دبیر شورای عالی فضای مجازی از تدوین آیین‌نامه وی پی ان قانونی خبر داد دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد آیین‌نامه وی پی ان قانونی تدوین شد. در ادامه جزئیات طرح ارائه VPN قانونی در کشور را بررسی می‌کنیم.
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد جزئیات طرح وی پی ان قانونی عنوان کرد طرح VPN قانونی و اپراتور ارائه دهنده این خدمات با مرکز ملی فضای مجازی ارتباطی نخواهد داشت. وی افزود این طرح در قالب تقسیم کار دادستانی و وزارت ارتباطات به اجرا خواهد رسید.
هدف از تدوین آیین‌نامه وی پی ان قانونی دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اهداف این طرح اظهار کرد بررسی آیین‌نامه استفاده از وی پی ان قانونی در کشور توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجام می‌شود و یکی از اهداف ارائه چنین طرحی این است که بتوانیم VPN را طبق نیاز و تقاضا به شکل قانونی به افشار مختلف جامعه به ویژه اصناف و کسب‌وکارها ارائه دهیم.
فیروزآبادی در ادامه افزود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز در راستای اهداف تعیین شده آیین‌نامه این طرح را تدوین کرد تا تعیین شود وی پی ان قانونی به چه افراد ..

دبیر شورای عالی فضای مجازی از تدوین آیین‌نامه وی پی ان قانونی خبر داد

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد آیین‌نامه وی پی ان قانونی تدوین شد. در ادامه جزئیات طرح ارائه VPN قانونی در کشور را بررسی می‌کنیم.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد جزئیات طرح وی پی ان قانونی عنوان کرد طرح VPN قانونی و اپراتور ارائه دهنده این خدمات با مرکز ملی فضای مجازی ارتباطی نخواهد داشت. وی افزود این طرح در قالب تقسیم کار دادستانی و وزارت ارتباطات به اجرا خواهد رسید.

هدف از تدوین آیین‌نامه وی پی ان قانونی

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اهداف این طرح اظهار کرد بررسی آیین‌نامه استفاده از وی پی ان قانونی در کشور توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجام می‌شود و یکی از اهداف ارائه چنین طرحی این است که بتوانیم VPN را طبق نیاز و تقاضا به شکل قانونی به افشار مختلف جامعه به ویژه اصناف و کسب‌وکارها ارائه دهیم.

فیروزآبادی در ادامه افزود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز در راستای اهداف تعیین شده آیین‌نامه این طرح را تدوین کرد تا تعیین شود وی پی ان قانونی به چه افراد و مشاغلی می‌بایست ارائه شود. وی تاکید کرد مدتی قبل آخرین جلسه نهایی ‌شدن آیین‌نامه VPN قانونی برگزار شد و در حال حاضر این آیین‌نامه برای ابلاغ آماده شده است. البته در حال حاضر این آیین‌نامه به مرحله ابلاغ نرسیده و بلافاصله پس از ابلاغ شاهد اجرای آن خواهیم بود.

وزارت ارتباطات مجری آیین‌نامه VPN قانونی

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه بیان کرد وزارت ارتباطات آیین‌نامه VPN قانونی را به اجرا در خواهد آورد و به صورت مستقیم مجوز واگذاری VPN قانونی را مدیریت می‌کند تا این طرح فقط به اقشاری که واجد شرایط هستند تعلق بگیرد. البته احتمال دارد وزارت ارتباطات فرایند صدور مجوز استفاده از وی پی ان قانونی را به یک اپراتور واگذار کند که در این صورت می‌بایست یک اپراتور VPN در کشور شکل بگیرد.

تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت

فیروزآبادی در آذر ۹۸ اعلام کرد بود در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت دستورالعملی تهیه خواهد شد. وی اکنون در مورد این طرح بیان کرد:

ما با تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران موافق هستیم و در این خصوص پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ ارائه داده‌ایم. این موضوع در گذشته نیز مطرح شده بود، اما به مرحله اجرا نرسید و امیدواریم با توجه به این که اقتصاد وی پی ان تبدیل به اقتصاد بزرگی شده و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPN رسمی در کشور ایجاد کنیم؛ به این معنی که VPN بر اساس یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بر پایه نیاز باشد.

طبق اعلام دبیر شورای عالی فضای مجازی، تعدادی از سازمان‌های ویژه نظیر سازمان‌های دولتی، سفارتخانه‌ها و بانک‌ها بر اساس فعالیتی که دارند به VPN نیاز خواهند داشت. همچنین برخی از کسب‌وکارها نیز به دلیل تحریم آمریکا به VPN نیاز دارند و طبق این طرح جدید به آنها VPN قانونی تعلق خواهد گرفت. البته تا به امروز آیین‌نامه این طرح ابلاغ نشده است و پس از ابلاغ آن شاهد ساماندهی استفاده از VPN در کشور خواهیم بود.

خروج از نسخه موبایل