تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر : 586518

زندگی بدون اینترنت؛ باخت بزرگ تولید به فیلترینگ

زندگی بدون اینترنت؛ باخت بزرگ تولید به فیلترینگ

زندگی بدون اینترنت؛ باخت بزرگ تولید به فیلترینگ فعالان اقتصادی و کارشناسان بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعلام کردند قطع اینترنت باعث باخت تولید به فیلترینگ خواهد شد. بررسی‌ها حاکی از آن است بسیاری از شرکت‌های بزرگ، استارت آپ‌ها و کسب و کارهای خرد با اختلال و قطعی اینترنت قادر به فعالیت نیستند. در واقع ادامه‌دار

زندگی بدون اینترنت؛ باخت بزرگ تولید به فیلترینگ

فعالان اقتصادی و کارشناسان بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعلام کردند قطع اینترنت باعث باخت تولید به فیلترینگ خواهد شد.

بررسی‌ها حاکی از آن است بسیاری از شرکت‌های بزرگ، استارت آپ‌ها و کسب و کارهای خرد با اختلال و قطعی اینترنت قادر به فعالیت نیستند. در واقع ادامه‌دار بودن محدودیت‌ها و اختلالات در شبکه‌های مجازی علاوه بر اینکه روی اعتبار صنعتگران و تجار در بازارهای جهانی تاثیر می‌گذارد، باعث کاهش رشد اقتصادی آنها نیز خواهش شد.

طبق بررسی‌ها قطع اینترنت باعث محدود شدن تولید در نیمی از بخش‌های اقتصاد ایران خواهد شد؛ به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی آنها بلافاصله به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، بازار مسکن هم به دلیل فیلترینگ با تشدید ابررکود مواجه شده و بازار سرمایه نیز در اقتصاد آفلاین در کوتاه مدت از نظر میزان تقاضا با چالش مواجه خواهد شد.

قطع اینترنت چگونه باعث کاهش تولید می‌شود؟

قطع اینترنت روی هر یک از واحدهای صنعتی بسته به نوع فعالیت آنها تاثیر متفاوتی دارد. در همین راستا برخی از فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی اعلام کردند اثر گذاری قطع اینترنت بر واحدهای تولیدی دارای سه مسیر متفاوت است که در ادامه هر کدام را شرح خواهیم داد:

در مسیر اول، قطع اینترنت باعث ایجاد چالش در تولید محصولات در جریان ساخت خواهد شد. این مشکل اکثرا در صنایعی مانند نساجی برای تولید پارچه، صنایع لبنیات به ویژه برای تولید شیر، صنایع فولاد و صنایع دارو رخ می‌دهد.

همچنین برخی از فعالان بخش کشاوزی نیز اعلام کردند آن دسته از فعالیت‌های تولید محصولات کشاورزی که در آن سمپاشی مزرعه با پهپاد انجام می‌شود یا بخشی از فعالیت معدنی که به سنجش و اکتشافات هوایی نیاز دارد در صورت قطع اینترنت با چالش مواجه خواهند شد.

در مسیر دوم قطع اینترنت روی کلیه فرایندهای بیرون از کارخانه نظیر تامین، توزیع، فروش یا دریافت سفارش، ترخیص کالا، قطعات و مواد از گمرک یا موضوعات ارزی در بانک مرکزی تاثیر خواهد گذاشت. در همین راستا قطع اینترنت زمینه ناامنی سرمایه‌گذاری را نیز برای صنایع مختلف ایجاد خواهد کرد.

در مسیر سوم علاوه بر اینکه قطع اینترنت به تولید ضربه شدیدی می‌زند و افزایش بیکاری و کاهش رفاه ملی را به همراه خواهد داشت، باعث کاهش افت تقاضا و کاهش تولید در ماه‌های آینده نیز خواهد شد. موضوعی که طی مهرماه در بخش صنعت غذا شاهد آن بودیم.

برخی از فعالان صنعت غذا اعلام کردند طی مهرماه در هر سال با بازگشایی مدارس با رشد تولید مواجه هستیم، اما در مهرماه سال جاری به دلیل نوسانات در بازگشایی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها باعث شده سفارش‌ها نیز به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. در واقع تا به امروز میزان تقاضای صنعت غذا حتی از مهرماه سال قبل که کرونا شرایط سختی را به وجود آورده بود کمتر بوده و یا در همان سطح است.

اینترنت

امیرخانلو، معاون مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در خصوص اختلال در اینترنت و فیلترینگ نیز عنوان کرد در بخش خدمات با کاهش میزان فعالیت‌ها مواجه خواهیم شد. طبق گزارشی که سازمان‌ها منتشر کردند معیشت 9 میلیون خانوار به دلیل اختلال در اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی دچار مشکل شده و روزانه 110 میلیون تومان خسارت به آنها وارد می‌شود. از این رو تدوام این روند رکود بیشتری را برای فعالیت‌های بخش‌های خدماتی به همراه خواهد داشت.

گفتنی است در حال حاضر گزارشی رسمی از بحران در خط تولید منتشر نشده، اما نمی‌توان ضربه قطع و اختلال اینترنت در خطوط تولید صنایع مختلف را نادیده گرفت. البته برای اظهار نظر در این بخش باید اطلاعات تکمیلی از سوی صنایع مختلف منتشر شود. به طور کلی اظهارات فعالان صنایع و کسب و کارهای مختلف طی 4 هفته اخیر حاکی از آن است عدم رسیدگی به پرونده قطع یا محدودیت اینترنت باعث فلج مقطعی بسیاری از بخش‌های مختلف اقتصاد ایران خواهد شد.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.