تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲

درختان صنعتی زودبازده همان گیاهان سریع الرشدی هستند که در بازده زمانی کوتاه قابل بهره برداری و برداشت هستند. برخی از آن‌ها همانند پالونیا و صنوبر در مقایسه با دیگر درختان با گذشت زمانی کوتاه از عمرشان قابل بهره برداری و استفاده هستند. برای نمونه درخت پالونیا در مدت ۳۶۵ روز به اندازه ۳ فوت

درختان صنعتی زودبازده همان گیاهان سریع الرشدی هستند که در بازده زمانی کوتاه قابل بهره برداری و برداشت هستند. برخی از آن‌ها همانند پالونیا و صنوبر در مقایسه با دیگر درختان با گذشت زمانی کوتاه از عمرشان قابل بهره برداری و استفاده هستند. برای نمونه درخت پالونیا در مدت ۳۶۵ روز به اندازه ۳ فوت قد می کشد. همچنین گونه های پالونیا بین ۶ الی هفده نوع هستند.

 قابل توجه است درختان صنعتی زودبازده با توجه به رشد سریعی که دارند از کیفیت چوب بالایی برخوردار هستند. این چوب ها در صنایع چوب سازی، خمیر کاغذسازی، تولید مداد و غیره کاربرد دارند. همچنین با رشد فوق العاده ای که دارند می توان جنگل های سوخته یا کمبود چوب را آن‌ها جبران کرد.

 پالونیا نمونه ای از درختان صنعتی زودبازده است که هزاران سال است در چین کشت و استفاده می شود. مردم کشور چین این درخت را نشانه میمون و خوش یمنی و به عنوان زود بازده ترین درخت میوه در کشور خود می دانند. اما امروز این کشور به دلیل رشد سریع و کسب سود بیشتر آن را کشت می کنند.

نکات مهمی درباره درختان صنعتی زودبازده

از دیرباز صادرات چوب و سرمایه گذاری در درختان صنعتی زودبازده یک کسب و کار پر رونق بوده است. اما رشد درختان به اندازه سرعت قطع کردن آن‌ها نیست و نیاز به صبر و حوصله دارد. دریافت مجوز قطع درختان و هم‌زمان با آن کاشت مجدد درخت برای جایگزین گیاه قطع شده یکی دیگر از مواردی است که در هر منطقه جغرافیایی از قوانین و اصول متفاوتی پیروی می کند

 از آنجایی که در بین درختان صنعتی زودبازده، درختان میوه با رشد سریع باید حداقل ۵ سال از آن‌ها مراقبت و نگهداری شود تا قابل بهره برداری باشد. پس نگهداری و مراقبت یکی از موارد بسیار مهم است که نیاز به بحث دارد. گاهی امکان دارد وجود آفت ثمر چند ساله باغ دار را از بین ببرد. در نتیجه تنها کشت درختان صنعتی مهم نیست مدت زمانی که باید از آن‌ها نگهداری و مراقب شوند نیز قابل توجه است.

مزایا و معایب درختان صنعتی زودبازده

از مزایا درختان صنعتی زودبازده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین عایق حرارتی هستند که در ساختمان سازی می توان از آن بهره ببرید.
  • داشتن مقاومت مکانیکی بالا.
  • بر روی چوب ها می توان به آسانی کند کاری، رنگ، برش و غیره انجام دهید.
  • مقرون به صرفه و به آسانی در دسترس هستند.
  • داشتن ویژگی آکوستیک
  • برخی از گونه ها همچون پالونیا از وزنی سبکی برخوردار است.

از معایب درختان صنعتی زودبازده و زراعت چوب های صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت به مصالح دست ساز انسان سنگین تر هستند.
  • با استفاده کردن از آن‌ها دیگر به شکل اولیه باز نمی گردند.
  • بین دو قطعه برش داده شده اتصال آن دو ضعیف است.

انواع درختان صنعتی زودبازده

سود کاشت درخت پالونیا, وزن هر درخت پالونیا, قیمت درخت پالونیا بالغ

برخی از درختان صنعتی زودبازده یا درختان میوه با رشد سریع که کاربرد صنعتی دارند به شرح زیر هستند:

چوب گردو

بافت چوب درخت گرد ریز نقش است و در طبقه گیاهان مقاوم و تقریباً سبک قرار دارد. مزیت اصلی این چوب رگ ها و نقش های زیبای موجود در چوب آن است که در منت و کنده کاری بسیار کاربرد دارد. قیمت آن در مقابل قیمت درخت پالونیا بالغ بسیار مقرون به صرفه است. در نتیجه در قسمت های تزیینی مبلمان یا بخش های معماری دکوراسیون داخلی یا خارجی استفاده می شود.

چوب راش

یکی از درختان صنعتی زودبازده چوب راش است که نسب به انواع گیاهان دیگر از وزن سنگینی برخوردار است. شاید دلیل وزن زیادش نوع بافت و دوک های موجود در آن باشد. هرچند این دوک ها سبب شده است شکل و نوع درخت را منحصر به فرد نماید. اما از نظر نجارها و افرادی که با چوب سروکار دارند این دوک را یک عیب و نقص برای درخت می دانند. به دلیل استقامت بسیار زیاد در ساخت درب و پنجره و ساخت مبلمان بسیار مفید است.

درخت بلوط

عمر یک درخت بلوط در مقایسه با دیگر درختان صنعتی زودبازده بسیار طولانی است. این درخت در برابر حشرات غیر قابل نفوذ است و مقاومت و استحکام منحصر به فردی دارد. نوع چوب این درخت از بافت های بزرگ و فشرده برخوردار است. برای مناطق مرطوب و بارانی بهترین نوع چوب برای معماری به حساب می آید.

پالونیا

پالونیا از خانواده درختان صنعتی زودبازده برگ ریز آسیای شرقی است. میزان رشد درخت پالونیا بسیار سریع است و جزء درختان سریع الرشد قلمداد می شود. بیشتر گونه های پالونیا در مناطق گرمسیر رشد می کنند و امکان رشد در مناطق سرد سیر کم است‌. پالونیا تنها مزیت صنعتی ندارد بلکه شکل درخت پالونیا و برگ و گل های آن برای تعلیف دام و تولید عسل هم بسیار مناسب است. برگ های بزرگ این درخت از نوع برگ ریزان هستند. به عبارت دیگر درخت پالونیا برگ های قلبی شکل خود را با شروع پاییز از دست می دهد و در فصل بهار مانند بسیاری از برگ های گیاهان دیگر دوباره شروع به رشد می کنند.آبیاری پالونیا در مقایسه با درخت صنوبر بیشتر باید باشد اما در حالت کلی در برابر کم آبی بسیار مقاوم است. قابل توجه است در زمان کاشت باید درختان با فاصله سه متری از یکدیگر کاشته شوند. طول عمر مفید این درخت ۵ سال اول زندگی او است. به عبارت دیگر تا ۵ سال اول این درخت قد خواهد کشید. اما بعد از ۵ سال رشد آن کم می شود.

مناسب ترین زمان برای برداشت و بهره برداری از آن در سال 15 از عمرش است. اما تا ۷۰ سال می تواند جاودانه باشد. داشتن تنه بی گره و یکنواخت این درخت، کاشت آن را بیشتر در اولویت قرار داده است. به دلیل استحکام بالای آن علاوه بر مصارف ساختمان سازی، وسایل تزیینی و غیره در صنعت پالت و کشتی سازی بسیار ایده ال است. وزن هر درخت پالونیا نسبت به تمام گیاهان سریع الرشد تقریباً ۲۰۸ یا ۳۰۰ کیلوگرم است و از وزن سبکی برخوردار است. به دلیل وزن سبک و مقاومت زیاد بیشتر در اولویت کاشت قرار دارد.

اکالیپتوس

یکی از درختان صنعتی زودبازده درخت اکالیپتوس است. این درخت بهترین گزینه برای زراعت چوب است. چرا که در زمانی کم جوابگو نیاز خواهد بود. بیشتر اکالیپتوس در مناطق تقریباً خشک قابل کشت است و مناطق جنوب ایران بهترین گزینه برای کاشت این گیاه است. علاوه بر کاربرد اقتصادی این درخت، برگ های آن نیز از نظر دارویی و بهداشتی بسیار مفید هستند.

با کاشت این گیاه می توان در فاصله عمر ۵ تا ۱۰ سال از آن بهره برد. قابل توجه است در زمان کاشت باید درختان اکالیپتوس را در فاصله سه متر از یکدیگر کاشته شوند. اما از نظر آبیاری آب چندان زیادی مانند درخت پالونیا لازم ندارند. بیشتر این گیاه در صنایع محصولات لوکس و زیبا استفاده می شود. چرا که ساختار داخلی آن و بافت درخت مایل به رنگ نارنجی تا طیف رنگ قرمز است. هر چند صنعت نئومان و خمیر کاغذ نیز از آن بی بهره نبوده است.

ارزش اقتصادی درختان صنعتی زودبازده

از دیرباز وجود درختان صنعتی زودبازده و نقش آن‌ها در زندگی انسان بسیار کاربردی بوده است. افراد زیادی بوده اند از این صنعت درآمدزایی بسیاری کرده اند. به دلیل نوع چوب و استقامت هر کدام از درختان، هر یک می تواند در حوزه ای مفید باشد.

 برای مثال پالونیا نمونه ای از درختان صنعتی زودبازده است که سود کاشت درخت پالونیا در مقایسه با رشد سریع آن چیزی نیست که قابل چشم پوشی باشد. این درخت با رشد سریعی که دارد به جرات می توان گفت جوابگو نیاز جامعه ما را خواهد کرد. اما با وجود مزیت و سود زیاد پالونیا نیاز به شرایط آب و هوای گرم دارد. هرچند کاشت و رشد این درخت در مناطق خشک ایران می تواند صورت گیرد. اما هزینه ای که برای تهیه نهال آن لازم است بسیار زیاد است. درخت پالونیا یکی از درختان صنعتی زودبازده وارداتی است. قیمت درخت پالونیا بالغ بر اثر تغییر نرخ ارز تغییر می یابد. هرچه نرخ ارز افزایش پیدا کند این درخت با نرخ بیشتری وارد ایران می گردد. همچنین هزینه نگهداری و مراقبت از آن قیمت نهایی او را افزایش خواهد داد.

منبع خبر مارکت

خروج از نسخه موبایل