تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر : 9436

دست‌های پنهان می‌خواهند صنایع غذایی کشور را به زمین بزنند

دست‌های پنهان می‌خواهند صنایع غذایی کشور را به زمین بزنند

دست‌های پنهان می‌خواهند صنایع غذایی کشور را به زمین بزنند معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه محصولات لبنی ایران جزو سالم‌ترین‌ها در دنیا است، گفت:‌ دست‌هایی می‌خواهند صنایع کشور را به زمین بزنند که شایعه آفلاتوکسین غیرمجاز در شیر و گذاشتن قرص در کیک نمونه‌ای از اقدامات آنها است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی پس از بازدید از دامداری سه هزار رأسی سپهان و نیز شرکت شیر پگاه در نشست خبری با بیان اینکه محصولات لبنی ایران سالم‌ترین در دنیا است، اظهار داشت: اخیراً برخی شایعه وجود آفلاتوکسین در شیر را مطرح کرده‌اند اما دست‌های پنهانی وجود دارد که به دنبال زمین زدن صنایع لبنی کشور هستند.
وی افزود: گذاشتن قرص در کیک نیز نشان می‌دهد که برخی از رشد صنایع شیرینی و شکلات و لبنیات در کشور چندان راضی نیستند.
* صنایع لبنی بیشترین صادارت را در میان صنایع دارد
به گفته معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر صنایع لبنی بیشترین رقم صادراتی را در بین صادرات صنعتی دارد.
رضایی ادامه داد: همانطور که امروز در بازدید خبرنگاران ..

دست‌های پنهان می‌خواهند صنایع غذایی کشور را به زمین بزنند

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه محصولات لبنی ایران جزو سالم‌ترین‌ها در دنیا است، گفت:‌ دست‌هایی می‌خواهند صنایع کشور را به زمین بزنند که شایعه آفلاتوکسین غیرمجاز در شیر و گذاشتن قرص در کیک نمونه‌ای از اقدامات آنها است.

دست‌های پنهان می‌خواهند صنایع غذایی کشور را به زمین بزنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی پس از بازدید از دامداری سه هزار رأسی سپهان و نیز شرکت شیر پگاه در نشست خبری با بیان اینکه محصولات لبنی ایران سالم‌ترین در دنیا است، اظهار داشت: اخیراً برخی شایعه وجود آفلاتوکسین در شیر را مطرح کرده‌اند اما دست‌های پنهانی وجود دارد که به دنبال زمین زدن صنایع لبنی کشور هستند.

وی افزود: گذاشتن قرص در کیک نیز نشان می‌دهد که برخی از رشد صنایع شیرینی و شکلات و لبنیات در کشور چندان راضی نیستند.

* صنایع لبنی بیشترین صادارت را در میان صنایع دارد

به گفته معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر صنایع لبنی بیشترین رقم صادراتی را در بین صادرات صنعتی دارد.

رضایی ادامه داد: همانطور که امروز در بازدید خبرنگاران از دامداری و صنعت لبنی کشور مشاهده شد تمام شرایط سخت‌گیرانه در تولید شیر خام و همچنین شرایط فرآوری در شرکت لبنی به کار گرفته می‌شود که این شرایط در بسیاری موارد سخت‌گیرانه‌تر از کشورهای اروپایی است.

وی افزود:‌ برخی صحبت‌های غیرمسئولانه را مطرح می‌کنند اما چطور امکانپذیر است که شرکت‌های لبنی اجازه دهند شیر آلوده وارد کارخانه شود. این شیر خام اگر حاوی آفلاتوکسین باشد ضربه سختی به خود شرکت لبنی وارد خواهد کرد. انعقاد ماست را به تأخیر می‌اندازد و هزینه آنها را افزایش می‌دهد. همچنین در صورتی که آفلاتوکسین در خوراک دام وجود اشته باشد کبد دام آسیب می‌بیند و هیچ‌وقت دامدار راضی نمی‌شود که دام ۱۰ میلیون تومانی آن به واسطه وجود آفلاتوکسین از بین برود.

* صادرات صنایع لبنی به ۱۷ کشور با استانداردهای سختگیرانه

رضایی همچنین گفت: محصولات لبنی کشور ایران به ۱۷ کشور از جمله روسیه صادر می‌شود و فدراسیون روسیه شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌ای را در پذیرش محصولات وارداتی دارد که اخیراً هم در ۲ سال گذشته ملاحظه کردید که به دلیل ملاحظه برخی شرایط محصولات ما را وارد نمی‌کردند و اما الان محصولات لبنی ما جزو سالم‌ترین‌ها است.

وی افزود: نهاده‌های دامی کشور در زمان واردات در کشور مبدأ کاملاً بررسی می‌شود و در گمرک کشور ما نیز قبل از ترخیص همه آنها بررسی و آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود:‌ در مورد ذرت‌های آلوده هم که گفته شد وارد کشور شده است حتی یک گرم از این ذرت‌ها وارد کشور نشد و همه آنها دپو شدند و اجازه ورود به کشور پیدا نکردند.

* رکورد تولید بعضی مواد غذایی در کشور شکسته شد

رضایی در ادامه به تولیدات بخش دام اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز، ۱۱ میلیون تن شیر، ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تن طیور، بیش از یک میلیون تن تخم‌مرغ، ۱۱۲ هزار تن عسل و ۱۳۸۵ تن پیله تر تولید شده است که بسیاری از آنها نسبت به سال گذشته تا ۲۵درصد رشد داشتند و در مورد تولید مرغ رکورد زده‌ایم.

وی سرانه مصرف مرغ را ۳۱ کیلوگرم و تخم‌مرغ را ۱۱.۸ گیلوکرم عنوان کرد و گفت:‌ میزان پروتئین مصرفی از طریق حیوانات در کشور ما از ۳۶ گرم فراتر رفته در حالی که متوسط این شاخص در دنیا تنها ۲۹ گرم است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر با تأکید براینکه محصولات غذایی و لبنی کشور جزو سالم‌ترین است، گفت: از ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده‌ای که در گمرکات توپو شد هیچ میزانی وارد کشور نشد.

* به دنبال توسعه ترکیب ژنتیکی دام‌ هستیم

رضایی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه امور دام کشور گفت: به دنبال تولید و توسعه ترکیب ژنتیکی جدید دام‌ها در کشور هستیم و با واردات کیفی‌ترین اسپرم دام‌های هلشتاین را اصلاح می‌کنیم. نژاد هلشتاین بین‌المللی است و قابلیت تولید شیر ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم را دارد و میانگین تولید آن در کشور ما ۳۵ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم کشور را از واردات و عملیات ژنتیکی محروم کنیم،‌گفت: اینگونه واردات به نفع کشور است و موجب اصلاح ژنتیکی در جمعیت دام‌ها می‌شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین افزود: نژاد‌های چند منظوره دام سبک را نیز در کشور پرورش می‌دهیم که کیفیت گوشت افزایش پیدا می‌کند و مقاومت بالایی دارند. امسال ۳۵۰ هزار رأس گاو آمیخته تولید کردیم که قرار است در افق برنامه ۱۴۰۰ این رقم به ۶۰۰ هزار رأس برسد.

رضایی اظهار داشت: امسال ۵۰ هزار رأس بز شیری وارداتی داشتیم که در افق برنامه ۱۴۰۰ به ۳۴۰ هزار رأس خواهد رسید.

* نه تنها فلج نشدیم بلکه بازار صادراتی جدید پیدا کردیم

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کردند در این جنگ اقتصادی می‌توانند کشور ما را فلج کنند، گفت: نه تنها کشور فلج نشده بلکه بازارهای صادراتی خوبی هم پیدا کرده‌ایم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه اصلاح لاین مرغ ایرانی اشاره کرد و گفت:‌ متأسفانه در سال‌های گذشته به این لاین ایرانی به نام آرین کم توجهی شده امسال برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم و به سرپرست جهاد کشاورزی ارائه کردیم و مقام معظم رهبری هم دستور داده که به نژاد آرین اهمیت داده شود.

رضایی در ادامه صحبت‌ها به ۱۳۰۱ پروژه اشاره کرد که در دهه فجر افتتاح شده است. این پروژه‌ها با ۶۲۱ میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی و ۷ میلیارد تومان اعتبار بخش دولتی و در قالب ۲۶۵ میلیارد تومان تسهیلات بوده است که مجموع اینها ۳۶۶۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۱۹۶ اشتغال غیرمستقیم در کشور ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در تولید کره خودکفا نیستیم، بیان داشت: متأسفانه فرهنگ مصرف در کشور به مصرف بیشتر چربی‌ها گرایش دارد و به همین دلیل مصرف در کشور ما بالا است اما معاونت امور دام هم اقداماتی برای پرورش نژاد‌های با چربی‌بالاتر انجام می‌دهد.

* ارز ۴۲۰۰ تومانی کره حذف شد

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کره چه تغییراتی در قیمت این محصول در سال آینده اتفاق خواهد افتاد، گفت: تصمیم گرفته شده که ارز وارداتی کره نیمایی باشد و به نظر می‌رسد از سال بعد تغییرات قیمتی اتفاق بیفتد.

رضایی اضافه کرد که ما نباید حساسیت به قیمت داشته باشیم و ستاد تنظیم بازار قیمت محصولات را بررسی و اعلام می‌کند.

امروز گروه خبرنگاری از دامداری ۳ هزار رأسی سپهان در منطقه شهریار بازدید کرد که در یک وسعت ۲۵ هکتاری واقع شده و بیش از نیم قرن قدمت دارد. در این مکان خبرنگاران از روند پرورش دام و تولید شیر بازدید کردند.

روزانه ۵۰ تن شیر در این دامداری تولید می‌شود که علوفه آنها در مکان مناسب ذخیره‌سازی شده و آری از هر گونه کپک‌زدگی که می‌شود منشاء آفلاتوکسین است، بود.

در این مکان تولیدی از سیستم‌های جدید ضد عفونی‌کننده که در داخل همین مجموعه به صورت بومی تولید می‌شود، استفاده می‌شد.

آمارهایی که از بار میکروبی مسئولان این مجتمع تولیدی ارائه می‌کردند حاکی از این بود که در حد استاندارد لازم بود.

گروه خبرنگاری بازدید دیگری را از شرکت شیر پگاه تهران داشت که در سال ۱۳۳۶ را‌ه‌اندازی شده و در مساحت ۱۲ هکتار در منطقه جنوب غرب تهران واقع شده است.

روزانه ۷۲۰ تن شیر به این مکان می‌آید و قبل از ورود به کارخانه توسط دستگاه‌هایی کاملاً بررسی شده و بار میکروبی آنها تعیین می‌شود.

در گام بعدی آزمایشگاه‌های مجهزی وجود دارد که ۱۲ نوع آزمایش در آن انجام می‌شود و از نظر آفلاتوکسیون، آنتی‌بیوتیک و بار میکروی و سایر آلاینده‌های احتمالی بررسی دقیق می‌شود.

محصولات صنایع شیر ۳۰ شرکت دارد و محصولات آن به ۱۷ کشور صادر می‌شود. کل ۱۷ شرکت روزانه ۳۷۰۰ تن شیر خام پذیرش می‌کنند.

آنطور که مسئولان این مجموع می‌گفتند بار میکروبی شیر خام که به این مکان می‌آید زیر ۱۰۰ هزار است. تعیین بار میکروبی در هفت دقیقه با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها انجام می‌شود و به تمام فرایندهای تولید این شرکت و سایر صنایع لبنی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی کشور نظارت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.