تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
کد خبر : 39445

تعطیلات نوروز کتاب بخوانید

تعطیلات نوروز کتاب بخوانید

توصیه ای نوروزی برای دانش آموزان تعطیلات نوروز کتاب بخوانید نوروز و آغاز سال جدید شمسی از دیرباز برای ایرانیان رنگ و طعمی نشاط آور و دلپذیر داشته و فرصتی مغتنم برای زنده نگه داشتن آداب و سنن فرهنگی و ..

توصیه ای نوروزی برای دانش آموزان

تعطیلات نوروز کتاب بخوانید

تعطیلات نوروز کتاب بخوانید

نوروز و آغاز سال جدید شمسی از دیرباز برای ایرانیان رنگ و طعمی نشاط آور و دلپذیر داشته و فرصتی مغتنم برای زنده نگه داشتن آداب و سنن فرهنگی و شادی و بازآوری توان جسمی و روحی بوده است. طراوت فصل بهار و آب و هوای خوش آن ، انگیزه را برای شروع و ساخت سالی سرشار از امید دو چندان می کند.

به گزارش ایسنا، نوروز برای دانش آموزان به جز تجدید حیات طبیعت و زیبایی های خلقت شادی دیگری به ارمغان می آورد که آن هم تعطیلا ت دوهفته ای است که وقت بیشتری برای سرگرمی ها و فعالیت های دلخواه دارند و آنان را از کتاب و مدرسه دور می کند.

زهرا علی اکبری، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با ایسنا، توصیه هایی برای دانش آموزان در ایام نوروز داشت و در این باره اظهار کرد: تفاوتی که نوروز سال گذشته و امسال با نوروز سال های پیشین برای دانش آموزان دارد در این است که سال تحصیلی آنان با آموزش مجازی همراه بوده و به دلیل تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای عدم حضور دانش آموزان در مدرسه، نتوانستند در فضای مدرسه و تعامل چهره به چهره با دوستان و معلمان خود باشند و مدت زیادی از سال را در خانه و با آموزش های مجازی و تلویزیونی سپری کردند.

وی افزود: بنابراین برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی هایی دارند تا کمی از این خستگی ها و کم حوصلگی ها کاسته شود. حضور دانش آموزان در مدرسه به جز بهره گیری از آموزش چهره به چهره مزایای دیگری همچون فعالیت های حرکتی و تندرستی، هم صحبتی با دوستان، ارتباط و تعامل موثر و کسب تجربه و مهارت آموزی دارد که در سال تحصیلی جاری از آن محروم بودند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه شادابی، نشاط و پویایی زمانی در جامعه شکل می گیرد که سلامتی روحی و جسمی نسل جوان آن تامین و مدنظرباشد گفت: بنابراین باید پذیرفت که هرچند در شبکه شاد و دیگر بسترهای مجازی امکان فرح بخشی و فعالیت های پرورشی برای دانش آموزان فراهم شده باشد اما تعطیلات مدارس آنها را از اردوهای مدرسه ای، مسابقات و هیجان ها، دوستی و تفریح با دوستان، رقابت های سازنده و امید بخش و غیره دور کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین تعطیلات نوروزی می تواند با برنامه های مفرح، بازآوری ذهنی، تازه شدن و انرژی کسب کردن برای دانش آموزان همراه باشد. با این وجود متخصصان علوم تربیتی معتقدند که نباید در تعطیلی مدارس و آموزش، دانش آموزان به طور کامل از فضای یادگیری و کسب تجربه دور باشند و بهتر است برای شناخت بهتر استعدادهای خود در این دوران فعالیت هایی همچون کتابخوانی، یادگیری مهارت های زندگی در کنار خانواده و کسب مهارت های اجتماعی را داشته باشند.

علی اکبری با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروزی والدین می توانند از فرزندان خود بخواهند که در کنار برنامه های تفریحی و دلخواه، عملکرد آموزشی خود را تحلیل کنند و بدون نگرانی در مورد پروژه های درسی آینده، آزمایش ها، تکالیف یا عوامل عدم موفقیت در سال تحصیلی تا کنون را بررسی و برای ادامه مسیر برنامه ریزی کنند عنوان کرد: به نظر می رسد در کنار اتفاقات و برنامه های خانوادگی در تعطیلات که می تواند در دامنه و سیعی از مراودات و شادی ها برنامه ریزی شود، کتابخوانی برای دانش آموزان بسیار موثر است که در ادامه به چند پیشنهاد و مزیت این عملکرد اشاره می شود.

وی ادامه داد: فرهنگ کتابخوانی در تعطیلات یکی از بهترین راه ها برای جلب علاقه دانش آموزان به انجام مطالعه در تعطیلات، بسترسازی فرهنگ خواندن کتاب های سرگرم کننده در بین اعضای خانواده در این اوقات خاص است. انتخاب کتاب های جالب با مضامین خوب و مورد علاقه و تبدیل آن به یک تجربه خانوادگی، افکار و تجربه مثبتی در دانش آموزان ایجاد می کند.

این معلم با اشاره به اینکه اگرچه ارائه تجربه های سرگرم کننده خواندن در تعطیلات بسیار عاقلانه و موثر است، اما ضروری است که زیاده روی صورت نگیرد تا آنان از اوقات اجتماعی مناسب نیز لذت ببرند و تجربه خوبی کسب کنند گفت: فراموش نشود که خواندن از این جهت مهم است که به هر فرد کمک می کند تا از نظر روحی و روانی رشد کند. هر کتاب به خواننده فرصت یادگیری چیزهای جدید و کشف ایده های جدید را می دهد. خواندن کتاب باعث افزایش دانش می شود و خواننده را باهوش تر می کند. با زیاده روی این حس خوب را سرکوب نکنیم.

وی افزود: خواندن به فرد کمک می کند تا خود را کشف کند؛ هر کتاب خوب، ابعاد جدیدی از افکار را برای خواننده باز می کند. این نه تنها فرد را غرق در کتاب نگه می دارد، بلکه باعث می شود درک کند در برابر موقعیت هایی که هنوز در زندگی رخ نداده است چه واکنش و احساسی از خود نشان دهد.

علی اکبری با بیان اینکه کتابخوانی تمرکز را بهبود می بخشد اظهار کرد: اینترنت انقلابی در جهان ما ایجاد کرده که با یک چالش بزرگ نیز همراه بوده است. قسمت عمده ای از روز ما به گشت و گذار، گپ زدن، تماشای فیلم و خواندن مقالات غیرضروری به صورت آنلاین می گذرد. جای تعجب نیست که مردم بی تاب تر و کم تحمل تر شده و به سرعت تمرکز خود را از دست می دهند. در حالی که خواندن کتاب یکی از آن عادت های سازنده است که به ما در بهبود قدرت تمرکز کمک می کند.

وی افزود: خواندن حافظه را توسعه می دهد. موارد زیادی وجود دارد که باید هنگام خواندن کتاب به خاطر بسپاریم. نام شخصیت ها و ویژگی های آنها، نام مکان ها، طرح ها و زیرمجموعه ها، ترتیب وقایع، مکالمات مهم و غیره برخی از اطلاعات کلیدی است که هنگام خواندن باید در خاطر داشته باشیم. توانایی حفظ این اطلاعات با تعداد کتاب هایی که خوانده می شود مرتباً بهبود می یابد. بنابراین با خواندن کتاب، مغز به طور غیر مستقیم خود را در بهبود حافظه آموزش می دهد.

این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد که به جز موارد گفته شده، مزیت های زیادی دیگری برای کتابخوانی نیز وجود دارد که در این مجال نمی گنجد. بنابراین تعطیلاتی که در آن والدین با فراهم آوردن زمینه های شادی و نشاط مورد علاقه فرزندان، آنان را به کتاب خواندن تشویق می کنند، نه تنها سرگرم کننده، بلکه یک تجربه غنی و سازنده نیز خواهد بود. خواندن یک کتاب الهام بخش و ارزشمند در چنین دوره ای می تواند طرز تفکر را در راستای بهتر شدن تغییر دهد و امید و انگیزه دهد و کمک کند تازندگی خود را به صورت مثبت تغییر دهیم.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.