تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۴۳
کد خبر : 38856

تکاور های تگزاس روش هیپنوتیزم را متوقف می‌کنند

تکاور های تگزاس روش هیپنوتیزم را متوقف می‌کنند

تکاور های تگزاس روش هیپنوتیزم را متوقف می‌کننددپارتمان ایمنی عمومی تگزاس (DPS) که ناظر بر گشت بزرگراه تگزاس و تکاور های معروف ایالت تگزاس است، این هفته بیان کرد که سرانجام، شهرت بد خود را در تحقیقات جنایی متوقف کرد. این شهرت بد، هیپنوتیزم قربانیان و شاهدان جنایت حداقل از اوایل دهه ۱۹۸۰ است.
مراجع قضایی ایالات متحده آمریکا شواهد کسب شده به وسیله هیپنوتیزم را قبول نمی‌کنندتعجب آور نیست که پلیس ایالات متحده آمریکا به روشهای تحقیق نامطمئن مشکوک روی آورده است. این موضوع سابقه طولانی دارد. به عنوان مثال، پلیس این کشور ادعا می‌کند که اعمالی که تکاورهای این کشور انجام می‌دهند زیر نظر کارآگاه روانشناختی است، اما مقیاس و طول عمر برنامه هیپنوتیزم تگزاس در ایالات متحده بی نظیر است. سال گذشته، بررسی‌های انجام شده توسط دالاس مورنینگ نیوز نشان داد که پلیس ایالت تگزاس در ۴۰ سال گذشته حداقل در ۱۸۰۰ مورد از این روش استفاده کرده است و اطلاعات دقیق قربانیان و شاهدان را استخراج کرده است اما در دادگاه‌های ایالتی به سختی لغو شدند. به نظر می‌رسد که مراجع قضایی این کشور هنوز در مورد این روش در شک و تردید هستند..

تکاور های تگزاس روش هیپنوتیزم را متوقف می‌کنند

دپارتمان ایمنی عمومی تگزاس (DPS) که ناظر بر گشت بزرگراه تگزاس و تکاور های معروف ایالت تگزاس است، این هفته بیان کرد که سرانجام، شهرت بد خود را در تحقیقات جنایی متوقف کرد. این شهرت بد، هیپنوتیزم قربانیان و شاهدان جنایت حداقل از اوایل دهه ۱۹۸۰ است.

مراجع قضایی ایالات متحده آمریکا شواهد کسب شده به وسیله هیپنوتیزم را قبول نمی‌کنند

تعجب آور نیست که پلیس ایالات متحده آمریکا به روشهای تحقیق نامطمئن مشکوک روی آورده است. این موضوع سابقه طولانی دارد. به عنوان مثال، پلیس این کشور ادعا می‌کند که اعمالی که تکاورهای این کشور انجام می‌دهند زیر نظر کارآگاه روانشناختی است، اما مقیاس و طول عمر برنامه هیپنوتیزم تگزاس در ایالات متحده بی نظیر است. سال گذشته، بررسی‌های انجام شده توسط دالاس مورنینگ نیوز نشان داد که پلیس ایالت تگزاس در ۴۰ سال گذشته حداقل در ۱۸۰۰ مورد از این روش استفاده کرده است و اطلاعات دقیق قربانیان و شاهدان را استخراج کرده است اما در دادگاه‌های ایالتی به سختی لغو شدند. به نظر می‌رسد که مراجع قضایی این کشور هنوز در مورد این روش در شک و تردید هستند.

هیپنوتیزم البته به هیچ عنوان در سطح عرفان و تماس با مردگان نیست. دانشمندان شواهد مهمی ارائه داده اند مبنی بر اینکه وقتی افراد متخصص آموزش دیده که در یک محیط درمانی به انجام هیپنوتیزم اقدام می‌کنند، می‌توانند در استخراج اطلاعات مهم نقش داشته باشند. طبق گزارشی در مورنینگ پست، این مورد در مورد تکاورهای تگزاس صدق نمی کند، زیرا تکاورهای این ایالت در آمریکا با استفاده از هیپنوتیزم سعی می‌کنند تا خاطرات دقیقی از افرادی که نمی توانند به روش استاندارد آنها را تهیه کنند به دست آورند. این در تضاد با تعداد زیادی از مطالعات علمی است و فرضیات اساسی تحقیقات علمی را زیر سوال می‌برد. این نوع روش هیپنوتیزم در تعارض با آنچه که محققان و پزشکان گفته اند است. هیپنوتیزم نشان داد که ممکن است باعث تحریف حافظه یا تصورات ذهنی نادرست شود.

مورنینگ نیوز نوشت:

اگرچه هیپنوتیزم پزشکی قانونی می‌تواند در هنگام مصاحبه با شوندگان برخی خاطرات آن ها را با اطمینان بیشتری به یادشان بیاورد، اما شواهد تولید شده توسط هیپنوتیزم پزشکی قانونی در ده ها مورد در تگزاس استفاده شده است که منجر به محکومیت و حتی اعدام چند مورد شده است. هیپنوتیزم آنقدر قابل اطمینان نیست که بتوان با آن کسی را بالای چوبه دار برد.

محققان عموماً معتقدند که هیپنوتیزم یک ابزار تحقیقاتی غیر قابل اعتماد و بالقوه خطرناک است.

یکی از منابع اصلی تکاور های تگزاس کتاب راهنمای هیپنوتیزم تحقیقی است

کارشناسان در این مورد چهار خطر اصلی هشدار می‌دهند: سوژه ممکن است به راحتی مواردی را بیان کند که با واقعیت مغایر است، سرنخ‌هایی را ارائه دهد یا اطلاعات نادرستی را برای جلب رضایت شخصی که هیپنوتیزم را انجام می‌دهد، ارائه دهد. آنها ممکن است مهارت‌های تفکر انتقادی را از دست بدهند. اطلاعاتی که آنها ارائه می‌دهند ممکن است «مبهم» باشند، و خلاء‌های حافظه را با اتفاقاتی که هرگز رخ نداده پر می‌کنند. بعد از جلسه هیپنوتیزم، ممکن است اعتقاد آنها به حقیقت این مفاهیم فرضی عمیق شود. این پدیده «چسب حافظه» نامیده می‌شود. به طور کلی، نمی توان روش های مبتنی بر مسائل ماوراء الطبیعه و ذهن خوانی را به عنوان شواهد به دادگاه ارائه کرد. تکاور های تگزاس باید هرچه سریعتر روش خود را تغییر دهند و از شواهد عینی در دادگاه های ایالات متحده آمریکا استفاده کنند.

یکی از محتوای اصلی این اعمالی که تکاور های ایالت تگزاس آمریکا انجام می‌دهند، کتاب «راهنمای هیپنوتیزم تحقیقی» است که توسط روانشناس مارتین رایزر از اداره پلیس لس آنجلس در سال ۱۹۸۰ منتشر شده است. در دهه‌های بعد، هیپنوتیزم تحقیقاتی به یکی از بسیاری شاخه‌های عمل پزشکی قانونی تبدیل شد. البته این روش در بررسی علمی عملکرد ضعیفی داشته و اکنون بسیار غیر قابل اعتماد تلقی می‌شود، مانند تجزیه و تحلیل صدایی که خون تولید می‌کند و انواع خاصی از شواهد در موارد آتش سوزی استفاده می‌شود مانند حالت سوزاندن سرنخ ها. هنگامی که پلیس از آن در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ استفاده کرد، به نظر می‌رسید که استفاده از این روش به اوج خود رسیده است، زمانی که شهرت آن به دلیل نقش اجباری آن در کلاهبرداری «وحشت شیطانی» بود که توسط افراط گرایان مسیحی و روانشناسان کم سابقه و غیرقابل اطمینان انجام شد. این روش به شدت به روند تحقیقات آسیب زده است.

در یک مورد تجاوز جنسی در تگزاس در سال ۱۹۸۸، یک مقام مسئول در دالاس از تکنیکی استفاده کرد که متکی به مفاهیم حافظه مانند نوارهای وی اچ اس بود که می‌توانستند دوباره آن ها را کنار هم قرار دهند. آلن شفلین که استاد دانشکده حقوق سانتا کلارا در دانشگاه کالیفرنیا است، به روزنامه مورنینگ پست گفت:

من نه تنها تحت تأثیر هیپنوتیزم و روند تحقیقات آن ها قرار نگرفته ام، بلکه از آنچه که مقامات پلیس آمریکا و تکاور های ایالت تگزاس انجام دادند نگران شدم … همه با این نظر موافقند. بیشتر محتوای قسمت حافظه این است که حافظه مانند ضبط صوت نیست و همه چیز به خاطر سپرده نمی شود.

علی‌رغم محدودیت‌های اعمال شده برای هیپنوتیزم تکاور های تگزاس همچنان از این روش دفاع می‌کنند

مورنینگ پست نوشت که حداقل ۲۱ ایالت اکنون استفاده از شواهد به دست آمده توسط هیپنوتیزم را در دادگاه کاملاً ممنوع کرده اند و چندین ایالات نیز محدودیت‌هایی را برای آن وضع کرده اند. اگرچه تگزاس حداقل ۸۷۴ افسر پلیس را برای انجام تحقیقات هیپنوتیزم تأیید کرده است، اما در این سند مشخص شده است که هنوز تعداد زیادی از افراد تحت تعلیم هیپنوتیزم هستند یا اینکه از چه مواردی واقعاً استفاده شده است غیرممکن است. برخی از افراد بی خانمان آزمایشاتی را پشت سر گذاشته اند و از این فناوری استفاده کرده اند، اما هرگز از آن به طور رسمی برای صدور هیچ حکمی استفاده نکرده اند. البته هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا تکاور های تگزاس به طور قطع چنین روش هایی را کنار گذاشته اند یا خیر. باید دید که آیا مقامات بلندپایه این کشور خواهند توانست روش های عجیب و نامعقول کسب اطلاعات مانند هیپنوتیزم افراد را در پلیس و تکاور های این کشور و به خصوص تگزاس متوقف کنند یا خیر.

جیمز دبرو افسر دپارتمان ایمنی عمومی تگزاس سایر پرسنل را در زمینه فعالیت‌های تحقیق و هیپنوتیزم پزشکی قانونی آموزش داد. وی در مورنینگ نیوز از اعمال خود دفاع کرد:

ما در جلسه هیپنوتیزم اطلاعات مربوطه را به وجود نمی آوریم. ما آن ها را در اینجا بازیابی می‌کنیم.

مورنینگ نیوز روز جمعه گزارش داد که این طرح در ژانویه ۲۰۲۱ خاتمه یافت و تراویس کنسیدین که دستیار وزیر رسانه و ارتباطات است، به روزنامه گفت:

دپارتمان ایمنی عمومی تگزاس تکنیک‌های پیشرفته تری برای مصاحبه و بازجویی ایجاد کرده است که می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد.

کنسیدین به خبرگزاری ها نگفته است که آیا گزارش آن بر تصمیم گیری در مورد هیپنوتیزم تأثیر داشته است یا خیر. با این حال، برخی از قانون گذاران ایالتی لایحه‌هایی را وضع کرده اند که پلیس را از استفاده از هیپنوتیزم منع می‌کند. به تازگی، یک نماینده کمیسیون پزشکی قانونی تگزاس را تحت فشار قرار داده است که اقدامات هیپنوتیزم پزشکی قانونی را بررسی می‌کند.

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.