تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر : 58491

روش های درمان آلرژی

روش های درمان آلرژی

فهرست۱ علائم آلرژی غذایی۱.۱ تشخیص آلرژی غذایی۱.۱.۱ تست حساسیت پوستی ۱.۱.۲ آزمایش خون ۱.۱.۳ حذف مواد غذایی۲ روش های درمان آلرژی غذایی۲.۱ آنتی هیستامین ۲.۲ اپی نفرین یا آدرنالین آن دسته از افرادی که آلرژی غذایی دارند سیستم ایمنی بدن شان نسبت به پروتئین هایی که در برخی از مواد غذایی وجود دارد واکنش نشان خواهد داد. …

آن دسته از افرادی که آلرژی غذایی دارند سیستم ایمنی بدن شان نسبت به پروتئین هایی که در برخی از مواد غذایی وجود دارد واکنش نشان خواهد داد. در واقع شما باید بدانید که سیستم ایمنی این نمونه از افراد پروتئین های درون برخی از مواد غذایی را مانند باکتری و ویروس تلقی می کند. آلرژی در کودکان نسبت به مواد غذایی بیشتر از بزرگسالان می باشد. در برخی از افرادی که مبتلا به آلرژی هر نوع مواد غذایی هستند باید بدانید که آلرژی روز به روز بهبود پیدا خواهد کرد.  برخی از علائم آلرژی به مواد غذایی مانند اسهال، تهوع و ریزش اشک می باشد.

تشخیص دادن دقیق غذایی که موجب آلرژی شما شده است تا حدودی دشوار می باشد و باید به این مسئله توجه نمایید تا بدانید چه نوع مواد غذایی در بدن شما آلرژی به وجود آورده است. آلرژی غذایی در هر فردی متفاوت می باشد. در خصوص درمان آلرژی به مواد غذایی باید به خوبی بدانید که سیستم ایمنی بدن شما پروتئین منحصر به فردی را در برخی از مواد غذایی به عنوان یک ماده مضر می‌ شناسد و جهت مقابله کردن با آن هیستامین ترشح می نماید. اگر مواد غذایی متنوعی را مصرف کنید که موجب واکنش آلرژیک در بدن شما شده ‌اند، باید بدانید آنتی بادی جهت مقابله با آن مواد غذایی آماده می‌ شود و سریعا واکنش نشان می دهد.

علائم آلرژی غذایی

علائمی که مربوط به آلرژی غذایی می باشد در برخی از موارد می ‌تواند بسیار شدید و یا ملایم صورت پذیرد. در واقع شما باید به خوبی بدانید که آلرژی مواد غذایی در هر یک از افراد متفاوت می باشد. تمامی افراد علایم مشابهی را جهت آلرژی در بدن خود مشاهده نمی کنند. ولی برخی از مواردی که آلرژی به مواد غذایی را نشان می ‌دهد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت هستند از :

  1. خارش شدید در ناحیه گلو و دهان یکی از مهمترین و اصلی ترین علائم آلرژی به مواد غذایی می باشد.
  2. احساس سوزش روی لب ها و دهان با خوردن برخی از غذاها به وجود می‌ آید.
  3. لب ها و صورت شما امکان دارد که بعد از خوردن بعضی از مواد غذایی باد کند و تورم شدیدی داشته باشد.
  4. قرمزی و دانه‌ های پوستی روی بخش های متنوع پوست از دیگر علائم آلرژی به مواد غذایی می باشد.
  5. روی سطح پوست شما امکان دارد که خارش هایی به وجود بیاید و لکه هایی نیز مشاهده گردد.
  6. آبریزش بینی و اشکی شدن چشم ها از دیگر علائم آلرژی به مواد غذایی می باشد. همچنین باید به خوبی بدانید که خستگی و کسالت هم به عنوان یکی از علائم آلرژی به مواد غذایی شناخته می شود.

در برخی از موارد این علائم شدت زیادی دارند و در برخی از دیگر موارد شدت آنها کمتر است و به صورت ملایم خودشان را نشان می دهند.

 

تشخیص آلرژی غذایی

هر یک از افرادی که آلرژی خاصی به برخی از مواد غذایی دارند شاید ندانند که با خوردن کدام یک از مواد غذایی بدنشان علائم نشان می دهد. جهت تشخیص دادن آلرژی بدن به مواد غذایی باید پزشک روش‌ های متنوعی را به کار بگیرد. که می تواند به مراکز معتبر درمان آسم و آلرژی مراجعه کنید. برخی از این روش ها که کاربردی می باشد و آلرژی افراد به مواد غذایی را نشان می دهد عبارت هستند از :

تست حساسیت پوستی

قسمت های متنوعی از پوست بازو را پزشک شماره گذاری می کند و بر روی هر یک از آنها مواد غذایی خاصی را قرار می‌ دهد. هر واکنش مانند خارش، قرمزی و تورم در آن شماره ثبت می گردد. پزشک آلرژی برای اینکه اطمینان بیشتری در مورد این تست به دست بیاورد آزمایش های دیگری را هم به کار می‌ گیرد.

آزمایش خون

از بیمارانی که به مواد غذایی آلرژی دارند نمونه خون گرفته می‌ شود و آنتی بادی خون در برابر مصرف برخی از غذاها مورد بررسی قرار می گیرد. در این صورت پزشک می ‌تواند به خوبی متوجه شود که بیماران با کدام یک از غذاها احساس خوشایندی ندارد.

حذف مواد غذایی

مصرف کردن برخی از غذاهایی که به ایجاد حساسیت در بدن مشکوک هستند در این روش جهت بررسی کردن واکنش آلرژی بدن، به مدت ۴ تا ۶ هفته باید محدود شود. بعد از گذشت این دوران مصرف غذاهای یک بار دیگر انجام می گردد و امکان بازگشته آلرژی ارزیابی خواهد شد. حذف کردن مواد غذایی برای دوران محدود باید زیر نظر پزشک انجام شود.

روش های درمان آلرژی غذایی

روش هایی برای درمان کردن آلرژی به مواد غذایی وجود دارد که اگر پزشک اطمینان حاصل کند شما به آن مواد غذایی آلرژی دارید از این روش ها استفاده می کند. در بین انواع داروهایی که می توانند آلرژی شما به مواد غذایی را از بین ببرند دو نمونه از آنها که کاربردی تر می باشند عبارت هستند از :

آنتی هیستامین

داروی آنتی هیستامین به صورت مایع ژل و قرص تولید می‌ شود که جهت مقابله کردن با آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی هیستامین به طور معمول برای آن دسته از افرادی که شدت آلرژی متوسطی دارند تجویز می ‌گردد. هیستامین به عنوان ماده‌ای در برابر آلرژی مقاومت زیادی از خود نشان می ‌دهد. آنتی هیستامین دارویی به شمار می رود که می تواند واکنش ها را در برابر مواد آلرژی زا متوقف سازد.

اپی نفرین یا آدرنالین

آن دسته از افرادی که واکنش شدیدی به مواد غذایی نشان می دهند می توانند از این دارو استفاده کنند. این دارو می تواند با سرعت بخشیدن به جریان خون فشار خون افراد را بالا نگه دارد و راه تنفسی آنها را به خوبی باز نگه دارد. در این صورت شما باید به خوبی بدانید که می توانید به راحتی مواد آلرژی ‌زا را مورد استفاده قرار دهید و بدنتان به آن مواد آلرژی زا واکنشی نشان ندهد.

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که روش ‌های سنتی بسیار زیادی جهت درمان کردن آلرژی به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از روش های سنتی که جهت مقابله کردن با آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد را پزشکان از نظر کارایی معتبر می شمارند و صحیح می دانند.برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کلینیک آسم و آلرژی صبا به آدرس http://saba-clinic.ir مراجعه کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.