تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
کد خبر : 41490

ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ منبعی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از طبیعت

ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ منبعی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از طبیعت

در آستانه روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی مطرح شد ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ منبعی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از طبیعت ذخایر ژنتیکی و زیستی برای کشورهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارند و مراکز نگهداری از ن..

در آستانه روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی مطرح شد

ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ منبعی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از طبیعت

ذخایر ژنتیکی و زیستی؛ منبعی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از طبیعت

ذخایر ژنتیکی و زیستی برای کشورهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارند و مراکز نگهداری از نمونه‌های ژنتیکی و زیستی از این بابت دارای اهمیت هستند که نقش مهمی در تحقیقات بیوتکنولوژی و توسعه محصولات بیوتکنولوژیکی، اشتغال‌زایی، ایجاد زمینه‌های کسب و کار و ایجاد امنیت غذایی، سلامت و اقتصادی دارند و یک کارشناس تنوع زیستی می‌گوید: پژوهش‌های کاربردی بر ذخایر ژنتیکی و زیستی می‌تواند در جهت حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی موثر باشد.

به گزارش ایسنا، ۱۵ فرودین سال ۱۳۸۶، مقام معظم رهبری طی نامه‌ای دستور ایجاد مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی را صادر کردند. در نهایت، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در همان سال توسط جهاد دانشگاهی تاسیس و ۱۵ فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سال ۹۴ در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

عبداله سالاری در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه هدف اصلی از نامگذاری و ثبت برخی روزها در تقویم رسمی کشور افزایش آگاهی و دغدغه جامعه نسبت به جایگاه و اهمیت آن مناسبت است، اظهار کرد: در گذشته توجه کافی به اهمیت موضوع ذخایر ژنتیکی و زیستی نمی‌شد اما با ثبت این روز در تقویم رسمی کشور اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی در نظر مردم و مسئولان نسبت به گذشته بیشتر شد.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی در سه سطح تنوع در اکوسیستم‌ها، گونه‌ها و ژن‌ تعریف می‌شود، اظهار کرد: ذخایر ژنتیکی شامل تمام اجزای تنوع زیستی از جمله گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم‌ها و تمام اشکال حیات است و تمامی بهره‌برداری‌هایی که از ذخایر ژنتیکی صورت می‌گیرد وابسته به یکی از اشکال تنوع زیستی است.

وی ادامه داد: ایران به‌دلیل تنوع اقلیمی از غنای زیستی و اکوسیستمی بسیار بالایی برخوردار است؛ از انواع اکوسیستم‌های بیایانی، جنگل‌های هیرکانی و حرّا گرفته تا اکوسیستم‌های آبی و خشکی و به تبع آن حضور انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در این اکوسیستم‌ها که هر یک نماینده و معرف بخشی از ذخایر ژنتیکی کشور هستند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن تاکید بر لزوم نگاه حفاظتی به ذخایر ژنتیکی و زیستی، اظهار کرد: تاکنون به ذخایر ژنتیکی به‌منظور حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی توجه کافی نشده است. این در حالیست که بخش مهمی از هدف ثبت، ضبط و پژوهش ذخایر ژنتیکی و زیستی باید معطوف به دستیابی به راه‌کارهای مناسب جهت حفاظت و بهره‌برداری پایدار از آن‌ها باشد.

به گفته وی، زمانی می‌توان در جهت بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی گام برداشت که شناخت کافی نسبت به گونه‌های گیاهی، جانوری و سایر جانداران وجود داشته باشد. اگر براساس پژوهش و بررسی‌های کاربردی نسبت به ذخایر ژنتکی و زیستی کشور شناخت کافی حاصل شود، می‌توانیم میزان، روش و نحوه بهره‌برداری از این منابع طبیعی را بررسی و به گونه‌ای طراحی کنیم تا ضمن بهره‌برداری پایدار و در عین حال حفاظت از این منابع، نسل آینده نیز از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: شناخت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی و راهکارهای حفاظتی از تنوع زیستی نیز از طریق ارتقاء آگاهی عمومی و انجام پژوهش‌های کاربردی محقق می‌شود.

سالاری در پایان با اشاره به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، گفت: این مرکز به‌ عنوان هماهنگ کننده بین بخشی و با انجام پژوهش‌های هدفمند در زمینه‌های مختلفی موفق عمل کرده است و لازم است در جهت حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی نیز گام‌های موثری برداشته شود.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.