تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵

فهرست۱ چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟۲ بازایابی محتوایی چه فرقی با تبلیغات دارد؟۳ اهداف بازاریابی محتوایی۴ انواع بازاریابی محتوایی۵ مزایای بازاریابی محتوایی۶ سخن پایانی بازاریابی محتوایی چیست؟ : بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های مهم بازاریابی دیجیتال و بخشی از استراتژی بازاریابی برای توسعه کسب و کارها است. در این روش ما می‌کوشیم …

بازاریابی محتوایی چیست؟ : بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های مهم بازاریابی دیجیتال و بخشی از استراتژی بازاریابی برای توسعه کسب و کارها است. در این روش ما می‌کوشیم با تولید محتوای جذاب ، مفید و ارزشمند، اطلاعات مفیدی را در مورد زمینه‌های مختلف کسب و کار خود به مخاطبان ارائه دهیم.

بازاریابی محتوا، شیوه‌ای نو، کارآمد و اثربخش است که تعامل ما با کاربران و مخاطبان هدف را افزایش می‌دهد. این نوع از بازاریابی می‌تواند یک برند تجاری را در ذهن مخاطب ماندگار کند.

چرا به بازاریابی محتوایی نیاز داریم؟

بازار یابی محتوایی موجب افزایش آگاهی مخاطبان از یک برند می‌شود. با تولید محتوا در زمینه کسب و کاری که داریم، مخاطبان، عکس العمل نشان می‌دهند و ترافیک سایت نیز بالا می‌رود. از سوی دیگر محتوایی که ارائه می‌دهیم، از نوع محتوای سئو شده است و این امر باعث می‌شود، مطالب سایت به رتبه‌های اول جستجو در گوگل ارتقا یابند.

بازایابی محتوایی چه فرقی با تبلیغات دارد؟

در روش بازاریابی محتوایی، محتوای تولید شده خود را در سایت یا وبلاگی که تحت عنوان برند و کسب و کار ما است، منتشر می کنیم. اما اگر همان محتوا را به سایت‌ها یا هر نوع رسانه دیگر ارائه کنیم، با روش تبلیغات مواجهیم. همچنین در روش‌های تبلیغاتی، عموما تمرکز بر روی اثرگذاری مستقیم و جذب مشتری است، اما در بازاریابی محتوایی، هدف اطلاع‌رسانی و آموزش بر تبلیغ مستقیم برند، اولویت دارد.

اهداف بازاریابی محتوایی

در روش بازاریابی محتوایی، تولید محتوای سودمند و اثرگزار، باعث می‌شود مخاطبان با کسب و کار شما آشنا شده و به سمت آن جذب شوند. چرا که به هر صورت، بخشی از مخاطبان صفحات شما در فضای مجازی، مشتریان آینده کسب و کار شما خواهند بود.

از اهداف دیگر بازاریابی محتوایی، جذب مخاطبان ایده‌آل و تبدیل آنها به خریداران واقعی است. مخاطبان ایده‌آل، مخاطبانی هستند که در زمینه یک کسب و کار، وارد موتورهای جستجو می‌شوند و به دلایل مختلف به آگاهی از مطالب مفید در آن زمینه نیاز دارند.

انواع بازاریابی محتوایی

بر مبنای تنوعی که انواع محتوا دارد، با گونه‌های متنوعی از بازاریابی محتوایی مواجهیم و حتا می‌توانیم از گونه‌های مختلف محتوا برای آگاهی‌رسانی به مخاطب بهره ببریم.

وبلاگ

وبلاگ‌نویسی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال است. هنگامی که محتوایی آگاهی‌بخش در زمینه کسب و کار خود به مخاطبان ارائه می‌دهیم، میزان اعتماد مشتریان را به برند خود بالا می‌بریم. همچنین اشتراک رایگان و آسان مطالب در فضای مجازی باعث می‌شود تعداد مخاطبان صفحات ما بیشتر شود.

برای تولید محتوای مفید در وبلاگ، باید محتوای سئو شده ارائه دهیم تا علاوه بر اطمینان از استانداردهای محتوایی، باعث بالارفتن رتبه مطالب در موتورهای جستجو شویم. همچنین محتوا را باید به صورت مرتبط و متمرکز بر محصولات خود تولید کنیم.

 کتاب الکترونیک

تولید e.book ها یا کتاب‌های الکترونیک روشی برای ارائه اطلاعات در مورد کسب و کار یا محصولات به کاربران فضای مجازی و مشتریان بالقوه است. مطالب کتاب الکترونیک، همچون یک محتوای متنی طولانی است که می‌تواند همراه با عکس و جداول و اطلاعات آماری باشد.

پادکست و ویدئو

بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک متن طولانی در مورد یک محصول یا زمینه‌های یک کسب و کار، در مدت زمانی کوتاه‌تر از طریق شنیدن یک پادکست یا دیدن یک ویدئو، همان اطلاعات را کسب کنند. از سوی دیگر ایجاد تنوع از طریق تولید پادکست و ویدئو در کنار محتوای متنی می‌توانید سلیقه‌های گوناگون مخاطبان مختلف را در فضای مجازی پوشش دهید.

انواع دیگر

چک‌لیست‌، مصاحبه، موشن‌گرافیک و نظرات مخاطبان نیز بعضی دیگر از انواع محتوا در بازاریابی محتوایی به شمار می‌آیند.

مزایای بازاریابی محتوایی

با تولید محتوا به شبوه بازاریابی محتوایی، نقاط ارتباط شما با مخاطبان هدف و مشتریان فعلی افزایش می‌یابد.  بسیاری از مخاطبان بعد از دیدن، شنیدن یا خواندن محتوای شما به شبوه‌های مختلفی عکس‌العمل نشان می‌دهند که هر یک می‌تواند آنان را به خرید محصول ترغیب کند. برخی درباره محصول مورد نظر، پرسش‌هایی مطرح می‌کنند. برخی درباره برند شما اطلاعاتی می‌خواهند یا تقاضای دریافت کاتالوگ محصولات می‌کنند. بعضی اطلاعاتی در مورد شیوه‌ها و کانال‌های خرید می‌خواهند و بعضی دیگر با کسب آگاهی در مورد محصولات، درباره خرید در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

ایجاد اعتماد

ایجاد اعتماد، هم یک هدف برای بازاریابی محتوایی است و هم یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شیوه به شمار می‌آید. امروزه مخاطبان در فضای مجازی، آماج حمله‌های پیاپی تبلیغات در زمینه‌های مختلف هستند. از این رو ترجیح می‌دهند به جای شنیدن مداوم نام برندها و محصولات، با محتوایی روبرو باشند که با آگاهی‌بخشی مفید در زمینه مورد نظر، مشکلات‌شان را کاهش دهد و همچون قوت قلبی برای آنها باشد.

به یاد داشته باشید در هر زمینه‌ای افراد به کارشناسان آن زمینه اعتماد می‌کنند. بنابراین در تولید محتوا باید هدف آگاهی‌رسانی، همواره بر تبلیغ محصول و برند، مقدم باشد. با رعایت این نکات، می‌توانید از جلب اعتماد مخاطبان اطمینان حاصل کنید.

آگاهی از برند

بسیاری از افراد ممکن است چیزی درباره کسب و کار شما ندانند. بازاریابی محتوایی یکی از بهترین‌ روش‌ها برای آگاهی مخاطبان از برندها است. با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی، تولید محتوای سئو شده، افزایش ترافیک سایت و ساخت لینک‌های داخلی و خارجی، امکانات شما برای برقرای ارتباط با کاربران فضای مجازی افزایش می‌یابد. افزایش ارتباط با مخاطبان هدف، نقطه شروعی برای آگاهی‌رسانی به مخاطبان و معرفی برند تجاری شما است.

 افزایش نرخ تبدیل

منظور از نرخ تبدیل این است که وقتی کاربری که وارد سایت شما می‌شود، همان اقدامی را انجام دهد که شما از او انتظار دارید. این انتظار ممکن است عضویت در خبرنامه، دانلود یا خرید محصول، دریافت کاتالوگ و کتابچه‌های تبلیغاتی و مانند آن باشد. بنابراین هرچه محتوای شما مفیدتر و ارزشمندتر باشد، کاربران بیشتری شما را دنبال می‌کنند و نرخ تبدیل بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

بدون تولید محتوا هیچ نوعی از بازاریابی در فضای مجازی ممکن نیست و شما نمی‌توانید به اهدافی که برای کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید دست یابید. آگاهی از تکنیک‌ها، اهداف و مزایای بازاریابی محتوایی برای هر کسب و کاری که می‌خواهد برند خود را معرفی کند و به جذب مخاطبان اقدام کند، امری ضروری است.

کافی است که جامعه مخاطبان خود را بشناسید و بر مبنای این آگاهی و با تولید محتوای مفید و ارزشمند در زمینه کاری خود و بر اساس روش‌های بازاریابی محتوایی، محتوای تولید شده را به مخاطبان برسانید. بدون تردید بعد از مدت‌زمانی آثار این اقدام را به شکل رضایت‌بخشی مشاهده خواهید کرد.

برای آگاهی بیشتر در مورد روش‌ها و تکنیک‌هایی که به کمک آنها می‌توانید برند و کسب و کار خود را بهتر و بیشتر به مخاطبان معرفی کنید پیشنهاد می‌کنیم از مطالب ارائه شده استفاده کنید. هکربیز بهترین راه رشد سریع کسب‌وکار شما را به شما نشان می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل