تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر : 9688

تمرکز مهرواره شعر و داستان جوان سوره بر کشف استعدادهای نو است

تمرکز مهرواره شعر و داستان جوان سوره بر کشف استعدادهای نو است

تمرکز مهرواره شعر و داستان جوان سوره بر کشف استعدادهای نو است دبیر بخش شعر مهرواره شعر و داستان سوره با بیان لزوم استعداد یابی در جشنواره‌ها گفت: کاستن سن شرکت‌کنندگان در این جشنواره گامی است برای فرصت دادن به جوان‌ترها و نشان دهنده تمرکز این همایش بر کشف استعدادهای نو و تازه‌نفس است. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرگزاری تسنیم، فریبا یوسفی، دبیر بخش شعر هفدهمین دوره مهرواره شعر و داستان سوره، با اشاره به برگزاری این دوره گفت: هفدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در حال برگزاری است. چند ماه از انتشار فراخوان آن گذشته است و داورانی برای گزینش آثار برتر، همۀ شعرها را بررسی کرده‌اند. ظاهراً چند سال است که رویکرد حذف رقابت از این همایش، با آزمون و خطاهایی، در حال تثبیت است. با این حال همچنان داورانی به بررسی آثار و گزینش بهترین‌ها می‌پردازند. در نهایت می‌بینیم که این همایش همچنان در بطن خود رقابت‌محور است با این تفاوت که نفرات بیشتری در این شیوۀ گزینش انتخاب می‌شوند.
وی ادامه داد: سعی ارزشمند دبیران دوره‌های قبل برای حذف رقابت، به تعیین تعداد بیشتریِ شعر و دعوت صاحبان آثار برتر به شرکت در م..

تمرکز مهرواره شعر و داستان جوان سوره بر کشف استعدادهای نو است

دبیر بخش شعر مهرواره شعر و داستان سوره با بیان لزوم استعداد یابی در جشنواره‌ها گفت: کاستن سن شرکت‌کنندگان در این جشنواره گامی است برای فرصت دادن به جوان‌ترها و نشان دهنده تمرکز این همایش بر کشف استعدادهای نو و تازه‌نفس است.

تمرکز مهرواره شعر و داستان جوان سوره بر کشف استعدادهای نو است – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فریبا یوسفی، دبیر بخش شعر هفدهمین دوره مهرواره شعر و داستان سوره، با اشاره به برگزاری این دوره گفت: هفدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در حال برگزاری است. چند ماه از انتشار فراخوان آن گذشته است و داورانی برای گزینش آثار برتر، همۀ شعرها را بررسی کرده‌اند. ظاهراً چند سال است که رویکرد حذف رقابت از این همایش، با آزمون و خطاهایی، در حال تثبیت است. با این حال همچنان داورانی به بررسی آثار و گزینش بهترین‌ها می‌پردازند. در نهایت می‌بینیم که این همایش همچنان در بطن خود رقابت‌محور است با این تفاوت که نفرات بیشتری در این شیوۀ گزینش انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: سعی ارزشمند دبیران دوره‌های قبل برای حذف رقابت، به تعیین تعداد بیشتریِ شعر و دعوت صاحبان آثار برتر به شرکت در مراسم گردهمایی و شرکت در جلسات کارگاهی معطوف بوده است. این تحول، ارجمندی خود را از نگاه مسئولانه و دلسوزانه به شعر و داستان از سوی دبیران پیشین دارد و پیشبرد این توجه مؤثر و مشفقانه مشروط به نگاه دقیق و متعهدانۀ مسئولان به این امر است.
دبیر بخش شعر هفدهمین دوره مهرواره شعر و داستان سوره افزود: هدفمند ساختن این نوع همایش‌ها که همواره با صرف هزینه‌هایی از منابع مالی و انسانی همراه است، موجب اثربخشی آن در سرنوشت و آیندۀ شعر و داستان این سرزمین خواهد بود، البته مشروط بر اینکه همواره روی در نوسازی راه و تازه‌سازی فکر سیاستگزاران این امر داشته باشد. گمان این است که همایش شعر و داستان جوان سوره بر این نوع راهبرد تأکید دارد و از جمله جشنواره‌های اثرگذار در نسل تازه‌نفس شعر و داستان است.
وی همچنین در ادامه به بخش‌های این دوره جشنواره اشاره و اضافه کرد: شعرها در این جشنواره در دو گروه کلی سنتی و نو داوری شده‌ است. ترانه‌ها‌ هم که عموما شعرهایی با زبان محاوره‌اند، در گروه شعرهای نو دیده و گزینش شده‌اند. همچنین گروه سنی در این دوره جایزه، نسبت به سال‌های گذشته، محدودتر شده است. کاستن سن شرکت‌کنندگان در این جشنواره، گامی برای محدود کردن شرکت‌کنندگان تجربه‌مند و اختصاص دادن این فرصت به جوان‌ترها و تمرکز این همایش بر کشف استعدادهای نو و تازه‌نفس است. هرچند در امور هنری این ملاک ممکن است قطعی نباشد و برخی قلم‌های نو با سن و سالی بالاتر از این محدوده به این وادی وارد شده باشند.
یوسفی در پاسخ به این پرسش که با محدودیت سنی، آثار فاخر هم محدود می شود، آیا این محدودیت سنی به جشنواره ضربه نمی‌زند، گفت: طبیعی است که این محدودیت بر محدود کردن تعداد آثار و تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره اثر خواهد گذاشت و جای آن است که با این شرایط خدمات بهتر و مناسب‌تری به راه‌یافته‌گان در مراسم اختتامیه ارائه شود تا اهداف مورد نظر بهتر قابل دست‌یابی باشد. در آثار ارسال شده و حتی آثار راه‌یافته به مرحله پایانی ضعف‌هایی در ساخت و زبان شعرها وجود دارد که به دلیل سن و تجربۀ محدود شرکت‌کنندگان، طبیعی و قابل اغماض است؛ زیرا نظر بر جذب استعدادهای جوان‌تر و ارج‌گذاری بر استعدادهای خلاق است.
به گفته وی؛ هدف باید اثرگذار کردن جشنواره‌های ادبی باشد. اثرگذار شدن این نوع جشنواره‌ها را می‌توان در تقویت کارگاه‌ها یا انتخاب نوع جوایز یا نوع تشویق شاعران مستعد جستجو کرد؛ بنابراین تلاش بر مفید و مؤثر واقع شدن این جشنواره همچنان باید ادامه داشته باشد.

یوسفی همچنین درباره نحوه انتخاب داوران توضیحاتی ارائه داد و گفت: انتخاب داوران در این دوره با نظر به جوان بودن شاعران، از میان پیشکسوتانِ جوان‌تر و شاعران جوانِ توانمند بوده است. داوران ابتدا آثار کدگذاری شده را به صورت انفرادی بررسی کردند. سپس در جلسۀ داوری، پس از بررسی بیشتر و مقایسه آثار و مباحاث دقیق‌تر، آراء نهایی خود را اعلام کردند. امسال بخش ویژۀ زبان فارسی و هویت ملی، با هدف جلب توجه شاعران به این امر مهم، در فراخوان جشنواره اعلام شد. اینکه اثری شاخص در این موضوع تولید شده باشد یا نه، نتیجۀ و هدف نهایی این امر است.

داستان‌های هفدهمین مهرواره «جوان سوره» داوری شدندداوری بخش شعر کلاسیک مهرواره «جوان سوره» پایان یافتتمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره»هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره» فراخوان داد

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.