تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر : 62694

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهانامروز می‌خواهیم به ۲۵ مورد از خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان بپردازیم. آیا حاضرید یک پرواز هیجان انگیز را تجربه کرده و در یکی از این فرودگاه‌ها به زمی..

فهرست

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان

امروز می‌خواهیم به ۲۵ مورد از خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان بپردازیم. آیا حاضرید یک پرواز هیجان انگیز را تجربه کرده و در یکی از این فرودگاه‌ها به زمین بنشینید؟

سفر کردن همیشه با کمی استرس همراه است. البته این استرس لزوما به خاطر آماده کردن شرایط و لوازم سفر نیست و گاهی به نوع وسیله نقلیه شما نیز باز می‌گردد. مثلا برخی از افراد از پرواز با هواپیما وحشت دارند. اگر فکر می‌کنید که از این دسته نیستید، بهتر است نگاهی به لیست خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان بیندازید.

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان

۲۵- فرودگاه سوالبار در نروژ

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

اگر به شما بگوییم که در نروژ یک فرودگاه وجود دارد که روی یخ ساخته شده است، باور می‌کنید؟ تازه این تنها قسمت ترسناک داستان نیست. جالب‌ اینکه در زیر باند فرود مجرا‌هایی وجود دارند که اجازه می‌دهند آب جاری شده از کوه‌های محلی از آنجا بگذرد.

تازه بهتر از این هم می‌شود. به خاطر نبود روشنایی لازم در باند فرود این فرودگاه، به پرواز‌ها تنها در روز اجازه نشستن داده می‌شود. بنابراین اگر کسی در مسیر این فرودگاه باشد و هوا کمی زودتر از حالت عادی تاریک شود، بهترین کار دعا کردن است.

۲۴- فرودگاه بین‌المللی ولینگتون در نیوزیلند

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

نشستن در این فرودگاه می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد. دلیل آن نیز کاملا مشخص است. باند فرود ولینگتون نه تنها بسیار کوتاه است، بلکه در آب‌های آبی کریستالی قرار گرفته است. البته اگرچه فرود آوردن هواپیما در این فرودگاه بسیار خطرناک است؛ اما منظره اطراف سبب شده که یکی از زیباترین فرودگاه‌ها جهان نام گیرد.

۲۳- فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس در آمریکا

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

به فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس لقب محل «برنامه مهارت آموزی فشرده دائمی» داده‌اند؛ زیرا خلبانان، پرسنل مراقبت پرواز و اپراتور‌ها باید مرتبا تحت جدیدترین و بهترین آموزش‌ها قرار بگیرند.

اما دلیل این کار چیست؟ مسئولین این فرودگاه می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که هیچ شخصی در حفظ امنیت مسافران کوتاهی نمی‌کند؛ زیرا در طول چند سال اخیر، لس آنجلس اینترنشنال به عنوان خطرناک‌ترین فرودگاه آمریکا انتخاب شده است.

۲۲- فرودگاه بین‌المللی سن دیگو در آمریکا

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

فرودگاه سن دیگو یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های تجاری آمریکا است. ورودی فرودگاه به خاطر کوه‌ها از سمت شرق و جنوب مسدود شده است و به همین خاطر هواپیما‌ها مجبورند با فاصله بسیار کمی از هم از سمت غرب تیک آف کرده و وارد شوند. سن دیگو یکی از خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان را دارد.

۲۱- فرودگاه آگاتی در شهر لاکشادویپ هند

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

این فرودگاه توسط اقیانوس هند احاطه شده است. تصور کنید که اگر خلبان به فضای بیشتری برای تیک آف کردن نیاز داشته باشد یا اینکه در زمان فرود مشکلی رخ دهد، چه اتفاقی در انتظار مسافرین خواهد بود. طول باند فرود آگاتی تنها ۱۲۱۹ متر است. این میزان آنقدر کم است که انگار بخشی از باند فرود زیر آب رفته است.

۲۰- فرودگاه بین‌المللی ساوانا / هیلتون هد در آمریکا

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

در این فرودگاه یک مورد عجیب و البته کمی خوفناک وجود دارد. در باند ۱۰ این فرودگاه دو قبر وجود دارد که متعلق به صاحبان پیشین است. ظاهرا آنها وصیت کرده‌ بودند که در آنجا دفن شوند. البته هیچ خطری برای پرواز‌ها ندارند؛ اما به هر حال …

۱۹- فرودگاه نارسارسواک در گرینلند

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

نگاه کردن به این فرودگاه زیبا و دور دست هم می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده و هم یک تجربه وحشت‌آور باشد. برای خلبان‌ها که بدون شک همچون یک کابوس است. در هنگام فرود، خلبانان باید از روی یک آبدره پرواز کنند و وجود چاله‌های هوایی و باد شدید نیز شرایط را سخت‌تر می‌کند.

۱۸- فرودگاه بین‌المللی کانسای در ژاپن

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

جزیره مصنوعی کانسای ۴ کیلومتر طول و ۲.۵ کیلومتر عرض دارد. از دید مهندسی، این فرودگاه یک شاهکار در سطح جهانی است. هرچند که زلزله‌های پیاپی، گردباد‌های قدرتمند و بستر ناپایدار دریا سبب شده که این شاهکار مهندسی به یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شود.

۱۷- فرودگاه بین‌المللی دن موئنگ در تایلند

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

این فرودگاه کمی گمراه‌کننده است. در نگاه اول متوجه هیچ چیز خاصی نخواهید شد؛ اما وقتی بیشتر توجه کنید، متوجه می‌شوید که با عجیب‌ترین فرودگاه جهان طرف هستید. یک نفر در هنگام ساخت این فرودگاه به این نتیجه رسیده که باید در میان دو باند فرود یک زمین بازی گلف با ۱۸ حفره وجود داشته باشد.

این فرودگاه نه تنها برای علاق‌مندان به بازی گلف خطرناک است، بلکه از هر نظر که نگاه کنید، بسیار عجیب است.

۱۶- فرودگاه پارو در بوتان

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

در عجیب بودن این فرودگاه همین بس که بگوییم هزاران خلبان در جهان وجود دارند؛ اما تنها ۸ نفر دارای صلاحیت لازم برای فرود در آن هستند. این فرودگاه در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و با قله‌هایی به ارتفاع حداکثر ۵۴۸۶ متر احاطه شده است. در کنار اینها باید گفت که باند فرود تنها ۱۹۸۰ متر طول دارد.

می‌گویند اکثر مسافران پیش از سوار شدن به هواپیما به مقصد این فرودگاه کوچک، قرص ضد استرس مصرف می‌کنند.

۱۵- فرودگاه کای تک در هنگ کنگ

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

کای تک زمانی به عنوان ترسناک‌ترین فرودگاه دنیا در میان خلبانان شناخته می‌شود. شاید به همین خاطر بود که در سال ۱۹۹۸ بسته شد. باد‌های بسیار قوی و کوه‌های اطراف سبب سختی فرود در این فرودگاه شده‌ بودند.

تا پیش از ۱۹۹۸ نیز بسیاری از مسافران محلی از سفر به این مکان خودداری می‌کردند. بی دلیل نبوده که این فرودگاه لقب «مادر تمام فرودگاه‌های ترسناک» را به خود اختصاص داده است.

۱۴- فرودگاه بین‌المللی بارا در اسکاتلند

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

فرودگاه بین‌المللی بارا واقعا منحصر به فرد است. بارا تنها فرودگاه جهان است که در آن پرواز‌های برنامه‌ریزی شده از ساحل به عنوان باند فرود استفاده می‌کنند. ساحل از سه باند فرود به شکل مثلث تشکیل شده است.

۱۳- فرودگاه کونگونیاس در برزیل

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

این فرودگاه تنها ۸ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد و همین نیز باعث خطرناک شدن آن شده است. در اکثر شهر‌های بزرگ برای حفظ امنیت، فرودگاه‌ها را نزدیک مرکز شهر نمی‌سازند؛ اما ظاهرا مردم سائو پائولو خیلی به این مسئله اهمیت نمی‌دهند.

به خاطر همین فاصله نزدیک، فرود در کونگونیاس به یک چالش برای خلبان‌ها تبدیل شده است. این موضوع به حدی رسیده که حتی گفته می‌شود خلبان‌ها بعد از پرواز برای تمدد اعصاب به روش‌های مختلف رو می‌آورند.

۱۲- فرودگاه گیسبورن در نیوزیلند

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

گیسبورن را می‌توان عجیب‌ترین و غیرمنطقی‌ترین فرودگاه جهان دانست؛ زیرا خط راه‌آهن پالمرستون – گیسبورن دقیقا از باند فرود اصلی فرودگاه می‌گذرد. بله اشتباه نخواندید. کارکنان مراقبت پرواز این فرودگاه باید تیک‌آف‌ها و فرود‌ها را با زمان رسیدن قطار‌ها همانگ کنند.

البته اخیرا خط راه‌آهن به خاطر آسیبی که از طوفان دیده، غیرفعال شده؛ ولی فرودگاه همچنان فعال است. هرچند که از سال ۲۰۰۱ تنها پرواز‌های باری مجوز فرود در گیسبورن را دارند.

۱۱- فرودگاه لوکلا در نپال

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

این فرودگاه کوچک که در شهر لوکلا نپال واقع شده، دارای یکی از خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان است؛ زیرا فرودگاه در ارتفاع ۲۹۰۰ متری ساخته شده و باند فرود نیز از یک سمت به یک کوه بلند و از سمت دیگر به دره‌ای با عمق ۱۰۰۰ متری می‌ٰرسد. برای فرود عالی است، نه؟

۱۰- فرودگاه کورشول در فرانسه

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

به لطف وجود کوه‌های آلپ و باند فرود شیب‌دار، نشاندن هواپیما در این فرودگاه کار آسانی نیست. طول باند فرود تنها ۵۰۰ متر است و تقریبا در وسط آن یک دست‌انداز نسبتا بزرگ قرار گرفته است. با وجود همه اینها، افراد ثروتمند خطرات را به جان می‌خرند و برای اسکی کردن در دوران کریسمس به کورشول می‌روند.

۹- فرودگاه بین‌المللی قدیمی ماریسکال سوکره در اکوادور

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

حتی ماهرترین خلبانان نیز از این فرودگاه اجتناب می‌کردند. قرار گرفتن فرودگاه در قلب پایتخت پر جمعیت اکوادور در کنار زمین‌های کوهستانی، آتشفشان‌های فعال و مه سبب شده که نشاندن هواپیما در ماریسکال سوکره به یک ماموریت غیر ممکن بدل شود. علاوه بر همه اینها، باند فرود پر از برآمدگی نیز کار را سخت‌تر می‌کرد.

در نهایت همه این عوامل دست به دست هم دادند تا در سال ۲۰۱۳، فرودگاه جدید ماریسکال سوکره جایگزین فرودگاه قدیمی شود.

۸- فرودگاه بین‌المللی تونکتین در هندوراس

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

باند فرود این فرودگاه در یک دره قرار گرفته و در اطرف آن نیز مملو از کوه‌های بلند است؛ اما این تنها مشکل موجود نیست. طراح تونکتین در اقدامی غیرعاقلانه مسیر ورود و خروج این فرودگاه را یکسان در نظر گرفته‌ است. علی‌رغم این عوامل،‌ هر روز هواپیما‌های بسیار بزرگی همچون بوئینگ ۷۵۷ از این فرودگاه بلند می‌شوند.

۷- فرودگاه بین‌المللی جبل طارق در جبل طارق

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

در نگاه اول همه چیز عادی به نظر می‌رسد؛‌ اما در هنگام فرود نظرتان تغییر خواهد کرد. باند فرود این فرودگاه بین‌المللی دقیقا از وسط خیابان اصلی شهر می‌گذرد. در واقع هر بار که یک هواپیما می‌خواهد پرواز کند یا بنشیند، تمامی وسایل نقلیه شهر باید چند دقیقه صبر کنند.

۶- فرودگاه بین‌المللی کریستیانو رونالدو (مادیرا سابق) در پرتغال

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

شهر مادیرا به دو دلیل معروف است. یکی اینکه محل تولد کریستیانو رونالدو است و دیگری اینکه یک فرودگاه خیلی خطرناک دارد. شاید بتوان رونالدو را یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ نامید؛ اما متاسفانه نمی‌‌توان فرودگاه هم نام وی را در دسته بهترین‌ها قرار داد.

در سال ۲۰۰۳ طول باند فرود مادیرا دو برابر شد، اما همچنان بسیار کوتاه است. همچنین در یک سوی باند فرود اقیانوس قرار دارد و در سمت دیگر نیز کوه‌ها مشاهده می‌شوند. فرودگاه بین المللی رونالدو دارای یکی از خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما در جهان است. تنها کافی است به تصویر نگاه کنید.

۵- فرودگاه بین‌المللی پرینسس جولیانا در سنت مارتین

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

پرینسس جولیانا یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های منطقه کارائیب است. همچنین فرود آوردن هواپیما در این فرودگاه نیز بسیار سخت است؛ زیرا خلبان‌ها باید از موانع مختلفی بگذرند.

هواپیما‌ها ابتدا باید از بخش عمومی ساحل بگذرند و سپس نوبت به یک فنس و جاده می‌رسد تا در نهایت بتوانند با موفقیت در باند فرود بنشینند. می‌توان گفت که پرینسس جولیانا امن‌ترین فرودگاه جهان نیست.

۴- آیس رانوی در قطب جنوب

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

آیس رانوی یکی از سه باند فرودی است که از آن برای انتقال تجهیزات و پژوهشگران به ایستگاه تحقیقاتی مک‌موردو در قطب جنوب استفاده می‌شود. هدف از ساخت این باند فرود امکان آوردن مسافران با استفاده از هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ بوده است تا هواپیمای باری بوئینگ C17 بتواند از حداکثر ظرفیت خود برای انتقال تجهیزات و منابع مورد نیاز استفاده کند.

همانطور که می‌توان حدس زد، شرایط آب و هوایی شدید منطقه است که سبب شده این باند فرود در میان خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا قرار گیرد وگرنه طراحی و محل قرار گرفتن آن مشکل خاصی ندارد.

۳- فرودگاه گوستاف ۳ در سنت بارتلمی

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

گوستاف ۳ باند فرود فوق‌العاده کوتاهی دارد و فقط هواپیما‌های کوچک با کمتر از ۲۰ مسافر می‌توانند از آن استفاده کنند. باند فرود از یک سطح شیب‌دار شروع می‌شود و در نهایت به ساحل می‌رسد.

اما مهمترین نکته درباره این فرودگاه کوچک به تیک‌آف مربوط می‌شود؛ زیرا هواپیماها دقیقا از بالای سر افراد بدشانسی که در آن اطراف زندگی می‌کنند، رد می‌شوند.

۲- فرودگاه کامدو بامدا در تبت

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

منطقه تبت میزبان بلندترین رشته کوه دنیا یعنی هیمالیا است. کامدو بامدار در ارتفاع ۴۲۶۷ متری از سطح دریا قرار گرفته‌ است و به همین خاطر به عنوان یکی از مرتفع‌ترین فرودگاه‌های جهان به حساب می‌آید. خبر خوب اینکه باند فرود بیش از ۵۶۰۰ متر است که سبب می‌شود این فرودگاه طولانی‌ترین باند فرود را در میان تمامی فرودگاه‌های جهان به خود اختصاص دهد.

افرادی که برای اولین بار به این منطقه می‌آیند، ممکن است به خاطر کمبود اکسیژن کمی اذیت شوند؛ اما این تنها مشکل موجود نیست؛ زیرا ارتفاع زیاد سبب کاهش عملکرد موتور‌های هواپیما می‌شود و فرود را به یک کابوس ترسناک برای تمامی افراد حاضر در هواپیما تبدیل می‌کند.

۱- فرودگاه یوانخو ئی. یروسخین در جزیره سابا

خطرناک ترین باندهای فرود هواپیما

اگر می‌خواهید به جزیره زیبای سابا در کارائیب سر بزنید، باید ریسک فرود در آنجا را هم به جان بخرید. باند فرود یوانخو تنها ۳۹۶ متر است. از یک سمت صخره‌های بلند قرار دارند و از طرف دیگر شاهد یک شیب تند هستیم که مستقیم به اقیانوس می‌رسد.

به طور کلی حتی فکر فرود یا تیک‌آف کردن از آنجا به ذهن خلبانان هواپیما‌های بزرگ خطور نمی‌کند؛ زیرا این باند حتی برای هواپیما‌های کوچک سسنا نیز بسیار خطرناک است.

منبع :List25منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.