تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
کد خبر : 591882

ثبت شرکت (راهنمای 0تا100 تاسیس شرکت)

ثبت شرکت (راهنمای 0تا100 تاسیس شرکت)

برای ثبت شرکت در ایران پس از انتخاب نام و موضوع فعالیت طبق قانون تجارت 7 نوع شرکت قابل ثبت است که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد. شرکت هایی که در ایران به ثبت می رسند از نوع سهام خاص یا با مسئولیت محدود می باشند که طبق کتاب قانون تجارت کلیه شرکت

برای ثبت شرکت در ایران پس از انتخاب نام و موضوع فعالیت طبق قانون تجارت 7 نوع شرکت قابل ثبت است که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

شرکت هایی که در ایران به ثبت می رسند از نوع سهام خاص یا با مسئولیت محدود می باشند که طبق کتاب قانون تجارت کلیه شرکت ها دارای شخصیت حقوقی هستند که به انواع مختلفی تقسیم می شوند. به شرح زیر است:

  • تقسیم اختیارات
  • مسئولیت ها
  • سرمایه مورد نیاز
  • نحوه تصمیم گیری

انواع مختلف شرکت

7نوع طبقه بندی شرکت های تجاری طبق ماده 20 قانون تجارت

  1. شرکت سهامی ( سهامی خاص / سهامی عام )
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت مختلط غیر سهامی
  4. شرکت مختلط سهامی
  5. شرکت تضامنی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

ثبت شرکت سهامی

در شرکت های سهامی تعداد شرکا نباید کمتر از سه نفر باشد و سرمایه آنها میان شرکا تقسیم می شود و هر یک از شرکاء نیز به نسبت سرمایه آورده در مقابل شرکت مسئولیت دارد .

شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم می شود

  نوع اول

ثبت شرکت سهامی عام به این دلیل نامیده می شود که بخشی از سرمایه شرکت از طریق فروش سهام به مردم تأمین می شود، به عبارت دیگر سرمایه شرکت از طریق پذیره نویسی حاصل می شود که در آن حداقل 51 درصد از سهام آنها به شرکت منتقل می شود. عمومی از طریق بورس اوراق بهادار | تاسیس شرکت

نوع دوم

به ثبت شرکت سهامی خاص می گویند که سرمایه شرکت از طریق موسسین تامین می شود. در تاسیس هر نوع شرکت سهامی ذکر کلمه عام برای شرکت های سهامی عام و همچنین ذکر کلمه خاص برای شرکت های سهامی خاص الزامی است.

یکی از تفاوت های این دو نوع شرکت سرمایه اولیه شرکت است که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه 100000 تومان و برای شرکت سهامی حداقل سرمایه 500000 تومان می باشد.

در شرکت های سهامی خاص کسانی به تمامی سهام شرکت دسترسی دارند که نامشان در اساسنامه شرکت درج شده باشد فقط با تنظیم صورت جلسه سایرین میتوانند ورود کنند و انتقال سهام انجام دهند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

دو یا چند نفر برای امور تجاری یک شرکت با مسئولیت محدود تشکیل می دهند که هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئول سود و زیان شرکت هستند.

ضمناً در هنگام تشکیل شرکت با مسئولیت محدود باید در انتهای نام شرکت عبارت «مسئولیت محدود» قید شود در غیر این صورت نوع شرکت به شرکت با مسئولیت محدود تغییر یافته و مشمول مقررات شرکت با مسئولیت محدود در رابطه با اشخاص ثالث.

در هنگام ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه اولیه 100000 تومان می باشد و در اساسنامه شرکت باید به صراحت قید شود که سهم غیر پولی هر یک از شرکا محاسبه می شود.

 الماس داران پارسه خاورمیانه

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی است که با نام خاص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود و در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت دیون کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول تادیه تمام دیون هستند. قروض شرکت و هر قراردادی که بر خلاف این موضوع بین شرکاء منعقد خواهد شد.

در مقابل افراد منتفی است. در انتخاب نام باید عبارت «تضامنی» و حداقل نام یکی از شرکا ذکر شود. همچنین در صورت زیاد بودن تعداد شرکاء، نام یکی از شرکا قید شود، عبارتی مانند «.. و شرکا» یا «.. و برادران» قید شود.

شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت نام مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام، تشکیل می‌شود. شریک ضامن، مسئول کلیه‌ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

شریک با مسئولیت محدود، کسی است که مسئولیت او فقط به میزان سرمایه‌ای است که درشرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت «شرکت مختلط» ‌و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن، قید شود.

شرکت مختلط سهامی

شرکت سهامی شرکتی است که به نام خاص بین چند سهامدار و یک یا چند شریک ضامن تأسیس می شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعاتی از سهام با ارزش مساوی باشد و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه در شرکت باشد.

شریک ضامن کسی است که سرمایه‌ی او به صورت سهام درنیامده و مسئول کلیه‌ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.

در صورت تعدد شریک ضامن، مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر، تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود. در نام شرکت باید عبارت «شرکت مختلط»‌ ‌و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

شرکت نسبی

شرکت وابسته شرکتی است که به منظور تجارت به نام خاص بین دو یا چند نفر تأسیس می شود و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه سرمایه گذاری شده در شرکت می باشد.

در نام شرکت مربوط باید عبارت «شرکت وابسته» و حداقل نام یکی از شرکا قید شود. اگر نام شرکت شامل نام تمام شرکا نباشد. بعد از نام شریک یا شرکای نامبرده عبارتی مانند «و شرکا» و «و برادران» لازم است.

 شرکت تعاونی

طبق ماده 17 قانون تجارت ایران، شرکت تعاونی شرکتی است که تمام یا حداقل 51 درصد سرمایه آن توسط اعضا و وزارتخانه‌ها، سازمان‌های وابسته به دولت و شرکت‌های وابسته به دولت در اختیار تعاونی قرار گیرد. . بانک ها، شهرداری ها، شورای ملی، بنیاد مستضعفان و سایر موسسات عمومی می توانند از وام بدون بهره یا هر وسیله قانونی دیگر مانند مشارکت، مضاربه، مزرعه، مزایده، اجاره، اجاره به شرط تملک، فروش مشروط، اقساط استفاده کنند. فروش، به منظور انجام بند. 2 از هنر. 43. و آسودگی خاطر، کمک به تامین یا افزایش سرمایه تعاونی ها. بدون عضویت

تبصره: در مواردی که دستگاههای دولتی در تأسیس تعاونی دخالت دارند. ظرف مدتی که با توافق طرفین در قرارداد مشارکت تعیین می شود. سهم سرمایه گذاری دولتی به تدریج احیا می شود و 100 درصد سرمایه در اختیار تعاونی قرار می گیرد.

  • ماده 26: «تعاونی‌های تولیدی عبارتند از تعاونی‌هایی که در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، دامپروری، پرورش ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ساخت‌وساز شهری و روستایی و مانند آن فعالیت می‌کنند».
  • ماده ۲۷: تعاونی‌های توزیعی تعاونی‌هایی هستند که در چارچوب مصالح عمومی و با هدف کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها، نیاز بنگاه‌های تولیدی یا مصرف‌کنندگان را تامین می‌کنند.
  • ماده ۲۸: «تعاونی های موضوع این قانون می توانند طبق قوانین و مقررات به امور صادرات و واردات رسیدگی کنند». ‌«‌تعاونی‌های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود می پردازند».

ثبت شرکت (راهنمای 0تا100 تاسیس شرکت)

مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

هر شرکت با توجه به موضوع و نوع خود به مدارک ثبت شرکت متفاوتی نیاز دارد. شما می توانید در مورد آنها به طور کامل در هر صفحه بخوانید.

اما به طور کلی مدارک هویتی کلیه شرکا و سهامداران و بازرسان، اثبات نداشتن سابقه بد اعضای هیئت مدیره و بازرسان با ذکر آدرس و کد پستی، نام شرکت، موضوع، نام و سمت و سهام هر یک از سهامداران یا شرکا و اعضای هیئت مدیره. و وضعیت حق امضای شرکت باید مشخص شود.

  • کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی، گواهی سوء پیشینه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهی سوء پیشینه رئیس و معاون بازرسی (در شرکت های سهامی خاص)
  • نام شرکت
  • فعالیت های شرکت
  • میزان سرمایه شرکت
  • آدرس شرکت (فقط باید در منطقه ثبت نام باشد)
  • تعیین سهامداران و اندازه سهام آنها
  • تعیین مدیران شرکت و سمت آنها (مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره)
  • اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
  • تعیین بازرسان شرکت (برای شرکتهای سهامی خاص)

شرایط ثبت شرکت

  • اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل نباید دارای مناصب دولتی باشند.
  • مدیر عامل نباید مدیر عامل شرکت دیگری باشد.
  • در شرکت سهامی خاص دو حسابرس اصلی و معاون باید وجود داشته باشد.

شرایط بازرسان مجاز در تاسیس شرکت :

  1. حسن شهرت و عدم محکومیت کیفری مؤثر
  2. حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته های مرتبط با وظایف محوله
  3. حداقل 5 سال سابقه کار مفید داشته باشند
  4. کم کاری به عنوان نماینده در شورای اسلامی

افراد ممنوع الانتخاب:

بر اساس هنر. ماده 147، افراد زیر را نمی توان به سمت بازرس در شرکت سهامی انتخاب کرد:

  • اشخاص مشمول ماده ۱۱۱ قانون تجارت (در بازداشت، ورشکسته و محروم از حقوق اجتماعی)
  • مدیران و مدیرعامل شرکت
  • بستگان علی یا فامیلی مدیران و مدیر اجرایی تا درجه سه طبقه اول و دوم.
  • هر شخصی که خود یا همسرش از اشخاص مذکور در بند ۲ حقوق دریافت کند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.