تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر : 587743

دانشمندان اتریشی با قارچ ، کامپیوتر می‌سازند

دانشمندان اتریشی با قارچ ، کامپیوتر می‌سازند

دانشمندان اتریشی با قارچ ، کامپیوتر می‌سازند دانشمندان اتریشی در اقدامی قابل توجه از قارچ برای ساختن کامپیوتر استفاده کرده‌اند. استفاده از قارچ می‌تواند به محیط زیست بسیار کمک کند و مصرف پلاستیک را کاهش دهد. پلاستیک به صورت گسترده در صنایع الکترونیک و مخصوصا کامپیوترها استفاده می‌شود؛ هرچند که به دلیل زیست تخریب‌پذیر نبودن

دانشمندان اتریشی با قارچ ، کامپیوتر می‌سازند

دانشمندان اتریشی در اقدامی قابل توجه از قارچ برای ساختن کامپیوتر استفاده کرده‌اند. استفاده از قارچ می‌تواند به محیط زیست بسیار کمک کند و مصرف پلاستیک را کاهش دهد.

پلاستیک به صورت گسترده در صنایع الکترونیک و مخصوصا کامپیوترها استفاده می‌شود؛ هرچند که به دلیل زیست تخریب‌پذیر نبودن این ماده، هر روز کره زمین بیش از پیش آسیب می‌بیند. حالا دانشمندان اتریشی به این نتیجه رسیده‌اند که جای قارچ صرفا در منوی رستوران‌ها نیست و می‌توان از آن در ساخت باتری‌ها و چیپست‌های کامپیوتر استفاده کرد. در این حالت بازیافت آنها نیز ساده‌تر خواهد شد.

آينده متفاوت صنعت الکترونیک، ساختن کامپیوتر با قارچ

پژوهشگران دانشگاه Johannes Kepler اتریش در حال کار روی قطعات الکترونیکی منعطف و البته قابل بازیافت بودند که ناگهان به این موضوع پی بردند. سپس آنها دستاورد خود را در مجله Science Advances منتشر کردند. بر اساس یافته‌های جدید از پوسته قارچی به نام Ganoderma Lucidum می‌توان به عنوان جایگزینی برای مواد موجود در مدارهای الکتریکی استفاده کرد.

پژوهشگران متوجه شدند این قارچ که معمولا روی بدنه درخت‌‌های در حال فرسایش می‌روید، لایه محافظی ساخته شده از Mycelium را شکل می‌دهد. این لایه که به شبکه‌ای ریشه‌‌ای شیاهت دارد، از قارچ در برابر نفوذ دیگر قارچ‌ها و باکتری‌ها حفاظت می‌کند.

تیم مربوطه پوسته بیرونی قارچ را جدا کرده و سپس آن را خشک کردند. خوشبختانه این لایه توانست به خوبی در یک مدار الکتریکی جایگزین شود و با ضخامتی در حد یک برگه کاغذ دمای فراتر از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را هم تحمل کند. نکته مهم اینجاست که این قارچ به راحتی روی بدنه درخت‌های در حال مرگ می‌روید و برای تولید آن نیاز به تجهیزات گسترده و هزینه‌های زیاد نیست.

ساختن کامپیوتر با قارچ

البته مواد قابل بازیافت زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را جایگزین پلاستیک کرد، ولی پوسته این قارچ نسبت به همه آنها برتری دارد. چرا که اگر در یک محیط خشک نگهداری شود، می‌تواند برای مدت زیادی دوام بیاورد و پس از پایان عمر وسیله الکترونیکی نیز می‌توان آن را درون یک کمپوست خانگی قرار داد تا در عرض تنها دو هفته به طور کامل تجزیه شود.

البته توجه داشته باشید که این دستاورد مهم هنوز در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد و فاصله زیادی با ساختن تجاری کامپیوتر ها با استفاده از قارچ داریم. دانشمندان امیدوارند که در آینده بتوانند از قارچ در دستگاه‌هایی همچون گجت‌های پوشیدنی یا تگ‌های NFC که به مدارهایی با طول عمر بالا نیاز ندارند،‌ استفاده کرد.

البته اگر بتوان در آينده رشد mycelium را در پوسته قارچ کنترل کرد، قطعا امکان ساختن کامپیوتر و دیگر تجهیزات مهم با استفاده از قارچ وجود خواهد داشت.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.