تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
کد خبر : 585909

تولد یک جزیره جدید از دل اقیانوس آرام!

تولد یک جزیره جدید از دل اقیانوس آرام!

تولد یک جزیره جدید از دل اقیانوس آرام! به گفته رصدخانه زمین ناسا، یک جزیره جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام پدیدار شده که در حال حاضر در مراحل اولیه شکل‌گیری است. این تکه خشکی نوپا از یک خط‌الراس کف دریا که از نیوزلند تا تونگا امتداد دارد و دارای بالاترین تراکم آتشفشان‌های زیر آب

تولد یک جزیره جدید از دل اقیانوس آرام!

به گفته رصدخانه زمین ناسا، یک جزیره جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام پدیدار شده که در حال حاضر در مراحل اولیه شکل‌گیری است.

این تکه خشکی نوپا از یک خط‌الراس کف دریا که از نیوزلند تا تونگا امتداد دارد و دارای بالاترین تراکم آتشفشان‌های زیر آب در جهان است، از دل اقیانوس آرام سر بیرون آورده است. این کوه آتشفشانی که به عنوان کوه دریایی هوم ریف شناخته می‌شود، بین نیوزیلند و تونگا کشیده شده است.

بر اساس گزارش رصدخانه زمین ناسا، یکی از کوه‌های آتشفشانی خفته در دل اقیانوس آرام که مملو از گدازه‌، بخار و خاکستر بوده، فوران کرده و مواد درونی خود را به مناطق اطراف خود پرتاب کرده است. این مواد شامل توده‌های عظیمی از دود خاکستر بودند که با انفجاری بزرگ به هوا پرتاب شدند.

یازده ساعت پس از بیدار شدن آتشفشان خفته، یک جزیره جدید که اسپانکین نام گرفت در اقیانوس آرام متولد شد. خوشبختانه، ماهواره‌ عملیاتی-2 (OLI-2) ناسا موفق شد این جزیره جدید را با تمام شکوه خود در یک قاب زیبا و با رنگ طبیعی به تصویر بکشد.

طبق اندازه‌گیری‌های اولیه در 14 سپتامبر، دانشمندان وسعت این جزیره را حدود 43000 فوت مربع یا یک جریب و 33 متر بالاتر از سطح دریا تخمین زدند. اما این اندازه‌گیری پایدار نماند و تا 20 سپتامبر، وسعت این جزیره جدید و پررونق تقریباً 260000 فوت مربع یا شش هکتار افزایش یافت.

خط الراس کف دریا که از نیوزلند تا تونگا امتداد دارد، دارای بالاترین تراکم آتشفشان‌های زیر آب در جهان است

با توجه به موقعیت کوه دریایی هوم ریف در ناحیه فرورانش تونگا-کرمادک، که در آن سه صفحه تکتونیکی در یک برخورد آهسته و سایشی روی یکدیگر قرار می‌گیرند، فعالیت‌های آتشفشانی در این جزیره جدید تعجب‌آور نیست. در میان این سه صفحه، صفحه غول پیکر اقیانوس آرام با مساحتی در حدود 40 میلیون مایل مربع، بزرگترین صفحه تکتونیکی در جهان محسوب می‌شود.

به دلیل تناسبات بسیار زیاد، فرورانش به این معنی است که صفحه اقیانوس آرام به تدریج در زیر دو صفحه کوچک‌تر فرو می‌رود و در این فرآیند یکی از عمیق‌ترین گودال‌های روی زمین و فعال‌ترین قوس‌های آتشفشانی را ایجاد می‌کند که با نام Kermadec Trench شناخته می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

سفر به ۲۳ جزیره مصنوعی دیدنی و زیبا در سراسر جهان

با هشدار ناسا مبنی بر اینکه جزایر ایجاد شده توسط آتشفشان‌های زیر آب معمولاً دارای عمری کوتاه هستند، به نظر می‌رسد که این جزیره جدید کوچک برای مدت زمان طولانی در اقیانوس آرام باقی نخواهد ماند.

اما این موضوع برای تمامی جزیره‌های آتشفشانی صدق نمی‌کند و استثنائاتی وجود دارد، مانند جزیره‌ای که از آتشفشان Late’iki در سال 1995 ایجاد شد و به مدت 25 سال در اطراف ماند؛ اگرچه این مدت از نظر زمین‌شناسی خیلی طولانی نیست.

محققانی که این جزیره جدید را بررسی کردند، معتقدند که این جزیره جدید می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد؛ چراکه کوه آتشفشانی هنوز در حال فوران است. دانشمندان همچنان در حال ریشه‌یابی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جزیره جدید هستند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.