تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر : 583106

دسته بندی انواع مقاطع فولادی بر اساس کاربرد آنها

دسته بندی انواع مقاطع فولادی بر اساس کاربرد آنها

انواع مقاطع فولادی و آهن آلات را براساس کاربردی که دارند، می‌توان در دو گروه صنعتی و یا ساختمانی تقسیم بندی کرد. البته دسته‌بندی آهن‌آلات تنها به نوع کاربرد آن محدود نمی‌شود و می‌توان آن را براساس آلیاژ، وزن و … نیز طبقه‌بندی نمود. عنصر آهن به صورت خالص ترد و شکننده است و استفاده

انواع مقاطع فولادی و آهن آلات را براساس کاربردی که دارند، می‌توان در دو گروه صنعتی و یا ساختمانی تقسیم بندی کرد. البته دسته‌بندی آهن‌آلات تنها به نوع کاربرد آن محدود نمی‌شود و می‌توان آن را براساس آلیاژ، وزن و … نیز طبقه‌بندی نمود. عنصر آهن به صورت خالص ترد و شکننده است و استفاده از آن در صنایع امکانپذیر نخواهد بود. به منظور بهبود مشخصات فیزیکی و ویژگی‌های آهن، به ترکیب شیمیایی آن عناصر دیگر را می‌افزایند و بدین صورت از آلیاژهای آهنی با خواص بهبود یافته استفاده می‌کنند. بر اساس آلیاژ، آهن آلات در دو گروه فولادی و چدنی یافت می‌شوند که البته مقاطع فولادی در صنعت بیشتر مورد استقبال و کاربرد قرار گرفته‌اند. آنها بر اساس کاربرد نیز به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می شوند.

بررسی همه انواع مقاطع از حوصله این مقاله خارج است. بنابراین در این مقاله تنها به معرفی انواع این محصولات با توجه به کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع مقاطع فولادی

انواع مقاطع فولادی در دو دسته‌ی کلی صنعتی و ساختمانی طبقه بندی شده و مشخص است که هر کدام کاربردهای کاملاً متفاوتی خواهند داشت. البته شایان ذکر است که برخی از آنها هم صنعتی و هم ساختمانی به شمار می‌روند و نمی‌توان آن‌ها را تنها در یک دسته‌بندی قرار داد. در ادامه به معرفی انواع آهن آلات در دو دسته‌ی صنعتی و ساختمانی خواهیم پرداخت.

مقاطع فولادی ساختمانی

آهن آلات ساختمانی به محصولات آهنی گفته می‌شود که در ساخت ساختمان‌‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است که این نوع مقاطع در مقایسه با مقاطع صنعتی از استحکام و مقاومت کمتری برخوردار بوده و در نتیجه قیمت کمتری نیز دارند. البته این به معنی ایمن نبودن آنها نیست، بلکه این نوع از مقاطع از درجه‌ی از استحکام و مقاومت برخوردارند که برای تحمل فشار و نیروی یک ساختمان معمولی کفایت می‌کند.

مقاطع فولادی صنعتی

مقاطع صنعتی به محصولات آهنی گفته می‌شود که در ساخت دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات کاربرد دارند .همچنین آن دسته از آهن آلاتی که در ساخت سازه‌های عمرانی غیر ساختمانی به کار برده می‌شوند نیز در دسته‌ی مقاطع نوع صنعتی قرار می‌گیرند. منظور از سازه‌های غیرساختمانی، پروژه‌های عمرانی وسیع و عظیمی چون انواع پل‌ها، ساختمان‌های بزرگ تجاری و … است.

دسته بندی انواع مقاطع فولادی بر اساس کاربرد آنها

مهمترین مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی

  • تیرآهن: تیرآهن‌ها را می‌توان مهم‌ترین نوع مقاطع فولادی دانست که هم کاربرد صنعتی و هم ساختمانی دارند. تیرآهن در صنایع مختلف و در ساخت تجهیزات و ماشین آلات سنگین به کار برده می‌شود. تیرآهن‌ها خود دارای سه نوع IPE-IPN و IPB هستند. هر کدام از آنها تحت استانداردهای مختلف و در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. تیرآهن‌ها به مقاومت و استحکام بالا معروف هستند و به همین دلیل کاربردهای بسیار وسیعی پیدا کرده‌اند. اولین تولید کننده تیرآهن در ایران ذوب آهن اصفهان میباشد. جهت خرید آهن آلات در اصفهان ما به شما شرکت بازرگانی آراد آهن را پیشنهاد می کنیم.
  • ورق فولادی: ورق‌های فولادی تولید شده به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید و در انواع ورق سیاه ، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی در بازار موجود هستند. این مقاطع در ساخت تجهیزات صنعتی چون تانکرها، پروفیل‌های صنعتی، قطعات خودرو، ماشین‌آلات کشاورزی و ساخت انواع سوله‌های صنعتی استفاده می‌شوند.
  • ناودانی: این پروفیل صنعتی با شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی U در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. از جمله کاربردهای این پروفیل صنعتی می‌توان به استفاده در ساخت: آسانسور، پله‌های اضطراری، سوله ، مبلمان، ماشین آلات سنگین، فریم و قاب تجهیزات صنعتی و … اشاره کرد.
  • نبشی: از دیگر پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی که در صنایع گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توان به نبشی اشاره کرد. نبشی‌ها به منظور افزایش مقاومت و استحکام بخش‌های مختلف سازه‌های صنعتی و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که نبشی‌ها در انواع بال مساوی و بال نامساوی تولید شده و نوع بال نامساوی آن در صنعت بیشتر به کار گرفته می‌شود. مهار بندی، تولید دکل‌های برقی، ساخت قطعات ماشین آلات و دستگاه‌های کارخانه‌ی و … نمونه‌های از کاربرد نبشی‌ها به شمار می‌رود.
  • لوله‌های صنعتی: لوله‌های فولادی در ضخامت‌ها و قطرهای مختلف نیز در صنایع گوناگون کاربردهای فراوانی دارند. لوله‌های صنعتی در انواع لوله گازی روکار و توکار، لوله‌های مانیسمان، لوله جدار چاه، لوله داربستی و هر کدام به منظور کاربردی خاص و در اندازه‌های مخصوصی تولید می‌شوند.
  • میلگرد: میلگردها اگر در ساخت سازه‌های عمرانی بزرگ مثل انواع پل‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در ساختمانی سازی نیز بدون میلگرد امکان ساخت ساختمان های مقاوم و مدرن وجود ندارد.
  • شمش فولادی: شمش‌های فولادی را می‌توان جزء معدود مقاطع آهنی دانست که تنها کاربرد صنعتی دارند. این شمش‌ها در سه نوع بیلت، شمشه و تختال تولید شده و به عنوان ماده‌ی اولیه برای تولید دیگر مقاطع کاربرد دارند.

کاربرد انواع مقاطع فولادی

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، این محصولات کاربردهای بیشماری دارند. مقاومت، استحکام و طول عمر بالا از دلایلی هستند که موجب پیدایش کاربردهای فراوان این آهن آلات شده‌اند.

از آهن آلات در اولین مرحله ساخت ساختمان یعنی استوارسازی اسکلت‌های فلزی گرفته تا آخرین مرحله‌ها که نصب پروفیل‌های درب و پنجره و … است، استفاده می‌کنند.

هم چنین از این مقاطع در ساخت سوله‌ها، کشتی‌ها، پتروشیمی‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، خودروهای سنگین و سبک، تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، کارخانه‌ی و کشاورزی و…. استفاده فراوانی می‌شود.

دسته بندی انواع مقاطع فولادی بر اساس کاربرد آنها

قیمت روز مقاطع فولادی

قیمت مقاطع فولادی به دلیل دامنه‌ی وسیع کاربرد آن‌ها از اهمیت بالایی در اقتصاد کشورها برخوردار است و از این رو بسیاری از مهندسان و متخصصان فعال در حوزه صنعت قیمت این محصولات را پیگیری می‌کنند و حتی به دنبال پیش‌بینی آن هستند. قیمت روز مقاطع فولادی بعد از درنظر گرفتن عوامل و شاخص‌های متعدد خارجی و داخلی تعیین می‌شود. برای مثال نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، سیاست‌‌های روز کشورهای صادر کننده و وارد کننده فولاد، میزان عرضه و تقاضای جهانی و … از عوامل خارجی اثر گذار بر قیمت انواع مقاطع آهنی به شمار می‌روند.

از عوامل داخلی نیز می‌توان به تورم، سیاست‌های روز داخلی، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، تعرفات کمرگی، هزینه‌های انرژی، تحریم‌ها و… اشاره داشت. برای اطلاع از آخرین قیمت آهن آلات اصفهان می‌توانید به سایت بازرگانی آرادآهن مراجعه کنید.

مرجع فروش مقاطع فولادی

بازرگانی آرادآهن با بیش از بیست سال سابقه یکی از معتبرترین و اصلی‌ترین نمایندگی‌های فروش آهن آلات در انواع صنعتی و ساختمانی به شمار می‌رود که این محصولات را در سراسر کشور با قیمت‌های مناسب و تضمین کیفیت عرضه می‌نماید.

شما می‌توانید جهت استعلام قیمت هر کدام از مقاطع فولادی به سایت: www.aradahan.com مراجعه نموده و یا برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه‌ی خرید و فروش آهن آلات با شماره‌ی: 34055-031 تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.