتی پیدا نمی کنند.

  • ویروس زگیل تناسلی چیست؟

بیش از ۱۵۰ نوع از ویروس HPV وجود دارد که هر کدام با شماره خاصی که به آن تیپ گفته می شود مشخص می شوند. به ویروس HPV، پاپیلوم یا زگیل نیز گفته می شود. زگیل ها، نوعی تومور غیر سرطانی هستند. برخی از ویروس های HPV باعث سرطانهای مختلف مانند سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان واژن، سرطان آلت مردان، سرطان ناحیه دهانه، سرطان حنجره، سرطان مقعد و… می شود.

در ۱۰ درصد مواقع این بیماری ناشی از ویروسی های پر خطر است که شانس سرطان را هم در مردان و هم در زنان افزایش می دهد. زگیل تناسلی معمولا به شکل بر آمدگی های تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می شوند بیشترین طریق انتقال ،تماس جنسی  با فردی است که آلوده با ویروس است. همچنین تماس با ترشحات تناسلی و تیغ آلوده ، شنا در استخر یا جکوزی آلوده ، استفاده از توالت های فرنگی آلوده نیز شانس انتقال بیماری را بالا می برد . پزشک متخصص اورولوژی می تواند  با معاینه زگیل تناسلی را تشخیص دهد .

  • تشخیص زگیل تناسلی:

جهت بررسی نوع سروتایپ ویروس HPV  لازم است از نمونه برداری و انجام HPV DNA PCR استفاده نمود. ابتلا به زگیل تناسلی به نسبت گذشته افزایش یافته در حالی‌که این زگیل قابل پیشگیری است و با رعایت برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد.

  • پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV :

برای پیشگیری از آن، پیش از هر چیز باید ارزش‌های اخلاقی را رعایت کرد و از داشتن شریک جنسی سالم نیز مطمئن شد. علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به آن پیشگیری کند، زدن واکسن است.

واکسن گارداسیل وجود دارد که در پیشگیری از این زگیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

برای پیشگیری از ابتلا به دو تیپ زگیل تناسلی پر خطر با تیپ های ۱۶ و ۱۸ و دو تیپ زگیل تناسلی کم خطر با تیپ های ۶ و ۱۱ می توان واکسن گارداسیل را تزریق کرد. این واکسن برای دختران و پسران ۹ تا ۳۰ ساله قابل استفاده است.

باید بدانید که ویروس HPV در بدن ما جذب سلولهای خاصی می شوند و تنها قادر هستند روی آنها زنده بمانند که به آن سلولها، سلول های اپیتلیال اسکواموس گفته می شود.این سلول ها روی سطح پوست در نواحی مرطوب بدن مانند:واژن، دهانه واژن، دهانه رحم، مقعد، پوست ختنه گاه، مجرای پیشاب درون آلت مردان، مخاط داخل بینی، دهان، گلو، نای و نایچه، ناحیه داخلی چشم یافت می شود.

  • زگیل تناسلی در کجاست؟

زگیل تناسلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل نامگذاری زگیل تناسلی این است که ناحیه تناسلی و اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی را روی پوست و بخش هایی از بدن که سطح مخاطی ندارند مشاهده نمی کنید. زگیل های تناسلی همیشه بد نیست؛ بلکه به دو دسته کم خطر و پر خطر دسته بندی می شود.

زگیل تناسلی چیست و راه های انتقال آن چیست؟

  • درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان:

بهترین و سریعترین و کم هزینه ترین روش درمان آن استفاده از کرایو و فریز زگیلهای تناسلی است که بدون درد و به صورت سرپایی و بدون داشتن عوارض نامطلوب از جمله پخش ویروس در حنجره که در نوع لیزر دیده میشه یا در کوتر دیده میشه انجام می شود .

پس از تشخیص زگیل تناسلی اولین اقدام درمان خانمها توسط فوق تخصص اورولوژی از بین بردن زگیلهاست و در قدم بعدی افزایش ایمنی بدن جهت مقابله با این ویروس است .

بهترین روش برداشت زگیل در خانمها استفاده از لیزرهای مختلف مثل CO2 است .

دکتر کیوان آقامحمدپور متخصص اورولوژی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی های آندوسکوپی و لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری،جراح و متخصص کلیه، ناباروری، دارای رتبه بورد اورولوژی کشور، عضو انجمن ارولوژی ایران و اروپا متخصص رشته اورولوژی (ارولوژیست)  و فوق تخصص اورولوژی می باشد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2745 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.