تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

در سال های اخیر آموزش ترکی استانبولی به دلیل اهمیت این زبان و برخی از ویژگی های منحصر به فرد آن، رایج شده است. البته این سوال که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست در ذهن بسیاری از علاقه مندان به یادگیری زبان ترکی شکل می گیرد. این زبان گویش های متعددی دارد و علاوه بر

در سال های اخیر آموزش ترکی استانبولی به دلیل اهمیت این زبان و برخی از ویژگی های منحصر به فرد آن، رایج شده است. البته این سوال که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست در ذهن بسیاری از علاقه مندان به یادگیری زبان ترکی شکل می گیرد.

این زبان گویش های متعددی دارد و علاوه بر ترکیه که زبان رسمی آن را ترکی تشکیل می دهد، مردم در برخی کشورهای دیگر نیز به این زبان صحبت می کنند. افراد می توانند یادگیری زبان ترکی را از کلمات ساده و متداول همچون الفبای ترکی، معرفی اشخاص و ماه های ترکی شروع کنند. به طور دقیق نمی توان گفت چه تعداد از مردم دنیا با این زبان سخن می گویند. ولی می توان این زبان را جزو 10 زبان برتر دنیا به شمار آورد.

زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟ تاپ 10!

به نظر شما زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟ زبان ترکی که لهجه های مختلفی دارد، جزو زبان های محبوب به شمار می رود. همواره علاقه و موقعیت کشور ترکیه، از دلایل یادگیری زبان ترکی توسط زبان آموزان است. در سراسر دنیا حدود 200 میلیون نفر ترکی صحبت می کنند. همچنین زبان ترکی به خانواده های مختلف مثل ترکی استانبولی، آذربایجانی، ترکمنی، ترکی چهار محالی، گاگاوزی و .. تقسیم می شود که اشتراکات بسیار میان آن ها یافت می شود.

در پاسخ به رتبه زبان ترکی از نظر صحبت کنندگان، در کنار انگلیسی، چینی، هندی، اسپانیایی و عربی، زبان ترکی هم جزو برترین زبان هایی محسوب می شود که صحبت کننده دارد. اما به طور دقیق نمی توان گفت که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست، اما می توان گفت جزو پرکاربردترین زبان های جهان محسوب می شود.

زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟

داستان مختصری از زبان ترکی استانبولی

گروه زبان های ترکی تبار (Turkic language) شامل زبان های ترکی استانبولی، قزاقستانی، ازبکی و چندین زبان دیگر می شود. ریشه گروه زبان های ترکی تبار به خانواده بزرگ زبان آلتایی(Altaic)  بر می گردد که ریشه زبان های مغولی و مانچو-تونگوس (Manchu-Tungus) را نیز همین زبان دانسته اند.

اطلاع از ریشه و منشاء زبان ترکی به مردم کمک می کند تا راحت تر درک کنند که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست. همچنین زبان ترکی استانبولی که امروزه در کشور ترکیه رواج دارد از زبان ترکی آناتولی قدیم نشات می گیرد.

زبان ترکی آناتولی در اواخر قرن یازدهم توسط ترکان سلجوقی مورد استفاده قرار می گرفت. بعدها حکومت عثمانی این زبان را به عنوان زبان رسمی مردم خود معرفی کرد و آن را در سراسر امپراتوری خود گسترش داد.

در قرن ۱۵ تا اوایل قرن ۲۰ یعنی اواسط دوره حکومت عثمانی این زبان تحت تاثیر زبان های عربی و فارسی قرار گرفت. اما در قرن بیستم تغییرات قابل ملاحظه ای در آن ایجاد شد. پس از سقوط امپراتوری عثمانی و تاسیس جمهوری ترکیه، دولت جدید به جای الفبای عربی از الفبای لاتین در زبان ترکی استفاده کرد.

اهمیت زبان ترکی استانبولی

بسیاری از مردم بر این باورند که زبان ترکی همانند زبان عربی قواعد گسترده ای دارد. در صورتی که چنین فرضیه ای در سطح جهانی پذیرفته نشده است. وقتی بدانید که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست، اهمیت و تاثیر آن را بهتر درک خواهید کرد و این نگرش به یادگیری سریع تر این زبان کمک موثری می کند.

برخی از واژگان و اصطلاحات زبان ترکی در زبان های مختلفی همچون انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوع رشد چشمگیر نقش و جایگاه زبان ترکی را در دنیا نشان می دهد.

از اهمیت و تاثیر ویژگی های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی ترکیه به عنوان یکی از دلایل اهمیت یافتن زبان ترکی نباید غافل شد که افراد زیادی را به یادگیری آن و مهاجرت به ترکیه راغب کرده است. همچنین افراد با یادگیری زبان ترکی در زمینه اشتغال یک مزیت بزرگ خواهند داشت.

از نکات جالب بررسی این موضوع که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست باید گفت زبان ترکی دومین زبان پرطرفدار بین مردم آلمان شناخته می شود. همچنین افراد با تسلط بر زبان ترکی می توانند به راحتی به زبان های ازبکی، آذربایجانی، تاتار و قرقیز نیز صحبت کنند،  زیرا این زبان ها کلمات مشترک زیادی دارند.

در چه کشورهایی مردم به زبان ترکی صحبت می کنند؟

زبان ترکی نقش زبان رسمی کشور ترکیه و قبرس شمالی را بازی می کند. همچنین در بسیاری از کشورها مانند عراق، یونان، بلغارستان، آلبانی، رومانی، صربستان و ایران مردم با این زبان ارتباط برقرار می کنند و سخن می گویند. مهاجران بسیار زیادی در کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، بلژیک، اتریش، سوئیس هستند که به ترکی صحبت می کنند.

با بررسی اطلاعات و دریافت این نکته که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست کاملا و به وضوح می توان دید حدود ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا زبان ترکی استانبولی را زبان مادری خود می دانند. همچنین چندین میلیون نفر این زبان را به عنوان زبان دوم خود انتخاب کرده ‌اند. علاوه بر این تعداد افرادی که زبان ترکی را به عنوان زبان دوم انتخاب می کنند به طور روزانه افزایش پیدا می کند.

مزایای یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

داشتن تسلط و صحبت کردن به زبان ترکی استانبولی مزایای زیادی را برای افراد به همراه دارد که شامل موارد زیر می شود:

موفقیت در کسب و کار

تسلط داشتن به زبان دیگری همچون ترکی استانبولی علاوه بر زبان مادری برای فرد اعتبار و امتیاز ویژه ای به حساب می آید و در آینده شغلی او تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

از آنجایی که ترکیه به سرعت در مسیر پیشرفت اقتصادی و صنعتی شدن گام بر می دارد افراد زیادی به کار کردن در این کشور اشتیاق نشان می دهند. بنابراین دانستن اینکه زبان ترکی چندمین زبان دنیاست کافی نیست. هر فردی که قصد دارد با شرکت های ترکی کار کند باید این مهارت ارزشمند را یاد بگیرد.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

همزمان با توسعه اقتصادی ترکیه، دانشگاه های این کشور نیز نسبتا پیشرفت کرده اند. به طوری که سالانه تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های ترکیه افزایش می  یابد. حتی برخی از افراد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را پیش نیاز ورود به دانشگاه های مطرح اروپا و آمریکا می دانند.

از آنجایی که برخی از رشته ها در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی ارائه می شوند، تسلط به زبان ترکی و داشتن یک مدرک معتبر زبان ترکی استانبولی از الزامات پذیرش در دانشگاه های ترکیه به شمار می رود.

سفر به کشور ترکیه

ممکن است افراد با مطالعه درباره این زبان و دانستن اینکه زبان ترکی چندمین زبان دنیاست علاقه مند شوند سفر به ترکیه را در تجربه های خود بگنجانند. این کشور در بین مقاصد عالی برای سفر و گردشگری جای دارد. چنین سفری برای افرادی که می توانند به زبان ترکی استانبولی صحبت کنند بسیار لذت بخش تر خواهد بود، زیرا آن ها بدون نیاز به کتاب های راهنمای سفر یا مترجم با مردمی از سواحل شرقی مدیترانه سخن خواهند گفت و دستاوردهای بیشتری نصیبشان می شود.

تمرین مغز

بسیاری از افراد قصد سفر یا مهاجرت به کشور ترکیه را ندارند و فقط به خاطر سرگرم بودن به آموختن زبان ترکی استانبولی روی می آورند. شاید برای این افراد دانستن اینکه زبان ترکی چندمین زبان دنیاست زیاد مهم نباشد.

در واقع تسلط داشتن به چند زبان کمک می‌کند که ذهن افراد در میانسالی و کهنسالی به صورت سالم تر و چابک تر فعالیت کند، زیرا یادگیری یک زبان جدید شبکه دیگری از ارتباطات در بین نورون ‌ها و رشته‌ های عصبی مغز افراد شکل می دهد. بنابراین هر چه ارتباطات درونی سیستم عصبی یک فرد بیشتر شود، حافظه او بهتر عمل خواهد کرد. همچنین آن فرد خواهد توانست مهارت های بیشتر و بهتری در حل مسئله به دست آورد.

زبان ترکی چندمین زبان دنیاست؟ بیشتر از 200 میلیون نفر!

اکنون که با جایگاه زبان ترکی را آشنا شدید و تقریبا دانستید که زبان ترکی چندمین زبان دنیاست، حتما هرچه زودتر یادگیری زبان ترکی را شروع کنید تا با ویژگی ها و جذابیت منحصر به فرد آن زودتر آشنا شوید. زبان ترکی به عنوان یکی از محبوب ترین و پویاترین زبان های دنیا به افراد کمک می کند تا فرصت های بیشتری برای اشتغال و تحصیل پیدا کنند. علاوه بر این با تسلط به زبان ترکی سفر به ترکیه لذت بخش تر می شود و حس نزدیکی با فرهنگ و مردم آن خواهید داشت.

خروج از نسخه موبایل