تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

ثبت تصویر دیدنی فصل بهار در مریخ توسط کاوشگر امید اماراتآژانس فضایی امارات به تازگی داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر امید را به صورت عمومی منتشر کرد که در میان آنها یک تصویر دیدنی از فصل بهار در مریخ..

ثبت تصویر دیدنی فصل بهار در مریخ توسط کاوشگر امید امارات

آژانس فضایی امارات به تازگی داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر امید را به صورت عمومی منتشر کرد که در میان آنها یک تصویر دیدنی از فصل بهار در مریخ نیز دیده می‌شود.

آژانس فضایی امارات کاوشگر امید را در سال ۲۰۲۰ به سمت مریخ فرستاد و این کاوشگر فضایی بلافاصله پس از قرارگیری در مدار سیاره سرخ ماموریت خود یعنی بررسی سطوح بالایی و پایینی جو مریخ را آغاز کرد. این کاوشگر موفق شد داده‌های علمی مهمی در خصوص میزان گازهای موجود در جو بالایی سیاره سرخ شامل هیدروژن، اکسیژن و کربن مونواکسید را به ثبت برساند. سازمان فضایی امارات پس از یک سال به تازگی داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر امید را به صورت عمومی با مراکز علمی سراسر جهان به اشتراک گذشته تا این داده‌ها که بیش از ۱۱۰ گیگابایت حجم دارند باعث درک بهتر از سیاره سرخ شوند.

طبق اطلاعاتی که کاوشگر امید امارات جمع‌آوری کرده میزان اکسیژن و کربن مونواکسید موجود در سیاره سرخ از آنچه تصور می‌شد بیشتر است. تصاویر جدید ثبت شده توسط این کاوشگر نیز باعث به چالش کشیدن تصور کارشناسان از نحوه رفتار و برهم‌کنش گازهای جوی مریخ می‌شود. همچنین تیم ماموریت کاوشگر امید امارات قصد دارد به‌زودی اطلاعات بیشتری را در این خصوص به اشتراک بگذارد.

تصویر دیدنی فصل بهار در مریخ

در میان اطلاعاتی که منتشر شده شاهد یک عکس دیدنی از فصل بهار در نیم‌کره شمالی مریخ هستیم که در سمت چپ آن نیز کوه‌های تارسیس (Tharsis Montes) با سه آتشفشان بزرگ به چشم می‌خورند. هسا المطروشی (Hessa Al Matroushi)، دانشمند ارشد ماموریت مریخ امارات عنوان کرد داده‌های جمع‌آوری شده اطلاعاتی بیشتر از آنچه انتظار داشتیم را در اختیار ما قرار می‌دهند و بر این باوریم که این داده‌ها می‌توانند مدل‌های فعلی ما از اتمسفر مریخ و درک ما از رفتار آنها را تا حدودی تغییر دهند؛ چرا که چنین ساختارهای بزرگ و پیچیده‌ای کاملا از ذهن ما دور بودند.

فصل بهار در مریخ از دید کاوشگر امید امارات

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که جو سیاره مریخ بسیار رقیق بوده و در حال نابودی است؛ به گونه‌ای که خروج اکسیژن و هیدروژن باعث شده تا وجود حیات در این سیاره غیر ممکن باشد. همین موضوع پرواز بالگرد نبوغ ناسا در جو رقیق این سیاره را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده بود. در حال حاضر بررسی‌هایی که محققان طبق داده‌های کاوشگر امید انجام دادند باعث شد تا بتوان یک مدل دقیق‌تر از جو مریخ و برهم‌کنش آن با تابش خورشیدی ایجاد کرد. همچنین محققان به کمک این داده‌ها می‌توانند به این پرسش پاسخ دهند که چرا سیاره مریخ که در گذشته حیات در آن جریان داشته اکنون غیر قابل سکونت شده و جو آن در حال نابودی است؟

کوه المپوس مریخ، بلندترین آتشفشان منظومه شمسی

محققان طی بررسی اطلاعات کاوشگر امید با میزان غیر طبیعی تلاطم جوی به دلیل چگالی بالای اکسیژن در مریخ مواجه شدند. جاستین دیگان (Justin Deighan) معاون علمی مأموریت امید در این خصوص بیان کرد ما بر این باور بودیم که در سراسر مریخ یک ساختار تقریبا یکسان از اکسیژن در طول موج ۱۳۰.۴ نانومتر وجود دارد، اما اکنون در قسمت‌هایی با تغییرات پیش‌بینی نشده ۵۰ درصدی مواجه شدیم. وی افزود تیم علمی در حال حاضر به دنبال اصلاح مدل‌های خود است تا از این یافته‌ها یک تفسیر جامع و قوی به دست آورد.

گوداله سربروس مریخ

گفتنی است محققان این اطلاعات را به کمک ۳ ابزار علمی کاوشگر امید تهیه کردند؛ در واقع طیف سنج فرابنفش وظیفه اندازه‌گیری ذرات در حال فرار از سیاره را بر عهده دارد، طیف سنج فروسرخ نیز تصاویری در طول موج‌های مختلف را به ثبت می‌رساند. یک دوربین با وضوح بالا هم با نام تصویربردار اکتشافی توانسته تا به امروز صدها تصویر از این سیاره ثبت کند. این دوربین با استفاده از فیلترهای ویژه اطلاعاتی از طوفان‌های ازون و گردوغبار، ذرات کوچک یخ آب و میزان یخ در جو را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل