تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر : 74282

حجت‌الاسلام خانمحمدی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری: سطح کیفی آثار رسیده به جشنواره مطلوب است/ شاعران با هنر شاعری خود توانستند در این کار خیر شرکت کنند

حجت‌الاسلام خانمحمدی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری: سطح کیفی آثار رسیده به جشنواره مطلوب است/ شاعران با هنر شاعری خود توانستند در این کار خیر شرکت کنند

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت: نخستین جشنواره با نگاهی کلی و بدون درنظر گرفتن موضوعات اولویت‌دار برگزار شد و در دوره‌های بعد تلاش داریم به موضوعات اولویت‌دار به طور خاص توجه کنیم. به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، صبح امروز سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱، با حضور …

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت: نخستین جشنواره با نگاهی کلی و بدون درنظر گرفتن موضوعات اولویت‌دار برگزار شد و در دوره‌های بعد تلاش داریم به موضوعات اولویت‌دار به طور خاص توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، صبح امروز سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱، با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، سید مهدی طباطبایی مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده هیات داوران جشنواره، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و جمعی از اصحاب رسانه، در محل سالن زنده یاد طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری

حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، در ابتدای این نشست خبری گفت: شکل گیری نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، از بهمن ۱۴۰۰ کلید خورد و در راستای انجام روند مراحل اجرایی، در استان‌های قم، گیلان، مشهد، اصفهان و کرمان با حضور شاعران برجسته و پیشکسوت محافل شعرخوانی با موضوع نیکوکاری را برگزار کردیم.

وی تعداد اشعار رسیده به دبیرخانه جشنواره را ۶۱۶ اثر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۵۷ اثر کلاسیک، ۱۳۵ شعر، سپید و نیمایی و ۱۰۱ اثر رباعی، ۷۱ شعر در حوزه کودک و نوجوان و ۴۵ اثر نیز ترانه بودند. در مجموع ۲۸۷ نفر در این جشنواره شرکت کردند که با توجه به اینکه تجربه نخست بود، استقبال مطلوبی شد و شاعران کشورمان توانستند با هنر شاعری خود در کار خیر شرکت کنند.

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، تصریح کرد: سطح کیفی آثار مطلوب است و می‌تواند در قالب نماهنگ و تلفیق با هنرهای دیگر در سازمان‌های مختلف از جمله صداوسیما و شهرداری مورد استفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام خانمحمدی، با اشاره به اینکه نخستین جشنواره با نگاهی کلی و بدون درنظر گرفتن موضوعات اولویت‌دار برگزار شد، افزود: در دوره‌های بعد تلاش داریم به موضوعات اولویت‌دار به طور خاص توجه کنیم.

عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در ادامه این نشست خبری گفت: نیکوکاری از نظر لغوی با واژه‌هایی چون کرم، بر، خوبی، مودت، دستگیری و کار خیر کردن مترادف است.

وی ادامه داد: امروز سازمان‌ها و نهادهای مردمی بسیاری به دنبال کمک‌رسانی و دستگیری از کودکان و خانواده‌های نیازمند هستند و نهادهای فرهنگی از جمله حوزه هنری نیز می‌توانند با مشارکت در امر فرهنگسازی، نیکوکاری را در جامعه تقویت کنند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با اشاره به سابقه طولانی توجه به نیکوکاری در ادبیات فارسی و فرهنگ کهن ایرانیان افزود: ایرانیان از گذشته‌های دور بر پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک تاکید داشته‌اند و در اشعار مشهور بسیاری به نیکوکاری اشاره شده است. در عین حال به دلیل تغییر سبک زندگی جهانی ما از فرهنگ اصیل خود فاصله گرفته‌ایم و برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند تلنگری برای توجه دوباره به آموزه‌های ملی، اسلامی و فرهنگی ما باشد. با توجه به افزایش قشر محروم کشورمان باعث اقشار مختلف جامعه نیز در کنار بهزیستی و کمیته امداد به یاری هموطنان نیازمند بشتابند.


سیدمهدی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده هیات داوران جشنواره

 سیدمهدی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و نماینده هیات داوران جشنواره، در ادامه این نشست خبری گفت: توجه به موضوع نیکوکاری در آموزه‌های ملی و اسلامی ما، سابقه طولانی دارد.

وی ادامه داد: در تمام سبک‌های ادبی شامل ادبیات تعلیمی، غنایی، عرفانی و حتی حماسی به نیکوکاری اشاره شده و مشارکت دانشگاه شهید بهشتی در برپایی جشنواره شعر نیکوکاری با هدف توجه دادن جامعه دانشگاهی و نخبگان به امور خیر انجام شده است.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه شاعران ۲۳ استان کشور در نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری شرکت کردند، افزود: کیفیت اشعار رسیده مطلوب است و قابلیت انتشار در قالب یک مجموعه کتاب را دارند. بیشتر شرکت‌کنندگان در این جشنواره بانوان بودند و از مهمترین مصادیق اشاره شده در آثار رسیده می‌توان به مظاهر فقر، اهدای عضو، وقف، روزی حلال، تاسی به ائمه (ع) به‌ویژه امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام جواد (ع) و استناد به آیه و احادیث اشاره کرد. همچنین در بسیاری از اشعار بر بی‌دریغ بخشیدن و مانند ابر،‌ باران و خورشید بودن اشاره شد.

طباطبایی، در ادامه گفت: از همین ابتدا برای برپایی جشنواره‌های داستان و پژوهش ادبی نیکوکاری در سال‌های آتی، برنامه‌‌ریزی می کنیم.

نماینده هیات داوران نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، در پایان سخنان خود، زمان و مکان برپایی مراسم اختتامیه جشنواره را ۳۰ خرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن سوره حوزه هنری اعلام کرد و اظهار داشت: در آیین پایانی جشنواره، سه برگزیده نهایی هر بخش معرفی و تجلیل خواهند شد. به نفر اول مبلغ ۴۰ میلیون، نفر دوم ۳۰ میلیون و به نفر سوم نیز مبلغ ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

گفتنی است، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، از ساعت ۱۸ تا ۲۰، در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می ‌شود و حضور در این مراسم، برای عموم علاقمندان آزاد است.

جشنواره شعر نیکوکاری در یک نگاه:

توجه به امر نیکوکاری و گسترش این نهاد مقدس در بنیۀ فرهنگ پر شکوه ایران از جمله امور بسیار با اهمیتی‌ است که می‌تواند جامعه را به شکوفایی برساند تا آنجا که هر ایرانی یک نیکوکار باشد. برای محقق شدن این مهم «مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار» قدم‌های راسخی را در این راه برداشته است. مأموریت این مرکز، تولید ایده و محتوای فرهنگی‌هنری، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و ترویج فرهنگ نیکوکاری است. در این راستا قصد دارد با برگزاری جشنوار شعر، جریان نیکوکاری را در ادبیات ایران گسترش دهد.

لینک سایت نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری

خبرنگار: کوروش جم

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.