تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

زمین در حال تاریک شدن استدانشمندان در بررسی‌های جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما چرا زمین در حال تاریک شدن است؟
گروهی از دانشمندان در بررسی‌های جدید خود دریافت..

زمین در حال تاریک شدن است

دانشمندان در بررسی‌های جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده، اما چرا زمین در حال تاریک شدن است؟

گروهی از دانشمندان در بررسی‌های جدید خود دریافتند روشنایی سیاره زمین به شکل غیر منتظره‌ای در حال کاهش است. این محققان تغییرات آب و هوایی را دلیل تاریک شدن زمین دانستند و تاکید کردند گرم شدن آب اقیانوس‌ها در کاهش روشنایی زمین تاثیر قابل توجه‌ای داشته است.

چرا زمین در حال تاریک شدن است؟

محققان با بررسی اطلاعاتی را که از رصدخانه خورشیدی بیگ‌بیر (Big Bear) در کالیفرنیای جنوبی به دست آوردند اعلام کردند سیاره زمین هم‌اکنون نسبت به دو دهه قبل حدود نیم‌وات نور کمتر در متر مربع را منعکس می‌کند که نسبت به سه سال اخیر بیشترین کاهش محسوب می‌شود.

گفتنی است از چندین سال گذشته تا به امروز نور زمین یا همان نور منعکس شده زمین که سطح ماه را روش می‌کند همواره توسط ماهواره‌های تحقیقاتی مورد اندازه‌گیری قرار گرفته است و اکنون گروهی از محققان به سرپرستی موسسه فناوری نیوجرسی با استفاده از این داده‌ها دریافتند میزان بازتاب زمین یا آلبدو که همان درصد بازتاب نور از سطح یک جسم محسوب می‌شود طی دو دهه اخیر به مقدار زیادی کاهش یافته است.

از آنجایی که بیشترین کاهش روشنایی زمین (۰.۵ درصد) طی سه سال اخیرا اتفاق افتاده برای محققان بسیار غیر منتظره بوده است. گفتنی است زمین حدود ۳۰ درصد از نور خورشید که روی آن تابیده می‌شود را بازتاب می‌کند. فیلیپ گود، محقق این تحقیق در موسسه فناوری نیوجرسی عنوان کرد حدود ۱۷ سال است که میزان بازتاب زمین یا همان آلبدو بدون تغییر مانده و این میزان تغییر طی سه سال گذشته برایمان بسیار شگفت‌انگیز بوده است.

نور خورشید که به زمین تابیده می‌شود تحت تاثیر روشنایی خورشید و بازتاب زمین قرار می‌گیرد. دانشمندان اعلام کردند با توجه به این که تغییرات اخیر در آلبدو زمین به تغییرات روشنایی خورشید مربوط نمی‌شود، باید دلیل این تغییرات را روی سطح زمین جستجو کرد.

این محققان طی بخشی از طرح ابرهای ناسا و سیستم انرژی تابشی زمین (CERES) به اندازه‌گیری ماهواره‌ای پرداختند و دریافتند ابرهای درخشان و بازتابنده کم ارتفاع در شرق اقیانوس آرام به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد دلیل کاهش این ابرهای بازتابنده به افزایش دمای سطح اقیانوس در ارتباط با تغییرات آب‌وهوایی مربوط می‌شود.

دانشمندان طی سال‌های گذشته بر این باور بودند که با گرم‌تر شدن زمین شاهد افزایش ابرها و همچنین افزایش آلبدو خواهند بود که چنین موضوعی برای کاهش گرمای زمین و متعادل‌سازی آب و هوا بسیار موثر است، اما اکنون بررسی‌های جدید برای این دانشمندان بسیار غیر منتظره و ناامیدکننده بوده است. به بیانی دیگر تاریک شدن زمین باعث خواهد شد تا انرژی خورشیدی اضافی در جو و اقیانوس‌های زمین جذب شود که نتیجه آن افزایش گرمای زمین و تشدید تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل